Fitnesskonkurranser renere enn friidretts-VM


Foto: OLIVIER MORIN, AFP

I lang tid har fitnesskonkurranser fått pepper for å være fylt opp av utøvere som “alle” benytter seg av ulovlige preparater. Etter den siste tids avsløringer er det kanskje på tide å heller fokusere litt mere på de såkalte “rene” sportsgrenene…?

Les mer på: Corneliselander.com

I dag starter nemlig VM i friidrett i Beijing, noe som også vil bli et VM der jeg selv vil ta alle “vinnerne” med en klype salt. For hvorfor skal vi etter de siste måneder og ukers avsløringer tro at noen av de som stiller faktisk er rene? 600, eller rundt en tredjedel, av alle utøverne som deltok i Daegu i 2011 skal for eksempel ha innrømmet å ha dopet seg i løpet av det siste året før mesterskapet, og kanskje det er på tide å se litt nærmere på hvor sunn og “ren” friidrettsverdenen egentlig er? Nye avsløringer viser nemlig at trenden ikke ser ut til å gi seg – snarere tvert imot! 

Ved siden av alle de som eventuelt har avlagt mistenkelige tester, eller som av andre grunner blir mistenkt for å benytte seg av ulovlige preparater er det også alle de som faktisk allerede har blitt tatt, men som nå er tilbake i full sving igjen! For når verdens raskeste mann, Usain Bolt, denne uken løper det som mange ser på mesterskapets store høydepunkt [herrenes 100 meter] vil fire av hans fremste utfordrere være personer som alle har sonet straff for doping… Og én av dem har attpåtil blitt tatt to ganger! 

På samme måte som Armstrong på mange måter [i mine øyne] har ødelagt hele sykkelsporten, og jeg i dag ikke har troen på at noen av de som ligger i teten der er rene tror jeg heller ikke på at man finner så mange ærlige utøvere i årets VM… Selvsagt er dette trist, og jeg (som trolig de fleste av dere) skulle jo selvsagt ha likt å se at det ikke var sånn. Å glede seg til flotte, ærlige prestasjoner mener jeg likevel blir som å tro på julenissen… Og kanskje er det nettopp der litt av problemet ligger. At vi som seere og publikum har blitt for kravstore, og at vi hver gang arrangementene holdes forventer å se nye bedre tider og rekorder bli satt. Ellers går man liksom litt lei, og på mange måter må vi kanskje ta på oss litt av skylden også. 

Uansett er VM i mine øyne ødelagt, og jeg vil ikke denne uken sitte i godstolen og tro på at prestasjonene jeg ser på tv-skjermen er utført på redelig og ærlig vis. Til det har det nå vært for mange skandaler og avsløringer til at det i mine øyne faktisk går an å tro noe slikt lenger, og min mening er at vi nå heller bare får se det for det det er; et show – på lik linje med bodybuilder- og fitnesskonkurransene (som alltid har fått tyn)… Ja, på mange måter vil jeg faktisk strekke det så langt som å si at rollene er blitt byttet litt på, og det skulle ikke forundre meg om andelen utøvere som benytter seg av ulovlige preparater er høyere blant friidrettsutøverne enn hva det er blant fitnessutøverne! 

Vil du høre mere av mine meninger om dette emnet? Lytt i så fall til Ukeslutt på NRK P1 i dag kl.13:30, der jeg er invitert for å snakke litt om nettopp dette, og hva jeg mener bør gjøres skal vi redde sporten og idretten i framtiden.

– Cornelis

Følg meg også 
@corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

#Nettavisen #trener #trening #idrett #sport #VM #Beijing #meninger #blogg #treningsbloggen #CornelisElander 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg