– Lyst på sixpack denne helgen?


Nei, jeg kan selvsagt ikke love deg sixpack denne helgen, og å bygge en stram og godt trent kropp skjer jo ikke over natten. Likevel skal jeg her gi deg noen enkle, gode tips for å oppnå en skikkelig stram mage! 

Les mer på: Corneliselander.com 

– Ikke stress! 
Ja, nå ser jeg for meg hvordan man kanskje rynker litt på nesen, og rister lettere oppgitt på godet – for hvem stresser vel med vilje? Og det har dere nok selvsagt rett i, men likevel er det viktig å både vite hvor mye stress faktisk kan ødelegge for kroppsformen, og ikke minst hvordan det å jobbe litt mentalt med deg selv for å prøve å fokusere på de riktige tingene kan hjelpe. De siste dagene har jeg blant annet bedt om å få høre fra deg som føler du aldri får tid til å trene, og en gjenganger hos de fleste var at man gjerne fokuserte mer det man gjorde “feil” framfor å trekke fram alt det gjorde riktig.. Det samme ser jeg hos mange av de flotte menneskene som følger meg på Instagram der flere har en tendens til å være litt for harde med seg selv. For eksempel er folk som trener la oss tre ganger i uken ofte mye flinkere til å trekke fram at de skulle ha trent fire (eller fem) framfor å fokusere på å den gode jobben de gjør på de tre øktene de faktisk utfører.  

Mitt budskap her er altså at at du bør se igjennom grunnene til at du opplever stress hverdagen igjennom, og hva du eventuelt kan gjøre for å prøve å kutte ned på det. Jeg vet dette kan være vanskelig, og derfor oppfordrer jeg deg denne helgen til å sett deg ned, lage en liten liste over ting du kan forandre/forbedre på [for å få senket hverdagsstresset], og så gjerne rapportere det inn til meg i kommentarfeltet under eller sende meg en email. Ofte kan nettopp det å skrive det ned og sette ord på ting være med på å hjelpe på å forbedre situasjonen – så ta dette som en utfordring fra meg! 

– Proteinrikt kosthold! 
Ja, mange liker å snakke om å spise “vanlig, norsk kost”, men hva er egentlig det, og eksisterer det fortsatt? I gamledager spiste vi hjemmelaget brød med magert og proteinrikt pålegg på jobb, og gode, sunne kjøtt- og fiskeretter hjemme. I tillegg var man gjerne i mer fysisk aktivitet, og hadde derfor også et større behov for både karbohydrater og kalorier enn det mange har i dag. I tilllegg går den jevne nordmann i dag mye på kafé og restaurant, og velger den “sunne” maten de [aldri] får servert der… Og skal magemålet ned er det særlig her vi må starte

Les også: Treningsprogram for mage

– Fysisk aktivitet  
 – I tillegg til at vi altså spiser dårligere sitter vi også stadig mer og mer, og mange er ellers i mindre fysisk aktivitet enn da man var i gamledager – og ofte mindre enn det man selv liker å tro… Jo da, “alle” går på saltimer og står og presser seg hardt på treningssentrene, men borte er både den fysiske aktiviteten ungene pleide å ha på skolen, eller hverdagsaktivitetene man gjorde mer av i gamledager. I dag kjører vi til og fra jobb (og gjerne helt fram til døra på hytta), og rører oss så å si ikke hverdagen igjennom i det hele tatt. Da skal du altså trene rimelig hardt den ene timen du eventuelt er innom treningssenteret for å veie opp for stillesitting på jobben i kanskje 6-7 timer om dagen – for ikke å snakke om tiden man plasserer seg godt til rette i sofaen hjemme… 
LbU4eBUa4H4

Den beste øvelsen for en stram mage demonstrert;

Selv mener helsemyndighetene at vi bør være aktive minst 30minutter om dagen, noe de blant annet har lansert gjennom sin #Dine30 i sosiale medier. Selv har jeg min #CornelisUtfordring på Instagram der jeg håper å motivere dere alle til daglig å legge ut et sporty bilde slik at man er litt mer aktiv hver dag. Og dette kan være av deg selv når du for eksempel går til jobb, løper ute i skog og mark, eller pusher vekter inne på et treningssenter. Vis meg bilde av deg trene og være aktiv! 

HollywoodTrenerens beste tips for en stram mage:
– Fettet må bort!
– Ikke glem å trene ryggen!
– Det er ingen grunn til å overdrive treningen av magen (for det gir liten, eller ingen ekstra god effekt), og magemusklene trenger som all annen muskulatur også hvile!
– Ikke [bare] velg øvelser som går direkte på magen, men få den også trent indirekte gjennom gode øvelser som for eksempel tunge knebøy! 
– Et korrekt og proteinrikt kosthold er minst like viktig som selve treningen i seg selv! 

Så stå på, og husk at det å oppnå en stram og godt trent kropp [og mage] tar litt tid, men med den riktige innstillingen, innsatsviljen, og noen enkle, smarte grep og triks som jeg framover vil presentere for deg her på bloggen – så skal vi alle få det til! 

God helg! 
Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM
 

#Nettavisen #trening #treningsbloggen #Side3 #Side2trening #trener #CornelisElander  

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg