– Så kjapt mister du kroppsformen i jula


Jula står rett rundt hjørne, og med kommer det gjerne et tilslag av mye usunn mat og lite trening/bevegelse. Så hvor fort kan dette gjøre at du faktisk legger på deg og mister kroppsformen? Vel, svaret er at det faktisk kan gå fryktelig fort…

Les mer på: Corneliselander.com

Så kjapt mister du kroppsformen
For meg personlig skal det ikke mange dagene med litt “mot normalt” kosthold og bevegelsesmønster før jeg føler meg både tynn, slapp, og “ute av form”. Og selv om dette selvsagt er mer psykisk enn det strengt tatt er noe fysisk så viser det seg at kroppsformen likevel kan falle fryktelig fort om du slutter å trene. Hvor kjapt lurer du kanskje? Vel, svaret er at det kan ta så lite som syv |7!] dager… Shawn Arent, en treningsforsker ved Rutgers University, uttalte nemlig tidligere i år til Business Insider at det kan ta så lite som én uke med hvile før du merker markant forskjell i kroppsformen. “Within a week. If you stop training, you actually do get noticeable deconditioning, or the beginnings of deconditioning, with as little as 7 days of complete rest”, skal han nemlig ha sagt.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Nå skal det imidlertid understrekes at det for de som trener hyppig og mye ellers i året faktisk kan ha godt av et kortere treningsopphold en gang i blant! Dette nettopp for å gi kroppen muligheten til å hente seg inn, da det å trene egentlig er det samme som å bryte kroppen ned for så [forhåpentligvis] å bygge den større og sterkere opp igjen. Og dette var noe forskeren også poengterte i intervjuet; “Now that being said, we often build active rest periods into someone´s training cycle. So for periodizing their training, if you´ve been going hard hard hard, you have to back off at som point so that the body fully recovers, so you don´t overtrain”.

Men som han sa, og jeg ofte uttaler; det å gjøre treningen til en del av hverdagen og livsstilen din er ekstremt viktig! For selv et kortere opphold kan gi store utslag, og kun én uke uten trening [slik som mange nå kommer til å ta seg nå i jula] kan altså gi svært negativ effekt! For som forskeren også konkluderte med til slutt; “It very much is an issue of use it, or lose it”

Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

#Nettavisen #trening #mote #fashion #bilder #Side3 #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

7 kommentarer
    1. noen sier en uke, andre sier 2 uker før det har noen større innvirkning.
      men, det skal egentlig ikke så mye til for å holde skroget vedlike mens man samtidig kan få litt energioverskudd og forbedre motivasjonen. et par lette økter i uka, full-body workouts, et par joggeturer med noen gode drag for å få opp pulsen (om en foretrekker kondisjonstrening).
      it is not what you do between xmas and new year that will decide your destiny but what you do between new year and xmas.
      merry xmas!

    2. Jeg stiller meg noe tvilende til bildet man har valgt å bruke som skremsel i denne artikkelen.
      Et midjemål som vist på dette bildet er resultat av langvarig energioverskudd samt lite mosjon.
      Har du vaskebrettmage eller timeglassfigur 23 desember så er det ikke langt unna at du har det 1 januar heller, kanskje med et par kilos margin på feil side.
      Hvorfor ikke spise som en julegris i romjula + snike inn ett par tunge kondisjonsøkter sier nå jeg…
      Da slipper man hele denne “guilty pleasure” problemstillingen til å begynne med Just saying. ..

    3. Slapp av litt, da! Jeg synes du virker så opptatt av kropp, kroppsform og helse, at jeg mistenker at du har ortoreksi. Ja, det rammer menn også. Google det hvis du ikke kjenner til begrepet. Dette mener jeg som en alvorlig bekymring. Jeg vil i den forbindelse tipse deg om en forening som heter ROS. Bare google det også.
      Det finnes andre ting i livet som også er viktig. Som å kose seg skikkelig i blant, og gi litt f…. Den lille uka som er mellom jul og nyttår, kan man med god samvittighet bare kose seg, og kutte ut alt som heter trening om man vil. Om det sniker seg på et par ekstra kilo, vil det forsvinne raskt når man begynner med vanlig kosthold og trening igjen etter jul.
      God jul!

    4. Du har ikke noe å bekymre deg over @Sykepleier. Nå trekker jeg her fram at det både kan være skadelig, men også BRA [for de som ellers trener jevnt og trutt] med en uke julefri – så viktig at du faktisk leser hele innlegget og ikke bare overskriften[e] 😉 I tillegg er dette altså en blogg om nettopp helse og trening, som også prøver å motivere flere nordmenn til å ta noen sunnere valg, trene litt mer, og ellers stå på mer for en sunnere helse og kroppsform – og nettopp det TRENGER vi i Norge!
      God Jul til deg og!
      Cornelis

    5. Men dette stemmer ikke med det jeg har lært tidligere at muskelmassen holder seg godt frem til man kommer opp i førtiårene eller femtiårene. Så hvordan kan man da forfalle i løpet av en uke?

    6. Og jeg venter på innlegget som sier noe om hvordan man trener med kronisk smertefulle og slarkete ligamenter i alle ledd?
      Som igjen fører til hypersensitive muskelfester som overreagerer og skaper knuter og triggerpunkter. Som gjør deg stivere enn en dame på 90 år.
      Kom med noe fornuftig om DET Cornelis! Så årnær den julepølsa seg sjæl 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg