– Overvektige damer er blitt de nye forbildene?


Kampanjen #IWONTCOMPROMISE tok nylig “over” Torontos Union Station, og var ment som et motsvar til et stadig økende “kroppspress”. Men sender det egentlig gode signaler til de yngste i samfunnet?

Les mer på: Corneliselander.com

Først og fremst er det én ting jeg ønsker å poengtere, og det er at jeg synes flere av kvinnene i denne videoen virkelig er flotte å se på! Noen (eventuelt mange) kilo for mye betyr ikke det samme som at man ikke fortsatt både kan se råflott og vakker ut. Spørsmålet er heller om det er bra (altså for helsa), der svaret er nei.

Så min problemstilling til det hele er denne videoen og kampanjen noe vi virkelig trenger, og er damene gode forbilder for feks yngre jenter? Vel, det spørs jo hvordan man ser det. Er det bra å promotere overvekt og fedme som den nye normen? I mine øyne nei. Krever det likevel en indre styrke og mot å stille opp i bare nettoen på t-banestasjonen på denne måten? Hell yeah! I tillegg er det klart at det er viktig å få fram budskapet om at du er like mye verdt, og selvsagt har akkurat samme rett til å kle av deg, enten du er syltynn, “normal”, eller overvektig.

Les også: Kom i bedre form med Cornelis Elander

I tillegg har jeg lyst til å understreke at dette “presset” som så mange jenter/ kvinner føler som oftest er noe de legger på seg selv. For hvis dere ikke er klar over det allerede kan jeg opplyse om at mange [les de fleste] menn faktisk FORETREKKER litt større jenter, og kvinner med former og litt kvinnelige figurer. Ikke det at det gjør det noe sunnere av den grunn, men vit at det i hvert fall ikke er vi som har noe å klage over.

Les også: Grunnen til at du ikke får stram mage

Så i mine øyne er disse damene både tøffe, modige, og flotte å se på, og de pirker i et budskap som sikkert mange setter stor pris på. Likevel er det viktig at vi fortsetter å informere om at overvekt og fedme ikke er bra, og at det både kan være helsefarlig og ikke minst senke livskvaliteten til de det faktisk gjelder.

Vel, det var min mening – HVA MENER DU?

Cornelis

Spørsmål om kosthold, eller trenger hjelp med treningen? Kontakt meg direkte her!

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #trene #iform #Norge #fitness #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

32 kommentarer
    1. Jeg er veldig enig i hva du skriver. Synes det kan bli litt tåpelig. Når ei “normalvektig”, eller trent sunn jente legger ut bilder av seg selv i bikini blir det mange stygge kommentarer, og hun blir ofte sett på ei som byr for mye på seg selv… Hvis det samme bildet hadde vært av ei på 100 kg, så hadde det vært kommentarer som “du er flott!” “Stolt av deg” osv. Selv om hun kanskje dør av hjerte og karsykdommer som 42 år, mens hun sunne “hora” lever godt til hun er 80. Dette ble en mye lenger og innholdsrik kommentar enn hva jeg tenkte det skulle bli… Men kort sagt da så er jeg altså enig, og det lå en del tanker forbeholdt dette temaet i hodet mitt enn hva jeg trodde, haha.

    2. Jeg mener at ingen frivillig lar seg selv bli overvektig, så at dette er forbilder i forhold til vekt, er jeg usikker på. At de er forbilder i forhold til det å akseptere seg selv, er viktig!

    3. Jeg tror ikke vi noengang kommer dit at overvekt blir noe forbilde. Disse kampanjene er derimot en veldig god motvekt til det kunstige bildet sosiale medier og fitness skaper av kvinnekroppen. Blir man tilstrekkelig eksponert så blir man påvirket. I fitness er det f eks nesten ingen deltakere uten silikon, fordi puppene forsvinner ved så lav kroppsvekt. Etterhvert blir en operert kropp et ideal. Eller for den sags skyld en mannekropp på anabole steorider. For hva som er det å være muskuløs idag er noe helt annet enn for 80 år siden. Til stadighet hører jeg venninner lire av seg “at han har jo kanskje bare gode gener” om helt soleklare tilfeller av anabole steorider. Så tilslutt får vi et samfunn med både menn og kvinner som etterstreber uoppnåelige idealer. Jeg var tidligere opptatt av trening og hvordan jeg så ut, men dersom man blir kjent med noen med en spiseforstyrrelse så innser man ganske kjapt for en overføadisk idiot man har vært og hvor meningsløst det er å jakte en perfekt kropp. For all del, det er opp til hver enkelt å like å trene og spise sunt, men å legge ut skrytebilder er ene og alene for å booste ens eget ego og selvbilde.

    4. Eg synes det er viktigast å fokusera på kva som faktisk er sunt og ikkje. Ein slank kropp som er i lite aktivitet er meir usunt enn ein stor kropp, med ekstra kilo, som er ute og går tur og generelt er aktiv. Ofte er det kun vekt ein ser på og det blir feil.

    5. Jeg er enig i det som GetReal skriver over her, jeg tror heller ikke at overvekt noen gang blir et forbilde. Samtidig blir det litt for enkelt å hevde at tynn/slank = sunn. Det er så mange flere ting enn kroppstørrelse og vekt som definerer en sunn kropp. Hvem er f.eks. mest sunn av henne som veier 7 kg for mye, men ikke røyker, er moderat med alkohol, spiser sunt og variert men ikke ligger i kaloriunderskudd og er fysisk aktiv på en eller annen måte nesten hver dag – eller henne som er svært slank og ikke behøver å tenke på hva hun spiser og ikke trener fordi hun ikke føler behov, har en stillesittende hverdag og røyker 5 om dagen? Jeg tror at måten å bekjempe overvekt og fedme på, faktisk er å fokusere på betydningen av fysisk aktivitet og et sunt kosthold uavhengig av størrelse, da er vi på riktig vei.

    6. Flere bra kommentarer her. Som nevnt tidligere, så tror jeg ikke at det er meningen at overvekt skal være forbildet, men at vi skal lære å akseptere at vi ikke alle kan se ut som fitness modeller og at vi må være glad for den kroppen vi har og ikke skamme seg. Helse er selvsagt viktig, og det er aldri sunt å være for overvektig. Jeg er en stor dame og jeg vet hvorfor. Jeg spiser mer enn jeg forbrenner…MEN jeg er i bevegelse hver dag, jeg spiser mye sunne ting (sammen med en del usunne ting). Jeg vet jeg har godt av å gå ned i vekt og jeg må få tatt meg sammen og gjøre noe med det, men må jeg føle meg forferdelig og gjemme meg vekk mens jeg holder på? Nei!

    7. Å bo lokalt og nærme matbutikken er blitt populært.Nå kan man rulle seg ut av sofaen og trille inn å fylle opp matkorga uten å bekymre seg om svette og bustete hår.
      Komfortzonen blir større å større for hvert år.
      “Vi skal ha det så godt med alle pengene våre,og bare leve,spise,og leve litt til.

    8. Fedme og overvekt skal og bør ikke bli et forbilde. Men det er ledd i en feministisk kampanje og da settes både folkehelse og sunnhet til sides. Media er så lydig, underdanig og politisk korrekt at de våger ikke si disse kvinneaktivistene imot.
      Fedme og overvekt fører til store helseproblemer, hjerte/kar sykdommer, diabetes og store påkjenninger for kroppen. Det er en stor påkjenning og økonomisk belastning – for personen og for helsevesenet.
      Derfor er IKKE feite kvinner noe ideal, like lite som feite menn. Det er lov si feministeliten imot – for folkehelsa sin skyld.

      1. De setter ikke folkehelse eller sunnhet til side, slutt å si fedme og overvekt. Det er ikke derfor de viser seg frem slik. De er tøffe og hele vitsen med bilde er at de aksepterer sin egen kropp slik den her! Gi dem respekt. I mine øyne har de stram hud uten cellulitter og henge fett. De har perfekt størrelse på Brystene. Jeg liker kvinner med slike rumper og lår. Slutt å mobb.

    9. Jepp, kan jeg bare si. Jeg har hevdet det samme i årevis og sett med svært blandet blikk på “normaliseringen” og idoliseringen av overvekt.
      Jeg kan forstå manges ønske om å distansere seg fra kroppspress og kroppshysteri. jeg kan forstå behovet for å kunne føle seg “normal” og vel i egen kropp, uansett fasong.
      Men omvendt kroppshysteri er også kroppshysteri.
      Og overvekt er som du meget riktig påpeker en trussel for ens egen og i sum samfunnets helse.

    10. Jepp, for verden er oppned og bakfrem.
      De kvinnene på bildet er alt annet enn sunne, men det er den usunne kroppen som hylles. Hører jeg også når samboer og venninnene ser på tv. Hver gang de ser en trent og slank kvinne så haggler det “Se på den jævla skinny bitchen”.

    11. Det er i mange gruppers interesse å flytte grensene for hva som betegnes som overvekt:
      -Klesprodusenter er interessert i at folk skal føle seg vel i deres klær uten å måtte kjøpe XXXL, så de lager stadig større klær i str L.
      -Sukker lobbyen er interessert i at vi skal fortsette å proppe i oss mat med tilsatt mye sukker.
      -Terapeuter og andre innen det psykiske helsevern er først og fremst opptatt av at folk skal få det bedre oppe i hodet sitt, og så får det heller gå som det vil med slankingen.
      -Mange kvinner påstår de får komplekser når slanke kvinner brukes som et ideal, og reagerer tilsvarende positivt når tjukke kvinner fremstilles som “slik vi egentlig er”.
      Alle disse har forskjellige motiver. Noen av de har gode motiver for å mene hva de gjør. Andre kanskje ikke fullt så gode.
      Men SUMMEN av det disse sier er jo uomtvistelig en alminneliggjøring av fedme.

    12. Om du spør hva disse kvinnene spiser, vil du se at de spiser svært lite. Hopper over flere måltider pr dag i håp om å gå ned. Hvorfor? Fordi 99,99% av alle reportasjer forteller oss hvordan vi skal spise mindre for å gå ned i vekt.
      Dere glemmer at vi er ingen bilmotor. Vi er en kropp bestående av hormoner. Spiser vi lite vil kroppen lagre alt den kan, for å få i seg nok næring. En overvektig kropp er som regler underernært.
      Jeg har vært gjennom hver eneste kur du kan tenke deg og jeg vet at det overhodet ikke dreier seg om å “ligge på sofaen å dytte i seg mat” Tror dere vi er så dumme at vi ikke vet bedre? Om så var, så ville vi ikke sett så mange kvinner (og menn) med så kraftig overvekt. For landet overbefolkes vel ikke av en gjeng nogsagter?
      Vi skammer oss hver enste dag fordi vi ikke klarer å gå ned, trass i iherdige forsøk.
      Vi unngår sosiale lag. Vi skyr badestrand og svømmehaller. Vi hater å handle mat fordi folk skal kikke å se hva vi handler. Vi hater å gå på restauranter fordi folk også der skal se på hva vi skal spise og servitører blander seg inn i bestillinger og foreslår noe som ikke er så fetende. Vi unngår alle klesbutikker fordi vi vet at klærne ikke passer oss. Kort sagt. Vi forsøker å gjemme oss vekk, fordi vi synes dette er ille å ikke ha kontroll over egen kropp og vi vet folks holdninger til fete kjærringer. Jeg tror faktisk ikke menn blir omtalt så foraktelig som det vi kvinner blir.
      Denne kampanjen er nok laget for at vi ikke skal føle oss helt alene i verden. Jeg takker dere som laget kampanjen.

    13. Tror du ikke det er veldig mange av dem som faktisk dytter i seg for mye mat, selv om kanskje ikke du gjør det?

    14. Der traff du hodet med spikeren.
      Vi lever for mye oppe i hodet og surrer rundt som sulletopper.
      Matlaging er kjedelig og tungvint,så hurtigmatkjedene vokser seg til konger.Pizzakjedene smelter i osten som nordmenn skal ha,bare må ha.De triller fornøyd på sine pizzaer og ruller videre hjem til sofaer og fjernsynsreklamer der smeltet ost er en gjenganger.
      Du ser bildet,ikke sant ?
      Ost og meieriprodukter inneholder,som kanskje ikke alle vet,opiater som gjør oss avhengige,slik man blir til morsmelken.

    15. Mr ekspert bør være klar over at kardiovaskulær utholdenhet er en bedre predikator på helse enn vekt og kroppsfett.
      Sagt enkelt: en veltrent lubben person er sunnere enn en tynn utrent person.
      Hør på utdannet helsepersonell fremfor bloggere.

    16. Det var ingen overvektige i konsentrasjonsleirene under 2 verdenskrig. Det var svært få som trente den gangen. Det er maten som er problemet.

      1. I leirene(red.am) under 2. verdenskrig ingen trente, men arbeidet hardt fysisk. Det var ikke maten som var problemet her. Men det var disiplene og straffene som var problemet. Og mange sultestreika på grunn av den dårlige behandlingen de fikk. Les deg litt opp.

    17. Det er mye drittslenging mot tynne mennesker, ikke glem de unge som er ufrivillig tynn.Dere er med på å ødelegge deres selvbilde. Fei for deres egen dør før dere dømmer 🙁

    18. Denne kommentaren var egentlig ment for alle de stygge kommentarene jeg har lest etter at folk har delt dette innlegget. 🙂

    19. Per Arvid Saug: Det var tungt kroppsarbeid og lite mat som gjorde fangene i konsentrasjonsleirene magre, ergo vil styrketrening og sunn proteinrik mat gjøre alle overvektige slanke og sterke!

    20. Jeg er veldig enig i at alle har lik rett til å føle seg vakre og stolte uansett vekt og størrelse.
      Det som lenge har plaget meg er den aksepterte mobbingen av folk som er “tynnere enn normalt”. Jeg er i denne kategorien og har ofte hørt av fremmede folk at jeg bør legge på meg og spise mer. Utallige mennesker, ukjente og kjente, har hatt ett behov og følt at de er berettiget til å kommentere kroppen min, vekten min og hva jeg spiser. Det er så utrolig urettferdig at dette er akseptert i samfunnet. Jeg både trener og spiser mye, men genene mine gjør at jeg uansett ikke legger på meg.
      Hadde det vært motsatt: at en kommenterte at en person burde spise mindre og hadde sagt “fysj så tykk du er” så hadde det vært klassifisert som mobbing og hadde vært totalt uakseptabelt. Jeg er så lei av å være flau over kroppen min siden jeg bruker XS i klær. Jeg er drittlei av å høre folk komme med stygge kommentarer om hvor tynn jeg er, hvor mye mer jeg burde spise, og at ingen gutter synes min kroppsfasong er sexy. På sosiale media har jeg lagt mer og mer merke til at det finnes “memes” hvor modeller og mer fyldige kvinner sammenlignes, med kommentarer som “dette synes ikke gutter er sexy” til de som er tynne og “dette vil gutter ha” til de mer fyldige. Er dette greit? Er ikke dette regelrett mobbing og uthenging av mennesker som ikke har valgt kroppsfasongen sin selv. Er jeg ekkel siden jeg ikke har litt ekstra fett på kroppen min? Hjelper dette på min selvtillit? Nei!
      Jenter som meg selv, som ikke legger på seg, selv om vi prøver hardt (ja, det finnes tynne mennesker som gjerne vil legge på seg), hvorfor skal vi bli sett på som ett dårlig forbilde? Hvorfor kan ikke alle kroppsfasonger bli sett på som vakre? Hvorfor må det være enten eller? Jeg mener at alle jenter skal føle seg vakre uansett hvilken kroppsfasong eller størrelse de har. Hvis vi hadde sluttet å være så kritiske, så hadde det vært så mye lettere å akseptere seg selv og føle seg vakker.

    21. Må jeg si det igjen? Kardiovaskulær utholdenhet er en bedre predikator på god helse enn BMI. En trent lubben person er sunnere enn en utrent tynn en. Kanskje noe som kunne vært verdt å nevne i denne sammenhengen? Dette bør være kunnskap som er enkel å tilegne seg for en som vil utgi seg som ekspert på området.
      Ser man seg blind på vekt alene blir man unøyaktig og unyansert.

    22. Ingen som vel har sagt noe annet @”slettet”. En trent lubben person kan selvsagt være sunnere enn en utrent tynn person, og hva jeg også alltid har sagt – blant annet da jeg var treneren på Top Model Norge… Personlig er jeg heller ingen fan av hvordan BMI beregnes, da det blant annet som du sikkert også er klar over ikke tar høyde for feks muskelmasse. Det som vel heller er spørsmålet er vel hvor vi er på vei, og vi enerelt sett alle blir tyngre og tyngre – noe som KAN være et varselsignal på at noe ikke går den riktige retningen. Men det kan også tyde på at folk bygger mer muskelmasse, og det finnes jo heller ingen klare målinger av hva folk flest egentlig veier eller deres helse – bortsett fra at en ser at Norge (og vesten ellers) bruker mer penger på sykdom og helserelaterte utgiftsposter.
      Så nei, ingen her i hvert fall som ser seg blind på vekt alene 🙂

    23. Helt enig, overvekt er like usunt som undervekt. Men derfor viser det ekstra godt hvordan samfunnet fortsatt er formet, når det såvidt er startet å bli fokus på en sunn kropp etter MANGE år med svært undervektige “forbilder”, og allerede nå er det ramaskrik for at mennesker med noen kilo ekstra tørr å vise seg fram. Tror ikke problemet i samfunnet er at mennesker ikke har kunnskap om sunn livsstil, men derimot at man ikke aksepterer ulike fasonger. Skal ikke tynne, normalvektige og overvektige få vise seg like mye frem, slik at vi får et mangfold i samfunnet. Man er ikke nødvendigvis usunn for å ha for lite eller mye vekt på kroppen, mange sliter med sykdommer som direkte går utover vekta. Tenk hvor fint om mennesker, store som små, kunne fått postet de bildene de selv ønsket av seg selv, uten at man skal diskutere hvem som skal få lov og ikke?

    24. Jeg synes De jentene som viser bilde av seg der oppe, la de være i fred, ikke si verken forbilde for de unge og at viser frem utseende. De viser frem stolt bildet av seg selv som smiler fordi de ønsker å bli respektert slik de er og de aksepterer og bestemmer over egen kropp. Slutt å kalle de overvektig og fedme, det kan tolkes som skjells ord på lik linje med det som starter med T eller F. Si Ja, ikke si nei!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg