Fem øvelser du IKKE bør trene

0
0
1
461
2631
Brawerman Elementary School
21
6
3086
14.0

Normal
0

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-ansi-language:EN-US;}

Her er treningen som ikke vil gi deg resultat, eller øvelsene du bør benytte! 

Det finnes alltid noen øvelser som vil kunne fungere for noen, men som ikke har et snev av effekt for andre. I dagens innlegg har jeg her listet mine fem på topp øvelser jeg mener du bør droppe helt å trene med, og så håper jeg gjerne å se din liste i kommentarfeltet under!

Les mer på: Corneliselander.com

1. Situps
Vel, først og fremst; skal du trene magen isolert så finnes det et hav av andre øvelser som er mye bedre enn denne, og skal du først ligge på gulvet og holde på så gå heller for min Cornelis Planke Pushups på Swissball framfor det som av mange blir sett på som den mest ubrukelig øvelsen som finnes…

Les også: Treningen du ikke bør utføre!  

3. Alle “abdominal maskiner”
Og når vi først er inne på ubrukelige apparater må jeg bare få trekke fram “The Ab Coaster” og alle lignende apparater som totalt ubrukelig humbug! Den beste veien til en stram mage er ved hjelp av et riktig, proteinrikt kosthold, og ikke minst gode baseøvelser som tunge knebøy! Ikke gå i fella å tro at du vil få slike abs [som mannen på bildet under har] av slike apparater! 

4. Triceps kickbacks
Nei, dette er ikke veien til sterke, markerte triceps og overarmer, så bare kutt ut denne først som sist! 

Ikke benytt deg av denne… 

Og så til slutt min hat-øvelse nr.1 (selv om den ble plassert som nummer fem på lista her…): 

5. Bicepscurl maskin…
Ja, dette er en øvelse som ikke bare vil hindre deg fra å utvikle virkelig store, sterke overarmer og biceps, men vel så viktig (fordi den er “fixed”); vil den i 9 av 10 tilfeller ikke passe for din armlengde og kropp. Opp igjennom årene har jeg nemlig aldri sett at noen virkelig får effekt av denne, i tillegg til at den gjerne heller ikke passer for noen av de som faktisk benytter seg av den. Selve bevegelsen er i teorien god, mens du i praksis ikke vil kunne få ordentlig kontakt. Selv vil jeg derfor heller anbefale deg å benytte min egen favoritt og metode; å bringe bicepscurl benken over i kabelapparatet, og kjøre biceps preacher curl med kort stang i trinseapparatet. Dette vil gi deg resultater! 

Den beste øvelsen for store, sterke biceps!

Dette var altså min “fem på topp” over øvelser jeg råder deg til ikke å trene, og nå gleder jeg meg til å høre/lese hva du måtte mene!

Stå på!
Cornelis

#Nettavisen #trening #Side3 #Side2trening #treningsbloggen #kropp #muskler #helse #iform #trener #CornelisElander 

11 kommentarer
    1. Bicepscurl maskina på senteret mitt har aldri passa de korte armene mine, så den har jeg ikke brukt en gang.
      Gjort noen triceps kickbacks og bare følt at armen svinger frem og tilbake, ikke at jeg bruker musklene til å gjøre det.
      Abdominal maskiner har jeg heller aldri brukt, da disse ikke er lagd for meg, haha. Er så lav at jeg noenganger møter på kort-terminaler som er for høye, liksom.
      Ser ikke poenget med stairmasters, vi har da trapper?!
      Situps… Bare nei… Ryggen tåler de ikke.
      Så joda. Du har et poeng her. 🙂

    2. Har hatt prolaps i ryggen og knebøy / markløft er out of the question. Noe forslag til øvelser for de store musklene i beina uten at ryggen ryker… Igjen?

    3. Hei! Nå finnes det mange gode bein apparater (ikke maskiner!) man fint da kan bruke, som også vil kunne gi mye god effekt, og særlig ville jeg da har fokusert på å pushe tungt og bra i apparater som hack squat og 45 graders leg press. Disse er gode på å få konsentrert muskel (og styrke) oppbygging i bein og lår, uten at de vil gi en like stor påkjenning på ryggen som knebøy og mark.
      Stå på, og takk for at du klikker innom treningsbloggen!
      Mvh
      Cornelis

    4. Heisan.
      Hva vil du si om mageøvelsen der du ligger på gulvet og løfter bena opp i loddrett stilling uten å bevege kroppen? Kjenner etter jeg har tatt noen repp med denne øvelsen at det brenner godt i magen:-?

    5. “Hei! Nå finnes det mange gode bein apparater (ikke maskiner!) man fint da kan bruke, som også vil kunne gi mye god effekt, og særlig ville jeg da har fokusert på å pushe tungt og bra i apparater som hack squat og 45 graders leg press. Disse er gode på å få konsentrert muskel (og styrke) oppbygging i bein og lår, uten at de vil gi en like stor påkjenning på ryggen som knebøy og mark.”
      Dette har du helt rett i, men mange av de hack squat-maskinene kan virkelig stresse knærne… Jeg har sett mange vende seg mot maskinen med rumpa ut for å bruke den bedre 🙂
      Som dette: http://www.fitnessrxwomen.com/wp-content/uploads/2013/04/NICOLE-FIT-LIFE-REVERSE-HACK-SQUATINS.jpg
      Jeg tør aldri gå for dypt for det føles som kneskålene mine skal sprette ut.

    6. Er forsåvidt enig i det meste du sier, men det finnes alltid unntak for når øvelser som disse kan passe fint inn i et program. Selfølgelig, hvis du baserer all trening på kun disse 5 øvelsene så vil kanskje resultatet bli snevert i forhold til hva det ville blitt hvis man hadde prioritert andre mer sentrale øvelser som knebøy. Stairmasteren for eksempel.. her er det fullt mulig å øke intensiteten. God oppvarmings øvelse, og kanskje aller helst som en oppfølger til en runde på mølla. Kan være en god kombo for litt eldre mennesker som trenger lengre oppv.
      Tilslutt må jeg si meg veldig enig i at bicepscurl maskiner er ofte helt utilpasselige og det er rett og slett vanskelig å utføre bevegelsen til det fulle. Lite kontakt som du sier, og en følelse av å jobbe i en passiv stilling. Tror alternativet du kommer med kan være et veldig godt tips!

    7. Der hvor jeg trener, så passer biceps curl maskinen meg helt perfekt. Får en så intens pump som ikke kan måles med noe cable eller manual. Kanskje jeg har bare flaks med denne maskinen 🙂

    8. Hei, hvorfor ikke kickbacks?
      Og hva tenker du om liggende flyes og uppright row? Så en video hvor disse ble advart mot. Dette er øvelser jeg har brukt.
      Setter pris på svar, hvis du har tid😉💪🏻💪🏻

    9. Hei Endre! Hva gjelder kickbacks mener jeg dette kanskje er den mest ubrukelige triceps/overarm øvelsen som finnes, og den vil gjøre svært lite for å bygge sterkere/større armer. Hva gjelder liggende flyes og uppright row er jeg selv særlig fan av flyes, men da utført på en lett skrående benk.
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg