Her er det viktigste vi kan gjøre for framtiden!

0
0
1
295
1688
Brawerman Elementary School
14
3
1980
14.0

Normal
0

false
false
false

EN-US
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:Cambria;}

Overvekt blant barn og unge er et stadig økende problem i Norge og Norden, og å forebygge at denne trenden fortsetter mener jeg derfor er det viktigste vi kan gjøre for framtiden!

Les mer på: Corneliselander.com

At vekten går opp hos barn og unge kan ikke bare skyldes på mer tv-spilling og dårlig mat i heimen, slik jeg sitter igjen litt med følelsen av etter å ha lest utsagnene til de danske legene i denne rapporten. Minst like viktig er det også å se på hvor mye fysisk aktivitet de yngste faktisk får i skolehverdagen, og som jeg nylig også uttalte “forgifter” norske skoler barn og unge med usunn og farlig mat. Ser man nærmere på hva mange av landets skolekantiner faktisk tilbyr de yngste er det nemlig ikke så overraskende at så mange sliter med overvekt og fedme!

I tillegg er det vel, særlig når vi ser på hva vår egen helseminister nylig gikk ut og sa, viktig at familiene som helhet tar affære og følger rådene med mindre stillesitting og et sunnere kosthold. For foreldre må huske på at de er rollemodeller, og bør derfor (i mine øyne) være sin rolle bevist og gå foran som et godt eksempel!

Dette betyr ikke det samme som at man nødvendigvis må bli noen “trenings- narkoman” av den grunn, men at man bruker kroppen og mosjonerer regelmessig. Selv har jeg en #CornelisUtfordring gående på Instagram og i sosiale medier der jeg prøver å motivere nordmenn fleste til å bruke kroppen litt hver dag. Og jeg ser her ofte gode eksempler på foreldre som tar med seg de yngste på turer og “økter” i skog og mark, og det enkle er fortsatt gjerne også det beste!

Likevel må jeg poengtere at legene i Danmark ikke akkurat fant opp kruttet på nytt med denne undersøkelsen, men bare poengterer det de fleste av oss allerede vet. For som en av følgerne på Facebook siden min skrev tidligere i dag; – Ja det er godt de har funnet ut at sunn fornuft fungerer…

God kveld fra trener´n i Hollywood!
Cornelis
 

 

#trening #helse #Norge #meninger #blogg #blogginnlegg #Nettavisen #Side3 #trene #iform #CornelisElander 

1 kommentar
    1. Om jeg noen gang blir mor skal det bli regelmessig turer i skog og mark, mye lek og hjemmelagde matpakker! De skal ikke få med penger til skolekantinen før de selv vet hva mat kan gjøre for helsen. Men noen ganger kan det jo være greit å skeie litt ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg