Forgifter seg selv, andre, og ødelegger miljøet!


Ja, slik kan du kort og godt oppsummere røykere og røyking, men betyr det det samme som at vi bør bedrive en heksejakt på de som røyker?

Les mer på: Corneliselander.com

Det har i mange år [i mine øyne] vært bedrevet en nær sagt heksejakt på de som røyker, der vi som samfunn har gått fra at leger og flypassasjerer på film dampet i vei som det var “no tomorrow”, til at man endelig begynte å se/skjønne farene og tok til fornuft. Noen vil imidlertid si at man kanskje tok det litt langt, og selv om det ikke bør være lov til å røyke på et fly eller at det bør averteres eller promoteres som noe “kult” synes jeg at enkelte av tiltakene likevel har vært av det litt mer latterlige slaget. Ta for eksempel at du nå, i visse deler av LA, ikke engang kan røyke på åpen gate…

Foto: Paul Weaver/Nettavisen

Den nye loven som nå er bestemt i Italia føyer seg også inn i rekken av disse, og selv om jeg i prinsippet er enig i at de som kaster søppel på gaten bør bli bøtelagt mener jeg en bot på tusenvis av kroner for én enkelt sneip er å dra det en smule langt. En skulle også tro at vi i dagens verdensbilde og samfunn hadde viktigere ting å konsentrere oss om enn et par sneiper ekstra på bakken… Nå ser jeg for meg at enkelte kanskje tenker “så er Cornelis Elander, mannen som alltid bare snakker varmt om sunne ting, for røyking?” Nei, selvsagt ikke! Mener jeg at vi likevel bør gå etter de som allerede måtte slite med røyksuget, og bøtelegge dem med tusenvis av kroner i bot for én liten sneip? Nei.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Selv mener jeg nemlig dette blir litt patetisk, og det er klart det i realiteten ikke er mange som faktisk kommer til å bli bøtelagt for det. Dette er bare enda en fiktiv lov som er ment for å skremme, og for å få de som allerede sliter med problemet til ytterlige å føle seg beglodd, utstøtt, og “jaktet” på. Det selges i butikkene, og da bør man også få lov til å “nyte” det. Bør likevel de som røyker kaste fra seg sneipen i et askebeger framfor å hive det på gaten? Så klart! Jeg kan forøvrig heller ikke huske at sigarettsneiper var det som forsøplet gatene i Italia mest sist jeg var der…

Så hva mener du? Bør myndighetene bøtelegge røykere med tusenvis av kroner om de er så gærne at de kaster fra seg én sneip, eller synes du dette kanskje er litt i drøyeste laget? 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #meninger #debatt #debatten #Side3 #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

28 kommentarer
    1. Jeg er røyker, og mener det burde være et minimum å bære sneipen til nermeste søppelbøtte.. eller minimum nærmeste avløp.

    2. Ser heller at de gir 3000 kroner i bot for ALL forsøpling, uansett hva. Folk kan bære sneipen, matinnpakningen etc til nermeste søppelbøtte.

    3. Ja, det er å gå for langt. Jeg synes det er fint at du har forståelse for andre mennesker, selv om de ikke lever slik som deg.

    4. Godt sagt.
      De kunne heller ha gjort det ulovlig å sprøyte tobakksplantasjene med den syntetiske suppa de tillater i dag. Jeg så på “60 minutes” om alle utslettene og helseplagene folk som jobbet der slet med. Og vi er nå opp i 500 kjente dødsoner i havet fra kunstig nitrogen og sprøytegift som renner ut.

    5. Jeg ønsker meg litt heksejakt på de som tror at det er helt greit å forsøple slle parker og friområder i Oslo på en solskinnsdag jeg. Det hadde vært fint det!

    6. En annen ting. Om man lider av spillegalskap, kan man få hjelp. Om man drikker for mye, kan man få hjelp. Eller spiser for mye, eller lite, kan man få hjelp. Om man har narkotikaproblemer, kan man få hjelp. Er man voldelig, Jan man få hjelp. Alltid dette fra det offentlige. Men om man eravhengig av nikotin, kan man takke seg selv..det syntes jeg er synd. For mange røykere klarer ikke å slutte på egen hånd, også jeg. Jeg skulle så gjerne.

    7. Et forbud mot offentlig røyking er kanskje å dra det hakket for langt, men på en annen side så ser vi at andelen røykere er halvert etter at røykeloven først kom. Det er helt legitimt å snakke om et totalforbud mot røyking på blant annet uteområdene som tilhører restauranter og caféer eller andre steder hvor mennesker oppholder seg relativt tett.
      Videre støtter jeg England som nå skal bøtlegge de som røyker i bilen med barn til stede. Det bør forøvrig gjelde alle steder det er barn.
      For ikke å snakke om de samfunnsøkonomiske kostnadene. Mange tror at tobakksavgiftene dekker tobakksrelaterte skader, og argumenterer lidenskapelig for dette. I 2012 ble det betalt 7,3 mrd. alene i tobakksavgift. Samtidig har Helsedirektoratet utarbeidet en rapport som viser at det er utgifter på alt fra 8-80 mrd. Så om det bare er 8, så går det allerede i minus. Det kan høres kynisk ut, men jeg ser heller at ressursene brukes på mennesker som har blitt ufrivillig syke. Fremfor de som har forgiftet seg selv. Misforstå meg likevel ikke, det er viktig at alle mennesker skal få den helsehjelpen de trenger og at det er helt fundamentalt i en velfungerende velferdsstat. Jeg syns det er like ille å ha forgiftet kroppen med alkohol, stoff eller farlig fett. Så røyk er ikke noe bedre eller verre.
      Det finnes i dag alternativer til røyk. Et familiemedlem har i dag etter 50 år med røyking gått helt over til e-sigarett. Det finnes også svært effektive piller som er reseptbelagte, problemet er bare at de er ekstremt kostbare. Her har Norge et ansvar for å tilrettelegge med blant annet mulighet for å kjøpe e-sigarett, og ikke måtte reise på harryhandel. Medisinen bør også bli billigere. Problemet er altså er det er ekstremt dårlig tilrettelagt for å faktisk slutte. Det er mange som vil, men som ikke har gode alternativer til nedtrapping eller hjelp. Det er trist.
      Forøvrig finnes det gratis hjelpetelefon, gratis kurs, gratis nettkurs etc. Så at noen sier det ikke finnes noe hjelp, er helt feil.
      Ang. forsøplingen i Italia, så gjaldt ikke det kun røyk. Det gjaldt også tyggis og annen småforsøpling. Folk er generelt elendige på å rydde opp etter seg selvom nærmeste søppelkasse er tre meter unna. Trist å løpe gjennom Frognerparken etter en varm sommerdag. Folk er griser. Ja til bot for all slags forsøpling.
      Det er alt i alt et komplekst tema, men det bunner ut i at selvom man selv ønsker å røyke, så betyr det ikke at alle andre rundt deg ønsker det. Det går det an å ha i bakhodet før man tenner opp en sigarett, så er mye av problemet løst. Da er det ikke rart folk blir forbannet når én person tenner opp røyken midt i et stappfullt busskur eller bussjåføren har ekstra god tid, går ut og røyker foran døren, med døren åpen… Men altså, et par idioter vil man alltid møte. Og det er ikke akkurat sånn at alle som er idioter røyker. Idioter er idioter.
      Snart er det et nytt år, og jeg har virkelig troen på nyttårsforsett. Det er lov å prøve og feile. Jeg heier på alle som enten vil slutte med røyk, snus, gå ned i vekt eller hva enn det måtte være. Jeg syns selv det kan være flaut å spørre om hjelp, men f.eks Røyketelefonen har taushetsplikt. Lykke til, dere kan klare det! 🙂

    8. Nå har ikke jeg vært i Italia med unge men i Købenahavn ble jeg oppmerksom på hvor veldig slitsomt og plagsomt det var med sigarettsneiper når man hadde med seg barn på et drøyt år. På åpne plasser der hvor det var fint å la ungen gå selv måtte man hele tiden følge med for at ungen ikke skulle plukke opp en sneip og putte i munnen. Så at det er bot for å kaste fra seg sneiper (og andre ting) synes jeg er helt på sin plass. Men noen særskilt lov for sneiper er kanskje overkill. Tyggis og snus er jo like plagsomt.

    9. Jeg er eksrøyker. Heksejakt på røykere er jeg imot, men jeg synes det er helt ok med bøter for å kaste sneiper, og annet søppel, inkludert utspytta tyggegummier på gaten, og bot for å røyke i bilen med unger tilstede.
      Jeg er heller ikke så fleksibel lenger at folk får røyke innendørs hos meg. Niks! Men det har heller ikke vært et tema, for alle jeg omgås, er ikkerøykere eller eksrøykere.

    10. Etter å ha lest litt kommentarer…. ja det er greit, jeg skal hive sneipen i ei søppelbøtte neste gang. (og sette meg ned bak et tre for å bivåne galskapen når brannvesenet kommer…) Nææh, trukke det ass.

    11. Til P: det er tull at røykere ikke får hjelp. Det er gratis røykesluttkurs i de fleste kommuner, og frisklivssentraler lokalt hjelper med å finne frem. Fastlegen kan også henvise. Du kan laste ned myndighetenes slutte-app Slutta gratis – den hjelper mange. Myndighetene kan dessverre ikke slutte for deg, det kreves egeninnsats. Men det mangler ikke hjelpetiltak. Snakk med legen!

    12. Øystein: Du slukker selvfølgelig sigaretten først.. Men tror du bare ønsker å være treg i oppfattelsen for å provosere.

    13. Den heksejakta vi er vitne til, har lite med helse å gjøre. Da ville man selvsagt brukt ressurser på avvenning.
      For tyve år siden lagde man sketsjer og nidviser om det marerittsamfunnet vi nå omfavner, og uansett hvordan man vrir og vrenger på det; det er et iboende ønske om å disiplinere andre som er motivasjonen bak disse straffene.

    14. Denne loven er inspirert av singapore. I singapore er det ulovlig å kaste søppel på gaten. Kaster du søppel på gaten i Singapore får du 900 kroner i bot.

    15. Da man kunne røyke på fly så var luftkvaliteten på flyet bedre. Det var fordi luften ble byttet ut da. Det er noe flyselskaper har sluttet å gjøre, siden behovet for det ikke er stort nok uten røyk, og det kostet visstnok drivstoff.

    16. Viktig innlegg! Det fins trossalt verre ting å erge seg over.
      Når jeg røyker prøver jeg å stå unna folk, og spesielt barn. His det da kommer noen og går forbi meg, av egen vilje og kommer inn i dampen jeg puster ut, får jeg ofte stygge blikk. Jeg føler at det å røyke nærmest er en synd, og slik burde det ikke være. Mange som røyker kaster sneipene i askebegeret, eller så slukker vi den og kaster den i søpla, samtidig fins det de som ikke bryr seg og kaster det i åpne gater eller i parken, og såklart er det veldig synd, men iikke dra alle røykere under en kam. Samtidig som mange sier “aner du hvor farlig det er” osv. Jeg mener, vi er ikke dumme, selv om vi gjør det, vi vet hva det innebærer og hva som kan skje med oss. Mange av oss trenger det hver dag, og vi burde ikke blitt sett ned på selv om vi røyker. VI er tross alt mennesker vi og.

    17. Bøter er enkleste vei og rammer fullstendig skjevt. En dag pluss med samfunnstjeneste og søppelrydding – selvfølgelig inntil en viss alvorlighetsgrad, det vil monne både for folk og fe. De verste grisene jeg observerer er undomsskoleelever. Mange har ikke lært noe som helst om samfunnsnormene.

    18. Min erfaring er at de flest røykere gir blaffen i å vise hensyn. Og de trosser røykeforbud forran innganger til offentlige bygg. Og hvem er det som må ta opp svineriet etter dem. Det er ikke-røykere! På mange arbeidsplasser blir ikke-røykere påtvunget innhalering av røykernes røyking, pga trossing av røykeforbud. Jeg foretok et enkelt regnestykke, hvor jeg kom til det resultat at min arbeidsgiver hadde godtatt forskjellsbehandling mellom røykere og ikke-røykere. Hvis vi regner fire røykepauser à 15 min i løpet av en arbeidsdag, så taper arbeidsgiveren produktivitet. Regn ut hvor mange timer det utgjør pr år! Hvorfor er røykerne så spesielle at de skal ha særrettigheter/fordeler fremfor de som ikke røyker. Ingen er født med sneipen i munnviken. Mange barn er godt innrøkt før de er født og tror kanskje at røyk er en selvfølgelig livsnødvendighet. Det er jaggu på tide at se vekkes skikkelig! Når røykerne ikke viser noe hensyn, så MÅ jo myndighetene ty til hard lut. Så røykerne er selv skyld i dette!

    19. Alle som kaster fra seg søppel burde bøtelegges. Folk er så bortskjemte at de en dag kaster fra seg søppel, og neste dag klager over at ikke kommunen rydder opp.
      Røyklukt er noe av det verste jeg vet, og jeg synes synd på barn som vokser opp i et miljø der det røykes både inne og i bilen. Slike foreldre mangler noe vesentlig: Omsorg for barna

    20. Bra innlegg fra uventet hold.
      Er lenge siden jeg røkte, men ser at det drives heksejakt fortsatt.
      Og det er veldig mange bessservisere som aldri har røykt som skal forklare andre hvor enkelt det er å slutte. Det finnes jo ditt, og det finnes datt. Det er jo bare…
      Enkelte klarer det ikke, sånn er det bare. Jeg klarte det greit, men skjønner at andre ikke klarer det.
      Forøvrig er jeg mer for høye bøter for forsøpling, enn forbud mot å røyke ute.
      Idiotisk at røykere skal pådra seg enda dårligere rykte ved å forsøpple

    21. Hehe. Trodde dette var en resirkulert nyhet med sitat fra Per Fugelli eller en av de andre nyttige idiotene til tobakksindustrien fra 1988 eller deromkring. “Heksejakt på røykere” er et begrep som til de grader ble igjen på perrongen da toget gikk. Og det gikk faktisk for en del år siden! Men det er kos med litt retro-språk, i og for seg. For øvrig hadde det vel vært lurt å erkjenne vi nå er kommet dit at flertallet ikke lenger aksepterer forsøpling og forurensning fra dette mindretallet som røykerne utgjør, selv om de var i flertall for 50 år siden.

    22. Ser hvertfall at Cornelis har helt rett.
      Mer heksejakt i dette kommentarfeltet.
      Sikkert flere av disse som dynger seg i parfyme og er til reell plage for allergikere også
      Prøv å si noe til dem, det går hvertfall ikke inn.
      De med mye parfyme burde bli avvist på offentlig transport og hvertfall fly.
      Har en kone som får akutt migrene bare etter noen sekunder i nærheten av andres parfyme…..
      Men røykere har visst ingen rettigheter i manges øyne.

    23. All “heksejakt” på røykere tiltredes. De fourenser, ikke bare seg selv, men sine omgivelser. Kaster stumper hvor det enn måtte være. Filterstumper blir ikke borte av seg selv. Blir kastet gjerne rett ved siden av en dertil egnet søppeldunk. Røykere er visst av den mening at mora deres plukker opp etter dem. Svake sjeler, sjeler ass….

    24. At røykere utsettes for heksejakt er en påstand uten substans. Derimot diskrimineres fortsatt ikke-røykere så det holder. Det er helt greit at arbeidstakere går ut flere turer i løpet av en arbeidsdag for å ta seg en blås, mens en ikke-røyker som tar seg en liten pause med å gå inn på Facebook gjør noe kriminelt og risikerer oppsigelse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg