Hva bør en familie spise?

0
0
1
473
2699
Brawerman Elementary School
22
6
3166
14.0

Normal
0

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-ansi-language:EN-US;}


Veldig ofte skriver jeg her på bloggen om hva du som enkeltindivid bør spise, mens jeg i dag fikk en ny problemstilling fra en av mine faste lesere; hva bør en familie spise? 

Ja, for det er enkelt å gi presise forslag til hver enkelt som ønsker å komme iform, men hva men en hel familie? Kan de spise sunt? 

Les mer på: Corneliselander.com

– Familien min tar ofte usunne valg – hva bør jeg gjøre?
Ja, slik kan du kort og godt oppsummere innsenderens spørsmål da han sendte meg denne teksten; 

“Hei! Lurte på om du kunne dele noen tips til hvordan man kan oppmuntre familien til å spise sunnere. Bor hjemme og har det siste året blitt mer bevisst på å gjøre sunne valg. Vi spiser stort sett fisk eller kylling etc til middag med grønnsaker og grov pasta så middagen er ganske bra. Men føler liksom at foreldrene mine og søsknene mine ofte tar usunne valg. Altså jeg skal ikke late som om jeg er perfekt. Men det gjør meg bare ekstremt trist og se andre ta så usunne valg. Det er blir liksom bare for mye snacks på hverdager. Jeg har veldig lyst til at de skal bli mer bevisste på hvordan de spiser. Så håper du kunne gitt noen råd til hva jeg burde gjøre.” 

Så hva bør og kan en familie gjøre for å få i seg sunne og proteinrike valg som likevel vil være mulig å få til i en sikkert stressende og hektisk familiehverdag? Vel, først og fremst mener jeg det er viktig å understreke at foreldre nettopp har et ansvar å tilby [og ikke minst motivere til å spise] sunne måltider hverdagen igjennom. Dette er ikke det samme som at man aldri skal få lov til å kose seg og bli helt fanatisk, men du er som foreldre en rollemodell og bør bruke din posisjon riktig og smart! 



For øvrig er dette det mest likte bildet på min Facebook side… 

Så over til mine enkle råd;  
– Drikk vann! 
Sørg for alltid å ha nok vann til maten! Veldig mange har en tendens til å erstatte dette med brus og annen sukkerholdig drikke [saft etc], men mitt råd er at dette ikke engang kjøpes inn til huset [for enten det er mandag- eller lørdagskveld, fest og moro eller hverdag; sukker og søt drikke har vi ikke bruk for!],
– Proteinrik kost!
Jo da, alle kan spise proteinrikt og sunt, og dette bør ikke bare være forbeholdt for eksempel junior i huset som trener og pumper jern… 
Et mer proteinrikt kosthold gjør deg både mer våken og energifull hverdagen igjennom, og vil ikke bare sørge for at du lettere bygger eller opprettholder viktig muskelmasse, men vil også sørge for metthetsfølelse, og at man lettere holder ønsket kroppsvekt og midjemålet på et ønskelig nivå. Så bytt ut burgerbrød og halvfabrikater med proteinrik og ren mat! Lag omeletter, spis fisk og rent kjøtt, og dropp frossenpizza og gryteretter på pose!
– Hjemmelaget brød! 

Jo da, brød behøver ikke alltid å være skadelig for kroppsformen – så lag hjemmelaget, sunt grovbrød en gang i blant, og frys det heller ned slik at det holder seg lenger, og spis det når familien skulle ønske/trenge! Men husk; en brødskive eller to til frokost, eller med proteinrikt og magert pålegg til lunsj er for de fleste smart og godt, men bør stort sett ikke inntas senere på kvelden og rett før leggetid! 
– Spis mørk sjokolade + frukt!

Ja da, både store som små liker noe søtt av og til, og da er en liten bit mørk sjokolade et godt alternativ å gå for! Dette er faktisk noe jeg lar mine klienter kose seg litt med så å si hver dag om de skulle ønske det, og det er et mye bedre alternativ enn både potetgull, iskrem, og alt det andre farlige snopet så mange av oss tyr til… Et annet tips, som min mor alltid pleier å gjøre er å servere noen biter sjokolade + sunn frukt sammen på en skål. Da får du både noe søtt og sunt sammen [samtidig som det er smart å legge igjen sjokoladepakken i kjøleskapet på kjøkkenet. Slik må du da i hvert fall reise deg opp, og bruke kroppen om du skulle velge å gå for litt mer, og det blir lettere å kontrollere inntaket. Skulle du likevel slite med å kontrollere søtsuget kan kanskje dette tipset fungere
– Mindre, men flere måltider!

Mange har en tendens til bare å spise et par ganger om dagen, noe som sjelden er bra verken for forbrenningen, helse, eller for å opprettholde/bygge muskulatur. Dette gjelder også for de som vokser opp, og det er smart å både legge til rette for en sunn og god frokost, lunsj, og en sunn middag, ved siden av å ha noen smarte mindre måltider hverdagen igjennom. Lær de minste sunne matvaner fra de er små av – så slipper de å slite når de blir eldre! 



Les også: – Dette er de beste øvelsene for muskelvekst!

Håper det var noen tips/råd her dere alle kunne dra nytte av her, og la meg gjerne vite i kommentarfeltet under om det er noe du skulle lure på, eller om kanskje du har noen gode råd å komme med rundt dette temaet! 

Cornelis 

3 kommentarer
    1. Ikke minst, hjemmelaget mat! Fra bunnen av. Mye dårlig Toro-skit der ute. Friske, ferske grønnsaker i stedet for frysetørret poser fra Findus er mye mere delikat og appetittvekkende for barn. Har selv merket stor forskjell med dette. Har en del fri, så jeg lager mesteparten av maten hjemme, men skjønner også at lettvinte løsninger er lett å ty til i en travel hverdag!

    2. I Norge er snittet 13,99 cm, men det spørs hvordan en måler, legge en linjal oppå bekken og måle ut på tuppen, alternativ er å presse linjalen inn i bekkenet og målet der det fysisk er en penis . Det er flere måter å måle, og alle må måle på lik måte skal det være målbare tall ( jdfr Ken Purvis)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg