Babyer bør spise proteinbarer!


Ok, så fikk jeg oppmerksomheten din nå? Vel, la meg da fortsette…

Les mer på: Corneliselander.com

Kort tid tilbake snakket jeg med en journalist om den siste tids WHO rapport, og min problemstilling rundt dette. Min problemstilling rundt rapporten var ikke hvorvidt dette var radikalt og nye ting vi her fikk servert, men hvorfor media fortsetter å gå etter sunne ting som en smart proteinshake samtidig som de tar lett på [og ofte promoterer] det vi nå vet at kan være kreftfremkallende… Hvorfor er det slik?

Hvorfor må vi som liker sunne former for kosttilskudd hele tiden stå skolerett og forklare oss, mens de samme personene som kritiserer oss kan snakke varmt om all den livsfarlige, usunne maten? Altså vi kan ikke råde folk flest til å benytte seg av sunne produkter, mens de kan promotere mat som kan være kreftfremkallende?? Galskap!

Les også: Personlig trener mener kosttilskudd kan redusere doping

Norsk media går gjerne til nær sagt verbalt angrep og fraråder særlig unge gutter [eller andre] som skulle ønske å benytte seg av sunt kosttilskudd, selv om dette i mine øyne faktisk kunne ha hjulpet mange av dem. Mange mener det for eksempel er et økende kroppspress i samfunnet vårt om dagen, og da trenger vi særlig å råde folk til å ta de riktige valgene som ved bruk av for eksempel sunne former for kosttilskudd. Dette mener jeg nemlig også kan være med på å forhindre mye av den stadig økende bruken av ulovlige preparater som blant annet Anti-Doping Norge mener at vi opplever i Norge om dagen. Og da er det særlig viktig å vise til sunne, norskproduserte produkter som kan gi effekt på en riktig måte!

Min oppfatning er også at mange generelt ikke tør å informere om bruk av sunt tilskudd som for eksempel kreatin og proteinpulver som et supplement til vanlig mat, og at dette gjerne er litt “tabu” å snakke om i Norge. Hvorfor? Her i USA er det derimot motsatt, og om du ønsker optimal effekt av treningen så vet alle at riktig kosttilskudd gjerne må til. For den frustrasjonen mange opplever når man når et visst platå i treningen kan av og til også gjøre at enkelte oppsøker de som selger ulovlige preparater, og da mener jeg vi ved hjelp av å vise korrekt trening og tilpasset bruk av for eksempel kosttilskudd faktisk kan være med på å MOTVIRKE dette og den økende bruken av doping i Norge! 
For hvis Fredrik på 16 år får kjemperesultater gjennom riktig trening og sunt kosttilskudd, hvorfor skal han da gå i garderoben å kjøpe doping av en fyr han ikke kjenner?

Når det gjelder at babyer bør spise proteinbarer så var det selvsagt bare en måte å fange din oppmerksomhet på. Det er likevel interessant å tenke på alt det sukkerrike, og ofte farlige, som mange foreldre der ute faktisk serverer sine barn, mens de selv er skeptiske til noe sunt som en ren proteinbar å dytte i egen kropp… La oss våkne opp, og ikke ta alle løgnene for god fisk!

La meg også høre i kommentarfeltet under hvorfor DU mener at det er slik at de går etter det som er sunt, mens de pusher på det som er usunt og farlig

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

#Nettavisen #trening #iform #bilder #Side3 #trene #mat #kosthold #kost #treningsbloggen #trener #CornelisElander

9 kommentarer
    1. Jeg er så enig m deg. Og vet du jeg opplever stadig ca 3- 4 ganger i uka kritikk av kolleger fordi jeg velger salat m et eller annet protein til lunch, el noe annet jeg har laget selv. Jeg ønsker ikke mat full av hormoner og greier, det er mitt valg. Jada, mulig det er misunnelse men erre mulig! jeg sier ikke et ord om karbolunchen deres ,Pizzamat ol Men om de spør så deler jeg gjerne tips om både trening og kost! forstår ikke hvorfor sunt kosthold og trening er så skummelt?

    2. Ja, og de samme som kritiserer mest er gjerne de samme som kommer og spør om råd og hjelp på si – ikke sant @Tina? 🙂 Helt håpløst, og nei jeg vet rett og slett ikke hvorfor det er slik. Men stå på, og takk for at du klikker innom bloggen!
      Cornelis

    3. Jeg har faktisk ingen skrupler med å gi minstemann på 2 år en proteinbar når vi er ute og handler. Vanlig, næringsrik mat er naturligvis foretrukket, men i blant så er bars et godt alternativ. 1: fordi bestikkelser noen ganger faktisk er nødvendig for at handleturen skal bli noenlunde effektiv når man har med tre barn fra 2-10 år og 2: fordi det er et langt bedre alternativ enn vanlig sjokolade eller andre søtsaker. Forøvrig er barn flest svært sensitive for sukker og blir helt turbo av vanlige godterier. I en kort stund da… Etter en liten halvtime begynner sutringen når blodsukkeret faller raskt. Takk Gud for proteinbarer sier jeg 🙂 fin artikkel!

    4. For meg fremstår det som at det er veldig viktig for deg at unge gutter og jenter øker inntaket av kosttilskudd fremfor å øke inntaket av tradisjonell mat. Er det riktig og hvorfor mener du egentlig det?

    5. La meg derfor i innlegget over få høre litt om hvilke produkter du egentlig snakker om.
      Det blir alt for enkelt at du sier “jeg promoterer sunne produkter og meg stopper de, men de lar alle som promoterer usunne, kreftfremkallende produkter som alle vet er kreftfremkallende få holde på”.
      Dette blir akkurat som å si “I en veldig stor konkurranse et eller anent sted vet jeg at de ga premien til en som ikke vant”. Sikkert en interessant historie, men… hva handler den egentlig om.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg