– Maten du ikke bør spise!


Her er fire ting jeg mener du trolig ikke bør spise: 

Les mer på: Corneliselander.com 

1. Potetgull!
Først på lista finner du det jeg virkelig råder deg å styre unna; potetgull. Ja, dette gjelder selv om du skulle velge de “sunne variantene” (vel, i realiteten finnes ikke det), og å spise dette er i mine øyne som å drive aktivt forfall av egen kropp. Nå sier jeg ikke at du aldri skal få kose deg med noe godt, og de av dere som er faste lesere vil kjenne igjen at jeg for eksempel mener du mer enn gjerne må kose deg med litt mørk sjokolade. Ja, faktisk gjerne hver dag! Potetgull er imidlertid en “no go”!

2. Alt av ferdigmat og halvfabrikater! 

3. Banan 

Kanskje litt overraskende vil du si, og jeg sier ikke at ingen kan ha godt av det. Imidlertid er det slik at mange der ute dessverre brukes det litt feil utifra ens mål og ønsker, og banan er ikke for eksempel ikke noen “slankemat”. Om målet ditt er å stramme opp og gå ned betraktelig i midjemål vil jeg si at det er mye annen frukt du heller bør gå for, som også vil kunne ha en mer beskjeden effekt på blodsukkeret og være gunstigere å få i seg. 

Les også: – Mer sukker i banan enn i Coca-Cola

4. Alt du finner på bensinstasjonene… 
Jeg snakker selvsagt ikke om din lokale stasjon skulle være en av de få som selger proteinbarer og annet sunt for kroppen, men stort sett alt det du ellers finner på landets mange bensinstasjoner [bolletilbud og bensinstasjon-pølse]. Styr unna! 
Foto: Dinmat.no

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

God søndag og trening til dere alle! 
Cornelis

#Nettavisen #Side3 #Side2trening #søndag #trening #kost #kosthold #treningsbloggen #CornelisElander  

39 kommentarer
    1. @corneliselander
      Kan man satse på at du da ikke er en fan av denne her?
      http://thebananagirl.com/what-is-the-banana-girl-diet.php
      😉
      På vei gjennom en haug av de ulike diettene da jeg begynte å trene for 1 1/2 år siden kom jeg innom banan-dietten. Tredje dagen var jeg sikker på jeg skulle spy om jeg så en banan til. Nå holder det fint med en liten en i frokostmixen (som settes sammen selv, ingen halvfabrikat).
      Og så må det nok innrømmes at det syndes litt med det “sunne” potetgullet på en lørdagskveld i ny og ne, i form av Way Better;
      http://gowaybetter.com/
      Punktene dine er som vanlig meget spot on derimot, håpe du har en flott søndag!

    2. Jeg kan og spiser masse forskjellig mat,frykt osv, men uten at jeg blir lubben/feit/overvekt osv osv. Og trener heller ikke regelmessig.
      Jeg drikker ikke alkohol, røyker ikke, snuser ikke osv. Og selv når trener så holder meg unna proteinpulver osv.
      Hvorfor kan jeg spise da omtrent alt uten å miste definerte muskler?

    3. Kom over denna artikkeln, pleier å droppe innom å lese d Cornelis’n har å si om trening. Han har knowledge!
      ser at enkelte folk kanskje finner d støttende, Husk d han skriver gjelder ikke alle, å er hans personlige meninger, om du tar det helt slavisk det han mener er d ditt problem
      Mye sukker i banan, kanskje ikke å anbefale for en person med ubalansert kosthold, vi får i oss for mye sukker fra før! tenk til å med sukker i en brødskive;)
      Spiste en del bananer før å under trening på økter på 60-240min for å holde energinivået. (Breaking) funka bra det for min del, men kan se at det ikke er gunstig for alle.
      Personlig er jeg en sucker for potetgull, blir neste ting jeg skal roe meg ned på^^
      hvorfor DU ikke mister definerte muskler kommer an på metabolismen din, Jeg kunne trøkke i tryne før uten å legge på meg, men da hadde jeg lite fettprosent mye muskelmasse = høy forbrenning. pluss jg trente mye, da trenger man karbo:)
      Folkens det er frivilig å lese bloggen, har man bare negative utsagn å synsing å spre sier jeg som Clintern “GET OF MY LAWN”, fin på no konstruktivt.
      Takker for inspirasjon til å spise sunt å trene bedre Cornelis!
      Take care guys

    4. Hvis du i fullt alvor mener at proteinbarer er sunt for kroppen, men ikke banan, foreslår jeg at du leser hva proteinbarer inneholder!

    5. Hvis du leser i kommentarfeltet som er referert til under “mer sukker i bananer enn i coca-cola”, så ser du en sammenligning av faktisk sukker i cola sammenlignet med bananer. Der ser man at det faktisk er feil at bananer har mer sukker, pågrunn av denne glukose sirupet som finnes i cola. Det er variasjon ved modning selvfølgelig, hvor grønne umodne bananer har mindre sukker enn gule/brune bananer.
      Så det er feil at en banan har mer sukker. Den har dessuten vitaminer og andre ting som gjør det til en god frukt.
      Det du, Cornelis burde si er at folk må slutte med kornprodukter og juice. Kornprodukter gir dårlig næring/volum da det bare er karbohydrater, mens i juice fjerner du all næringen ved å kun bruke juicen, vitaminer og mineraler kommer med ja, men man er faktisk hva man spiser og når du trener 3-4 ganger i uken så må du ha minst 3200 kalorier mat hver dag.

    6. Du anonyme som påstår at man trenger minst 3200 kalorier hver dag om man trener 3-4 ganger i uken. Dette er useriøst, og langt i fra riktig. Det spørs hvorfor man trener, og hvordan man trener. Trener du for å gå ned i vekt så skal du ikke ha 3200 kalorier hver dag, og er du kvinne så blir påstanden din ennå verre. Selv har jeg en hvileforbrenning på 3200 kalorier, så med trening 3-4 ganger i uken så passer regnestykket ditt egentlig godt på meg. Og slutte med kornprodukter? Hva er dette for noe tull? Et balansert kosthold vil også inneholde grove kornprodukter, selvsagt. Vi trenger faktisk karbohydrater også, for å overleve.
      Du som savner bevis på at halvfabrikata ikke er usunt: hva med å gjøre et kort google søk om halvfabrikata og industriell mat? Uansett hvordan du vrir og vender på det: å leve på ferdigpizza, fjordland, kjøttdeiger, ferdiglagd pai/lasagna og hva det nå måtte være er IKKE sunt. Hvilken planet befinner du deg på om du etterlyser bevis for dette??
      Det er så mange synsere der ute som ikke har peil..

    7. Banan inneholder 18-20% sukker. En stor andel av dette er fruktsukker. De som mener dette er bra bør lese seg litt opp på temaet.

    8. Jeg vil si: Spis mindre av potetgullberget i butikkene. Peanøtter er smartere. Da stopper apetitten mye før. Styr unna juice; spis heller hele frukten. Kutt ut pizza og sukkerholdig brus. Boller er ikke noe å spise noe særlig av. Frityr poteter har 6 ganger så mye kalorier som de kokte. Velg pølser med lompe.

    9. Til Bjørn:
      Potetgull er et registrert varemerke som tilhører Estrella Maarud Brands AB. I tillegg til ordmerket potetgull, er også figurmerker med ordene Maarud Potetgull registrert hos Patentstyret. I tillegg er ordmerket Maarud Nils Potetgull registrert.
      Alt som overdrives er usunt for kroppen, og for mye vann er ikke sunt for kroppen heller:-D. Folk er så opptatt av sunt liv som om de skal leve millioner år på jorden:-D.

    10. Det var en gang en mann som kom til legen sin. “Hva kan jeg gjøre for å leve til jeg blir 100?” spurte han.
      Legen så på ham. “Det er ganske enkelt. Du må droppe øl og sprit. Du må holde deg unna kvinnfolk. Du må spise kun korn, grovbrød og ubehandlede produkter. Du må trene 3-5 ganger i uken.”
      “Kommer jeg virkelig til å leve til jeg blir hundre da?” spurte mannen.
      “Du kommer til å kjenne deg sånn, i alle fall”, svarte legen

    11. Hvis du sier dette for at andre skal se ut som deg håper jeg de ikke følger dine råd. Ingen spiser bare banan og jeg tror heller ingen har vondt av å spise det innimellom. Synes dette matmaset blir bare tull og sett med norske øyne blir det å sammenligne med svenske Hollywood fruer.

    12. Det vi må holde oss unna:
      «2. Alt av ferdigmat og halvfabrikater!» mens
      «(…)proteinbarer og annet sunt for kroppen» kan vi spise.
      Trodde proteinbarer var ferdigmat?!

    13. Han har ett godt poeng . For 40 år siden fantes det hverken halvfrabrikata, bensinstasjonsmat, bananer eller potetgull og vi hadde ikke problemer med vekten, noen av oss, og hva i helvete er pappakroppen for noe……

    14. @Morten.
      Man har absolutt ikke behov for karbohydrater. Selv går jeg på lavkarbo, og er i bedre form enn på mange år. Banan får blodsukkeret til å hoppe i været, insulinproduksjonen starter, og insulin stimulerer som kjent fettlagring. Det karbohydratrike og fettfrie kostholdet vi er blitt oppfordret til å følge i mange år er hovedårsaken til fedme- og diabetes-epidemiene vi har sett de siste tiårene. Kutt ned på karboen, og øk heller mengden naturlig fett i kosten. Da vil du gå ned i vekt, og få en mye friskere kropp og bedre helse. Hvis du ikke tror meg, så test det ut selv over noen måneder.

    15. @ Morten
      Grove kornprodukter betyr bare hvor mye fiber det er i kosten. Fiber hjelper for å gjøre bæsjen din mindre flytende, men mennesker kan ikke bryte ned fiber og bruke det som næring pga. vi ikke kan bryte ned beta 1-4 bindinger.
      Hvis du spiser et balansert kosthold med naturlige karbohydrater (som ikke er bearbeidet eller behandlet) og fett så vil kroppen selv avgjør hvor mye karbohydrater den trenger ved å omgjør fett til karbohydrater.
      Hvis du virkelig vil bygge muskler og spise sunt så anbefaler jeg at du prøver deg på et kosthold basert på hvordan de spiste før man dyrket korn. Da var det å spise hva man hadde tilgjengelig og rent kjøtt. Kroppen vår er mye mer tilpasset å spise rent kjøtt enn kornprodukter. Det er en grunn til at folk har intoleranser…

    16. Potetgull er mye salt, fett og raske karbohydrater – uten noen andre næringsstoffer. Ingen trenger det noengang.

    17. Skaff deg litt KUNNSKAP din lille apekatt! Bytt ut èn av treningsøktene dine med å lese litt – så kanskje folk får litt mer respekt for den dritten du kommer med.
      At du i det hele tatt kan finne på å skrive at banan er No Go kun fordi det finnes annen sunn frukt, forteller hvor totalt uvitende og ignorant du er. Blir som å skrive at en proteinshake etter trening er No Go fordi det finnes andre bedre proteinskilder.

    18. Jeg spise heller potetgull enn sjokolade. Sukker er verre for meg, som er insulinresistent. Jeg spiser heller banan enn godteri, den inneholder ihvertfall vitaminer. De har epler på bensinstasjonen… Dette er nok ikke blogge for meg. Du vet sikkert mye om trening og hva man skal spise når man lever for å trene, men jeg håper ikke folk fremdeles tror at det finnes én sannhet om sunnhet for alle.

    19. Men disse rådene er da beregnet på folk som sliter med vekten. Vanlig aktive voksne mennesker kan da spise vanlig mat i normale porsjoner uten å legge på seg . Det gjorde man også på 1980-tallet, da var to skiver kneip med ost servelat og salami standard til både frokost lunsj og kvelds!

    20. @frafeittilfit
      Det kunne ha vært morsomt å høre på argumentasjonen på hvorfor kneipbrød er sunt og godt for deg, spesielt med tanke på diabetes- og fedmeeksplosjonen.
      Og btw, at vi gjorde det før er ikke et argument.

    21. Nei da @Inger jeg sier/skriver ikke disse tingene fordi jeg vil “at andre skal se ut som” meg, men fordi dette i mine øyne er maten du og vi alle ikke har godt av.
      Mvh
      Cornelis

    22. Banan er jo fantastisk. Uten naturlig fruktsukker så fungerer ikke hjernen optimalt, og banan metter veldig i tillegg.. Håper ingen er så dumme at de tror på at cola er sunnere enn banan. Alt som er naurlig er alltid bedre enn kunstige ting med masse tilsetninger. Etter jeg ble vegetarianer så gikk jeg ned 15 kg uten trening eller å sulte meg.. spiser mer enn noen sinne og bananer er en stor del av kosten. Har mer definerte muskler nå enn tidligere (da jeg sultet meg og trente 3-4 ganger i uken) også selvom jeg ikke har så mye muskler siden jeg ikke trener.. Men blir veldig dumt å si at banan ikke er bra. For meg personlig så er banan kjempe bra og hjelper veldig på søtsug og metthetsfølelse. Og man føler seg kvikkere – og de varer.

    23. Btw, det vi har mer av nå enn før som de fleste ikke tenker over som fører til overvekt er faktisk proteiner. Vi stapper det innpå som om det er det eneste vi trenger og som at magen ikke har grenser. Kjøtt til hvert måltid med proteinbarer og proteinshaker imellom. Visste du at hvis man spiser for mye sukker som kroppen ikke trenger så tar den det ikke opp og lagrer energien? Visste du at det samme gjelder fett? Og visste du at det FAKTISK gjelder proteiner også. I dag spiser de fleste amerikanere kjøtt til hvert måltid. Og ofte kjøtt som er fult av antibiotika og annen dritt. De spiser så mye proteiner at det legger seg som fett på kroppen. For å få en sunn kropp så må man ha sunn fornuft. Nok Karbs, nok fett og nok proteiner. IKKE FOR MYE.

    24. Det er mange som trener seg opp etter en skade/sykdom. Om man er fornøyd med den kroppen man har, eller syns den er ok, da er det vel opp til hver enkelt hva man vil spise.

    25. Nok en gang beviser denne fyren at han ikke har peiling på stort. Makan til oppmerksomhetssyk noldus skal du lete lenge etter.
      Hold dere langt unna råd denne fyren kommer med. Null reell kompetanse å vise til, annet enn hva han har funnet på div blogger tydeligvis.
      Han har ved flere anledninger kommet med treningsråd som er direkte skadelige, spesielt med tanke på nakke/skuldre/rygg trening. Kostholdsråd fra ham er like verdifulle som de McDonald’s kommer med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg