– Hvorfor du bør trene som en fitnessutøver

Det er klart for en ny treningsserie her på bloggen, der jeg over de neste seks ukene vil gi deg de beste, enkleste, og smarteste tipsene for at du skal kunne oppnå den beste versjonen av deg selv. Og denne gangen har jeg satt opp en serie kalt “Fitness for folk flest”  fordi fitness, og en sunn livsstil ER viktig for oss alle. Ikke bare for å se “bedre ut”, men også for å kunne mestre enkle oppgaver og utfordringer hverdagen igjennom.

Les også mer på: Corneliselander.com

Fitness for folk flest: Intro
I dagens epsiode tar jeg for meg en introduksjon av konseptet, og hvorfor jeg mener det å fokusere på “fitness” vil være helt essensielt for deg å fokusere på i tiden framover.

Vi nordmenn har godt av å bli litt tøffere og råere på treningssenteret, og som jeg alltid sier bør du trene hardt, kort, hyppig, og riktig – og ikke kaste bort verdifull tid på trening som ikke fungerer.

Hvorfor korte økter?, spør du nå kanskje. Vel, de fleste av oss har hektiske og stressende hverdager, og da kan det å sette av masse tid for å få på plass økter som eventuelt tar timer hver dag ikke bare være vanskelig å få til for de fleste, men kan rett og slett også virke mot sin hensikt.

Om du ikke er toppidrettsutøver, eller du har som mål å løpe x-antall maraton i tiden framover vil dette faktisk kunne hindre deg fra å bygge den sterkeste og best trente versjonen av deg selv! Og for meg er kontinuitet og intensitet de to nøkkelordene du bør fokusere på, og å trene timer hver dag er da heller ikke noe de fleste av oss makter å opprettholde over tid...

At man trener jevnt og trutt hele året igjennom er nemlig ikke bare viktig, men også enklere enn om man overtrener over en kortere periode. Men for at du skal få maks utbytte og effekt må du da også øke intensiteten og stå på når du først er på treningsstudioet… Ved å benytte deg av mine metoder VIL du også merke effekt og se resultater, og det selv etter svært kort tid…

Hva folk flest ønsker seg, og hva de TRENGER
De aller fleste av dere som både kontakter meg direkte på email, eller for eksempel i kommentarfeltet her på bloggen har gjerne alle som mål å bygge en så sunn og sterk kropp som mulig. Dette er også hva de fleste også bør ha som mål, da en sterkere kropp er hva vi nordmenn flest bør kjempe for uansett om målet skulle være å gå enten opp eller ned i vekt. På bakgrunn av dette anbefaler jeg da også alle mine klienter å trene både styrke og kardio – med særlig fokus på førstnevnte.

Under har jeg også satt opp en liste med typiske spørsmål jeg mottar fra dere lesere, og hva jeg nå i første omgang mener at vil være det viktigste for deg å fokusere på:

– Hvor mye må man trene?
Hvor mye du trenger å trene uka igjennom kommer veldig an på hva dine mål og ønsker med treningen måtte være. På et generelt grunnlag vil jeg imidlertid si at alle bør trene minimum tre ganger i uka, men særlig fokus på styrke. Ved siden av dette bør du også bevege deg og bruke kroppen litt hver dag, og som helsemyndighetene sier bør du MINIMUM bevege deg 30minutter om dagen (i mine øyne helst 60min.).

– Hvilke øvelser?
Igjen avhenger dette veldig av din treningsbakgrunn, og ikke minst ønske og mål. Likevel vil jeg trekke fram at det å benytte gode egenvekts øvelser, som forskjellige former av push- eller pullups, er noe ALLE har godt av. Etter hvert som du følger denne serien vil du også bli introdusert for mer “utfordrende” og avanserte former for styrkeøvelser – så følg med!

– Hvor kjapt vil jeg merke effekt?
Følger du et riktig satt opp treningsprogram for deg og dine mål (og ikke minst behov) bør du merke effekt av treningen etter så lite som 3-4 uker.

– Beste tips for å komme i form?
Få deg en treningspartner! Om dette er en venn, kollega, eller kanskje kjæreste/samboer, er for så vidt uvesentlig, så lenge dette er en person som kan være med på å motivere og å pushe deg på trening!

Følg med videre her på bloggen og serien “FITNESS FOR FOLK FLEST” for de smarteste og beste tipsene for at du skal komme i ditt livs beste form!

– Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iform #Side3 #blogg #fitness #trene #treningsprogram #søndag #nyuke #treningsbloggen #trener #CornelisElander

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg