Fire tips for en perfekt kropp

Hva din drømmekropp, eller målet med treningen måtte være, er selvsagt veldig individuelt og forskjellig fra person til person. Likevel, her er mine fire på topp for å oppnå en sunn og sterk kropp:

Les meg på: Corneliselander.com

– Tren styrke minst tre ganger i uka!
Som du kanskje så av videoinnlegget jeg la ut her om dagen anbefaler jeg minst tre gode styrkeøkter i uken for å oppnå “sommerkroppen”, eller hva nå enn benevnelsen på ditt mål med treningen måtte være. Personlig liker jeg selv å trene minst fem ganger i uken, og gjør også ellers som helsemyndighetene anbefaler; beveger og bruker kroppen min minst 30minutter daglig (også de dagene jeg eventuelt måtte ha “treningsfri”).

– Proteinrik næring
Det har den siste tiden (som alltid når det blir varmere i været og folk vil iform) vært litt snakk om proteintilskudd kan være overflødig – noe det for de millioner av nordmenn som benytter seg av dette gjerne IKKE er. Som jeg har skrevet om tidligere er det nemlig vanskelig å få tak i proteinrik, sunn mat når du for eksempel er ute og spiser i Norge, og for en sunn og sterk kropp trenger du faktisk proteinrik næring og nok tilførsel av de viktige byggesteinene for å bygge en sunn kropp.

Les også: Farlig å trene for sommerkroppen? 

– Nok [riktig] væske!
Ja, du har sikkert hørt det utallige ganger tidligere, og kanskje er du også litt lei maset om at vann er viktig, men fakta er at enten du ønsker å gå OPP eller NED I VEKT så er nok tilførsel av det (for oss mennesker) mest livsnødvendige nettopp det; nødvendig. Og nei; te, kaffe, eller øl teller IKKE 🙂

– Søvn og hvile
Så er vi kommet til punktet som kanskje mange av dere vil like best, og som gjerne er et glemt punkt; viktigheten av nok hvile og restitusjon. Du kan nemlig trene så hardt du vil, men passer du ikke på å få nok søvn og hvile så vil du gjerne også komme til kort. Så har du trent hardt og riktig i hele uka som gikk så kan du altså slappe av litt på sofaen med god samvittighet. Har du imidlertid ikke trent hardt og riktig i uken som gikk og heller BARE ligget og slappet av så fortvil heller ikke; i dag er det en ny uke med ny muligheter, og ikke minst nye tips og råd her på treningsbloggen. Så sjekk innom daglig for nye tips og råd, så skal vi nok få deg iform til sommeren – uansett hva din “drømmekropp” eller målet med treningen måtte være!

God mandag og ny uke fra trener’n din i Hollywood
@Corneliselander

#Nettavisen #trening #søndag #helg #morgen #trene #treningsbloggen #blogger #CornelisElander 

7 kommentarer
    1. Jeg drikker kun vann og ingenting annet, er det noe negativt med det? Drikker minst 3 liter om dagen, utenom det jeg drikker under treningsøkten 🙂

    2. Du fokuserer veldig på proteinrik næring (som er viktig), men ikke like mye på ulike fettsyrer kroppen også trenger og som er minst like viktig.

    3. Gode tips dette. 30 minutter 3 ganger i uken er ofte mer enn du trenger også. 15 minutter 6 ganger i uken er ofte langt bedre. Bare man er effektiv

    4. Du bør kanskje også legge til at uten riktig genetisk materiale er du sjanseløs på å oppnå den klassiske drømmekroppen uansett hvor mye du trener og hvor bra du spiser. Å hevde at alle kan oppnå den klassiske muskuløse drømmekropppen ved riktig kosthold, trening og livsstil er rett og slett løgn. Ikke at du skriver det akkurat her, men det er jo det som er gjennomgående i de fleste slike blogger og reklame for trening og kosthold for tiden dessverre.

    5. Absolutt @Andreas og som jeg sier er hyppighet noe av det viktigste. Selvsagt litt forskjellig fra person til person, og mange (meg selv inkludert) er avhengig av litt lengre økter enn det du nevner, mens det for mange kan fungere fint. Selv er den beste oppskriften på muskelvekst 5 økter i uka á 30-40min gangen.
      Stå på!
      Cornelis

    6. @Cornelis: Jeg synes øktene dine virker litt korte pga de snaue pausene. Selv har jeg best utbytte av 2 minutters hvile mellom settene på tunge øvelser (kroppsvekt og oppover, type 5×5), 1.5 minutt på mellomøvelsene (3×8) og 1 minutt på utpumpingen (1xMax). Det blir fort 1.5 – 2 timer på et komplekst program, og det gir absolutt progresjon. Kjører 4-5 ganger i uka avhengiga av andre aktiviteter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg