– Du kommer ikke hit for å høre at sjokolade er sunt…


Man går jo ikke inn på en treningsblogg for å høre at sjokolade er sunt!

Les mer på: Corneliselander.com

Ofte hagler det inn kritikk her på bloggen om at “man må da få leve”, og “glad jeg spiser hva jeg vil” når jeg feks kommer med råd og tips om hva man bør [og ikke minst IKKE bør] spise. Dette overrasker meg alltid litt, siden dette tross alt er en treningsblogg… For du klikker deg del ikke inn her for å høre at feks sjokolade er sunt?

Som jeg alltid pleier å skrive/si så er likevel ikke sjokolade det verste, og velger du en sunn, mørk variant [og gjerne med litt nøtter i] så kan dette rett og slett være en liten “sunnhetsbombe”. Med det mener jeg altså at det ikke nødvendigvis behøver å være så skadelig for treningen, og at det i tillegg er MYE bedre enn alternativene (is, potetgull, smågodt, osv.).

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Mitt innlegg tidligere i sommer som beskrev de 10 ting du aldri bør spise eller drikke tok for seg hva jeg selv ikke ville spist/drukket, og med den fedmeeksplosjonen vi i dag opplever i Norge trenger vi faktisk å ta i et tak (på vegne av vår nasjon og felles fremtid [som akkurat nå ser ganske så dyster ut..])! Jeg følger forøvrig også de samme anbefalinger som helsemyndighetene over hele verden ser ut til å være enige i, og vi trenger mindre sukker, feit mat, og mer næringsrik kost! Og da er min liste ganske så innafor! I tillegg er vår egen helseminister og politikerne generelt bekymret over helseutviklingen i vårt lille land, og særlig alkoholkonsumet er noe de fleste mener MÅ ned!

Hvordan mener DU at vi kan få ned sukkerforbruket, få bukt med fedme epidemien, og få flere nordmenn i fysisk aktivitet og til å spise sunnere?

– Cornelis

Ønsker du hjelp med å få satt opp et skreddersydd trenings- eller kostholdsprogram? Bestill da ved å sende meg en direkte email her!

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #kosthold #trene #iform #bilder #blogg #Side3 #kost #mat #sjokolade #treningsbloggen #trener #CornelisElander

4 kommentarer
    1. Vel, leve må man jo få gjøre, og jeg er selv stor tilhenger av sjokolade, men det finnes jo selvsagt en grense på hvor mye inntak kroppen faktisk har godt av 🙂 Jeg tror det kan være motiverende faktor at man kutter ut litt og litt, og deretter erstatte usunne varer med f.eks mye frukt (som også består av en god andel sukker). Og å kunne gi mennesker, både voksne og barn, et godt aktivitetstilbud tror jeg kan være en viktig faktor for å få nordmenn i fysisk aktiviet. Som man kan se hos mennesker som lider av fedme og overvekt, sitter ofte “problemet” i hodet. Det å lære folk å skille på aktivitet og trening, kan for mange lette presset om å komme i bedre fysisk form. Problemet er ikke at folk ikke kommer seg til treningsstudioet og trener styrketrening eller løper intervaller, det er at de er inaktive, og ikke beveger kroppen nok i løpet av døgnet. Flere sitter stille på jobb, i fritiden, ferier, helger etc, så det å motivere mennesker til aktivitet f. eks 60 minutter 3 dager i uka, hadde vært en fin start – gå en søndagstur hvor man griller bål med barna, ta med seg hunden ut en tur etter jobb, være sosial ute i naturen med venner, eller bare klarne tankene på egenhånd på en rolig tur. Selv føler jeg at dette kan virke avskrekkende på mennesker som er inaktive, for slike enkle grep kan virke mye “lettere” for mange 🙂 skjønner hva du mener, og synes du kommer med mange fine tips og triks på bloggen

    2. Poenget er vel at folk alltid søker etter informasjon som passer med/stemmer overens med det en selv mener/håper/tror er rett. Folk vil ikke høre sannheten, de søker bekreftelse på at det de mener er rett. Slik er persepsjonen vår bygget opp og det er mekanismer som settes i gang både bevisst og ubevisst.
      Samtidig er instinktet vårt basert på en flokkmentalitet. Vi ønsker og søker etter handlinger som er sosialt aksepterte. Således føler vi også oss mer komfortabel når vi gjør ting som også andre gjør. Hvor ofte syter ikke vennegjengen dersom den ene ikke vil drikke alkohol, spise kake eller noe? “kom igjen da, du kan jo ta eeeeen drink”, “herregud, du mø jo leve litt, spis et kakestykke du og da”. Fordi vi får dårlig samvittighet fordi vi vet at den drinken ikke er bra for oss, at vi ikke burde spist den kaken. Således søker vi en legitimering av egne handlinger ved at også andre gjør det samme.
      Det gjelder også her. Når du skriver objektive, faktabaserte innlegg som forteller hvor skadelig sukker eller alkohol kan være for kroppen gir det flere dårlig samvittighet. De vet du har rett, men det er ubehagelig å høre. I stedet for å heller forstå og akseptere at det du skriver er rett, er det da lettere å angripe deg. Lettere å fjerne sin egen skyldfølelse for at en ikke klarer/vil/prioriterer å holde seg unna slike produkt ved å så tvil med det du sier. Eller angripe din filosofi. Det er lettere enn å innrømme enten for seg selv eller for andre at du selv ikke “er sterk nok” til å ta det samme valget.

    3. Er enig med deg der, et sunt kosthold og trening er utrolig viktig, ikke bare for en fit kropp men for vår egen helse. Eneste jeg reagerer på er de som ikke gjør annet enn å være på studio, altså her er det faktisk snakk om å leve. Man KAN faktisk dra ut blant folk, finne på ting med venner og familie selv om man velger å ha en sunn livsstil. Jeg skjønner jo selvfølgelig de som har dette som en jobb/hobby osv, men noen er rett og slett sykelig avhengig, og det er heller ikke bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg