– Jeg er drita lei, og orker ikke mer


– Jeg er drita lei, og orker ikke mer! Ja, slik lød starten på teksten som jeg mottok fra en mann i går kveld. Han var lei av å føle seg mislykket, lei av å ha kroppen han ikke lenger følte seg vel i, og lei av [ifølge ham selv] “å være en taper”. Og slikt får meg til å reagere! 

Les mer på: Corneliselander.com

Pappakropp?
Den siste tiden har det vært mye fokus på den såkalte “pappakroppen” i norsk media, og de av dere som har fulgt med [blant annet her på bloggen] har sikkert fått med dere at jeg har ganske lite overs for denne “trenden”. Det å promotere en usunn og farlig livsstil er i mine øyne helt bak mål, og selv om enkelte har kommentert at jeg nok er så imot “pappakroppen” fordi jeg nettopp lever av å trene folk, så er det det motsatte som faktisk er tilfellet. Businessmessig ville det nemlig vært mye smartere for meg å la folk flest få drikke og spise akkurat det de selv ville, for så til slutt å komme tilbake til folk som nettopp meg for råd og tips. For etter en god stund på sofaen, og med en badebuksesesong rett rundt hjørnet, så kan jeg love deg at folk flest ønsker råd og tips, men derimot er det dårlig for businessen å prøve å motivere så mange som mulig (blant annet gjennom min #CornelisUtfordring i sosiale medier) å trene, spise sunt, og å klare ting på egenhånd – for da vil de jo ikke trenge å betale for våre tjenester og hjelp (ja, PT industrien elsker “pappakropp” fenomenet folkens!)…

21er5KwEpo

Pappakropp vs. pappakropp – knallbra jobbet og innsats fra en av mine faste følgere @nordsjoarbeider

Så hvorfor gjør jeg dette? Hvorfor gidder jeg “å få så ørene flagrer”, og plage deg med mitt mas om hva du skal og ikke skal spise, og hvordan du bør trene? Vel, problemet er at jeg bryr meg. Jeg bryr meg når jeg ser at over halvparten av befolkningen i mitt flotte hjemland nå sliter med overvekt, og at så mye som én av fem har fedme, noe som igjen øker risikoen for alvorlige sykdommer og i verste fall død. Og jeg bryr meg virkelig når jeg får emails som den jeg refererte til innledningsvis, der jeg kan lese desperasjonen til innsenderen mellom linjene. For det er særlig vondt å lese når folk føler seg maktesløse, og de føler seg så langt ned. Og dette på grunn av noe som jeg selv mener vi så enkelt kan fikse! Slankekrigen er akkurat over, og er det noe den serien har vist så er det nettopp at det er mulig selv for de [fleste av de] aller største, og daglig ser jeg selv hos de jeg selv hjelper og prøver å motivere hvor mye som faktisk er mulig. 

Men ja, det kan til tider føles litt tungt og vanskelig, og særlig den velkjente “dørstokkmila” er for mange vanskelig å komme over. Likevel mener jeg at man ved hjelpe av noen enkle, små triks og tips kan komme langt på vei – og noe jeg senere i dag nettopp skal jeg poste et annet innlegg om, og mine “ti på topp for en stram kropp”. Jeg skal ikke bruke ord som å oppnå “sommerkroppen” [for da får jeg bare så mange sinte emails og kommentarer], men jeg vil at du skal trene med de beste metodene, og bruke de smarteste tipsene for nettopp å nå dine mål. For det gjør vondt langt inn i hjertesjelen å motta slike meldinger som den jeg fikk fra innsenderen i går, og om jeg i hvert fall kan hjelpe noen få så har jeg i hvert fall hjulpet flere enn ingen… (så får heller de som blir irritert om min “nagging” og mas heller bare bli irriterte. Jeg har nemlig ingen planer om å stopp med det første…).

Cornelis  

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #Side3 #Side2trening #trene #Norge #iform #sk2015 #tirsdag #bilder #meninger #debatt #treningsbloggen #CornelisElander 

8 kommentarer
    1. Du skal bare vite at det er mange der ute som er utrolig takknemlig for din “syting” og “masing”.
      Jeg har aldri vært av typen som kommenterte før, men i det siste så har jeg begynt å “legge igjen spor” etter meg når jeg har vært innom, nettopp fordi jeg tenker at du også trenger å få litt oppmuntring iblant, der folk forteller deg at det du gjør nytter og at du utgjør en forskjell i livet til folk.
      Det å lese dine innlegg om enkle ting som kunne forandre min hverdag da jeg slet på det værste, hjalp mye mer enn jeg kan forklare uten at det mest sannsynlig blir en avhandling.
      Tommel opp for dine innlegg, for din evne til å bry deg og for det du prøver å utrette for andre!

    2. Et bra innlegg Cornelis 😀 Vil bare opplyse om at bilde har ingenting med teksten og gjøre. Jeg er kjempelykkelig 😀 Hilsen Nordsjoarbeider

    3. Jeg elsker spørsmål rundt “sommerkroppen”!
      Min personlige favoritt er “når skal jeg begynne å jobbe for den?”, der svaret er “rundt juli/august” (med andre ord er det noe man jobber for hele tiden så det blir en livsstil heller enn en spurt.
      En annen jeg liker er “hva er den beste øvelsen for å få six pack?”. Svaret her er, uten tvil, “table push-aways”. Da får man som regel et blankt blikk som betyr at man må forklare – og forklaringen er så enkel som at det ikke er treningen, men kostholdet, som har mest å si. Table push-aways er en øvelse der man setter håndflatene i bordkanten, sier “nei, nå har jeg spist nok!” og så skyver seg bort og går unna.

    4. Hei,
      Jeg er veldig takknemlig for at du blogger som du gjør, både her og på din hjemmeside.
      Jeg og noen kompiser begynte i vinter å følge ” årets råeste treningsprogram” – og det har gitt STOR glede og effekt for alle sammen.
      Jeg tror mye av grunnen til at folk klager på deg og er negative generelt sett er at de ikke forstår og klarer å sette ting i riktig perspektiv. Frykt og mangel på kunnskap er roten til det verste i oss og verden, generelt sett. Det tror jeg er veldig avgjørende i denne debatten også!
      Fortsett med det du gjør og skriver, og takk for at du gjør det. Det er flere som har kalt deg mye negativt, men som du sier; det er mye annet du kunne gjort istedet. Jeg synes også det er beundringsverdig at du tar deg tid til å skrive utfyllende svar på spørsmålene du får både på hjemmesiden din og på denne bloggen.

    5. Tusen takk for det @Andre Olsen og kanskje man litt etter litt klarer å snu den følelsen og de negative meningen enkelte måtte sitte med 🙂 Også veldig hyggelig å høre at du og dine venner har prøvd programmet, og ikke minst er happy med det. Stå på!
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg