Derfor legger du på deg fett

De fleste av oss ønsker å ta av oss fett og bygge mer muskelmasse, og under har jeg derfor listet tre av de (i mine øyne) mest vanlige grunnene for at man legger på seg fett: 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 
 

1. Stress! 
Jepp, kanskje den største og mest vanlige grunnen til at mange legger på seg fett [rundt magen] som det ikke snakkes nok om. Ja, riktig kosthold, trening, osv. er selvsagt svært viktig, men uten nok hvile og at du klarer å kontrollere stressnivået ditt hverdagen igjennom så vil det vanskelig gjøres å komme helt i mål… Men hvem stresser vel med vilje, spør du kanskje? Vel, selvsagt ingen, men likevel er det viktig å vite hvor mye stress faktisk kan ødelegge for kroppsformen, og ikke minst hva du kan gjøre for å dempe stressnivået og ikke minst jobbe mentalt med å fokusere på de riktige tingene… En gjenganger hos mange er nemlig at man gjerne bare fokuserer på alt det man gjør “feil” (og at dette igjen bare er med på å øke stressnivået i kroppen din) for så å bare øke problemet videre. Så mitt budskap er altså at du ser litt igjennom hva som kanskje ligger bak alt stresset du opplever i hverdagen, og hva du eventuelt kan gjøre for å kutte litt ned på noe av dette. Jeg vet at det kan være vanskelig (tro meg), og derfor oppfordrer jeg deg denne uken til å sette deg ned, lage en liste over de ting du kan forandre/forbedre [for å senke hverdagsstresset], og så gjerne rapportere det inn til meg for eksempel i kommentarfeltet under, eller ved å tagge meg i dine sporty treningsbilder på Instagram @corneliselander 

Ofte kan nettopp det å skrive det ned, og sette ord på ting, være med på å hjelpe situasjonen og stresset – så ta dette som en utfordring fra meg for å hjelpe deg! 

2. Nok protein og [riktig] fett i kosten
Ikke tro propagandaen og misinformasjonen som ofte råder i media. Man trenger nok riktig fett og protein for å oppnå en stram og godt trent kropp, og dette får vi stort sett ikke gjennom den maten vi blir servert rundt omkring på norske kafeer og restauranter, kantiner, og bensinstasjoner og kiosker (som faktisk er der de fleste av oss i dag spiser ett eller flere måltider, og enkel “snacks” hverdagen igjennom…). 

3. Trening
For å stramme opp, og for eksempel oppnå en sixpack er det noen enkel ting du trenger å gjøre; spise mindre, trene mer, eller du kan gjøre litt av begge deler  [og dermed brenne flere kalorier enn du tar inn]. Selv er jeg ingen fan av å “leve på diett”, og følger du punkt nr. 2 bør du (ved hjelp av nok og riktig trening) være på god vei til en stram og godt trent kropp uten at du nødvendigvis behøver å “plage” deg selv med salater og vann hverdagen igjennom…

Personlig er jeg for en livsstilsendring, og altså ikke bare å leve sunt og “ekstremt” riktig rett før sommeren og når det blir varmere i været. Jeg får ofte mye kritikk for å snakke/nevne “sommerkroppen”, men fakta er at dette jo er hva de fleste også har som mål, MEN jeg pusher “sommerkroppen” like mye i november som jeg gjør nå i april – og gjennom for eksempel min #CornelisUtfordring på Instagram og i sosiale medier promoterer jeg og pusher for at man skal leve sunt og riktig hele året igjennom…  

Så følg disse tre kjørereglene som nevnt over – så bør du lett kunne oppnå dine ønsker og mål. Stå på! 
Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM

HVA SLITER DU MED Å OPPNÅ MED EGEN KROPP OG HELSE? LA MEG VITE I KOMMENTARFELTET UNDER!

#Nettavisen #Side3 #Side2trening #hverdag #bilder #trening #treningsbloggen #trener #CornelisElander  

12 kommentarer
    1. Kan du forklare litt om hva som er det riktige fettet? Har lurt lenge på det når jeg har sett du har nevnt det, men ikke funnet ut hva det er.

    2. Jeg sliter med stress. Kjenner konstant på en uro i kroppen og hjertebank. Trøstespiser også. Men, jeg er henvist videre, og har et megastort håp om å faktisk få til en livsstilsendring!
      Jeg sliter med å få bedre kondis. Har fått astmamedisin som jeg tar før trening, og det hjelper. Så nå har jeg muligheter til å få utfordret kroppen litt. Men hvordan gjøre dette uten at det blir kjedelig? Tredemølle er kjedelig, og pga skade kan jeg ikke løpe. Sykkel er kjedelig, stepmaskin ødelegger bekkenet. Jeg har stor tro på intervalltrening, men hvilke øvelser kan man gjøre?

    3. Hei du:) Sliter med energien etter jobb. Har ein fysisk tung jobb som mekaniker i oljebransjen å har en 7-15 jobb hver dag. Så går,står å lufter på ting 8 timer til dagen. Etter dette har jeg null energi, klarer kun somregel å tvinge megselv på en powerwalk etter jobb men styrketrening klarer jeg ikke etter en tung arbeidsdag! :/ Tips?

    4. Magefett/heng rundt mage, hofte etter graviditet. Forholdsvis slank ellers , men den berømte bilringer er limt fast. Trener 4/ 5 dager uke, spiser sunt. Lege sier det må fjernes kirurgisk. Jeg håper å trene det vekk ☺ tips ?

    5. Sliter med å klare å gå ned. Spiser sunt, trener lite. Oppgitt og lei over det. Har ikke treningsvaner.

    6. sliter egentlig med å gå ned i vekt mest trener en del spiser greit sunt(loggfører alt) og i kaloriunderskudd på ca 500kcal men vekten har ikke rikket seg mer enn et par kg. Har til tider mye vann i kroppen som jeg ikke trives med heller.
      2. Ting jeg sliter med er et kne jeg tidligere har operert og nå er det i tillegg en sene i ankelen som er noe problemer med
      Har hatt lite overskudd siste tiden så kommer ikke skikkelig i gang med styrketreningen. Jobber mye og har en tight timeplan ergo har jeg knapt med tid til trening også. Til gjengjeld går jeg mellom 14000 – 16000 skritt kun på arbeid (ca en mil for dagen) i nokså høyt tempo skal jeg rekke alle syv byggene jeg vasker i ( er renholder)
      Sliter med å proritere meg selv foran andre 😜
      Ønsker meg egentlig en kostplan med måltidene ramset opp for å ta vekk noe sv stresset knyttet til kosten . Tror eg stresser en del med hva jeg skal spise og hvor mye og veiing og telling. Hadde vært kanon med en plan hvor kcal og hvor mye og hva jeg skal spise stod oppført og det hadde vært gull i en periode for å slippe noe av stresset Jeg påfører på meg selv . Det er enklere å følge en ferdiglagd plan fremfor å måtte lageplanen selv i starten. Litt lei av å prøve og feile

    7. Hei Cornelis!
      Jeg lurer på en ting angående sushi. Vil du kalle det sunt? Skjønner såklart at philadelfiaost og frityrstekt sushi ikke er ideelt, men basic sushi som laks, scampi, torsk, kamskjell osv, vil dette defineres som et sunt måltid?

    8. Riktig umettet fett, som du finner i fiskeolje, omega tilskudd, o.l. Ellers er også fettet i avokado, og en del nøtter (ikke alle!), bra!
      Stå på, og takk for at du klikker innom bloggen!
      Cornelis

    9. @bolla du bør minimum få til 3 gode styrkeøkter i uka. Disse behøver ikke å være så veldig lange og ta mye tid å utføre, men hold heller intensitetsnivået oppe, og trene jevnt og trutt hele året igjennom – det gir de beste resultatene!
      Cornelis

    10. Heisann Cornelis!
      Jeg spiller handball 3 ganger + styrke 4 ganger i uka, Men jeg har for høy fettprosent. Har du ett kjapt tips hvordan en gjennomsnittlig dag på en slags “deffe” diett inkl. kosttilskudd kan se ut? Mitt dagsforbruk er rundt 2500kcal.

    11. Hei Cornelis.
      Stress er dessverre stor del av skylden for at jeg ikke går ned i vekt men heller sakte oppover til stor frustasjon og da og “plage” seg selv med å løpe til trening 2-3 ganger i uken for det skal hjelpe på den plagsomme BMI som ikke blir bedre på pågangsmotet, men å holde treningen oppe hjelper jo på for motivasjonen. Rettere sakt så er jo riktig mat og nok mat mye å si, men når de daglige kcal på 850-1300 ikke strekker til på en kropp som vil gå ned i vekt. Så hva vil du anbefale med tanke på riktig kosthold for og få ned det innvendige fettet som er til stor irritasjon? Tommy

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg