Hva alle nordmenn bør gjøre nå!


Sommeren går mot hell, og etter eventuelt uker med usunn mat og drikke er det kanskje på tide å legge fra seg paraplydrinkene og slenge på seg treningsbuksene igjen?

Les også mer på: Corneliselander.com

For selv om jeg personlig har fått mye kjeft for å promotere “sommerkroppen” er det også gjerne de samme som maser om “helårskroppen” som også gjerne er de første til nettopp å legge bort treningsskoene så fort det blir varmere i været… Selv har jeg vært på en lengre Europareise de siste fire ukene, og skriver dette innlegget akkurat nå fra en 400 år gammel ballsal i Firenze. Likevel har jeg (noe du også straks vil se i en ny videoserie som kommer her på bloggen) trent og spist sunt og riktig hele sommeren igjennom – selv om det selvsagt også har vært mange fristelser. Men tilbake til overskriften; har vi kost oss nok nå? Er det nå på tide å ta fram joggeskoene, og gi jernet igjen? Jeg er ingen motstander av at man skulle få kose seg litt av og til, men om dette blir en for stor del av året (husk at vi straks har høstferien, jule/vinterferie, påske, mai-dagene, osv.) så blir det fort vanskelig å holde seg, eller komme i bedre form. Så mitt budskapet til alle mine “fellow Norwegians” er følgende; det er på tide å trene igjen!

Forøvrig slenger jeg også her ved et forslag til noen øvelser og økter du fint kan benytte deg av, enten du fortsatt skulle være ute og reise, eller du er kommet tilbake til “hverdagen”:

– Pushups (eventuelt med beina på benk/kasse)
Flott og lett tilgjengelig øvelse, som bare blir enda bedre om du også plasserer føttene dine på en liten forhøyning!

Husk å holde en rett linje fra topp til tå, og ikke la hofte, mage, og midje «falle» ned mot underlaget!

– Side-, front-, og foroverbøyd sidehev (med manualer eller treningsstrikk)
Her liker jeg å kjøre alle tre øvelsene sammenhengene, rett etter hverandre, og gjør slik disse tre øvelsene om til én. Kjør da for eksempel 6 repetisjoner på hver øvelse, under hvert sett, og kjør 2-3 runder på dette.

Sidehev, fronthev, og foroverbøyd sidehev – her vist ved hjelp av en treningsstrikk.

– Rygghev (for eksempel på en Swissball)
Om det er noe vi nordmenn trenger å trene mer av så er det rygg! Klart knebøy og markløft vil være gunstig og fordelaktig å benytte seg av, men det er imidlertid ikke slik at alle har mulighet til å trene disse flotte baseøvelsene hjemme eller når man for eksempel er ute og reiser. Mitt personlige mål er nemlig å få ALLE nordmenn til å bli mer aktive, og da er dette en flott (og for mange viktig) øvelse å ha med i ditt treningsprogram. Så får man heller (etter hvert) begynne å benytte seg av gode, tunge baseøvelser som knebøy og markløft!

– Dips på benk/kasse
Dette er særlig en gode øvelse for dere damer der ute som ønsker å trene bort, eller motvirke, det såkalte «grevinnehenget». For JA du kan trene det bort, og NEI denne øvelsen gir deg ikke store overarmer av den grunn!

– Bicepscurl (enten med manualer eller treningsstrikk)
Her er det mange som gjerne sier; «Men Cornelis, jeg har ikke tilgang på vekter». Mitt svar er da veldig enkelt; fyll opp for eksempel to bøtter med vann, og vips så har du de to tunge manualene du trenger!

– Cornelis Planke Pushups på Swissball
Min selvkomponerte øvelse som mikser planken og pushups, og lar det hele skje med en Swissball inkludert, slik at det også utfordrer balansen din. Planken blir ofte, utifra EMG-målinger, sett på som en av de beste mageøvelsen, mens jeg personlig mener at denne er enda bedre, og det av den enkle grunn at det rett og slett angriper flere muskelgrupper samtidig! I tillegg er den altså også ypperlig å benytte seg av enten man er hjemme, eller ute på reise!

– Crunches på Swissball
Crunches er mye bedre enn vanlige situps, og for en enkel og grei måte å få inn litt arbeid på magemuskulaturen i hverdagen (mens en for eksempel ser på tv i stua) er dette en god øvelse å kjøre!

– Statiske knebøy
Denne kan ikke erstatte vanlige knebøy, men kan fint være et supplement, eller en ypperlig øvelse å variere med. Personlig mener jeg nemlig at variasjon er et viktig nøkkelord mange av oss trenere glemmer å tenke på, og selv verdens beste øvelse kan fort bli overflødige og lite nyttige om den benyttes for ofte eller mye!

Stå på, og husk at trening skal være gøy folkens!
Cornelis

2 kommentarer
    1. Flotte øvelser, gjør så og si alle selv! Liker at du kommer med tips til diverse øvelser, alltid kjekt med inspirasjon til noe nytt i treningsprogrammet!
      Personlig synes jeg faktisk jeg selv får trent enda mer i ferier, da har man jo massevis av tid! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg