Viktig å kose seg?


Lørdag, helg, og på tide å slappe av med potetgullposen i hånda. Eller? Hva er helg for deg, og er du [også] lei av å høre at helg og fri er nødt til å bety det samme som å måtte sitte på rumpa og innta usunn mat og drikke?!?

Les mer på: Corneliselander.com

Først og fremst en innrømmelse; jeg liker ikke potetgull. Så at jeg ikke liker potetgull betyr selvsagt at det også for meg er lettere å avstå [fra djevelskapen]. Jeg skal være den første til å innrømme det. Likevel, jeg er lei av medias agenda, og påstander om at helg er nødt til å bety det samme som at du skal sitte på rumpa innta usunn mat og drikke i dagevis! Så fort du åpner munnen og mener at folk flest bør spise litt sunnere og bedre får du også gjerne høre det. Og jeg kan love deg at det ikke alltid er llike lett eller behagelig… Journalister og andre “media personligheter” angriper deg gjerne så fort du skulle mene at vi nordmenn kanskje ikke lever/spiser så sunt som vi en gang gjorde. Og du er med en gang en lett skyteskive om du påstår at for eksempel en mer proteinrik kost og næring kunne vært smart for de fleste…

Hvorfor er det slik? Hvorfor øser media og journalistene ut artikler og kronikker om at det er lov (og viktig) å kose seg – samtidig som vekten til nordmenn flest baare fortsetter å skyte i været, og helsa til de fleste går ned? Vel, sier du dette til den jevne journalist vil de dog påstå at dette ikke stemmer – selv om blant annet Verdens Helseorganisasjon mener at snart 75% av alle norske menn vil slite med overvekt, og Folkehelseinstituttet nylig la fram en rapport som viser at usunn mat og drikke nå er DEN STØRSTE UTFORDRINGEN FOR HELSA VÅR…

Men nei da, ikke hør på meg. Lytt heller til medias budskap om at “det er lov og viktig å kose seg”…

God helg!
Cornelis

8 kommentarer
    1. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne posten, Elander. Mener du at vi ikke burde/skal kose oss på fredagskvelden? Syns du vi skal begrense det? Eller? Personlig liker jeg å innta stort sett det jeg vil fredagskvelden, det er på en måte min belønning for en vel utført uke med trening/diett/jobb. På’an igjen lørdag.. Til svar på overskriften din; ja, det er viktig å kose seg. Trening og godt kosthold gir positivitet i hverdagen, men det gjør også en ukentlig “cheat-day”!

    2. Ja, da tror jeg du har misforstått innlegg litt Gerhard Zahl. Poenget mitt er altså at vi nordmenn stadig blir tykkere og tykkere, samtidig som media (generelt) fortsetter å pushe på med at man MÅ kose seg mer og oftere. Snakker altså ikke om at man ikke kan unne seg noe godt av og til, men at det nær sagt er et “tvang”, og at det ikke minst blir sett med kritikk når man prøver å motivere flere til å spise sunnere og bedre. Vi nordmenn er på vei mot stupet, og vi kan rett og slett ikke fortsette i samme bane som vi gjør i dag. Det skremmer meg hvor få som faktisk skjønner dette, og særlig når det kommer til budskapet som pushes ut i norsk media.
      Cornelis

    3. Ok, skjønner hva du mener. Men er ikke samfunnet i dag langt mer kroppsfiksert enn, la oss si, for 10-15 år siden? Personlig opplever jeg ikke at media pusher på at vi burde/skal kose oss mer eller oftere. Føler heller at det er et langt større press, spesielt via sosiale medier, at man skal være i form/se bra ut. Har du noen konkrete eksempler på medias press, eller “tvang” som du skriver, på at vi burde/skal kose oss mere, eller snakker du på et generelt grunnlag/personlig oppfattning?

    4. Ja Gerhard, stort sett alle artikler/saker i norsk media fokuserer på viktigheten av å kose seg, og de få som sier det motsatte er gjerne enten skrevet eller intervjuer av meg 🙂

    5. Det var et rimelig unnvikende svar, Elander.. Jeg oppfatter ikke media slik som du beskriver, synes heller det er et langt større fokus på “bra” kropp og sunnhet både i media og ikke minst via sosiale media. Kanskje du beskriver virkeligheten i statene? 😉 Vil til slutt bare tilegge at jeg stort sett er enig i det du poster, plukker til og med en sjelden gang opp verdifulle tips! 😉

    6. Jeg koser meg hver morgen jeg, med havregryn og melk med frukt i. Ingenting er bedre! Frokosten der er favoritten min. Sånn sett er jeg glad jeg ikke er noen stor godtemoms som craver etter usunne saker.
      Trening og kosthold er veldig viktig, så jeg synes det er kjempebra at vi har en blogger som virkelig setter ord på sannheten mange later som de ikke kjenner til! Tommel opp!

    7. Det ER lov å kose seg på en lørdags kveld om man har vært flink i ukedagene. Du er litt fanatisk. Et sunt kosthold betyr balanse, ikke diett. Det er ikke alle som higer etter en bikinikropp, eller vil stille i bikinifitness. JA vi burde skjerpe kostholdet og JA vi burde bevege oss mer. Det betyr IKKE at det ikke er lov å kose seg litt på en lørdags kveld. Da mener jeg ikke frotse alt man kommer over, men at man kan kose seg litt med godt i skåla.

    8. Jeg er så enig med deg! Jeg er det folk vil kalle ekstremt opptatt av sunn mat, men for meg er det helt naturlig å spise det kroppen min har godt av. Jeg greier ikke å kose meg med noe usunt, isteden føler jeg meg jævlig!
      Jeg har erfart hvor mye bedre jeg har det mentalt når jeg ikke spiser f eks raffinert sukker, og har prøvd å formidle dette til familie og venner. Men neida, de setter ut piggene før jeg har snakket ferdig, og mener at det er jeg som har et problem. De kan sitte å se fedmeprogrammer på tv, og si at “okei, fra nå av kjøper vi ikke godteri” og like etterpå gå å fylle på godteriskåla på ny. Sånne folk kommer dessverre aldri til å oppleve glede med å føle seg vel, det er bare å gi opp å prøve med det samme. Det går ikke an å hjelpe noen som ikke vil hjelpes.
      Det er urettferdig at de skal få medhold hele tiden, ved bruk av herseteknikker og unnskyldninger. Men jeg tenker at, til sist ser vi hvem som dør av hjertesykdom, så de får bare holde på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg