Hvorfor trener du?


Hei alle sammen, og god morgen fra trener´n i Hollywood. Vel, for øyeblikket er jeg ute på en fem ukers reise i Europa, noe som også blir vist gjennom en ny tv-treningsserie her på bloggen og Nettavisen, og i dag tenkte jeg derfor å stille deg et enkelt spørsmål [som jeg håper du kan være ærlig på]; hvorfor trener du? 

Les mer på: Corneliselander.com

Helse, kropp, og/eller utseende? 
Mange liker å snakke om den såkalte “sommerkroppen”, mens andre igjen fnyser av uttrykket og vil bare til nød innrømme at man jobber for en generelt “bedre helse”. Uansett hvordan man velger å vri og vende på det tror jeg nok mange innerst inne også har et ønske om å føle seg litt vel og å se litt fresh eller ok ut… Jeg skal i hvert fall være den første til å innrømme at jeg også trener litt for utseendets skyld – ikke nødvendigvis for hva andre måtte mene om hvordan jeg ser ut (for der ser jeg ikke ut til å treffe så godt [i hvert fall ikke hjemme i Norge 😉 ]), men kort og godt hva jeg selv liker og føler meg mest vel med. 

Sommerkroppen?
Nå finnes det mange # og uttrykk som visstnok lett setter sinnene i kok hjemme i Norge, og hver gang jeg for eksempel hinter om at man bør legge inn en ekstra innsats eller ta i et tak før sommeren osv. blir jeg kritisert for å promotere en for “utseendefiksert livsstil”… Selv skjønner jeg ikke at dette er noe å irritere seg så veldig over, og vi må ha det ganske så godt i vårt land om dette er noen av de største problemene vi sliter med… Folkens; ta en titt ut i verden og se hva som virkelig skjer der ute om dagen! Hva naboen måtte slenge på av hashtag på sine bilder er virkelig ikke noe å hoppe i taket av eller bli så forbanna over……. 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Selv oppfordrer og promoterer jeg likevel også den såkalte “helårskroppen”, feks gjennom min #CornelisUtfordring i sosiale medier, der jeg prøver å få med meg så mange som mulig til å legge inn en liten innsats hver uke – hele året igjennom. Problemet er bare at det gjerne er vanskelig[ere] å motivere folk til å trene hele tiden, og for “folk flest” må man gjerne finne en mellomting der man feks viser hvor mye man kan få til selv på kort tid – for så [forhåpentligvis] å få dem hekta, og motivert til å fortsette å trene også resten av året igjennom. Klarer man nemlig å komme seg over den såkalte “dørstokkmila” vil man trolig også fortsette med de nye, gode vanene resten av året igjennom. Imidlertid er dette lettest å få til om man viser og instruerer enkle, gode øvelser og økter som på kort tid også vil gi resultater. Feks korte, intense økter som ikke tar motet fra de som kanskje akkurat har startet opp, eller noen enkle kostholdstips som lettere vil kunne gi den vanlig mann og kvinne i gate mest for “their buck”… 

Så til slutt slenger jeg på et av mine siste Instagram bilder av meg selv før frokost med morgensveis, og #sommerkroppen For la oss ikke ta alt så seriøst folkens, og ha det gøy med treningen. God økt!

6NsGmxgG6F
Cornelis

#Nettavisen #trening #sommer #bilder #Side3 #meninger #trene #iform #treningsbloggen #CornelisElander 
8 kommentarer
    1. Hei Cornelis. Trener du noe kondis eller går det mest i styrke? Jeg trener fordi da føler jeg meg vel. Men er nok mer på fjellet enn jeg er på treningsstudio 🙂 Fjellklatring, løping, svømming, sykling, ski om vinteren.
      Bare lurer om du trener kondis fordi brodern pumper mye vekter og er daglig på treningsstudio, men han har elendig kondis føler jeg hvertfall. Prøver og understreke overfor han viktigheten av at han trener hjertet sitt også, det er trossalt den viktigste muskelen vi har.

    2. Det som får meg opp tidlig om morgenen for å trene før jobb er tanken på hvor mye bedre humør jeg har når jeg trener, men jeg ønsker jo selvsagt at kroppen forandrer seg litt når jeg investerer mye tid i å løfte vekter. 🙂

    3. Det er flere grunner til å trene jevnlig. For meg så trener pga det legger grunnlaget for et sunt liv og når man først koser seg med noe usunt, er kosen ekstra stor. Det at man trener på treningsstudio er jo også for at man skal se godt ut, men mestringsfølelsen er like viktig- at man kan løfte tyngre og at man rett og slett føler seg sterkere etterhvert. Det å komme tilbake fra sykdom, få ut frustrasjon eller nervøsitet er også en grunn til å trene jevnlig. I tillegg til dette, så får man en god døgnrytme ved å trene siden man blir veldig trøtt og sliten når kvelden kommer krypende. Må bruke anledningen til å takke deg Cornelis: jeg har trent i i fem år nå (siden jeg var 16) og treningsprogrammet som du publiserte på dagbladet for en tid tilbake har vært en bærebjelke i livet mitt (etter at det ble slutt med fotball og basket). Hilsen en fornøyd mann fra Bergen

    4. @Trym for meg personlig går det hovedsakelig i styrke, dette mest fordi jeg alltid har slitt med å legge på meg, og fordi jeg også har en bakgrunn fra sportsgrener som gjør at kondisjonen alltid ligger på et ok nivå.. I tillegg trener jeg BJJ og andre ting som gjør at jeg både utfordrer styrken, men også den kardiovaskulære biten – uten at jeg nødvendigvis løper mye på mølla o.l. Ellers har en enkelte PT timer med noen av mine klienter som gjør at jeg også får i meg en liten bit av dette også, men dette er altså ikke noe jeg gjør overdrevent mye av eller for å stramme opp/forbrenne, og kun for [som du skriver] å vedlikeholde kondisjonen og å “trene hjertet”.
      Forøvrig takk for at du følger med på bloggen, og stå på videre! Bruk også gjerne #CornelisUtfordring på alle dine sporty bilder som du eventuelt måtte legge ut i sosiale medier o.l.
      Cornelis

    5. @Magnus tusen, tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg setter utrolig stor pris på det!! Ellers veldig fine punkter du nevner her, og jeg er særlig enig i det med mestringsfølelsen, følelsen av å klare tyngre løft, og ikke minst det med å få ut frustrasjon og ting fra hverdagen.
      Stå på, og tusen takk for at du følger meg og bloggen!!
      Cornelis

    6. Hei, jeg trener fordi jeg synes det er gøy. Og det gir meg en god mestringsfølelse etter endt økt. Trener også for å holde kroppen i sjakk for muskelsmerter i nakke og øvre del av ryggen. Treningen reddet meg, etter at jeg møtte “veggen” for to år siden. Da var det godt å kunne dra på Elixia, eller ut på tur. Nå kjenner jeg at energien er på vei tilbake sakte men sikkert. Veldig motiverende å følge deg på blogg og instagram. Ha en fin kveld. Bente 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg