– Vi trenger MER kroppspress!


Er det for mye fokus på kropp og helse i vårt samfunn i dag? Svaret er NEI!

Vi nordmenn blir stadig både tykkere, sykere, og i generelt dårligere og dårligere form. Samtidig går medieprofiler ut og applauderer at færre nå trener, og gir også inntrykk av at det er for mye fokus på sunn mat og trening i Norge i dag. Sannheten er imidlertid at tilstanden aldri har vært verre, og at vi faktisk trenger MER såkalt kroppspress!

Les også mer på: Corneliselander.com

Mer penger på sykdom og helse
Nå er ikke dette ment som et angrep på deg som eventuelt måtte slite med noen (eller mange) kilo for mye, men mitt ønske om å rette søkelyset mot den feilslåtte helsepolitikken og ekspertenes svada i norsk media. Nylig var det nemlig duket for debatt på NRK om slanking, overvekt, og helsetilstanden i Norge, og der sto mange av gjestene faktisk i ramme alvor og mente at vi har for mye fokus på sunn mat og trening i vårt land i dag… Samtidig ser vi altså at stadig flere og flere både blir tykkere og sykere, og mange ser ikke ut til å skjønne alvoret av situasjonen vi faktisk er oppe i. Derfor mener jeg altså at vi kunne ha hatt godt av litt mer “kroppspress”, sunn mat og drikke!

Les også: Slik får du stram mage

Jeg skriver “kroppspress” fordi jeg selvsagt ikke er for å fremme et press som kan lede til spiseforstyrrelser, depresjon, angst, eller andre former for psykiske lidelser, men er det å fronte et sunt kosthold, eller å ha fokus på helse og trening å være med på å presse fram krokodilletårene om såkalt kroppspress? Vel, da kan du bare “sign me up”!

Les også: Kom iform!

Vi blir bare tykkere og tykkere
Verdens helseorganisasjon har nemlig sagt at 3 av 4 norske menn kommer til å være overvektige i nær framtid, og direktøren for Folkehelseinstituttet [FHI] gikk også nylig ut og sa at det er for dårlig tilgang på sunn mat i Norge i dag. Når man da også ser på deres egen statistikk, ser heller ikke framtiden nevneverdig lys ut. Igjen referer jeg her til debatten på statskanalen, der en representant fra nettopp FHI la fram et svært mørkt bilde av helsetilstanden i Norge i dag.

Jeg har også gjentatte ganger beskrevet denne problemstillingen her på bloggen, og hvorfor det er så kritisk at vi tar affære nå! Vi kan rett og slett ikke fortsette å leve i boblen om at vi alle er så friske, og trener så mye – for statistikk, og ikke minst utgiftspostene fra blant annet statsbudsjettet, vitner nemlig om noe helt annet. Igjen; dette er ikke ment som et angrep på noen der ute som eventuelt måtte slite med noen kilo for mye, men mitt ønske om å få så mange nordmenn som mulig i bedre form, og at du ikke blir servert løgnen fra media om at det er for mye fokus på dette.

Les også: Den enkleste veien til en stram kropp

Unge sliter…
Hvorfor framstiller forøvrig også så mange i media alle unge som “utsatte individer” som ER nødt til å slite med dette? Les for eksempel bare denne flotte teksten fra en ung skribent hos Aftenposten som jeg synes beskrev dette på en veldig fin måte – og viser også litt av paradokset vi ser i dag der vanlig norsk ungdom føler seg utilpass og fremmedgjort fordi de er “for normale”:

– Du må streve med noe
Det er blitt unormalt å være normal. En tid var jeg forvirret og følte meg helt utenfor, det lå en forventning om at jeg , siden jeg var jente og 15år, måtte streve med noe. Jeg kjente etter, men nei. Ikke noe her, ikke noe der.
Else Marie T. Sannerholt (15) i Aftenposten 15.01.2016

For øvrig er det interessant å lese hva forskerne hos forskning.no tidligere har sagt om denne saken; “Med andre ord, å bli opprørt over kroppspress hjelper ingen. Det virker tvert imot avstandsskapende og snevrer inn rammene for hvem vi kan være og hvordan vi kan se ut og leve. Vi tror ikke på å kjempe en kamp der hardt (press) møtes med hardt (bekjempelse)”
Fra sak om at vi må slutte å prate om kroppspresset, forskning.no 4.3.2016

SÅ HVA MENER DU OM SAKEN? LEGG GJERNE IGJEN EN KOMMENTAR UNDER!

– Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #meninger #Side3 #blogg #trene #Norge #ung #overvekt #iform #treningsbloggen #trener #CornelisElander
 

9 kommentarer
    1. Jeg synes dagens norske ungdom er ganske flinke til å trene, og det har dukket opp treningssentere som har medlemskap til en fornuftig pris. Det er bra at folk blir “presset” til å være fysisk aktive i en tid der det er lett å sitte ned å bli underholdt 24/7.

    2. Overvekt er det som tar livet av flest mennesker i store deler av verden.
      Synd det skal være trendy være tykk….

    3. Alt handler ikke om trening og mat, kroppspress er mye mer enn det. Det er ikke sundt og se “perfekte mennesker” over alt i media. Jeg er for sunn kropp og helse, men ikke kom og si at vi trenger mer kroppspress. Alle har noe som en ikke liker med seg selv og noen mer enn andre. Vi trenger ikke mer kroppspress og flere perfekte photoshopet modeller i media! Informer om god helse på en annen måte.

    4. Hei anonym. Jeg er ikke enig i at det er er så mye “perfekte mennesker” i NORSK media, og både overvekt, litt valker, og alle andre normale ting blir daglig vist fram (og det er det i seg selv ikke noe galt i). MEN vi trenger faktisk MYE MER fokus på sunn mat, trening, og en smartere livsstil – I dag er det dessverre alt for mye av det motsatte?
      Cornelis

    5. Hei Tina! Ja, jeg er faktisk skremt over at så få [særlig i Norge] ser farene.. Overvekt og fedme EKSPLODERER om dagen, samtidig som mange av ekspertene og media altså konsentrerer seg om å gå etter og kjempe mot de som de mener promoterer et “feil” budskap. For selv om det for enkeltindivider kan være farlig og en ufordring med undervekt og et for syklig fokus på kropp og vekt er det faktisk overvekt og fedme som står for de største farene i vårt samfunn i dag. Se bare også på beskjeden fra Folkehelseinstituttet, der de nå beskriver at usunn, farlig mat nå er DEN STØRSTE trusselen mot folkehelsa i vårt land – foran blant annet røyk og tobakk…
      Mvh
      Cornelis

    6. Hei Sparkle!
      Litt av problemet i dagens samfunn er at ja, mange trener, men vi sitter også så mye mer på rumpa dagen igjennom, gym timene er tatt av plakaten, og barn/ungdom flest er så å si ikke i aktivitet hverdagen igjennom i det hele tatt… Da blir dessverre noen minutter på et treningssenter ikke nok [for å veie opp for alt dette], og det er også en stor andel som heller ikke trener i det hele tatt. Dette igjen gir utslag i overvekts- og fedme tallene, og norsk ungdom [og voksne] har aldri vært så tunge og store som det de er i dag…
      Cornelis

    7. Jeg er enig med deg. Jeg mener også at de som har barn burde være ett forbilde i forhold til kost og trening og vise at helsen er det viktigste vi har. Er foreldre aktive så motiverer det også barna til det. Vi er jo deres rollemodeller og forbilder. Aktive sunne foreldre gir aktive sunne barn som lærer å ta vare på helsa si.

    8. Jeg har slitt med anoreksi i nesten åtte år. Media var selvsagt påvirkningskraft selv om jeg vet det bare var en del av flere faktorer. Uansett hvor mye fokus det er på kropp og sunnhet er det alltid noen som er hårsåre, men vet du hva? Jeg og resten av disse folkene ville blitt ”skadet” uansett. Det å gi medier skylden er bare feil….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg