Treningsfolk må tåle å høre det: Øl er kos!

Eller som en av mine faste lesere så flott skrev det i dag; Hvorfor er det å ta seg et glass øl eller vin forbundet med å “kose seg?”, og hvorfor blir ikke også mine meninger [som “treningsnarkoman”] respektert? Ja, slik kan du oppsummere påstandene fra leseren, og jeg må si at jeg faktisk er ganske enig med henne!

Følg meg også gjerne på Facebook!

En av mine faste følgere la i dag nemlig igjen denne kommentaren under innlegget “Hvor mange treningsøkter skal du ødelegge for i kveld?“; 

Det jeg lurer på er hvorfor det å “ta et glass vin eller” øl blir forbundet med “å kose seg”. Vanlige kommentarer fra de som ikke trener (så mye) til de som gjør det er ofte”ta nå ikke helt av, man må jo kunne kose jeg av og til” som er lik vil,øl,drink m.m For meg er ikke det kos. Noe de som ikke trener (så mye) har problemer med å forstå. Respekterer alles meninger om hva som ansees som kos, så vær vennlig å respekter min.

Treningsprogram for deg som vil trene 3-4 ganger i uka

Og er det slik at “treningsnarkomane” meninger rett og slett ikke teller, og at vi må tåle å høre det? Personilg mener jeg at innsenderen har mye rett, og at dette nok [dessverre] er tilfellet. Jeg tror nemlig at du som “over gjennomsnittet” interessert i trening (og kosthold) gjerne er nødt til å høre det, og at du rett og slett har mindre/ færre rettigheter enn om du foretrekker litt feit mat og “god” drikke. Om du da også har litt over gjennomsnittet størrelse på overarmene, eller du for eksempel som “fitnessdame” måtte ha en spretten bakende – så må du nok bare forvente (og tåle) å høre det!

HVA MENER DU, HAR JEG RETT ELLER TAR JEG FEIL HER?
Cornelis 

 #Nettavisen #fredag #meninger #blogg #Side2 #Side3 #trening #treningsbloggen #CornelisElander 

20 kommentarer
    1. Jeg tror du har helt rett, desverre. Merker det selv jeg også, og jeg er ikke noe fitnessdame i det hele tatt men har gått ned 23 kg til nå og fokuserer fremover hovedsakelig på styrketrening.

    2. Ja, jeg synes alles interesser, enten dette måtte være å drikke øl eller proteinshakes, må respekteres, og jeg vet svært mange føler et visst drikkepress fra sine venner/omgangskrets. Så la folk få drikke det de vil!
      God helg!
      Cornelis

    3. Nå går vel dette begge veier. Jeg er nogenlunde trent og vanker delvis i et miljø som rett og slett forakter folk med BMI over 25. Surket her blir rett og slett patetisk og enormt navlebeskuende i en treningsboble. Heldigvis gjelder ikke dette alle.

    4. Er uenig med deg. Selvfølgelig skal man få lov til å ha en fyllekveld en gang i uka. Faen slags A4 liv er det du er tilhenger av..

    5. Skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå jeg da men. Grunnen til at hun, og eventuelt du får høre dette er fordi folk flest syns det å løfte ting opp og ned er kjedelig. Progresjon er morsomt, givende og gjør trening lettere, absolutt. Men folk flest forbinner ikke noe som er tungt og hardt for kroppen med moro med mindre man har en spesiell interesse innenfor denne treningsformen. At man er så sneversynt at man ikke klarer å skjønne dette er enda dummere en disse folkene som kommenterer ‘at det må være lov å kose seg av og til’. Dette er det folk flest mener. Dere teller like mye, slutt å vær så ekstremt barnslig. Det er bare at folk ikke kan relatere til det.

    6. Kommer selvsagt an på hvilket nivå man er på. Begynner man å komme opp litt på nivå så er det logisk at alkohol virker mer dempende enn om du bare er en vanlig trimmer. Særlig på høyintensiv trening.

    7. Ja takk, begge deler. Hverdagene benyttes til trening og helsemessig sunt kosthold, helgene benyttes til hvile, øl, god mat og kos. Det ene utelukker ikke det andre, men nå har jeg heller ikke mål av meg til å bli Mr. Universe.

    8. Fjas og fjås. Du har Hollywood perspektivet og så har du resten av verden. Jeg bor i San Diego og trener fast på gamle Gold’s her og drikker øl hver dag. For pokker, San Diego er jo verdens microbrew capital OG et gym mekka. Figure it out! Eller som Arnold selv sa, “Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer!”. Google it kids.

    9. *sukk*
      Igjen dukker det opp. Øl og annen alkohol kan liksom ikke nytes dersom man trener. Eller det påstås at det er “de som drikker” mot “treningsnarkomane”.
      Kan du ikke kutte ut dette Elander? Du får bare masse folk til å gi opp å begynne med trening.
      For å si det i klartekst: JA det er fullt mulig å trene hardt og bygge muskler/slanke seg og likevel drikke alkohol.
      Dettte hysteriet ditt bidrar bare til å opprettholde et kunstig skille.
      Helt herlig at noen holder seg unna alkohol, men dette blir så slitsom i lengden. Så mange jeg kjenner tror at de ikke kan trene uten å leve som munker. Tull og tøys.

    10. Som PT vil jeg ikke oppfordre folk til å drikke øl. Hva Arnold sa på 70 tallet er ikke relevant. Han inntok nok steroider til å vinne Mr Olympia 7 ganger…burde vi ta det også? På den annen side finnes det ingenting som tilsier at den anabole tilstanden ettet ei økt synker, om man inntar alkohol. Men en blir jo litt sliten av for mye av det..

    11. Hysteri
      Trent I 35 år og drukket øl i 30- trener jo også for at en kan tillate å skeie ut. Går bra for meg og har mye bedre fysikk en de fleste 20 åringer- drar som 50 åring 100 pushups og 140 i benk – pers var 173. Uansett mye alkohol om sommer eller jul så går det å hente seg inn

    12. Er kleint at det skal være sider i en sånn sak.
      Jeg ser både avholdenhets siden og den andre siden. Trener man så mye for å nå et mål, og alkohol er en hindring, kutt det.
      Er man ikke på samme høye nivå som personen over, og kan ta seg en øl i ny og ne? Helt greit.
      Om noen jeg er ute med, ikke drikker, så gidder da ikke jeg å sitte der som en sau og pushe vedkommende til å drikke. Drikk vann, cola, kaffe, proteinshakes, whatever for min del. Er selskapet i personen jeg er ute etter.
      For min egen del, så holder jeg meg til øl og hvitvin. Kanskje en baylies innimellom med kaffe. Brunt brennevin, blankt brennevin, alt det andre holder jeg meg unna, da jeg merker at det ikke er kult for kroppen min å behandle.
      Men jo eldre jeg blir, og jo mer jeg trener, jo mindre øl/vin drikking blir det. Setter bra pris på å ha pump og adrenalin i kroppen på kvelden, og stølhet dagen etterpå, enn å være dronning på haugen på kvelden/natta og å tilbe porselensguden dagen etterpå.
      My two cents.

    13. Om en person ønsker å drikke/ ikke drikke alkohol er jo overhodet ingen annens sak? Enten det er treningsrelatert eller ikke. Alle har forskjellig mål med treningen, å de gjør hva de mener de må for å kunne fullføre dem.
      Selv så skulle jeg på konkurranse diett 1.juni til oktober i fjor. For å kunne klare sommeren uten alkohol så gikk jeg ut en del i forkant, dette er en løsning som funket veldig bra for meg.
      Jeg syns det hadde vært kult om du hadde lagt en artikkel om alt hatet som er i fitnessmiljøet i Norge i dag. At det omtrent ikke går an å legge ut bilder, uten å bli hetset til de grader.. Alt kokes jo ned til at dersom du har overarm på 45cm så har du brukt ulovlige hjelpemidler. Noe som er helt på trynet..
      Bare min mening 🙂

    14. Jeg har mer eller mindre alltid trent, men slurvet rimelig greit med det i begynnelsen av tyveårene da studentlivet raste som verst. De siste åtte årene har jeg trent hyppig og hardt og drukket lite. Ingen tvil om hva kroppen min foretrekker. Orker aldri å ha dagen derpå. Samtidig er jeg vinelsker. Har et litt sydenlandsk forhold til det og nyter heller et lite glass til middagen et par ganger i uken om jeg har treningsfri. Heller et par små frikvarter i en travel hverdag. Disse stundene er så herlige og føles velfortjente. God vin skal nytes, ikke bælmes! Avholdsfolk og partyfolk får dog nøyaktig den samme respekten fra meg! God søndag!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg