Forkastelig av matvarebransjen!


Forkastelig av matvarebransjen!

Les mer på: Corneliselander.com

Samtidig som Folkehelseinstituttet [FHI] går ut med at usunn mat nå er blitt en større utfordring for folkehelsen enn røyk, dumper kjedebutikkene smågodt ned til kr.2,90 per hekto! Dette er en skandale, og godt å se at direktør i FHI, Camilla Stoltenberg, blant annet sier det jeg har sagt i lang tid; at det “Krever for mye av den enkelte å spise sunt”. Nå må restaurant og utelivsbransjen, og ikke minst matvarebutikkene komme på banen, og begynne å servere det folket vil [og bør] ha!

Les også: Styrkeøvelse for rå overkropp!

Hvorfor sukkerholdige produkter er så farlig
Overvekt og fedme eksploderer i Norge om dagen, og som direktøren for FHI selv sier står vi nå overfor en fedmeepidemi. Samtidig dumper altså matvarebutikkene prisen på smågodt, og som en av mine følgere så fint sa det i dag; hvorfor bruker man ikke gode priser på sunt og grønt som “trekkplaster”? At du nå kan plukke opp én kilo smågodt for under kr.30 er for meg det glade vanvidd! Sukkerholdig drikke og føde er ikke bare med på å øke sjansen for at du legger på deg [og de problemer det kan medføre], men en fersk studie fra Harvard University har blant annet konkludert med at jenter som drakk mer enn én halvliter sukkerbrus daglig kom tidligere i puberteten, og at dette visstnok kan være med på å øke risikoen for brystkreft!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Og her er mengden sukker Helsedirektoratet anbefaler:
Helsedirektoratet mener at tilsatt sukker ikke bør være mer enn ti prosent av det daglige energiinntaket for å sikre at man får nok av livsnødvendige næringsstoffer.

For barn fra 1-3 år betyr dette 30 gram tilsatt sukker per dag.
For barn fra 4-6 år betyr det høyst 40 gram per dag.
For barn mellom 7-10 år betyr det høyst 50 gram.
For eldre barn og voksne betyr det høyst 50-60 gram.
Eksempler på tilsatt sukker i matvarer
Ett glass saft: 13 g
En liten barneyoghurt: 5 g
En halvliter brus: 50 g
En søt kjeks med sjokoladebiter: 15 g
En bit smågodt: 3 g
Ett sjokoladekakestykke: 16 g
En typisk fruktyoghurt med müsli: 20 g
En hvetebolle: 10 g
Kilde: Norsk Helseinformatikk og VG

Så hva mener du? Er det lett å spise sunt i dag, og er det ok at én kilo smågodt nå koster under kr.30…?

Sammen om et sunnere Norge!
Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #blogginnlegg #hverdag #bilder #mat #debatten #treningsbloggen #trener #CornelisElander

36 kommentarer
    1. Helt enig, men jeg syntes at det skal være viljestyrke nok blant folk selv om prisene er satt til et minimum.

    2. Jeg er faktisk helt enig med Elander. Selvfølgelig, alt i moderasjon, men sukker er mer farlig enn Ola Normann tror. Når jeg følger min diett, som er plantebasert, føler jeg meg så utrolig mye bedre. Men det er jo bare min oppfatning.

    3. elsker at du tar det opp😊 Og synliggjør med eksempler, desverre synes eg det er vanskeligere og vanskeligere å finne mat i butikken som ikke inneholder sukker😔 Og er det sukkerfritt er eet gjerne mer fett Osv

    4. Med en holdningen viser du bare at du er en utrolig svak person. Ingen andre enn deg selv, har ansvaret for deg selv. Klarer du ikke holde deg uten dette pga et tilbud, er jo det ditt problem. Snakk om noen dager med tilbud, grunnet påske.
      Tror du bør bekymre deg mer for de usunne idealene du lager, for folk som ikke klarer å styre slankehysteriet inni seg….

    5. Enig i det som skrives her. Det er nærmest umulig å ha et balansert kosthold uten å spise mat som er tilsatt sukker. Mye kjøtt er tilsatt sukker. Ikke bare fremmer det betennelse og insulinresistanse, det er ekstremt avhengighetsdannende og brukes til å øke kiloprisen på varer slik som vann og for mye salt.
      Syntetisk sukker bør bli slått hardt ned på politisk med en stor skatt på 50%, slik at varer som inneholder sukker vil koste hinsides mye mer.
      Norske gårder, restauranter og matprodusenter må også legge om til økologisk. Det er faktisk en trend blant amerikanske bønder å legge om til økologisk. Flere av dem blir kritisert og mobbet, men i realiteten vil økologisk landbruk gjøre jorda naturlig dyrkbar, kjøtt fra dyr vil bli mer næringsrikt og utbyttet av grønnsaker vil øke. Samtidig burde Norge innføre loven som Frankrike tok på seg hvor man forbyr restauranter og produsenter å kaste mat, men hvor de tvinges til å gi det til fattige og uteliggere.

    6. Men så er det også noe dom heter å kose seg litt også. Har man et sunt og variert kosthold, spiller det vel ingen rolle om du spiser potetgull eller andre snoperier innimellom. Det hele handler om å ha en balanse. Det er tross alt en stor forskjell på det å kose seg med søte ting og det å fråtse i seg all slags piss og helvete. Du tar ikke skade av å spise kake, sjokolader osv innimellom. Kroppen tar heller mer skade av det usunne om vi bare skal fokusere på det hele tiden.
      Så det handler om balanse og måtehold.
      Nyt og lev livet ditt til det fulle, og kos deg med maten. Vi lever jo tross alt bare en gang. Hvorfor kaste det bort på å få et anstrengt forhold til mat og kropp, når vi heller kan fokusere på å nyte og kise oss med vi har i rundt oss? Ikke rart det fins hysteri rundt dette, når det skal diskuteres opp og i mente hele tiden. Nyt livet og slutt å ha samvittighet for det du putter i deg. Livet blir bare så utrolig masse bedre om vi kan klare å legge alle diskusjonstråder og hysteriproblemer, og heller bare leve i steden.

    7. Jeg tror ikke poenget til C.E er at man ikke skal få lov å kose seg en gang i blant, for all del; alt med måte! Poenget er vel heller at matvarekjedene dumper prisene på noe som allerede er FOR billig! Er det noe de burde dumpe prisen på så er det jo frukt og grønt! Fedme og livsstilssykdommer som diabetes er dessverre et økende problem i dagens samfunn, og ved å dumpe prisene slik som de har gjort nå, så gjør de bare tilgangen til usunne varer større!
      Ja, ethvert menneske bør ha viljestyrke nok til å gå forbi godishyllene hvis det er nødvendig, men når noe nærmest blir kastet i trynet på deg så er vi mennesker også kjent for å ta i mot!
      Og for ikke å snakke om hva slags signal det sender til den yngre generasjonen?! Voksne mennesker som hamstrer smågodt ser ikke veldig bra ut når det er små umodne barneøyne som ser på!

    8. Alle vet at godteri ikke er sunt, og at det er noe vi bør spare til lørdag. Jeg er en av dem som er kjempeglad når det er priskrig før jul og påske. Det betyr at også min familie kan unne seg litt ekstra i høytiden. Hos oss er vi to som er uføretrygdet, og vi har to barn. Det er med andre ord ikke mye å rutte med. Og før noen begynner å snakke om navere og å ha sugerør i statskassa: vi skulle mer enn gjerne jobbet rompa av oss om vi hadde kunnet! Det å være uføretrygdet er alt annet enn lukrativt – få det inn i hodet ditt en gang for alle! Det betyr at du aldri kommer deg inn på boligmarkedet – du kommer aldri til å eie din egen bolig hvis du ikke allerede gjorde det da du ble ufør, at du bare har akkurat det du trenger til mat – og du handler alt du kan av first price, at du aldri har råd til å reise noe sted i ferien og at du aldri kan kjøpe noe nytt til deg selv. Det blir Fretex. Hvis det kommer en uventet ekstrautgift til barna, må du håpe at en besteforelder kan steppe inn. Hvis ikke, får du ikke kjøpt de skoene h*n trengte fordi de gamle plutselig gikk i stykker. Så, du Cornelis, jeg synes du kan unne oss andre litt billig godis til påske. Det finnes viktigere ting her i verden enn å sitte på et treningsstudio å løfte vekter – for den som har råd til det!

    9. Hei Linda! Nei, jeg mener at ikke er bra, og man spiser jo [forhåpentligvis] såpass lite av dette likevel at det heller er bedre om all den andre sunne maten hadde vært billigere!
      Mvh
      Cornelis

    10. Vel dessverre er det slik Sara Katrin at vi nordmenn tydeligvis “koser” oss litt vel mye om dagen… Jeg skriver “koser” fordi man ikke nødvendigvis er nødt til å spise kake, potetgull, og smågodt for å kose seg, men mye av problemet ligger nettopp i at vi blir dyttet på livsfarlig mat og snop i alle bauer og kaner [jepp, dette er farlig, og usunn mat/godteri står nå for den største livsstilsutfordringen for helsa vår]. Så dette bør heller ikke tas så lett på som jeg føler at mange er ser ut til å gjøre…
      Hva slags effekt og signaler sender vi blant annet til barn og unge når smågodt nå koster 1/10 av prisen på feks kyllingfilet?

    11. Så enig i det du skriver her. Hvorfor ikke heller kjøre en priskrig med sunnere varer? Jeg som aldri spiser godterier (snop) er glad jeg ikke får kick av og kunne kjøpe dette så billig.. Observerte en dame i dag på Rema som “klasket” en ca to kilos pose (stor var den iallefall) Med smågodt på samlebandet etter mine gulrøtter, løk og cottage cheese..- for de som lurer på størrelsen av smågodtposen, så var den like stor som min “family size” wok blanding.. Dette er jo “lokkepriser” for de som har lyst på snop og dermed tar med seg andre ting til normale priser til kassen, men med slike som meg, jeg går inn, handler alt til normale priser mens jeg går i “sikk-sakk” mellom snopreoler for og finne mine ting..Jeg dømmer ikke, de som vil spise litt snop/godterier innimellom må jo bare gjøre det, men det må da være måte på. Jeg har aldri likt smaken av, og har aldri derfor spist noe av hverken sjokolade el annet av søtsaker, og må derfor betale “ekstra” for og ha lyst på det sunne.. Er ikke rett i det hele tatt etter min mening.. :/
      Jeg skulle gjerne ha sett en priskrig på rent kjøtt eller grønnsaker jeg.. 😛

    12. Jeg er helt enig med deg. Kiloprisen på smågodt burde være lik den høyeste prisen på kjøtt i butikken.

    13. Vel Marianne, det har aldri vært enklere å kjøpe seg et sunt mellommåltid i butikkene enn det er nå! Magre proteinrike melkeprodukter som kesam yoghurt og cottage cheesevarianter og proteinrike salater. Ellers rene kjøtt-, kylling- og fiskefileter som raskt kan wokes med ferdige grønnsaksblandinger rett fra fryseren!

    14. Ser virkelig ikke problemet at smågodt koster under 30kr kiloen før påske. Priskrigen kunne med fordel startet enda tettere opptil påsken, men utover det mener jeg dette er helt greit. Denne diskusjonen om hva som er for mye av ditt og datt er en evig runddans, og vi må akseptere at det er slik verden har blitt. Dette gjelder forsåvidt alt fra smågodt til røyk, alkohol, CO2 utslipp osv. Dette problemet vil vi aldri få bukt med, men bevisstgjøring er likevel viktig, slik at barn kan bli oppdratt med gode vaner og et nøkternt forhold til mat som er kategorisert som usunt. Man kan og bør ikke fjerne dette. Tilbake til overskriften, “forkastelig av matvarebransjen”. Nei det er det ikke.

    15. Ja du kan godt gå ut å si hva vi bør spise, men hva f vet du om hva alle vil spise? Helseråd er bra men at du stiller deg til doms over alle og enhvær fordi det passer deg er jeg ikke enig med deg i. Kanskje ikke alle ønsker å spise gulrøtter hele uka og gå på treningsstudio 5 dager i uka, eller mere. Slike hovne guruer som deg som absolutt skal ha alle til å like det samme som deg og gjøre alt du sier fordi du mener å ha rett gjør meg kvalm…

    16. Det er vel en fare for å bli overernært hvis man bare skal leve på sunn mat som frukt grønnsaker bær nøtter frø helkorn fisk fugl og magre melkeprodukter. Dette vil overskride anbefalt inntak av vitaminer og mineraler, noe som vil belaste kroppen!

    17. Kommunistfakte på deg? Spiser sjelden sukker selv, men kunne ikke gitt mer f i hva andre folk har i seg. Der mista du min respekt i hvertfall.

    18. Jeg kan motstå alt unntatt fristelser! Alle har vel hørt dette før? Jeg syntes det er vanskelig å la være når jeg har lavt blodsukker og går i butikken for å handle inn til uken. For min del skulle jeg ønske at godteri kostet 300 kroner kiloen, og kyllingfilet kostet 50.
      I det siste har jeg spist middag sent, slik at søtsuget ikke kommer. ingen har lyst på godteri hvis man er mett! Det funker. Om sommeren kjøper jeg alltid vannmelon, det smaker bedre enn godteri!
      Banan, bringebær, eplejuice og mager kesam i en smoothie er også kjempegodt som lørdagsgodt! Og YT sin restitusjonskakao er også supergod hvis man trenger jo søtt, proteinrikt og godt! Hvorfor kan de ikke sette ned prisen på mango? Den koster 35 kroner og er så dyr at man ikke kan spise det så ofte. Det er dårlig gjort!

    19. Kjenner faktisk jeg blir irritert av at de “lokker” til seg kunder ved å selge usunne produkter. Hvorfor kan man heller ikke ha slike tilbud på SUNNE matvarer? Disse prisene skyter jo i været 🙁
      Selv om jeg er som “alle” andre, glad i smågodt, så kommer jeg til å boikotte denne kampanjen da dette bare blir for DUMT!
      Forøvrig et veldig bra innlegg =D
      Sjekk gjerne ut hjemmesiden vår, http://www.fightit.no
      Treningsklær til jenter, treningstilbehør, kosttilskudd og helsekost.
      Akkurat nå ville priser på Gavelo, We Are Fit, SKINS og Stay In Place <3

    20. Lite imponerende å lese utsagn som “la nå folk kose seg i fred”… “ansvar for eget liv”…. “er min kropp”… etc når man så, etter å ha spist på seg ymse livsstilsykdommer, plasserer ansvaret for kostnadene det medfører på samfunnet.
      Synes normalt at Cornelius er i overkant ekstrem på en del ting, men i denne saken er vi enige 🙂

    21. Det med at man utvikler seg raskere og sånn, betyr jo at man eldes raskere, noe vi jo allerede vet. Og ang brystkreft så sier ikke artikkelen noe om at sukkerholdig brus er en direkte årsak til brystkreft – men at dess raskere man utvikler kroppen til en kvinnekropp dess større sjanse er det også for å få brystkreft.
      Vi liker jo søtt fra naturens side, f eks bær som hjalp oss å overleve. Det er synd at disse sansene utnyttes i dag ved usunn mat. Men hvorfor er egentlig sukker SÅ ille, når det er det som lar oss vokse og utvikle oss, osv? Blir helt forvirret jeg.
      Merker at det gjør stor forskjell på kroppen etter en uke på “diett”, så jeg holder meg unna raffinert sukker så langt det lar seg gjøre!

    22. Jeg har kjøpt smågodt nå under priskrigen, men jeg har ikke kjøpt MER enn jeg pleier, jeg har faktisk kjøpt mindre enn jeg vanligvis kjøper. Jeg blir så bevisst på hvor lett jeg kan drite meg ut med å kjøpe for mye, når prisen er så lav, så dermed kjøper jeg automatisk mindre enn til vanlig. Må jo trekke fram at matvarer som f.eks appelsiner og egg også prises ned under priskrigen 🙂

    23. Syntes det er helt forferdelig at de setter ned prisen på smågodt til en pris slik at det nesten blir gratis. Butikkene tømmes for godis og selvom mange mener det skal være lov å kose seg og at man selv har et ansvar hjelper ikke det når man ikke klarer å ta dette ansvaret. Godteriet i dag er laget med kombinasjoner som får en til å få lyst på mer og mer, sukker er veldig avhengighetsskapende samtidig som det bare er tomme kalorier.
      Hørte om noen som kjøpte hele 70 kilo smågodt etter prisen gikk ned, helt vilt..
      Butikkene burde heller senke prisene på frukt og grønt som du sier, slik at de heller kan bidra til et sunnere Norge istedenfor feilernæring!
      Viktig å synligjøre hva vi faktisk står ovenfor idag, så stå på👍🏻😄

    24. Ser ikke helt problemet. De som allerede lever et usunt liv spiser godteri året rundt, uansett pris. Det er da ingen som normalt sett har en sunn livsstil som plutselig nå pådrar seg diabetes og blir smellfeite fordi de spiser litt ekstra smågodt å påsken. Det er hva man gjør resten av året som betyr noe, det burde du vite.

    25. Det er alltid en unnskyldning for skeie ut, og det gjelder ikke bare hele påsken eller jula, men ferier generelt, bursdagsfeiringer, helger osv. Og det blir veldig mye i løpet av et helt år!
      Det er helt greit å ha en dag i uka hvor man kan spise det man vil, men mange skeier jo ut 2- 3 dager i uka og gjør man det over mange,- mange år er jo alt annet enn sunt.
      Sukker dreper over tid! Enkelt og greit.

    26. Jeg tenker litt slik at folk selv må stå til ansvar for sine handlinger. Selv om prisen på smågodt nå er satt kraftig ned, betyr ikke det at man er tvunget til å kjøpe det. Man velger selv.
      LITT smågodt skader nok ingen, og dersom man klarer å handle i normale mengder, er det jo egentlig bare positivt at prisen nå er satt ned.
      Problemet oppstår nok folk går over styr og hamstrer opp med smågodt som om morgendagen aldri skulle komme. Likevel føler jeg egentlig ikke at dette er butikkenes problem, men ‘hamstreren’. Butikken er ikke ansvarlig for å fortelle kundene når nok er nok – det er den enkelte selvs ansvar å kunne sette en grense. Klarer man ikke det har man kanskje et problem som stikker langt dypere enn godterihyllen på kiwi, og da kan det kanskje være en fordel å søke hjelp på et vis. Dette er selvfølgelig heller ikke noe butikkene skal lastes for.
      Du spør om det er lett å spise sunt. Svaret er vel både ja og nei. Jeg var på kiwi selv i går, og ble overhodet ikke fristet av de nedsatte smågodtprisene. Mens et stort antall sto med fingre og nese i smågodthyllen, så ikke jeg annet enn stress og mangel på hygiene, så jeg styret unna. Det var lett for meg, men åpenbart er det ikke like lett for andre.
      Hvor lett eller vanskelig det er for den enkelte å spise sunt avhenger nok av hvor sterkt sukkersug de føler. For meg som egentlig aldri har hatt noe problemer med sukkersuget (bortsett fra i starten av uken. Da ble jeg akutt sugen på brownies, så da laget jeg meg faktisk det), er det lett å styre unna slike ting. For mennesker som føler et sterkt sukkersug, kan det være tilnærmet umulig.
      Sukker er et av de mest avhengighetsskapende stoffene vi har i dag, og det puttes i ALT. Til og med i ting man som regel tror er sukkerfritt, som for eksempel hamburgere. På nettsiden til burgerking kan man se en overskrift over nøyaktig hvor mye sukker som finnes i den enkelte burger, og det er MYE. http://www.burgerking.no/produktinnehall/nutrition/
      Jeg skal ikke gå inn på HVORFOR sukker puttes i alt mulig rart, for det har ikke jeg noen kunnskap om, men jeg mistenker det er nettopp med det formål å gjøre den enkelte person avhengig av nettopp sukker. Får man et menneske avhengig av sukker vil vedkommende kjøpe større mengder av absolutt alt mulig, noe butikkene da selvsagt tjener på.
      Til syvende og sist handler det om viljestyrke, og det faktum at mange mennesker ikke eier det. Det handler om å kunne tenke fremover, noe mange mennesker ikke gjør. Hvordan skal man få dem til å endre seg? Tja, de må først og fremst selv kunne innse problemet. Gjør de ikke det, er det ett fett om smågodthyllen er nedsatt i pris eller ei. Det er alltid et tilbud et eller annet sted, og sjansen for at dette tilbudet inneholder sukker, er vel ganske høy.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg