– Skremmer kvinner tilbake på kjøkkenet!

Dere jenter bør ikke trene med vekter og stille i fitness. Det bør dere overlate til oss menn! Ja, slik kan du omtrent oppsummere innholdet og budskapet til artikkelforfatteren bak “Jenta i gata går på steroider”, som sto på trykk i Dagbladet i går.

“Baksiden av de glansfulle og brunmalte fitnesskroppene er stemmeforandring, forstørret klitoris, depresjon, angst og selvmordstanker”. Slik åpnet innlegget i Dagbladet i går, der det presenteres en “studie” basert på kun åtte [8!] personer… Kan dette da kalles en ordentlig “studie”, eller mer svartmaling av et helt miljø? For når er egentlig en studie en “studie” og ikke bare en prat med åtte (8!) personer? Samtidig mener jeg forfatteren er med på å skremme kvinner fra å begynne å trene med vekter!

Les mer på: Corneliselander.com

Her tar nemlig forfatteren og baserer sin konklusjon på en ytterst liten gruppe som så skal “representere” et helt miljø… I tillegg er det slik at det kun er personer som faktisk har, eller fortsatt benytter seg av steroider som er blitt intervjuet – for så å konkludere med at dette er en representasjon av alle som driver med fitness og muskelbygging. Altså, man har IKKE [slik jeg forstår det] oppsøkt og snakket med X-antall utøvere, for så å oppdage at de faktisk benytter ulovlige hjelpemidler, men kun snakket med de som FAKTISK bruker/brukte.

Artikkelforfatteren mener også at det er et “sunnhetstyranni” over oss i Norge om dagen – samtidig som tall fra WHO viser noe helt annet, og at over halvparten av nordmenn i dag sliter med overvekt og/eller fedme. I tillegg mener de også at 3/4 norske menn kommer til å være overvektige i nær framtid…

– Jenta i gata går på steroider
Slik lyder en av overskriftene, og med dette mener jeg at artikkelforfatteren er med på å stigmatisere, og ikke minst skremme jenter/kvinner fra å gjøre det de faktisk har veldig godt av; å trene med vekter! I et tiår nå har jeg kjempet for at flere kvinner skal begynne å trene med vekter og styrke [nettopp fordi dette er så viktig blant annet for å forebygge benskjørhet og styrke kroppene til norske kvinner generelt], og endelig ser “fitnesshysteriet” [som hun så fint kaller det] ut til å ha våknet til live i Norge… Jeg mener selvsagt ikke at alle skal, eller bør, begynne med fitness, men at kvinner skal føle seg velkommen i styrkerommet og bygge den kroppen de selv måtte føle for uten at det skal startes en “heksejakt” av den grunn. For det er nettopp det denne “studien”, og innlegget i Dagbladet nå kan være med på å gjøre. Det kan være med på å skremme jenter/kvinner tilbake til den klassiske “husmorrollen”, der damene sto på kjøkkenet, mens vi gutta gikk på gymmet…. Og det er en tidsperiode jeg virkelig trodde vi var vel forbi…

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Cornelis

#Nettavisen #trening #fitness #Side3 #trene #Norge #debatt #meninger #treningsbloggen #trener #CornelisElander

8 kommentarer
    1. Ville bare stikke innom her og si at jeg virkelig likte innlegget ditt! Utrolig flott at du belyser dette temaet på en slik måte, med såpass gode og ikke minst relevante poeng. 🙂
      En tydelig tommel opp!

    2. Nok en gang tenker du og som forfatteren av teksten snevert. Sunnhetshysteriet er jo meget aktuelt å ta opp. Det blir litt spesielt når unge jenter ned i 15-16 års alderen går på amfetamin etterligninger i kosthold for å bli slank/pen nok? Enig at dere begge har noe poeng, men bør en ikke belyse at unge lar seg påvirke i stor grad av “strong is the new sexy”?
      Tror nok ikke oppegående kvinner som tenker sunnhet, lar seg skremme av en slik artikel heller Cornelius. Eller selger du alle dine kvinnlige lesere så kort? At leser di dette så blir blir di helt evenveike? Det belyser i grunn bare baksiden til sunnhetsfokuset?
      Som tenåring bør er det kanskje ikke rart at noen reagerer, når en leser dine innlegg om så lett er det etc å få sixpack. Og alle som skal legge ut bilder av seg selv som trener? Du er nok med på å skape et ideal som gjør at folk kan tar snarveier eller rett og slett mangler kunnskapen om kosttilskudd etc?
      Men hva vet vel jeg. Dog du leser nok ikke dette, og responderer nok ikke heller som tidligere kritiske innlegg.

    3. Hei anonym! Igjen gjør du som så mange før deg og ikke følger med/forstår hva jeg egentlig mener, og du har tydeligvis ikke fulgt med opp igjennom årene på hva jeg har uttalt om dette emnet. Jeg er en av de største motstanderne av doping i Norge, men i motsetning til forfatteren av denne artikkelen velger jeg å ikke henge ut et helt miljø av den grunn. Om og om igjen går “det klassiske trenings-Norge” etter det man ser på som stygdommen selv; fitness og de som velger en proteinshake – selv om tradisjonell idrett kanskje bør konsentrerer seg mer om å få bukt med doping-problematikken i deres respektive sportsgrener og idretter før de så bastant går etter fitness industrien…
      Hadde du altså fulgt med på hva jeg har uttalt/sagt de siste årene så ville du ha fått med deg at jeg er en motstander av doping, men at JEG ikke velger å gå etter enkeltindivider, men heller prøve å se på løsninger og belyse temaet på en litt mer konstruktiv måte. Men det blir kanskje vanskelig når du ikke engang klarer å skrive navnet mitt riktig 😉
      Cornelis

    4. Stå på Cornelis. Er så utrolig gøy når du får sånne kommentarer som over der en absolutt må komme med negative ting og ikke kan stå for det de sier (med å være anonym)

    5. Jeg som kvinne trenger også å trene.Skulle ønske at jeg en dag blir sterk nok til å trene vekter. Ja.Alle utvikler muskler med mye hardtrening.De fleste kvinner er ute etter de lange muskler.Vi ser bedre ut i kroppen og føler oss bedre i psyken.Er det ikke grunn nok? Trening påvirker ikke hormoner negativt.Tvert om unngår man en rekke sykdommer. Jeg ønsker å bli oppvartet av mannen med middag 4 dager i uka. Dele husarbeid og barnestell dersom annet lønnsarbeid er noenlunde likt fordelt i tid og økt. tillegg hadde det vært godt med massasje av sterke hender etter trening 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg