– Vil du skjenke meg i kveld?

0
0
1
491
2387
Brawerman Elementary School
49
13
2865
14.0

Normal
0

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:Cambria;}

Etter å ha lest det flotte innlegget til Kjell-Ola Kleiven tidligere denne uken, der jeg selv kjente meg igjen i mye av det han beskrev, følte jeg også for å følge opp med et innlegg der jeg ser litt nærmere på hva [vi] avholdsmenn egentlig kan drikke, og blir tilbudt, på byen i Norge. 

Følg meg også gjerne på Facebook!

Jeg har aldri vært noen stor-drikker, og drikker i dag så å si ingenting. Likevel ser jeg ikke på meg selv som noen “avholdsmann”, og drikker en sjelden gang (én drink) om det er helt ytterst “nødvendig” (slik som da jeg var med på 4-stjerners middag på TVNorge for noen måneder siden). I “gamledager” bukket jeg imidlertid lettere under for presset, og det skal sies at det i vårt lille land ikke alltid er like lett å være praktiserende ikke-drikker (selv om Kleiven trekker fram flere gode eksempler i sitt innlegg). På mange måter kan du si at det finnes et visst nasjonalt “gruppepress”, og du skal rett og slett være ganske sterk (både psykisk, og noen ganger fysisk) for å holde ut. Jeg vil også tørre å påstå at det er mye enklere å være avholdsmann i USA enn i Norge, og når mine amerikanske venner lirer av seg deres kunnskap om Norge er det særlig tre ting som kommer opp; 

1. Alle nordmenn er blonde – så hvorfor er ikke du Cornelis? (ja, de spør meg gjerne rett ut om det  🙂 )
2. Alle nordmenn er vikinger (vel, igjen kommer jeg til kort der jeg nok verken har båt- eller overlevelseskunnskaper [i skog&mark] nok til å kunne klassifisere meg selv som en ekte viking..)
Og 
3. Nordmenn drikker MYE…

Så igjen skuffer jeg, og mine venner her borte begynner av og til å lure på om jeg egentlig er norsk. Ofte må jeg faktisk “bevise” det ved å si noe på norsk, som de selvsagt ikke er de rette til å vurdere meg på det 🙂 

Denne flotte gjengen var veldig klare for å skjenke meg 🙂 

Men nå tilbake til innledningsspørsmålet; er du klar for å skjenke meg noe sunt og alkoholfritt i kveld? For hva kan egentlig personer som Kleiven og jeg drikke på byen som ikke inneholder alkohol? I sydligere strøk kunne vi (til langt på natt) ha nippet til en kopp nylaget espresso, og her i USA kunne vi plukket fra utallige non-alkoholic varianter som lett kunne ha lurt selv de mest drevende øyne til å tro at det var noen “ekte” dråper i glasset. 

I Norge må du imidlertid være forberedt på sukkende blikk og litt oppgitte ansatte bak bardisken når du ber om din “Cola-light” [med lime]. For nei, det er ikke alltid like lett, eller kult, å være “avholds” på byen i Norge, og noe jeg selv mener vi bør gjøre det kulere å være! Myndighetene klager over at vi drikker for mye, men da bør de også gjøre det mulig for restaurantbransjen å kunne tilby oss sunnere og bedre alternativer. I dag er dette vanskelig da det kun er alkoholen de tjener på, og kaffemaskinen skruer de for som oftest av etter klokken ti…

Les også: Slik får du superformen nå!

Så her er min egen lille oppfordring til bransjen; tilby et større utvalg av alkoholfrie drikker som dere heller kan ta mer betalt for! Gjør det til business, men gjør det også mulig for oss som ikke ønsker alkoholholdige drikker å bestille “anstendige” drinker, og å se ut som folk. Det er jeg villig til å betale [mye] for 🙂 

God helg og lørdag til dere alle! 
Trener´n i Hollywood 🙂 


FØLG MEG OGSÅ GJERNE PÅ FACEBOOK! 

#Drikke #lørdag #helg #Nettavisen #blogg #meninger #treningsbloggen #Norge #Hollywood #CornelisElander

2 kommentarer
    1. Hei,
      Trikset er å kjøpe en anstendig alkoholfri øl, f.eks Carlsberg non alcoholic, ha den over i et vanlig øl glass, så vips, slipper en alle mulige kunstige samtaler med sjarmerende salongberusede individer om hvorfor man ikke drikker. Så kan man heller fokusere på det sosiale og ha det hyggelig.
      Mvh

    2. Hei!
      Kjempe bra skrevet! Har blitt baksnakk, venner har slutta å invitere meg på fest og er “kjedelig” siden nesten alltid ikke drikker men noen ganger føler jeg faktisk må drikke for å beholde vennene mine. Skulle vært et større fokus på at det å ikke drikke faktisk er helt greit!
      Mvh
      Ida

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg