Lyst på muskler? Her er maten du bør spise


Mange spiser for mye protein til frokost, men får ikke i seg nok etter en treningsøkt. Her er hvorfor dette er det verste du gjør…

Les mer på: Corneliselander.com

Veldig ofte får jeg tilbakemelding fra dere lesere, eller andre som måtte spørre meg om råd og tips om trening, om hvordan man også bør spise for å oppnå en stram mage. Om og om igjen hører jeg det samme; man inntar en stor dose protein til frokost, styrer unna alt som heter karbs, men får samtidig ikke i seg nok protein etter en treningsøkt og på kveldstid. Dette er også gjerne de samme som samtidig sliter med å stramme opp magen og kroppen, og her skal jeg forklarer deg hvorfor dette skjer;

Karbs til frokost!
Selv trener jeg så å si aldri magen [mer om dette til helgen..], og spiser mye brødmat til frokost hver dag. Samtidig har jeg aldri noe særlig problem med å holde magen stram, og det altså selv om jeg aldri trener magen direkte… Så hva gjør jeg? Vel, jeg sørger i hvert fall for å få i meg nok karbohydrater til frokost!

Les også: Protein etter trening?

Samtidig er jeg påpasselig med å få i meg nok protein, og særlig ved å innta en proteinshake rett etter en treningsøkt og gjerne litt kasein rett før sengetid. Hvor mye protein mener jeg man bør ligge på? Vel, myndighetene sier gjerne ett gram per kilo kroppsvekt, mens jeg selv ikke ser noe problem med å øke dette til rundt to, og eventuelt helt opp mot tre gram per kilo kroppsvekt om du trener mye og hardt. Folk er av og til litt “redde” for å få i seg for mye protein, samtidig som de [i mine øyne] altså både inntar det til helt feil tidspunkt på døgnet, og ikke minst ellers dytter i seg så mye annet rart og eventuelt farlig hverdagen igjennom…

Et lett overskudd av protein mener enkelte kan omdannes til fett i kroppen [tull!], samtidig som de samme gjerne spiser det ene og andre fastfood måltidet hverdagen igjennom [håpløst]…

Les også: Armtrening Cornelis style

Så en lett oppsummering; kos deg med godt, hjemmelaget brød til frokost, og få energi til å yte bedre både på jobb, skole, og ikke minst på trening! Fyll så opp med protein rett etter en treningsøkt og på kvelden – og opplev at musklene kommer lettere, og fettet forsvinner!

Stå på!

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #kosthold #mat #Side3 #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

7 kommentarer
    1. Hva mener du om smoothie til frokost? Jeg lager ofte smoothie basert på jordbær, blåbær og banan, med havregryn og noen ganger mandler i, føler at dette metter nok fram til lunsj ca 4-5 timer senere, i tillegg til at det demper sjokoladesuget jeg ofte sliter med. Vet likevel ikke om dette er sunt nok, til å miste magefettet? 🙂

    2. Det kan så absolutt være en smart løsning @livsstilreisen! Også supert for de som eventuelt ikke har tid til å sitte ned og spise, eller som liker å tygge/spise noe først på dagen.

    3. Det er ikke nødvendig med protein RETT etter en økt. Trener man mye og har to økter om dagen eller planlegger å ha en økt på kvelden og en på morgenen er det viktig å innta raske karbohydrater innen 30min etter endt trening. Få i deg et ordentlig måltid med proteiner og vitaminer innen 1,5 time etter økten.
      Trener du for å slanke deg er det derimot ingen grunn til å innta de raske karbohydratene fort etter trening.
      Det er forøvrig også flere studier som viser til at et proteininntak på 1.6-1.8g per kilo kroppsvekt er optimalt. Mer enn dette vil faktisk ha negativ innvirkning på kroppen og gi deg et dårligere treningsresultat. Forskningen er gjort på bodybuildere som trente 90min 6 ganger i uken.
      Et kosthold med 3g protein per kilo kroppsvekt vil over tid føre til skade på nyrer og økt utskilling av kalsium i urinen. Kalsiumet er mye gunstigere brukt til å vedlikeholde tenner og skjellet enn å bli tisset ut. Det skal forøvrig voldsomt mye til for å få i seg så mye som 3g protein per kg kroppsvekt.
      Karbohydrader til frokost er absolutt bra, men pass på den glykemiske inndeksen. Karbohydrater fra loff, frukt, juice, eller brus for den saks skyld, har høy glykemisk indeks og vil gi deg et energikick som raskt vil gå over. Spis sammensatte, trege karbohydrater fra havregrøt, grovt brød etc… Da holder energinivået seg mer stabilt og varer lenger. Om du drikker juice, spiser frukt eller annet med høy GI vil karbohydratene virke tregere om det inntas med andre komplekse og tregere karbohydrater eller ved inntak av protein/fett under samme måltid.

    4. Som med alt kommer det helt an på den enkeltes mål, ønsker, grunnlag, osv osv. Om man vil bygge optimalt med muskelmasse vil det å få i seg korrekt næring både i tiden før og etter en økt spille en stor rolle, og det er morsomt hvordan så mange kverulerer om akkurat hvor mange gram protein det er viktig eller bra å få i seg (selv om de fleste stort sett ikke får i seg nok…), mens INGEN liker å snakke om eller konsentrere seg om all den farlige maten vi dyttes på i alle bauer og kanter. Hvor er ramaskrikene om alkoholkonsumet blant nordmenn flest [særlig i helgene]? Hvor er advarslene om alt det usunne fettet vi kjører i oss gjennom pølser og fastfood vi plukker opp på 7-11 og bensinstasjonene?? Vi nordmenn blir stadig bare i dårligere og dårligere form, og med et slikt feil fokus vil vi heller aldri bli noe bedre….
      Cornelis

    5. Hva tenker du om fett inntak og når på døgnet det passer best? Eller har det ikke SÅ mye å si 🙂 Går det greit å spise fett til kvelden? Kveldsmat feks egg og avokado og litt grønt? 🙂 God helg !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg