Slik kan alle få stram mage


Det er klart for del 3 av serien “Fitness for folk flest”, og i dag kommer noen av mine beste tips å oppnå en stram mage:

Les også mer på: Corneliselander.com

1. Fett
Som jeg har sagt tidligere; det hjelper ikke å kjøre så mange situps og crunches du klarer hver dag om du fortsatt har et godt fettlager rundt midjen og magen. For å få fram «sixpacken», eller i hvert fall for å oppnå en litt strammere mage, må fettet bort! Og det oppnår du IKKE ved å kjøre en million forskjellige mageøvelser hver dag! For som jeg har sagt tidligere; det er på KJØKKENET at du bygger en stram mage… 

Les også: Kosthold for en stram mage


2. Styrke
Ellers er det også viktig at du styrker hele kroppen (spesielt ryggen), og ikke bare magen direkte. Jo høyere prosent muskelmasse du har, jo mer vil kroppen din også forbrenne hele tiden (selv i hvilemodus). Dette er altså igjen ensbetydende med en strammere mage, og ved siden av hard styrketrening er det smart å flette inn intensive kardio økter med for eksempel min egen favoritt; Geriljakardio.

Nå er det ikke alle som kan eller kanskje har lyst til å trene på et helsestudio, og til dere anbefaler jeg den enkleste, men kanskje også beste måten å oppnå en starm mage på; å gå! Lange, fine morgen-, eller kveldsturer, er nemlig noe av det mest effektive man kan gjøre for en strammere og bedre trent kropp, og det er ikke uten grunn at for eksempel fitnessfolka gjerne legger inn morgenøkter med dette når de jakter deres beste form. I tillegg er det også ganske vanskelig å komme opp med unnskyldninger for å ikke få mulighet til å trene dette

Utfør så lite som 20minutter om dagen, og du vil være på god vei til en MYE strammere kropp og mage!

3. Øvelser
Cornelis Planke Pushups på Swissball
Slik gjør du:
 Start med å plassere deg som i en vanlig pushup, men isteden for å ha føttene plantet solid på underlaget, plasserer du dem her på én (eller eventuelt to) Swissball. Armene og beina skal være strake i grunnposisjon, og planken skal så holdes så lenge du klarer (prøv for eksempel å få til 20-30 sekunder til å begynne med – for så å øke etter hvert).


Det er også viktig at du her holder magen, hofte og rumpa oppe, og begynner de å synke ned mot underlaget gjør du øvelsen feil! Ta så noen pushups for avveksling (så mange du klarer), og løft deg deretter tilbake til plankeposisjonen. Hold så planken på nytt så lenge du klarer til full utmattelse.

– Knebøy

Slik gjør du:
 Start med å plassere stangen øverst på ryggen, og aldri på nakken! Stå med litt bredere enn skulderbreddes avstand, for en god og stabil startposisjon, og tærne pekene lett utover. Press rumpa ned og bakover, og senk kroppen til lårene er parallelle med underlaget. Pass på å ikke skyte knærne for langt fram slik at de vandrer over og forbi tærne (sett ovenfra), og hold vekten på hælene. Press opp tilbake til utgangsposisjon, og repeter.

– Rygghev

Slik gjør du:
 Ligg på magen på en treningsball, og løft øvre del av overkroppen opp fra ballen. Mange gjør her den feilen at de løfter seg alt for høyt opp, noe som bare resulterer i uønskete spenninger i korsryggen. Løft deg derfor forsiktig og kontrollert opp fra ballen, og aldri spenn ryggen mer enn at kroppen din er mer eller mindre parallelt med gulvet.

Slik oppnår du en stram og trent mage – kort oppsummert:
– Fettet må bort
– Husk å trene ryggen!
– Ingen grunn til å overdrive treningen, da det gir liten, eller ingen effekt. For husk at magemusklene også trenger hvile.
– Ikke bare velg øvelser som går direkte på magen, men få trent den indirekte gjennom gode øvelser som for eksempel tunge knebøy.
– Et korrekt og godt kosthold er minst like viktig som selve treningen i seg selv!

– Cornelis

@corneliselander på Instagram

HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #Side3 #trening #iformmedCornelis #fitness #fit #mage #iform #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

7 kommentarer
    1. Makan til sjølvopptatt mann. Dette kan nok dei fleste.Men du fixar deg sikkert litt mus. Greit nok det.

    2. Virkelig en saklig kommentar du kom med der, Johnny. Er vel bra at noen klarer å få resultater ut av treningen. De fleste har nok ikke den selvdisiplinen som skal til for å få sånne resultater. Synes det var mange gode råd her. Det viktigste er å få bort fettet, og det er for de aller fleste også det vanskeligste. Noen er selvsagt heldigere enn andre og har bedre gener for dette, men alle KAN klare det hvis de virkelig går inn for det.
      Selv var jeg ganske tynn en periode i livet, men fikk aldri fem magerutene til tross for at jeg trente. Regner med at jeg spiste for lite proteinrik mat. Det gikk for det meste i fettfattig mat med mye karbohydrater; sånn som havregryn. Mulig jeg generelt sett spiste for lite. I dag er fettprosenten for høy, og det å slanke seg er neimen ikke lett når man er glad i all slags mat.
      Skal man oppnå tilsvarende resultater som Cornelis her, må man trene regelmessig og aller helst gjøre treningen til en livsstil + at man spiser riktig.

    3. Fikk aldri f(r)em magerutene? er det et poeng å få til? Nesten ingen damer liker det, så slapp av mann. Tren godt allsidig tre ganger i veka (mosjon) så går nok dette bra skal du sjå.Null røyk, men kos deg med en øl og god mat, om du har trenings disiplin når du trener.Ta gjerne kontakt for råd. Du trenger ingen allviter guru. Du er sikkert god nok som det er uansett.

    4. Johnny, Nå tror jeg faktisk de fleste som trener gjør det for å føle seg vel, og ikke for å imponere damer. Og det å få frem en sixpack er et mål for mange og streve etter på samme måte som større biceps osv. det er jo da treninga blir morsom, når man ser resultater. Om man trener og ikke har noe mål med treninga eller aldri ser resultater, så blir det fort kjedelig å trene.
      Så folkens, ikke hør på Johnny, fortsett og sett dere mål, og fortsett og gled dere over resultatene dere får frem. Stå på 🙂

    5. En saklig kommentar der johnny, sikkert det at du sliter virkelig hardt med trening og lar frustrasjonen din gå utover cornelis. Herregud. Han cornelis ser bra ut og vi damer liker akkurat sånne “typer” som cornelis. Han fikser seg vel mange damer enn det du gjør. Kom deg på trening og ta treningen seriøs spis sunt og da mener jeg ikke sjokolade og chips. Så ser du at jaggu kan du få det til akkurat som cornelis !!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg