Har småbarnsforeldre tid til å trene?


Veldig ofte får jeg spørsmålet hvordan man som småbarnsforeldre skal få tid og mulighet til å trene i en stressende, hektisk hverdag. Mitt svar er at det stort sett ikke er så mye som skal til, og at ALLE har tid til å komme i form. Det det heller står på er innsats og vilje

Les også mer på: Corneliselander.com

For mens de fleste treningsprogram og trenere der ute mener at man må trene timer av gangen, og at det liksom er litt “enten eller”, er mitt motto at så lite som 15-20min. kan gjøre svært mye, og at de aller fleste faktisk ikke har godt av å trene mer enn 45min. styrke. Som du har kunnet se av min nye treningsserie her på bloggen “Fit in 30 days” er det nemlig ikke så mange øvelsene og lange øktene du trenger, og en som virkelig kan bevise effekten av og at dette fungerer er min IformMedCornelis deltager @steffen.no

Han begynte på mitt program før jul, og økte feks på bare noen uker styrken sin med over 60% [!], og gikk fra å være godt trent til nær sagt superman over en periode på bare 8 uker! Det som likevel er enda mer imponerende er at han har sjonglert dette som småbarnsfar [han fikk unge nr.2 for noen uker siden – uten at dette har stoppet ham fra å fortsette å imponere på gymmet…], og en veldig hektisk jobbhverdag. Poenget er at da vi startet prosjektet ba jeg han nemlig om å kutte ned på treningsmengden og lengden på øktene – samtidig som vi altså fikk han i MYE bedre form og han opplevde både økt muskelmasse, styrke, og en ellers enda bedre trent kropp.

Som alltid promoterer jeg nemlig viktigheten av å trene hardt, kort, hyppig, og riktig, og at hvem som helst kan oppnå sine mål og ønsker – og ikke minst få tid til å trene! De som sier de ikke har tid har nemlig enten:

A. Ikke fått tak i et riktig treningsprogram utifra ens ønsker, mål, og behov
eller
B. Lyver til seg selv…

Sammen om et sunnere Norge!
Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #hverdag #trene #småbarnsforeldre #trene #Norge #iform #treningsbloggen #trener #CornelisElander

10 kommentarer
    1. Jeg hadde 3 små barn med 2 år I mellom. Jeg startet øvelser på gulvet,etterhvert 40 minutters trening på badet når barna var lagt. Jeg inkluderte dem alltid slik at jeg lekte meg I form. De kveldene far kunne passe på, møte jeg opp i en lokal sykkelklubb, med en tungtrådd damesykkel,😂😂 og sykla som jernet I 5 mil sammen med 25 veteraner…he he..det var slik det begynte og endte med Fitness. Det gjelder å være systematisk og målrettet, så klarer man å gjennomføre noe. Å sette seg små delmål er bedre enn et eneste stort mål, som man kanskje ikke klarer. Da mister man motivasjonen også. .. barna mine trener på høyt nivå I dag, så jeg tror de vokste opp med sunne treningsvaner. Min datter som ble mor for 2 mnd siden er allerede igang med litt trening hun også 😉
      Alle kan få til bittelitt,enten hjemme eller 7 minutter med tauhopping utenfor døra👍👍👍 bittelitt er en GOD start.

    2. Ikke fan av eksponering av barn på nett på denne måten. Har denne nydelige gutten godtatt å være med på å fremme et ekstremt kroppspress? Her er det jo far som er i fokus, og det er han saken handler om.. Ikke gutten.. Glad ikke mine barn ligger ute på nett, på diverse blogger.

    3. Syntes det er viktig at barn får et sunt forhold til trening og det å ta de med på trening i ung alder er en fin måte å gjøre det på. Men en må huske på at det er barnet og ikke treningen som da blir hovedfokuset. Det er ikke i tvil at barn tar etter foreldrene og jeg ser selv at det bidrar til en økt aktivitet når jeg selv er aktiv. Det skal ikke så mye til.
      Om du syntes eksponeringa av sønnen min her Sandra er ille, så handler jo somsagt saken om at det er fult mulig å klare å trene selv med barn i hjemmet. Det er bare å ta de med på trening det. Saken i seg selv er jo veldig uskyldig 🙂 Og takk, han er en herlig gutt som maser på far om å være med på trening hver eneste uke 🙂

    4. Det er vel ikke treninga det er snakk om her, Steffen, men eksponering av gutten på en “kjent” blogg, når kanskje ikke barnet eller mor til barnet har sagt ja til at han skal bli lagt ut på en blogg.
      Selvfølgelig er trening sunt, og bidrar til en sunn holdning hos barnet.

    5. Hva er det du snakker om @Sandra? Kroppspress? Det at Steffen er et sunt, godt forbilde for sine barn, trener, spiser sunt, og er aktiv er skadelig/feil overfor barna?!? Vil vel snarere mene TVERT IMOT! Forøvrig @Sandre og @Camilla [som visst også er veldig bekymret for dette…], dette er altså et bilde hentet fra @Steffen.no profil, og det er faktisk opp til barnets foreldre å avgjøre dette…
      Tror forøvrig mange foreldre der ute har mye å lære av blant annet Steffen, og om noe så er han et GODT og flott forbilde for sine barn – og noe mange foreldre i Norge [tydeligvis] har mye å lære av!
      Cornelis

    6. Kanskje bare meg som mener at å bruke timesvis på trening er ekstremt?
      Flott å holde seg i form, men hadde jeg skulle vært såå veltrent hadde det gått utover tiden med mine barn eller alle oppgavene et hjem har. Ser du skriver at bare 15 min kan være nok. Men en blir jo ikke seende ut som dere etter 15 min 😅 Men hovedpoenget mitt var bilde av gutten.. Regner med steffen har godkjent at du legger ut bilde? (Kopierer fra hans profil)

    7. Nei da @Sandra det er du nok ikke alene om. 15min om dagen kan forøvrig være en veldig bra start, og som sagt har jeg fått til mer med Steffen etter at vi faktisk begynte å kutte NED på treningsmengden og lengden på øktene hans… Poenget er bare å trene rett og riktig når du først holder på, og ikke minst følge opp med nok og bra næring. Og beklager, men dette HAR alle tid til… Husk forøvrig på at barna dine ser opp til deg, og at du går foran som et eksempel. Og da mener jeg det er viktig å gjøre som Steffen; å spise sunt, og å trene regelmessig.
      Hvordan skal det ellers gå med de kommende generasjonene om ikke foreldrene viser viktigheten av å holde seg i form [?]. God helse og en sterk, sunn kropp er jo faktisk det viktigste vi strengt tatt har!
      Og ja: jeg har fått lov av Steffen til å legge ut.
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg