Bør man si ifra til folk som trener feil?


Denne problemstillingen kom opp her om dagen under en av PT-klassene jeg foreleser her i LA; “Skal man si ifra hvis noen gjør noe feil?” 

Følg meg også gjerne på Facebook!

Sier du ifra?
Om du ser noen trene feil på ditt lokale treningssenter, sier du ifra? Selv mener jeg det finnes argumenterer både for og imot, og personlig sier jeg kun ifra om jeg skulle se en person trene så feil at han eller hun [virkelig] vil komme til å skade seg om ikke jeg eller noen andre sier ifra. Terskelen for meg til å si ifra er altså svært høy, og her er noen av grunnene. 

Jeg vet mange liker å pirke på hvordan/hva andre trener og gjør på gymmet, men personlig er jeg veldig ukomfortable med å rette på personer [som ikke har bedt om min hjelp..]. Jeg er den første til å hjelpe de som skulle ønske hjelp fra meg, enten de har hyret meg inn eller ikke, men å “put someone on the spot” som man kaller det her borte er jeg imidlertid ikke fan av. Dette da det lett skaper dårlig stemning (husk du kommer sikkert til å trene rundt den samme personen også i framtiden..), det er gjerne pinlig (for alle parter), og i verste fall kan du risikere å ta fra treningsmotivasjonen og -gleden til den du pirker på. Og særlig sistnevnte mener jeg er en viktig grunn for at du bør tenke deg om minst to ganger før du bryter inn, og retter på noe en som trener ved siden av deg på senteret måtte gjøre..

Les også: Intervju i KK

I tillegg ser jeg om og om igjen folk pirke på andre kun for å sette seg selv i et bedre lys. Du blir imidlertid ikke noe bedre av å poengtere ut andres feil, men heller ved å gå foran som et godt eksempel. Så tren hardt og riktig, bry deg mindre om hva personen ved siden av deg måtte gjøre, og si kun ifra om han eller hun gjør noe som kan resultere i skade. For ellers er det viktigere at du fokuserer på å gjøre ditt arbeid best mulig for deg

Stå på! 
Cornelis 

www.corneliselander.com

#trening #fredag #helg #bilder #Nettavisen #CornelisElander #blogg #blogginnlegg #trene #iform #blogginnlegg #treningsbloggen  

4 kommentarer
    1. Personlig setter jeg stor pris på om noen sier fra hvis jeg gjør en øvelse feil. Så fremst de faktisk vet hvordan jeg kan gjøre det bedre og vise meg det før de trener videre.

    2. Hei!
      Jeg lurer på noe helt annet enn du skriver om her, men jeg lurte på hva du tenker om cola light/pepsi max ol.? Er dette noe du drikker selv? Hva anbefaler du til kundene dine? Veldig nysgjerrig, for drikker det av og til, og hører/leser veldig mye forskjellige meningen.. håper på svar!:-)

    3. @Tanita takk for tilbakemelding, og jeg hjelper som sagt gjerne de som ber om hjelp 🙂
      @Idagsierduja takk for det 😉
      @Stine personlig er jeg først og fremst motstander av sukkerholdig drikke, og foretrekker (både for mine kunder og meg selv) at man holder seg til light produkter. Nå gjelder det med dette som med alt annet, moderasjon, og du bør heller ikke drikke for mye/mange av disse. Likevel unner jeg meg altså selv en cola light i ny og ne 🙂
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg