Trening inn via morsmelken?


Mange synes kanskje jeg er litt vel opptatt av trening og helse, og enkelte vil muligens kategorisere meg som “treningsnarkoman”. Så spørsmålet en kan stille seg/meg er hvor denne interessen kommer ifra, og om det rett og slett kom inn via morsmelken?

Svaret er nei.
Mine foreldre er nemlig så langt unna “treningsfolk” en kan komme, og der jeg velger hotell etter hvor bra gymmet måtte være (jepp, fakta!) velger de det som har mest “sjarm” og god mat/drikke. Med dette mener jeg ikke at de drikker mye, men at de helt klart er mer “livsnytere” (som det så fint heter) enn meg. 

Hva jeg gjør når hotellet ikke har et ordentlig gym… 

Mine foreldre tør forøvrig heller ikke å fly så de kjører de X-antall hundre milene det trengs for å komme fram til det stedet de virkelig liker seg best, og selv om jeg også har arvet deres interesse for bilturer (jepp, noe av det beste jeg vet) må jeg [enten jeg reiser med fly eller bil] alltid ha med meg nok proteinbars i kofferten og lett tilgjengelig ved siden av meg – noe du blant annet kunne se i serien “HollywoodTreneren på reise i Europa” for en tid tilbake her på Nettavisen (der jeg kjørte Frankrike rundt i min søke etter gode helsestudioer og steder å trene – noe jeg endte opp med å ikke finne…. 🙂 ). 
DyjSfGp2vfg
Så hvordan startet min interesse for trening og det å holde seg iform, og hvordan kan eplet ha falt så langt fra treet (for å benytte et typisk amerikansk uttrykk)? Vel, mine foreldre har det vel i blodet de også der alle mine besteforeldre har vært særdeles spreke og sportslige personer, og min bestefar bedrev for eksempel styrketrening og drakk proteinshakes allerede på 50-tallet… Min far holdt forøvrig også alle løpe- og skøyterekorder på skolen sin som ung, og var hva man kan kalle “et naturtalent”. At han imidlertid valgt å bytte bort alle gymtimene til fordel for mer matematikk (SAY WHAT!?!) er en helt anne del av historien…  


Selvsagt bare et illustrasjonsbilde 🙂 

Så der har du altså. HollywoodTreneren kommer ikke fra en familie der mor og far i huset hadde samme interesse og prakket på meg trening og proteinrike måltider fra tidlig barneår av, og interessen for trening og kosthold har altså her ikke kommet via morsmelken, men noe jeg har tilegnet meg og “funnet” livet igjennom. Og forhåpentligvis kan jeg være med på å inspirere også deg til å finne treningsglede og interesse for feltet, og forhåpentligvis ble du ikke nå mer inspirert av mine “gale” foreldre som ikke ser verdien i de viktige tingene i livet 😉 

Cornelis 
@corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #treningsbloggen #Side3 #Side2trening #trene #iform #blogg #blogginnlegg #bilder #CornelisElander 
Bloggurat 

3 kommentarer
    1. Har du noen gode tips til å trene musklene mellom skulderbladene? De som gir “god holdning” og holder nakken oppe? Tenker på musklene oppe som gjerne ikke blir orntlig aktivert bare ved ro-øvelser. Gjerne øvelser for en som har veldig svake muskler der, med påfølgende ryggsmerter og hodepine.

    2. Hei! Ja, det er mange øvelser og teknikker som her kan benyttes, men jeg vil særlig trekke fram at du bør trene feks sittende kabelroing [med smalt grep] som både kan være skånsomt og bra for deg å benytte, foroverbøyd sidehev (for å styrke bakside skulder), og gode ryggøvelser som feks pullups (eventuelt med støtte i apparat, om du ikke er vant til denne og har så mye styrke fra før av). I tillegg vil jeg anbefale stående kabel [omvendt] kabelflyes, eller såkalte “reverse pec deck flyes” i apparat.
      Stå på!
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg