Maten du ikke må spise


Daglig får jeg spørsmål om hvordan og hva man bør spise for å bygge optimalt med muskelmasse og en sunn kropp, mens jeg likevel mistenker at mange av de som spør i virkeligheten egentlig ikke å ønske å høre svaret… Her ER imidlertid svaret, og maten du bør styre unna om du ønsker å bygge muskelmasse:

Følg meg også gjerne på Facebook!

Usunt, men godt?
Vel, nå er det slik at jeg selv er ekstremt heldig med én ting; jeg liker nemlig [nesten] ingenting som er “usunt”, og da er det selvsagt også mye lettere for meg å hoppe glatt over alt det jeg nå skal presentere for deg som ting du også bør holde deg unna… For om målet er stram mage og struttende muskler kan du nemlig ikke helle innpå med øl, sprit, og maten jeg nå skal nevne. Som de sier; don’t hate the messenger…

Maten du bør styre unna:
– pølse. Enten det blir servert i brød, lompe, eller “au naturel” er dette bare å styre unna. Og ikke kom med svaret om at det er kyllingpølse osv. Pølse ER pølse åkke som, og det vil ikke få deg i form! 

– frossenpizza! Merk deg altså her at jeg skriver frossenpizze, og det er fullt mulig å lage for eksempel sunne, hjemmelagde versjoner av favoritten fra Italia, mens de du finner i frysedisken på butikken stort sett ikke er det. 

– Pommes frites. Her er jeg imidlertid litt strengere, og uansett om du lager det selv eller ikke er dette noe av det verste du kan kjøre i deg, og noe du som vil stoppe deg i din vei mot “sommerkroppen 2015”! 

Les også: Treningsprogram for deg som vil trene 3-4 ganger i uka

Og til slutt tar jeg også en liten gjennomgang av “snopet” du bør holde deg unna, men én ting du faktisk kan og bør unne deg:

– smågodt. Dette er en av de største kaloribombene som finnes, og bare en liten pose kan fort inneholde godt over 1000 kalorier
– potetgull… Bare legg det fra deg først som sist!
– iskrem. Selvsagt litt avhengig av type/variant, og sorbet “iskrem eller Italian Ice er for eksempel her bedre alternativer. Vanlig iskrem derimot… 

SÅ til slutt en synd du faktisk kan og bør kose deg med; mørk sjokolade! Ja, dette kan hjelpe på både hukommelesn, konsentrasjonen, og inneholder blant annet mineraler og antioksidanter som rett og slett gjør dette til det sunneste og smarteste godteriet du kan kjøre i deg! Så kos deg med litt mørk sjokolade, mens du ellers altså styrer unna alt det andre på listen her… 

God søndag fra trener´n deres i Hollywood!
Cornelis


#Nettavisen #treningbloggen #trening #søndag #helg #mat #kosthold #blogg #bilder #CornelisElander 

72 kommentarer
    1. Men hvorfor er kyllingpølse så ille da? Er ikke alt med måte en fin regel,for de som klarer det 🙂

    2. @Astrid kyllingpølser kan feks inneholde MUK, eller mekanisk utbenet kjøtt, som er en billig måte å drøye dyrt kjøtt på – så kyllingpølser behøver av flere grunner ikke nødvendigvis å være det sunneste verken for helse eller “sommerformen”.
      Ellers er regelen “alt med måte” så absolutt en fin kjøreregel, men selv holder jeg meg helt unna pølser 🙂
      Mvh
      Cornelis

    3. Pølser er vel ikke direkte usundt, og skal du ha nattmat på byen så er det absolutt en av de bedre alternativene. Og føler det er ironisk at du kaller smågodt kaloribombe og anbefaler mørk sjokolade i neste setning. Smågodt = 400cal pr 100g mørk sjokolade 600-670cal pr 100g. Skal du ned i vekt eller få sommerkroppen så er det bedre med 100g smågodt en 100g mørk sjokolade. Dog vil jeg anbefale mager kesam med noen bær istedenfor 🙂

    4. Du bør ikke sammenligne smågodt og mørk sjokolade.
      Mørk sjokolade inneholder mye sunt fett, men smågodt inneholder stort sett karbohydrater. Når det er sagt lever jeg etter denne artikkelen 🙂
      http://fitnessbloggen.no/forskjell-brun-ris-sukker/
      Sier stort sett at på macronivå er det ingen forskjell på karbohydrater fra sukker og mer komplekse kilder!

    5. Vil det å spise usunn mat i seg selv forhindre at man bygger muskler?
      La oss si to identiske tvillinger trener likt og spiser sunn mat. Imidlertid stappet den ene tvillingene i tillegg i seg mye usunt lik det du nevner. I utgangspunktet ville jeg tro at sistnevnte ville bygge like mye muskler, men være fetere. Tar jeg feil her?
      Nå er det vel uansett slik at det er få som har en diett bestående av en miks av veldig sunn og veldig usunn mat. Selv er jeg noenlunde nær dette da jeg spiser sunt i uken og helt forferdelig mat gjennom helgen.

    6. Spis ren mat,lag mat fra bunnen av,fisk,kylling,grønnsaker o.l
      Bruk ildfast form,så trenger du ikke fett/olje til steking heller. Og frosne grønnsaker er like sunne som ferske. Lurt og ha i fryseren. Planlegg maten en uke frem i tid,kjøp inn så du har det liggende i kjøleskap eller fryseren.
      http://www.matvaretabellen.no/

    7. Så klart, alt med måte.
      Går fint ann å kose seg med en pølse og litt smågodt en gang i blant, og samtidig få sommerkroppen. Å leve 100 % hele livet er det få som klarer.

    8. Bra at folk vet så lite om hva norske pølser inneholder;) Dem kan ikke sammenlignes med pølser i mange andre land pga VELDIG streng kontroll på hva som er lov å putte i dem, finnes pølser med opp mot 90% kjøtt.Og btw ikke all fett er usundt, vi er faktisk laget for å spise kjøtt og fett folkens. Hadde vi ikke spist det hadde vi vært dumme som f!Det er hvitt sukker som er fienden;)

    9. Cornelis Elander sparker inn åpne dører, men det er kanskje en konsekvens av en kropp bygget på preparater?

    10. Pølse er ikke pølse åkke som. Sludder og pølsevev. Man kan lage og kjøpe pølser med lite fett eller mye fett, mye kjøtt lite kjøtt. En pølse kan du lage akkurat som du vil, sunn eller usunn. Mulig du kan noe om kosthold, men mat har du ikke peiling på.

    11. Jeg anbefaler alle å spise mer rent. Slutt med alt det bearbeidede dritet og kjøp mat som du enten må lage selv fra grønnsaker, gressfôra dyr, nøtter, frukt og bær. Jo mer naturlig du spiser (mindre tilsetningsstoffer og syntetisk energi) jo bedre hormonbalanse får du og jo mer får du ut av treninga.

    12. Kul fyr du da, Björn Veckle. Skikkelig ålreit fyr med gode, innsiktsfulle kommentarer som bidrar til å heve nivået på diskusjonen. Du er åpenbart en fyr som er verdt å samle på.

    13. Kul du også, Linne Eriksen. Du deltar kun for å trakassere en annen bidragsyter, og mener ingenting om saken det handler om. Ikke mye å samle på.

    14. Mørk sjokolade er jo ikke akkurat kalorifattige da.
      Ja, du har jo rett i at det er ting i mørk sjokolade som er bedre enn hvit. Leser man på pakkene så ser man at alt sammen er kaloribomber, uansett hvordan man vrir og vender på det.
      Man lurer seg selv om man tror noe annet.
      Ellers ett bra innlegg

    15. Jeg har sett hva pølse inneholder… Men alikevel, jeg elsker pølser. Ingen som får meg te å kutte ut å spise det😊

    16. PØLSER…tydelig en favoritt blant mange i følge alle kommentarene over.1 pølse med brød tilsvarer 10skiver grovt brød med smør og ost. Tenk på det neste gang du velger”tygger i deg” pølsen din….

    17. Gilde har en produktlinje som heter Go’ og Mager. Her får du både grill- og wienerpølse. Er ikke disse variantene ganske ok da…?

    18. Min erfaring som tjukkas … er at alt med måte 🙂 da jeg for noen år siden skulle prøve å gå ned i vekt litt… gikk jeg 11-12 kg ned på 6 uker ved å blant annet kutte ned på Cola drikkinga mi (ja jeg er en Coca Cola fanatiker… og min store last) jeg drakk og kan drikke men ikke nå lengere da opp til 2 liter om dagen… jeg kuttet dette ned til 2 glass 1 gang i uken, jeg elsker pølser i alle varianter nesten men det er også en stor last jeg hadde… så jeg kuttet ut junk-fooden på kiosken (vi har ikke mcdonalds og slikt her). I tillegg spiste jeg ikke potetgull, veldig lite sjokolade etc. og istedenfor brus kunne jeg drikke mer vann og ikke minst sukker-fri saft.
      På toppen av dette syklet jeg masse dette var en mai måned jeg startet med dette og iløpet av mai måned syklet jeg i snitt 1 mil om dagen og min store synd prøvde jeg å gjøre noe med … nemlig begynne å spise litt mer om dagen så jeg spiste frokost (noe jeg stort sett aldri gjorde) 2 brødskiver med pålegg pluss 2 brødskiver til lunch, en vanlig middag og 2 brødskiver til kvelds… 11 kg gikk jeg ned iløpet av 6 uker… dessverre for meg kom høsten… studier og jobb og trening måtte vike for det så jeg la dessverre på meg igjen dette men nå jobber jeg med kiloene igjen da.
      Så ja kutte ut junkfooden og spise normalt samt masse trim eller som jeg sier det, bruk mer energi enn hva man tar inn så går man ned i vekt.

    19. Pølse og godteri er generelt veldig usunt. Bare dritt mat egentlig. Spis mat lagd fra bunn av, og drikk roibush te og hold dere unna vitamin piller hvis dere spiser normalt.

    20. Det blir veldig vanskelig å ta dette seriøst når det blir fremstilt så generelt som dette. Det er jo bare tull å si at alle pølser og frossen pizza er like dårlige.

    21. Jeg lager pølsene selv så jeg har full kontroll på innholdet. Det blir en del fett fra svin, så kalorier er det nok av. Er man klar over dette og begrenser inntaket er det ingen ting i veien for å spise pølser og leve sunt.
      MUK er forøvrig ikke noe man bør være redd for, det er rett og slett en måte å utnytte en større del av kyllingene på i stedet for at det blir kastet på dynga.

    22. @Cornelis: Du skriver mye om hva man ikke skal spise. Hva med å legge ut en enkel oversikt over hva man kan spise, og hvordan en dagsmeny ser ut på typisk treningsdag og typisk hviledag. Ta gjerne med eventuelt tillegg som kosttilskudd og andre preparater.

    23. Ja det mye som er er usunt og mye som er farlig. Men innimellom tror jeg man kan spise det meste.Det er viktig å kose seg litt. Det er ikke det fra lørdag til mandag man legger på seg av, men det man kjører i seg fra mandag til lørdag. Alt med måte.

    24. Hvorfor er pommes frites usunt? Trodde det var rimelig safe hvis man lager den selv, av poteter, og steker de uten olje, f.eks. i ildfast form? Er dette feil, altså?

    25. Dette var tynne greier. “Pølse” kan utmerket godt være både nyttig og sunn mat, og “frossenpizza” er også et svært vidt begrep.

    26. Forskjell på pølser, Cornelis. Pølser fra skikkelig slakter ala “Idsøe-pølser” eller hjemmelagde må kunne sammenlignes med frossenpizza vs hjemmelagd pizza. Forstår poenget ditt, og pølser inneholder ofte mye rart.
      Angående mørt sjokolade bør du presisere at det ikke bare er til å peise på. Ihvertfall ikke om man lever etter slankeregelen “kalorier inn, kalorier ut”. Antioksidanter og sunt fett er bra, men fett er kaloririkt og sunt fett har også maksgrense 🙂
      Iskrem er usunt og noe man bør styre unna, men finnes også eksempler hvor iskrem ikke setter en stopper for målene dine. Monsteret Rich Piena spiser vel en liten boks Ben and Jerrys hver dag. Ikke å anbefale, men går an.
      Takk for ellers bra blogg!
      Mika

    27. @Linda “1 pølse med brød tilsvarer 10skiver grovt brød med smør og ost.”
      Nei, vanlig grillpølse i brød med ketchup tilsvarer i kalorier 2-3 skriver grovbrod med smør og ost. Selvfølgelig blir det mer kcal om man har på bacon og rekesalat og alt sånt stæsj på pølsa, men masse ekstra stæsj og pålegg kan man jo også ha på brød.

    28. Uvitenhet er det nok av her i alle fall! For det første, jo, animalske mettede fettsyrer er usunne, uansett hvordan man vrir og vender på det. Unntaket er fettsyrer fra fisk! Pølser fra industrien er ALLTID usunne, fordi de alltid inneholder muk (gilde,prior etc), fett blr stappet i for å drøye kjøttet, dette gjelder også kyllingpølser. Det samme kan sies for 95 % av ALLE andre ferdigprodukter! Pommes frites, uten frityrfett er et ok alternativ, OM man begrenser inntaket kraftig, skal man bygge sommerkroppen, bør karboinntaket begrenses, og potet er en av våres viktigste kilde til karbohydrater, det er en sannhet uansett hvordan man vrir og vender på ting.
      Og så er det dere som gnauler om at C skal fortelle dere om HVA dere kan spise, mange av dere vet jo faktisk svaret allerede, men her kommer det igjen: Magert kjøtt/pålegg av både storfe og fjærkre, fet fisk, 100% grove kornprod(havregryn etc) grønnsaker kan man generelt fråtse i, frukt i stedet for godteri (men bør begrenses), dessuten inkludere bønner og linser mer i kostholdet. Det er fryktelig enkelt om man bare gidder å lage maten litt mer fra bunnen av, og har den nødvendige disiplinen til ikke å skjeie ut. Er det rart at flere og flere blir feite, når folk bare skal ty til kjappe løsninger? Og ikke kom med unnskyldningen om at dere har unger, det har jeg selv også, og klarer dette helt fint!

    29. Jeg spiser akkurat hva jeg har lyst på. Har jeg lyst på pølse, pizza eller sjokolade, ja så spiser jeg det. Jeg lever kun denne ene gangen, og det vil jeg nyte. Og nei, jeg er ikke feit. Jeg løper 3-4 ganger i uka, trener styrke 4-5 ganger i uka. Er 48 år, og har en kropp som en veltrent 20 åring. Helsa er helt på topp, selv om jeg stapper i meg en del “usunt”. Så kutt ut hysteriet og nyt.

    30. @Raymond: Hvorfor er MUK usunt? MUK er bare en metode for å få mer kjøtt av beinet på og brukes utbredt i fjærfeindustrien.

    31. F.O.M i dag legger jeg bort potetgullposen….Jeg HAR vært helt rå til å spise potetgull. ps er fortsatt 176 og trener bra og veier 59.

    32. Hei @Gerd, og lykke til! Håper du poster bilder og kommentarer av hvordan det går framover – både her på bloggen, og ikke minst gjennom min #CornelisUtfordring på Instagram. Stå på, og takk for at du stakk innom bloggen!
      Mvh
      Cornelis

    33. Muk er å bruke hele dyret. Skal vi først drepe noe burde vi hvertfall bruke alt. Selv trener jeg og spiser noenlunde sunt. Når jeg i blandt er på lang kjøretur får jeg ikke dårlig samvittighet av å kjøpe en baconpølse.
      Nei, dette med å være luksusdyr og kun spise “rent kjøtt” er forkastelig. Alt av dyret skal brukes. Lager til og med egne sunne pølser med tarmer og hele pakka, ingen sier æsj før etter at jeg forteller hvordan de er laget.

    34. Synes synd på personer som er så overdrevent opptatt av utsende at hele livet skal kun dreie seg om å se best mulig ut.
      Alt med måte, tren litt, spis god mat og nyt livet, man får bare ett forsøk.

    35. Hei Cornelis! Digger bloggen! Ett spørsmål…vil du si at vanlig Norvegia hvitost er usunt? Spiser det ikke i så altfor store mengder, men blir gjerne noen knekkebrød med ost iløpet av en dag… Trener ofte, og vil gjerne oppnå så bra resultater som mulig, så vet ikke om jeg burde kutte ut ost?

    36. En ostepølse med bacon og fint brød fra Leiv Vidar inneholder ca 480 kilokalorier. Hvis totalinntaket av kalorier iløpet av dagen begrenser seg til 2000 kilokalorier (kvinne) og 2200 – 2500 (mann), uten fysisk aktivitet, så bør en unngå vektøkning selv om man koser seg med usunn mat. Bruk kalorikalkulatoren!

    37. Hei @Kai nå er ikke nødvendigvis mengden kalorier ensbetydene med om noe er sunt eller ei, og jeg snakker altså ikke her om hva som bare vil gjøre at du potensielt legger på deg eller ikke, men hva som faktisk vil være med på å kunne bygge en sunn kropp og helse. Du kan for eksempel fint ligge på la oss si 2000 kalorier om dagen bare ved å kjøre i deg snop og godteri – uten at det betyr det samme som at du verken har fått i deg noe helsefrembringende eller sunt av den grunn. Selv spiser jeg som sagt [aldri] noen av de tingene på listen over (forutenom sjokolade), men prøver likevel å få i meg mange, mange kalorier om dagen – også bestående av mye [“riktige”] karbohydrater.
      Mvh
      Cornelis

    38. Hei @Lisa og tusen takk for hyggelig hilsen, og at du følger meg og bloggen!
      Når det gjelder Norvegia hvitost så vil jeg personlig si at den kan du bare kose deg med! 🙂
      Mvh
      Cornelis

    39. Hei,
      Takk for fint svar.
      Å styre kroppsvekten er en side av saken, men som opptar veldig mange mennesker.
      Selvfølgelig så er det viktig for helsen å for det meste å innta sunn mat. For eksempel så må en jo hindre å spise mat som eksempelvis kan gi avleiringer i blodårene som kan lede til økt blodtrykk og muligens senere hjerteinfarkt.
      Viktige mineraler og vitaminer må jo også tilføres kroppen.
      Mvh
      Kai

    40. personlig har jeg hatt mer problemer med å gå opp i vekt enn ned i vekt og er derfor skeptisk til alle som sier di ikke KAN spise noe for å holde formen, men ser for meg at det kommer veldig ann på hvor mye du trener,
      feks hvis du trener to ganger om dagen så er det ikke noe problem å spise noen av tingene på lista her, alt med måte selvfølgelig, men et variert kosthold som også inneholder usunne ting er ikke nødvendigvis dødsdommen for sommerkroppen

    41. Jeg hadde høyt kolestrol, triglyserider, selv om jeg er slank fikk jeg det, og det var slett ikke morsomt! Hjertet buldret, jeg regnet for litt siden at siste minutt hadde kommet! Hva gjorde jeg? Jo, jeg satte med ned og begynte og lese “faglitteratur” om sunt kosthold. Nå er det gått to måneder siden, og jeg har klart og snu utviklingen, hva spiser jeg?
      Fet fisk! Kylling uten skinnet! Mye epler og appelsiner, appeslinjuice presser jeg selv! en løk om dagen! koker meg hodekål, spinat, mye oliven og bare olivenolje i maten! Lite potet og gullrøtter, ikke bra for fettet i blodet! Kuttet ut sukker i teen, mindre kaffe, max 5 kopper pr dag! Skal det hjelpe dette, må en bli striks mot en selv, kutte ut kaker, pølser, pizza, sukker, poteter((!) ja, selvsagt lite alkohol også. Trening moderat er veeeeeldig godt, fjerner fettet i blodet , det merker jeg! Bare tull det andre hevder at det ikke finnes sunn mat, at det ikke hjelper, selvsagt hjelper det deg uansett, mindre risiko for hjerteinfarkt, eller diabetes, kutt ut ” de gode vanene” spis sunt!!! Men etter en tid med sunn mat kan en alltids spandere på seg en kake eller to, men la det bli med det! Ikke hver dag, spis havrekjeks isteden!

    42. Hei Cornelis 🙂
      Du var så skeptisk til påmfri, så da lurte jeg på hva du synes om poteter, søtpotet og rotgrønnsaker stekt i ovn (med litt olje på)?
      Det er kjempegodt!

    43. Noen liker god mat, andre ikke. Hva kan det komme av, feks. at etter en kveld på byen eller dagen derpå, er lysten på “trashfood” så sterk? Det er lett å si hva folk ikke skal spise, kanskje vanskeligere å peke på de gode alternativene. Jeg tenker ikke på alternativene for asketene, men for vanlige folk. Greit å si folk bør spise mørk sjokolade, men hvor digg er egentlig mørk sjokolade?

    44. Hej cornelis!
      En frosen pizza kan fået til ca 700kcal. En som trener ca 5 ganger i uken og skal ha minst 2500kcal kan jo lett spise frosen pizza uten å bli frit.
      Det er ikke sundt, men et langt bedre alternativ enn mye annet – i hvert Fall om det er fokus på en flott kropp uten at det nødvendigvis er sundt, som jeg opfatter deg.

    45. Ehm skal man ned i vekt er det vel det samme hva man spiser bare ikke kaloriene ikke overstiger… men… Jeg har litt gode og litt dårlige perioder med mat. Jeg må bare si at jeg merker så syyyyykt forskjell på treniggsfremgang og livskvalitet på de forsjellige periodene!!! Ved å spise sunt i de periodene jeg skal ned i vekt føler jeg at jeg beholder muskelmassen bedre, stemmer det? Eller er det bare en slags placeboeffekt? Jeg er nemlig litt sånn at viss jeg får kick på skjokolade så mister jeg apetitten for annen mat og da ja da går jeg ned i vekt… Det kicket kan vare en stund :/ Fillens sjokolade altså….

    46. Her var det mange selvfølgeligheter. Alle vet at ferdigmat inneholder ALT for mye salt, og et usunt forhold mellom fett/karbohydrater/fett. Men hva er galt med f.eks MUK? Det er en fin måte å få ut alt kjøttet og fettet fra dyr, i disse tider ingen koker kraft på slikt lenger uansett (jeg er vel blant få som gjør det). Og pølser kan også være hjemmelaget. Der er nok litt sunnere selv om det er mye fett og salt i de også.

    47. Du har et godt poeng angående slik mat:)
      Jeg er forresten kokk. Ungene mine vil heller ha laks eller annen fisk , fremfor annen mat!

    48. Så teit! Hvem vet ikke at disse matvarene ikke er sunne, da er du rett og seltt dumt eller i fornektelse om du tror dette er sunt.

    49. Sorry Cornelis, men her går du litt i samme fella som endel av kollegaene dine. Du gir gode tips og råd om trening, men når det kommer til kosthold så er du/dere ofte på svært tynn is. Det blir ofte gjentagelser av gamle myter og vedtatte sannheter- mye bro-science, uten at rådene er hverken spesifikke eller faglig begrunnet.
      “Pølse er pølse” er en typisk slik påstand. Den faller omtrent på sin egen urimelighet. Det er nok å gå i butikken og sjekke utvalget og ikke minst innholdet i de forskjellige typene. Her er variasjonene enorme. Men slankemat? Neppe. Og ja, pommes frites er dårlige greier. Men fortell i det minste hvorfor den er usunn? Nå sitter minst halvparten av leserne dine og tror potet er farlig, mens det faktisk er frityrolja som er “fienden” her. Og selv blant frossenpizzaer fins det solgløtt. Dog, ikke nødvendigvis maten man hiver innpå før en tung runde på gymmen.
      For de fleste vil et normalt (tja, hva er nå det…) og variert kosthold være mer enn nok i kombinasjon med trening. Du skal faktisk trene ganske hardt før du er avhengig av spesialdiett og proteintilskudd (ikke engang de norske skiløperne “shaker”). Kutt ned på salt og raffinert sukker og såkalte hurtige karbohydrater. Styr unna de verste fettbombene. Da er mye gjort.

    50. Hei Cornelis! Jeg har et spørsmål, jeg har gått ned ca 36 kg på 2.5 år. Ved å leve på salater og kylling stort sett. Lurte på om du evt kunne gitt meg noen forslag, enten her eller på eposten min, til hva jeg kan spise, som er godt, lett å spise og som er sunt. Jeg må også nevne at jeg er allergisk mot sjømat. Men hadde vært fint med litt info igjen. Jeg føler jeg spiser mer junk nå, og sliter voldsomt med å få bort resten av “babyfettet” på magen. Trener mye styrke og cardio. Men den siste nederste “valken” vil ikke bort! Og det er frustrerende. Men gi meg gjerne noen tips på epost eller her. Følger dine treningsprogram til punkt å prikke ellers! Fantastisk bra program 🙂

    51. Hahaha dette får meg til å fremstå kjempesunn! eneste jeg kunne hake av som jeg spiste er frossenpizza =D

    52. Ingenting på listen spiser jeg, en sjelden gang potetgull men altså da med fordel grunnet saltinnholdet, spiser generelt for lite salt. Joda vet at folk flest spiser for mye, men jeg vet at jeg får i meg hakket for lite da alt jeg spiser er veldig lavt i salt, tilsetter sjeldent salt i maten, dessuten spiser jeg kun de med 3 ingredienser, poteter, salt og en type olje (også litt streng på hvilke typer).
      Det jeg ikke liker er at du dømmer noe som usunnt grunnet høyt kaloriinnhold, dette stemmer jo ikke. Det kan godt være du ikke gjør det men du gir ihvertfall inntrykk av det
      .
      Nå har ikke jeg akkuratt noe problem med å gå ned i vekt selv om jeg sitter eller ligger de fleste av helgens timer og går litt rundt på jobb. Trener kanskje en gang i uken, en sjelden gang trener jeg litt mer seriøst og blir kanskje sliten, men som sagt sjeldent. Sluttet i grunn med trening rett før jul, har i grunn ikke merket annet enn at jeg blir litt sløv så treningen skal gradvis settes inn igjen.
      Ser det nevnes i kommentarfeltene at “all mat fra dyr er usunt” Det stemmer dessverre ikke helt, greit, meieriprodukter er ikke bra, noe kjøtt bør man holde seg unna men ikke alt. Egg er ganske så sunt så lenge man faktisk tåler det og får i seg mesteparten av næringen.
      Oljer ja, det kan være, tar avstand til billige vegetabilske oljer i det unntak jeg skal bruke det som billig smørning på ett eller annet. Bedre oljer finnes, kokosolje (så lenge det ikke plager magen, mange som reagerer), Kaldpresset rapsolje og den slags.
      Pølser ja, joda ferdiglagde pølser er søppel, kjenner jeg blir dårlig etter å ha spist noen, noe folk egentlig bør legge seg litt merke i, blir jeg dårlig av å spise dette? Kanskje skal jeg la være? Derimot er hjemmelagde pølser greit, du velger jo hva du legger i, rent kjøtt litt krydder og diverse, da har du sunn mat, samme som du nevner tidligere med hjemmelaget kontra frossenpizza.
      Men man trenger ikke å være så alt for opptatt av hva man spiser heller, en meget forenklet måte er, ingen meieriprodukt, ikke noe med tilsatt sukker og så kommer din regel mot pølser, eventuelt ikke noe prosessert kjøtt, det derimot er noe av det du merker fort at kroppen ikke liker.
      Det er greit å nyte noen kalde øl en fredag eller lørdags kveld, det vil ikke påvirke treningen og kroppsbygningen, så lenge det blir ved et par øl. Brisen eller full? Det var nok et par for mye. Men du sier det selv “Ikke helle ned”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg