– Norske eksperter har skylda for at du blir feit!


Det finnes mange grunner for at folk eventuelt sliter med overvekt og fedme, men likevel har jeg den siste tiden opplev at det er mye skremselspropaganda ute og går i norsk media som jeg mener at nettopp kan være med på å øke problemene. På mange måter vil jeg faktisk gå så langt som å si at media og ekspertene er medskyldige for at nordmenn i dag bare blir feitere og feitere! 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Gjør dem redde for å trene
Ja, for når media skriver skremselspropaganda som at “Du kan ikke trene deg slank”, og at “proteinpulver kan gjøre deg feit” er det mange som kan bli redde for nettopp å ta de riktige valgene! Klart det å trene ikke nødvendigvis alltid vil gjøre deg tynnere, men det bør da heller ikke bare være poenget! Om man kun trener for at badevektnåla eventuelt skal [fortsette å] rase nedover så kan man, som jeg også skrev om på Facebook siden her om dagen, nok heller bare sitte og tygge på et eple og hoppe glatt over treningen. For slik som enkelte professorer i norsk media tidligere har uttalt er det å redusere energiinntaket som oftest en av de beste måtene for [bare] å gå ned i vekt, mens jeg mener det imidlertid bør være et like stort (eller større) fokus på også å bygge en sterk og ikke minst sunn kropp! Og da må faktisk riktig mengde trening også til, og her mener jeg at mange i norsk media og eksperter misleder nasjonen og folket. Ja, faktisk velger jeg å gå så langt som å mene at mye av den propagandaen vi i dag opplever i norsk media faktisk er medskyldig i at stadig flere og flere nordmenn kommer i dårligere form og legger på seg! For hva sitter vi egentlig igjen med når ekspertene både mener at du ikke kan trene deg slank, eller at proteinpulver og annet sunt tilskudd kan gjøre deg feit? Dessverre gjør dette at flere kutter ut treningen (ja, for de har jo hørt at det ikke gjør deg tynnere – så hvorfor skal man da liksom kaste bort tiden? [selv om det i realiteten vil kunne gi deg noe som er mye viktigere, og trolig hva du nok egentlig er ute etter; en størrelsesreduksjon…]), og proteinpulver kan gjøre deg feit – så da erstatter vi det med litt flere pølser og burgere… 

Ønsker alle å bli tynnere? 
I tillegg er det en annen problemstilling som mange av de som uttaler seg ser ut til å glemme; ønsker egentlig alle bare å gå ned i vekt? Nei… Som omtrent den eneste i norsk media har jeg i årevis sagt at faktisk ikke alle ønsker seg nettopp det. Mange, særlig unge gutter, sliter ofte med det motsatte, og ved å hjelpe disse som skulle ønske å gå opp i vekt [på en sunn måte] mener jeg vi nettopp kan forebygge et annet stort problem vi ser i Norge i dag; den økende bruken av ulovlige og farlige preparater! Igjen fokuserer media bare på å gå etter sunt kosttilskudd (som nettopp kan stoppe mye av den farlige utviklingen vi ser hos gutter helt ned i 13-14års alderen). Her mener jeg det særlig er på tide med en debatt og å få opp øynene til disse ekspertene og deres utdaterte metoder… 

For når vi ser at nordmenn stadig bare blir tykkere og tykkere og i dårligere og dårligere form, men ingen er villige til å gjøre noe nytt så har vi jo et klassisk eksempel på sinnsykdom; 

“Doing the same thing over and over again and expecting different results…”
Albert Einstein

HVA MENER DU? ER DET PÅ TIDE AT VI SLUTTER Å ANGRIPE DET SUNNE, OG HELLER FOKUSERER MER PÅ ALT DET USUNNE? 

Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #Side3 #Side2trening #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

23 kommentarer
    1. Jeg er helt enig i at norske eksperter (ER de egentlig eksperter, eller er det bare en tittel de har gitt seg selv?) har skylden for at folk legger på seg. Samtidig tror jeg også det er en del av planen deres.
      Fortell folk at de ikke kan bli tynne av å trene, så vil de kutte ut. Resultatet blir færre kalorier forbrent, og – grunnet den ekstra fritiden de plutselig har og som de ikke vet hva de skal bruke til – mye kjedespising, noe som gir ekstra penger i kassen til matbransjen. Folket blir dermed tjukkere. Samtidig ser jeg stadig flere artikler poppe opp her og der med hvor sunt det er med noen ekstra kilo, hvilket selvfølgelig påvirker valgene folk tar, det også. Kanskje tenker de at et par (tyve..) ekstra kilo ikke er så ille likevel.
      Jeg tør imidlertid vedde mye på at disse ekspertene kommer med ‘revulusjonerende forksningsresultater’ rundt desember, som viser at joda, man BLIR tynn av å trene, og at overvekt ER skadelig, og vips – så har vi en overflod av tjukkaser som bestemmer seg for å ‘ta i et tak’ igjen. Slikt blir penger i kassa av. I alle fall for de som selger treningstøy, treningsutstyr, medlemsskap til treningssenter, eller tilbyr fettsuging og slankeoperasjoner. Kari Jaquesson og Slankekrigen får nye søknader fra tjukkaser som trenger hjelp til å komme seg ut av situasjonen de har satt seg i, og vips – der var det jammen litt penger i kassa til tv-bransjen også.
      Landet tjener altså godt på å lure folket trill rundt.
      Det er i alle fall min teori 🙂

    2. Ja, det kan nesten virke litt sånn @JessicaWaldorf 🙂
      Takk for at du klikker innom treningsbloggen, og at du tar deg tid til å komme med lange, flotte innspill – jeg setter STOR pris på det!
      Mvh
      Cornelis

    3. Så hva er egentlig din mening om slanking og trening? Du sier at det finnes gode grunner til å trene, men aldri at man faktisk kan trene seg tynn. Det virker som du gjerne vil krangle med ekspertene, men ikke tør å faktisk motsi dem.

    4. @Peder Nei, ikke det jeg sier/skriver. Du kan trene deg “slankere”, særlig i den form at du kan oppnå en størrelsesreduksjon (altså du kan oppfattes/føle deg tynnere/lettere, selv om badevektene kanskje ikke vil gjenspeile like mye av det samme). I tillegg er det nå slik at mange heller ikke ønsker å gå ned (noe flesteparten av de som uttaler seg gjerne ser ut til å ha glemt eller ikke oppfattet). I tillegg mener jeg det altså er vel så viktig å trene for en sterkere og SUNNERE kropp, og at vekten ikke bør være hovedfokuset. Når medieprofiler gjentatte ganger går ut og poengterer at man ikke går ned i vekt av å trene, så mener jeg de gjør folket en bjørnetjeneste (som i verst fall kan resultere i at stadig flere dropper å trene).
      Mvh
      Cornelis

    5. Hvis folk tror de kan leve i sofaen og ha en BMI på 15, er det noe som ikke fungerer i toppetasjen.
      Jeg har aldri fulgt med på “ekspertisen,” men spist det jeg har hatt lyst på, samt brukt kroppen til det den er ment å brukes til.
      Og jeg har aldri hatt problemer med vekta.
      Skal man høre på “ekspertisen,” blir man schizofren.
      Det ene året er ditt farlig og datt sunt. Neste år er det stikk motsatt.
      Jeg har aldri spist noe særlig av godterier, og holder meg langt unna brus (les: sukkervann med syre)
      Folk har absolutt ansvar for sin egen kropp. Slutt å legge skylden på andre, og slutt å sykeliggjøre folk fordi de veier 100 kg for mye!
      Ingen kan med normalt kosthold ha en vekt som er to og tre ganger høyere enn det som er normalt.
      Det handler om dårlig vilje og troen på at andre skal hjelpe en i ett og alt.
      Det er sannelig på tide at folk står på egne bein og tar ansvar!

    6. Greit at det er mye rart om dette i media, men det er ikke årsaken til at folk er feite: Det er rett og slett fordi folk flest er late av natur / komfortable med sine vaner (i tillegg til at mange er ignorante “sau” :P). Det krever en stor innsats og høy dose disiplin å spise fornuftig og trene regelmessig over tid. Dette er vanskelig for Ola og Kari Nordmann i den tidsklemma og rotterace av et samfunn de befinner seg i (samt med all den samme drittmaten som er tilgjengelig over alt). Dette er helt anderledes enn når man har anledning til å dedikere hele livet sitt til trening og kosthold. 🙂

    7. Hvem er disse norske ekspertene? Jeg finner ingen henvisninger eller referanser til disse ekspertuttalelsene fra norske forskere?

    8. At ikke alle er ute etter å slanke seg er greit, men helt irrelevant. Folk som ikke vil vil ned i vekt slutter neppe å trene på grunn av at noen sier at trening ikke får deg ned i vekt. Det er nettopp her hele bloggen faller sammen: du blander forskjellige tema.
      Tilbake til den faktiske saken: de som vil ned i vekt/fettprosent.
      -Hva mener du er viktigst, trening eller kosthold?
      -Hvis folk trener for å slanke seg, men ikke får noe fremgang, tror du dette vil motivere dem til å fortsette treningen?
      – Er det greit å skjule fakta, dvs. ikke fortelle folk at de må ta tak i kostholdet?
      – Har du inntrykk av at det er mange i aldersgruppen 35+ som vil opp i vekt?

    9. Hei @Peder
      For de tusenvis av mennesker [særlig unge gutter] som sliter med dette er det IKKE irrelevant, og setningen “Folk som ikke vil vil ned i vekt slutter neppe å trene på grunn av at noen sier at trening ikke får deg ned i vekt” gir heller ingen mening – så der faller ditt argument sammen 🙂 De som trener vil trolig ikke slutte å trene (særlig om målet deres skulle være å gå opp i vekt), men mitt poeng er altså at når media/eksperter sier at trening ikke vil få deg til å gå ned i vekt at dette nettopp vil kunne gjøre at enda flere IKKE begynner i det hele tatt (det er faktisk slik at veldig mange der ute ikke trener, eller trener svært lite, og disse må vi heller motivere til å trene mer! Og dette nettopp fordi det ikke er sunt eller hensiktsmessig å la være, og at hovedfokuset ikke bør ligge på om enten ønsker å gå opp eller ned.
      Så til dine direkte spørsmål;
      1. Begge deler kan spille en rolle og være med på å hjelpe, men det går heller ikke an å gi et svar på generelt grunnlag – da dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle, og faktorer som treningsbakgrunn, alder, vekt, osv vil være med på å bestemme dette.
      2. Nå er det forskjell på å trene seg for å slanke seg, og hva de fleste trolig heller er ute etter; en størrelsesreduksjon, men opplever man ikke de målene/ønskene man har så trener man trolig feil, og bør få hjelpe/veiledning.
      3. Vet ikke helt hvem du her sikter til. Jeg skriver/uttaler meg alltid om dette, og feks viktigheten av en proteinrikt diett, og jeg poengterer dette så å si hele tiden – så nei, jeg holder i hvert fall ikke tilbake/skjuler fakta.
      4. Nja, det er selvsagt mange i den aldersgruppen som også skulle ønske å legge på seg [mer muskelmasse], men jeg forstår heller ikke hvorfor du mener jeg/vi bare skal skrive og uttale oss om de i aldersgruppen 35+ 🙂 Vi bør også råde/veilede alle de under, og særlig for de yngste som nettopp legger seg til vaner som vil vare for resten av livet. Det er bedre med forebyggende arbeid framfor bare å gå med brannslukningsapparatet etterpå…
      Mvh
      Cornelis

    10. Vel, jeg tror du tar feil, det er mer “eksperter” i lettmedia og blogger som er misvisende. Ikke alle er interessert i å bygge muskler, de fleste av oss trenger ikke noen form for kosttilskudd eller diett, men ja, vi bør være i langt mer fysisk aktivitet de fleste oss og kutte ut det meste av søtt og hurtigmat. Jeg synes du er like ytterliggående som alle andre, jeg tror ikke det er det som skaper en god og varig folkehelse.
      Legg lista der den hører hjemme for “folk flest” med variert fysisk aktivitet og “alminnelig sunt” kosthold.

    11. Jeg er så enig, så enig. Men jeg tror kosthold i nesten alle tilfeller trumfer trening. Det er ingen problem å spise seg slank, men man kan heller ikke spise seg sterk eller utholdende. Til det trengs trening. Da må man vurdere aktivitetsnivået i hverdagen, har man en fysisk krevende jobb har man mindre behov for trening enn dersom man er en kontorrotte (som meg).
      Jeg er tilhenger av lavkarbo, da dette fungerer fantastisk godt for meg. Jeg trener 3 ganger i uka, og holder meg i passe form med det. Og i motsetning til hva enkelte “eksperter” sier har jeg ingen problemer med å gjennomføre en god treningsøkt uten karbohydrater.
      Men enten man sverger til det ene eller det andre, tror jeg man tar store helsemessige steg dersom man kutter ut ferdigmat og godteri, og spiser naturlige, ubearbeidede matvarer. Kjøtt, fisk og melkeprodukter i riktig mengde. Jeg ser hver dag personer på treningssenteret som jeg har sett der i 10 år, og de er like store og overvektige som de var for 10 år siden, selv om de trener like mye som meg. Da vet man hvor skoen trykker.

    12. Setningen gir absolutt mening, men jeg kan jo prøve å dele den opp i mindre biter så den bli enklere å forstå.
      Mange som trener gjør det ikke for å gå ned i vekt. Når en ekspert sier at trening ikke vil få deg ned i vekt, så vil ikke dette påvirke nevnte gruppe. Å bruke denne gruppen som argument for hvorfor eksperter ikke skal snakke trening og slanking i media blir dermed meningsløst. Ble det forståelig nå?
      1. Selvfølgelig spiller begge en rolle. Derfor er det også i høyeste grad riktig å poengtere at kosthold er viktig, slik ekspertene du har slik motvilje mot gjør.
      2. Basert på BMI-tall så er over halvparten av Norges befolkning overvektige. Da er det ikke “størrelsesredukjson” som er poenget. Jada, jeg vet at BMI ikke er en fasit på enkeltperson-nivå, men de som har høy BMI på grunn av muskler slanker seg skjelden.
      3. Du krever jo at eksperter ikke skal gå ut med fakta i media, tilsynelatende fordi du mener at feilinformasjon er greit så lenge det får folk i trening.
      4. Her har vi vel kommet til kjernen i problemet: du kommer gjerne med veldig generelle uttalelser for hele befolkning basert på en liten gruppe usikre fjortiser som av en eller annen grunn ønsker å se ut som deg. De aller, aller fleste gjør faktisk ikke det. Dårlige vaner i ungdommen er viktig, men igjen er kostholdet det viktigste. Det er mye vanskeligere å legge seg av med dårlige kostholdsvaner enn å danne gode treningsvaner i “voksen” alder.

    13. @Peder setningen “du kommer gjerne med veldig generelle uttalelser for hele befolkning basert på en liten gruppe usikre fjortiser som av en eller annen grunn ønsker å se ut som deg”… synes jeg oppsummerte veldig godt dine standpunkt – så da tror jeg ikke at jeg gidder å prøve å forklare deg noe mer..
      Mvh
      Cornelis

    14. Greit å ha noe(n) å skylde på, men til syvende og sist er det hver enkelts skyld om de blir feite, slanke, muskuløse osv.

    15. Tror neppe Norske eksperter har skylda for fedmepidemien i vesten nei, det har mat/junkfood industrien.
      De pusher det hjernen vil ha, fett sukker og salt, i digre porsjoner. Prisen på råstoffene er lav, og profitten høy.
      For å gå ned i vekt og bli er det bare en måte som funker, et varig oppgjør med etinga di, ikke trening.

    16. Hei!
      Lurer på om du har hørt om bikini body guide 12-ukers treningsplanen fra Kayla Itsines? Hva syns du om den? Jeg tenker å prøve denne ut, men er ikke sikker?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg