Så mye ødelegger alkoholen for helsa og kroppen

Young smiling bartender with beer on the bar
Det er fredag, det er snart fri, og det er for mange trolig klart for en tur på byen. Med dette blir det også gjerne en del drikking, men hvor ødeleggende er det egentlig for treningen og kroppsformen?

Les mer på: Corneliselander.com

Hvor skadelig alkohol kan være for den enkelte kommer gjerne mer an på mengden som drikkes enn substansen i seg selv. Så hvor mye er farlig, og kan du drikke det uten at det går ut over treningen? Dette er et spørsmål som jeg stadig vekk mottar, og som jeg i dag skal prøve å besvare.

Les også: Den enkleste veien til en stram kropp

Alkohol er skadelig!
For de av dere som har fulgt meg en stund så vet dere at jeg mener et [overdrevent] inntak av alkohol er uheldig og skadelig. Jeg var den første treneren i norsk media som gikk knallhardt ut mot dette, og skrev allerede for over ti år siden her på Nettavisen at “alkohol er som gift for kroppen”, og noe jeg fortsatt den dag i dag mener – uansett hva nye trender og metoder måtte mene. Daglig får jeg også spørsmål om hvor skadelig det eventuelt er for treningen, og om det egentlig er noen “vits i å trene hvis en fortsatt drikker?”. Det enkle svaret er JA! Du vil fortsatt ha stort utbytte av å trene selv om du skulle drikke, men når det kommer til hvor mye som eventuelt er uheldig og farlig så er ikke svaret like enkelt som du kanskje først skulle tro.

For selv om jeg personlig styrer unna og mener det er lite gunstig å drikke alkohol, lar jeg fortsatt mine klienter “få lov til” å drikke ett glass (eventuelt to) om de skulle ønske det. Imidlertid råder jeg dem til ikke å drikke rett etter trening, da studier har vist at man sannsynligvis mister treningseffekt dersom man drikker rett etter en treningsøkt. Det har også vært uttalt at de som trener mye lettere kan merke den negative effekten av alkoholen, men det er kanskje et dårlig argument for å trene [?]…

Les også: Fem tips som vil gi deg sixpack

Skal du imidlertid oppnå de beste treningsresultatene så bør du helst styre unna alt av som heter alkohol… Det er også viktig å understreke at det for personer som nå for eksempel før sommeren ønsker å stramme opp eller oppnå en vektnedgang, så vil det å kalkulere inn mengden alkohol en inntar i helgene inn i det totale kalori- regnskapet være svært viktig for å oppnå en ønsker og mål om en strammere kropp. En litt ekstra vått kveld på byen kan nemlig fort bli en hel dagsrasjon av hva Kari og Ola Nordmann har gått av å få i seg av kalorier, og selv om en skal få lov til å kose seg kan det å planlegge og eventuelt ta høyde for festligheter med jobb og venner være smart for de av oss som ønsker en størrelsesreduksjon, eller å komme i litt bedre form før sommeren.

Men tilbake til åpningsspørsmålet; hvor skadelig er egentlig alkoholen for kroppsformen og treningen? Vel, de fleste kan nok unne seg noen glass uten at det skal behøve å gi noe nevneverdig effekt, og så lenge du bare følger opp med nok riktig næring og væske så behøver ikke fredagsturen din å by på noe problem.

God helg folkens! 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #mai #drikke #mat #trene #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

20 kommentarer
    1. Det som ødelegger er kalorimengden. Drikker man ren sprit kombinert med f. eks. sukkerfri brus, så er ikke kalorimengden like stor som f. eks. mange øl eller drinker på byen. Når man da i tillegg beveger seg en god del, så går man i null.

    2. Ser nå enkelte idrettsutøvere på høyt nivå innen f.eks. fotball har hatt alkoholproblemer, så går nok mest på at alkohol + snacks + nattmat + bakrus fører til masse kalorier inn og lite trening. Trener du så mye at det ikke er noe problem går det vel greit…

    3. Litt underlig at alkohol skal være farlig når man konstant har alkohol i kroppen?
      Det er vel mengden som er årsaken.
      Salt er livsviktig. Skal se den som spiser 1 kg salt i uka. Er i tipp topp etter noen måneder.
      Vann er livsviktig. Skal se den som drikker 10 liter vann om dagen. Er i tipp topp etter noen måneder.

    4. Ja, jo..
      Jeg drikker ikke alkohol og har for mye mage. Naboen lenger oppi veien drikker en del øl og er tynn som en strek og sprek som bare det.

    5. “Overdrevent inntak av alkohol er uheldig og skadelig”
      ——————————————————–
      No shit Sherlock!
      Alkohol er ikke som gift for kroppen. Alkohol ER gift for kroppen. Det er derfor den prøver å kvitte seg med det så fort den får det i seg. Og når vi tømmer inn mer enn den klarer å kvitte seg med blir vi fulle, og deretter fyllesyke.
      Når vi blir fyllesyke er det et resultat av alkoholforgiftning, som vi får når vi drikker mer enn kroppen klarer å ta unna underveis.
      Enkelt!

    6. Hei “Hmmmmm”, akkurat som historien om han/hun som røykte hele sitt liv og levde lenge og vel; dette betyr IKKE det samme som at det er smart eller bra å følge! Enkelte er naturlig sterkere/heldigere enn andre, men det betyr IKKE det samme som at selv om person X overlevde noe så bør person Y kopiere det..
      Uansett, god helg!
      Cornelis

    7. Six pack.??? Null mellom øra.!!! Smart og god elsker gir f i dette. livet har gleder utenom trening og hysteri.!!

    8. Moderat alkoholforbruk er assosiert med en overflod av helsemessige fordeler. Den langsiktige effekten på insulinfølsomhet og kroppsvekt (via insulin eller nedsatt appetitt) er spesielt interresant.
      De negative effektene av alkohol på testosteron og oppbygging har blitt grovt overdrevet av fitness industrien. Unntatt svært høyt akutt alkoholforbruk, eller langvarig og daglig forbruk, er effekten ikke signifikant og det er ikke sannsynlig å påvirke muskelgeveksten eller treningstilpasningene negativt.
      Effekten av alkohol på muskelproteinsyntese er ukjent hos normale mennesker. Det er ikke usannsynlig å anta at det foreligger en negativ effekt, men det er svært lite sannsynlig at det er så dyptgående som noen ville ha deg til å tro.
      Alkohol omdannes til acetat i leveren. Oksidasjonen av acetat har forrang over andre næringsstoffer og oksideres til karbondioksid og vann. Til tross for at det er en sterk inhibitor av lipolyse, kan alkohol / acetat alene ikke forårsake fett i seg selv. Det er alt søppelmaten man spiser i forbindelse med alkoholinntak som forårsaker fett.

    9. Med et bilde av en boler, er ikke denne bloggen seriøs. Så store armmuskler får man kun ved inntak av diverse midler.

    10. Ungdommer i 20 årene skjønner lite av av dette. Man er født sprek og tror det varer til evig tid av seg selv….
      Når tiden flyr i 40 år til og man plutselig våkner opp ser man en dag at “omgivelsene” som ikke har ruset seg og drukket mye øl fremdeles ser unge og spreke ut. Og de som “bare” drakk “litt” i helgene og litt rødvin til middagen noen dager i uken har drålig helse med ølmage, diabetes og blitt gamle 20 år før tiden.
      Sånn er et bare !

    11. Ærlig talt, dette er faktisk ett nytt lavmål. Ikke et sted i dette innlegget kommer du med konkrete tall. Det nærmeste du kommer er noe lignende “ryktet sier”. Fanatisme er adskillig verre. Måtehold er en gyllen middelvei og er ikke negativ, ei heller når det er snakk om trening og alkohol.

    12. I dag markerer jeg 6 måneder uten cola, uten brus av noe slag, uten øl eller vin!!
      6 måneder uten å spise brød, kaker eller noe søtt! Forandringene i kroppen er fantastiske, jeg føler meg helt topp!
      Jeg har gått ned i vekt, og tankene er bare positive. Jeg ser frem til å fortsette dette, og bli enda bedre!
      Fordi jeg bryr meg!! Ingen alkohol, spise sunt, og ikke minst: trene en time hver dag! 🙂
      Jeg aner ikke hvem sin status dette er, men det stod kopier og del !!

    13. Til anonym som skriver [men som ikke tør å signere med sitt eget navn]: “Med et bilde av en boler, er ikke denne bloggen seriøs. Så store armmuskler får man kun ved inntak av diverse midler.”
      Med en så tåpelig kommentar viser du nettopp at du ikke har peiling på hva du snakker om. Jeg er en av de største motstanderne av steroider og ulovlige preparater, og den eneste i norsk media som faktisk har kommet med REELLE ideer om hva vi kan gjøre for å få stoppet bruken av steroider blant særlig unge gutter i Norge. I tillegg har jeg ikke unaturlige store armer, og mine muskler er bygd over snart 20år med hardt arbeid, riktig mengde protein, søvn, og selvsagt spiller også gener en rolle i det hele også.
      Så selv om kommentaren din er støtende og urettmessig lar jeg den likevel stå så folk kan se hva jeg svarer [deg] og mener.
      Cornelis

    14. Synes det er så kjekt at mennesker i treningsbransjen går ut og sier at alkohol ikke er bra. Selv sluttet jeg å drikke, og føler nå at resultatene fra treningen er mye bedre. Søvnkvaliteten er bedre, det samme er kostholdet. Med alkohol blir jo også dømmekraften dårligere, og da kan man ty til dårligere alternativer når det kommer til mat osv.Ellers så er jo alkohol tomme kalorier i aller høyeste grad. Så folk som sier det ikke er skadelig å drikke alkohol… Jeg vet ikke hva de tenker jeg altså, hehe 🙂 Stå på Cornelis!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg