– Slutt å forgifte norske barn!


La meg i dag være ekstremt tydelig; vi som nasjon må slutte å forgifte barna i landet vårt!

Les også mer på: Corneliselander.com

Ok, så i dag ønsker jeg både å være ekstra tydelig, og “straightforward”. Denne uken har nyheten om at barn i Norge nå kan få tilbud om fedmeoperasjon nærmest eksplodert i norsk media, mens mitt svar er hvorfor? Hvorfor er avisene og media så overrasket over nyheten når nær sagt ingen av dem tidligere har vært villige til å støtte oppunder blant annet min kamp om å få slutt på all den farlige og usunne maten vi ser i norske skolekantiner?

For når jeg trekker fram at det blant annet er horribelt at seks av ti norske skolekantiner hadde daglig tilbud om brus med sukker, mange hadde potetgull, og godteri HVER DAG, og enda flere hadde daglige tilbud som kaker, boller, og vafler mener jeg det ikke er rart at norske barn og unge i dag sliter med overvekt og fedme! Og selvsagt kan problemene bli så alvorlige at enkelte da også må gjennomgå for eksempel en slankeoperasjon.

– Over seks av ti kantiner på videregående hadde daglig tilbud som brus med sukker.
– I underkant av 20 prosent av kantinene på videregående hadde tilbud om potetgull, snacks og godteri hver dag, og enda flere hadde daglig tilbud om kaker, vafler og boller.
– Hver fjerde kantine på ungdomsskolene, og 1.-10. skolene hadde daglig tilbud om brus, saft, iste og lignende med sukker.
– Rundt 30 % av kantinene på videregående solgte dessertprodukter. 80 prosent solgte smaksatt melk, som milkshake og sjokolademelk.

Men når jeg skriver eller sier dette i media blir jeg gjerne hengt ut for å være “kjedelig”, eller at jeg fremmer “kroppspress”. Unnskyld?!? Jeg prøver å understreke at vi MÅ begynne å fronte viktigheten av å trene, spise sunt, og være i nok fysisk aktivitet, men får da tyn. Samtidig mener skolene, myndighetene, og media ellers at du [og barna dine] helst bør sitte på rumpa og kose dere med all den usunne maten dere måtte komme over (?). Jo da, helsemyndighetene har deres Dine30 der de prøver å motivere til litt mer fysisk aktivitet hverdagen igjennom, men sannheten er at det de fronter er absolutt minimum av hva du bør gjøre hverdagen igjennom. Og følger du deres råd vil du verken komme i merkbart bedre form, eller nødvendigvis bli noe “sunnere”.

Når det imidlertid gjelder de yngste fortsetter de å dytte på barna dine den mest usunne og farlige maten som finnes (se bare listen over), mens politikerne for ikke lenge siden også fjernet det eneste sunne tilbudet som fantes; ordningen med å gi barna gratis frukt og grønnsaker skolehverdagen igjennom.

– Skolene “forgifter” barn og unge med usunn og farlig mat (faksimile Aftenposten)

Personlig er jeg nemlig redd vi fort kan ende opp på samme nivå som USA om vi ikke gjør noen ORDENTLIGE, DRASTISKE grep. Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor skolene serverer boller, brus, og potetgull i skole hverdagen!? Her bør man bruke sunn fornuft, og skjønne at slik “mat” verken vil bygge sunne kropper, eller smarte hoder. Våre barn presterer ikke akkurat på topp internasjonalt, og i mine øyne skyldes mye av dette nettopp på grunn av maten de blir dyttet på. Skolene forgifter i mine øyne barna, og gjør vi ikke snart noe med dette vil vi fort ende opp med at mange, mange flere norske barn vil ha behov for slike slankeoperasjoner i tiden som kommer…

Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #trene #mat #kosthold #iform #treningsbloggen #trener #CornelisElander

15 kommentarer
    1. Det er deilig at noen faktisk sier det som det er!
      Som småbarnsmor forsøker jeg å være nøye med hva jeg gir guttungen, selv om han som alle andre får lørdagsgodt. Men, det er ikke alltid like lett. For når så mange sender med sjokolademelk, boller og sjokoladepålegg i skolematen, så vil selvfølgelig min også spørre etter det. For barn synes dette smaker godt, og de lærer av våre vaner om at mat er kos.
      Det er ikke alltid lett å være den mammaen som alltid sier nei. Den som ikke serverer kaker og is. Den som ikke gir barna brus… Så fordi jeg tenker på at min sønn skal ha et kosthold som gir masse energi og det han trenger for å vokse, så er jeg den kjipe mammaen!

    2. Helt enig. Vi sliter med det samme som Hanne nevnte og får regelmessig høre syt fra ungene våre at andre får ditt og datt på skolen med ikke de. Den verste tiden er alle disse avslutningene, på skolen, fotballen, osv. der de får lov å ta med seg brus på skolen.
      Ungdomskolen gir elevene lov å ta med seg søtsaker til eksamen og prøver. Da blir det krig her hjemme.
      Synes også idrettsarrangementer er forferdelige der det kun selges søtsaker. Med en gang håndballkampen er over springer alle spillerne i kiosken for å kjøpe boller, vaffler, osv. Handler ikke om idrett det…

    3. Dette blir for dumt. Hva er det du vil vi skal gjøre? Skal vi ta bort all den usunne maten? Skal vi ta bort alt som er usunt?Skal vi fjerne alle valg som du eller myndighetene mener er usunne? Er det ikke meningen at vi alle skal ta ansvarlige valg etterhvert og vokse på dette? Dette er en del læringsprosessen vår. Vi vet alle at det ikke er sunt med godterier og fet mat men de fleste av oss klarer å begrense dette og det å unne seg seg noe godt av og til tror jeg bare er sunt. Nå er det det jo også snakk om å fjerne godteri fra området rundt kassene i butikken for å skåne foreldre fra den store påkjennelsen de har i forhold til små barn som vil ha dette. Jeg vil tvert imot se på dette som en god anledning til å lære barna at de ikke kan få det de vil til enhver tid. Det handler om å gjøre ungene ansvarlige og at de med tiden gjør kloke valg. Man gjør verken barn eller voksne ansvarlige med å fjerne alternativene. Hvor ender vi opp dersom vi fjerner alle de “gale” alternativene? Skal noen etter bedre vitende definere de valgene som skal være tilgjengelige? Det vil alltid være valg vi må ta,både voksne og barn og det handler om å ta ansvar for egne handlinger. Det er alle disse valgene som gjør oss til sterke og selvstendige mennesker. Folk må få lov til å tenke selv.

    4. Men hvorfor er det kantiner på norske skoler? Da jeg gikk på skolen spiste vi matpakken ved pulten under oppsyn av læreren før vi gikk ut i langfriminuttet.
      Bespisning var ikke noe problem dengang.

    5. Annbefale dokumentaren FedUp for årsaken til fedme epidemien. Det meste av vanlig bearbeidet mat i Norge er tilsatt sukker eller tilsvarende for å selge mer. Det er matindustrien så står bak opphøyingen av teorien om at vi spise for mye å bevege oss for lite. Egentlige grunnen er tilsatt sukker eller tilsvarende for bedre smak. På 70 tallet starta epidemien å storstilt tilsetting av sukker, å trene på treningsenter tok og av da. Alikevel ble populasjonen feitere. Annbefale å lage mat fra bunn av, matindustrien kan en ikke stole på. Bruk frysa ifht tidspress. Se dokumentaren før du gjør deg opp en mening.

    6. I motsetning til enkelte, ser jeg ikke noe problem i at de får ha med seg kaker og brus til avslutning. Det er to ganger i året. Avslutning på andre aktiviteter sender jeg med saft eller en type juice/smoothie. Da er det jeg som bestemmer type saft/juice eller smoothie. Fordi de får det som jeg kjøper inn, eller har i huset. Hoss oss er vannmelon og jordbær en sikker vinner.. Jeg synes også vi skal tørre å være litt “ukule” som foreldre og si konsekvent nei i mange tilfeller. “Jeg kommer ikke til å gi deg ting som ikke er bra for deg!” Hvorfor skal jeg gi barna usunt fordi andre gjør det? Jeg tror ikke på at det er kun et eller to barn som sitter med “kjip” sunn mat, mens alle de andre 22 barna koser seg med det som burde være lørdagskos. Dersom det er kjipt for dem å se på at andre spiser, på godt norsk, skit hver dag. Javel så får de se på det.
      Barna mine spør heldigvis sjelden etter brus, fordi vi aldri har det. Den minste på 5 liker ikke brus, og spør etter vann eller saft når hun er bursdager. Nettopp fordi vi ikke dytter det i dem.
      Eldste i femteklasse spør etter “ekstra god” lunsj slik som andre i klasser får. Dette kan være for eksempel pizzasnurr og lignende. Hun får da til svar, hver eneste gang, at “nei, det kan du ikke få. Det er ikke bra for deg. ” På hvorfor forteller jeg kort at det ødelegger både tenner og helsen. Man blir dessuten slapp og trett av mye slik mat. Dette godtar hun.
      Problemet er likevel når de blir tenåringer, har tilgang på penger og til dels tar egne valg. Jeg liker ikke at vafler, boller og brus skal tilbys i et skolebygg. Da blir det mer tilgjengelig enn det er dersom de må gå til butikken.
      Men på den annen side så er jo verden full av fristelser. Og vi kan bare håpe at den ballasten vi gir dem, og det de har lært er nok til at de tar de riktige valgene senere i livet.

    7. Veldig bra skrevet,og et utrolig viktig tema, som det burde vært mye større fokus på i et samfunn med stadig økende antall overvektige og andel med livsstilsykdommer. Ja til sunn hverdagskost og en aktiv hverdag !:)

    8. Ja Bjørn Pedersen, personlig mener jeg man burde ta bort usunn mat fra skolekantinene til de yngste (hvorfor mener du vi bør forgifte dem med usunn mat??). Men uansett bør man i hvert fall også tilby dem noe sunt å spise – noe de i dag ikke får tilbudet om…
      Cornelis

    9. Bra skrevet Elander 😀
      Såå… er det dom som roper “barn har rett til og velge selv” og da velger dem ?
      Har ikke skolene / kantinene et “vis” ansvar på hva som blir solgt ?
      Minner litt om Sats her i tromsø, der McDonald’s holder til i etasjen over 😛
      Smågodt-brus = ok, men en gang i uken.. Ikke foran øynene på uvitende barn hver eneste dag…
      Mvh Frank

    10. Bjørn Pedersen: Dette handler ikke kun om å fjerne den usunne maten og drikken på skolene -den handler også om å TILBY noe annet enn usunn drittmat!!!! Mange barn har ikke med seg matpakke, men penger for å kjøpe lunch. Når tilbudet da består av gjærbakst, brus, kaker og godteri er det kanskje ikke så rart mange etterhvert blir både overvektige, får tannproblemer og ikke minst – får lærevansker. Prøv selv og konsentrer deg på jobb etter å ha spist en skolebolle og drukket en cola…. Energien din varer i 30 minutter så går du rett ned som en fell.
      Synes dette var utrolig bra skrevet – endelig er det noen som tør å si sannheten.
      Se hva røykeloven gjorde med samfunnet når den kom? Alle hylte og skrek i starten og mente det var overformynderi – nå er røyking halvert i Norge!
      Mange må hjelpes til å ta bedre valg i hverdagen og det kan bl. annet gjøres ved å erstatte godteri med sunnere alternativer ved kassen i butikkene.
      Synes du skriver bra, har mange bra treningstips og et riktig sett å tenke på Cornelis – bra jobbet:)
      Ønsker alle en god, sunn og morsom sommer!
      Mvh
      Ellen B. Finne

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg