Hvorfor situps IKKE fungerer

Iform med Cornelis:

Det er klart for en ny vlogg, og en ny del av min serie “Iform med Cornelis”, og i dag tar jeg for meg hvorfor det å utføre den klassiske isolasjonsøvelsen situps er like ubrukelig som å se på maling tørke…

Les mer på: Corneliselander.com

La meg ta en ting først; jo da det å utføre situps vil gjøre at du kjenner det og at du føler at du trener magen. Det kan også gjøre at du øker den muskulære utholdenheten i magen, og det er klart det er bedre å trene mer enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. Det som situps likevel ikke [alene] vil gjøre er å gi deg en stram mage, og samtidig er det heller ikke den først og fremst bør fokusere på.

Les også: Treningsprogram for en rå kroppsform

Øvelsene du bør trene
Som du kan se av vloggen i dag er jeg ikke en fan av å kjøre for mye isolert magetrening, eller altså isolasjonsøvelsen situps. Det jeg imidlertid heller råder deg til å trene med er tunge, gode baseøvelser [særlig knebøy] i tillegg til min egen Cornelis Planke Pushups på Swissball som jeg i dagens video forklarer deg litt mer utfyllende hvorfor er så bra:

Hvordan trener du magen i dag, og er du fornøyd med egne resultater? La meg høre i feltet under!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #iform #Side3 #treningsprogram #mandag #gym #kosthold #treningsbloggen #trener #CornelisElander

7 kommentarer
    1. Trente lett mage i dag, som tillegg til bryst og Biceps. Er veldig glad i øvelsen “Toe to bar”, selv om jeg ikke er sterk nok til å få beina helt opp enda. Liker veldig godt beinhev også! Ellers kjørte jeg planke + Sideplanke med hev, og “kajakk”. Føler selv at det ikke er så mye forbedring, så tror kanskje jeg må endre litt/bytte noen øvelser for mage.

    2. Kjører alltid en liten runde på magen på bryst/skulder/triceps-dagen. Selv om vaskebrettet ikke vise på denne gamle kroppen, så trener jeg styrken der som hjelper til med heleheten på kroppen. Gode magemusker er faktisk forebyggende for ryggskader. Men jeg tar ikke mange repetisjoner, kjører situps og kneløft med vekter.

    3. Ikke glem at situps også er tidenes minst funksjonelle øvelse for folk flest. I enkelte idretter, som judo der jeg har bakgrunnen min fra, har man bruk for bevegelsen, men for de aller fleste ikke. Hvorfor? Fordi den trener på å trekke bekkenet mot brystkassen. Hvis man ser bort fra frenetisk jokking i løse luften har man bare et bruksområde igjen og folk flest klarer helt fint å bøye seg fremover ved hjelp av tyngdekraften.

    4. Tilbaketråkk: go to

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg