Magetrening: Slik får du en stram mage!

Mange ønsker seg gjerne en flat(ere) mage, og noen har kanskje til og med lyst på sixpack og stramme mageruter. Om dette skulle være ett av dine mål har jeg her skrev litt om hva du bør gjøre for å oppnå nettopp dette.

Følg meg også gjerne på Facebook!

Fitnesstrenden er muligens både hatet og elsket av mange i Norge, men én ting er i hvert fall sikkert; hardere, mer effektive treningsøkter som virkelig gir resultater er kommet for å bli i landet vårt! Folk ønsker ikke lengre å kaste bort tiden sin på trening som ikke gir form eller mening, og tøffe[re] korte økter behøver ikke bare å være gunstig for de som eventuelt skal konkurrere, men vel så viktig for alle oss andre som eventuelt «bare» har et ønske om en bedre trent kropp.
Sixpack 2
Fra en av mine videoer med Webtrening.no der jeg blant annet viser en av de beste øvelsene du kan kjøre for flat mage! 

Fettet må bort!
Det overrasker meg fortsatt når folk drikker og fester i helgene, spiser usunn mat og fastfood hele uka igjennom, men samtidig trener situps til den store gullmedalje hver gang de er innom treningssenteret.. Det hjelper nemlig lite å kjøre så mange situps og crunches du makter hver dag om du fortsatt har et godt fettlager rundt mage og midje. Og for å få fram «sixpacken» (eller i hvert fall en litt strammere mage) må fettet først bort, og den jobben starter dessverre/heldigvis først og fremst på kjøkkenet!

Annen trening..
I tillegg bør man også sørge for å styrke og trene opp resten av kroppen, og her kan det blant annet være smart å tenke litt på muskulaturens både harmoni- og symmetri i kroppen. Om du overtrener magen, mens du for eksempel neglisjerer ryggen (og annen støttemuskulatur) vil du dessverre aldri komme helt i mål!

Les også: Slik får du trente ben

Jo høyere prosentandel muskelmasse du har jo mer vil kroppen din også forbrenne, selv i hvilemodus, noe som igjen vil være ensbetydende med en strammere kropp og ikke minst mage. Såkalt «punktforbrenning», der du står foran speilet og bare peker ut de stedene på kroppen du ønsker å gå ned i fettprosent er nemlig ikke mulig, men likevel kan man (blant annet gjennom riktig tilrettelagt styrketrening utifra dine ønsker og behov) selvsagt være med på å forme kroppen – og har du for eksempel bredere hofter og midje enn du skulle ønske, mens skuldre og øvre del av overkropp er tynn og hengslete, kan dette lett «balanseres» ut gjennom riktig styrketrening. Ved siden av hardcore styrketrening kan det også være smart å legge inn intensive kardioøkter for eksempel á la min egen favoritt; Geriljakardio.Geriljakardio
Geriljakardio – den enkleste veien til en stram kropp!

Nå er det likevel ikke alle som har mulighet, eller kanskje lyst, til å trene på et helsestudio, og for dere vil jeg da anbefale en av de enkleste (men kanskje også en av mest effektive) treningsformene som finnes; sporty, flott morgen-, eller kveldsturer.. Det er nemlig ikke uten grunn at dette er en av favorittene til fitnessfolka for å forbrenne bort det siste vanskelig magefettet.

Sjekk også ut: Treningsprogram for mage

God ny treningsuke til deg, og heng deg gjerne med på #CornelisUtfordring på Instagram!
Cornelis 

#trening #helse #Norge #iform #treningsbloggen #blogginnlegg #mage #sixpack #byggemuskler #Nettavisen #nyheter #CornelisElander  

11 kommentarer
    1. Mange menn med store muskler og en svær overkropp, “glemmer” å trene ben. Det får de til å se merkelig ut, er det bevisst? Fordi det er overkroppen som er “viktigst” og mest synlig?
      Vargas

    2. hei!
      Jeg har en plan som går utpå å trene styrke mye styrke framover,og deffe når april/mai kommer.Kjører 2 4×4 intervaller i uken ved siden av styrketreningen. Har et variert og sunt kosthold, men jeg får i meg like mye eller mer kalorier enn jeg forbrenner fordi jeg ønsker å bygge muskler. Har ikke spesielt høy fettprosent, men høy nok til til at magemusklene ikke synes så veldig godt. Er det dumt å gjøre det slik? Bør jeg heller starte å redusere fettprosenten allerede nå med tanke på sixpack til sommeren?
      Håkon

    3. Jeg er nok litt for gammel til å få six-pack, men å få redusert magefettet hadde vært digg.
      Problemet mitt er at jeg synes trening er dørgende kjedelig. Jeg prøver å komme meg til Spenst et par ganger i uken der det mest går i spinning.
      Hva bør jeg gjøre for å komme i en modus der jeg synes trening er spennende og morsomt? Slik det er i dag gruer jeg meg for hver trening.
      Hilsen
      Bjørnar

    4. Hei @Bjørnar og takk for at du klikker innom bloggen!
      Du er nok ikke alene om å føle det slik, og dette er nettopp en av grunnene til at jeg gjerne anbefaler folk flest både å trene kortere av gangen (slik at man ikke like lett går lei), men også (kanskje den enkleste, og viktigste, måten å gjøre trening og fysisk aktivitet morsom[mere]); å gjøre det til en sosial greie.
      Misforstå meg rett; jeg mener absolutt IKKE at du skal stå og henge ved apparatene, og snakke med alt og alle, men at det kan være smart for deg feks å få med en kollega, venn, eller andre, slik at dere både kan motivere og pushe hverandre iform og på trening! Personlig mener jeg dette både kan være med på å hjelpe deg med å oppnå bedre resultater av all den tiden du legger ned i dette, i tillegg til at det kan være veldig motiverende og lettere få deg til å GLEDE deg til å trene! Og det er nettopp det vi må prøve å jobbe mot!
      Så få med deg en venn eller kollega, og gjerne en som har litt av de samme ønsker og mål som deg selv, og push hverandre i mål. Tro meg; det hjelper!
      Mvh
      Cornelis

    5. Hei!
      “Stramme mageruter” har eg ikkje sett på mange år. Men sjokoladeruter seg eg ganske ofte. (Eg tru kanskje at det kan vere ein samanheng. Kombinert med mangel på trening.) Det eg lurer på er om det er noko rom for sjokolade i kosthaldet ditt. Eller om det er heilt bannlyst. Kor tid åt du sist sjokolade? Og har du ein favorittsjokolade?

    6. Så klart @Sjokoladebloggen! Jeg ELSKER sjokolade (og spiser det faktisk nesten litt HVER dag!..). Mørk sjokolade, og gjerne en med litt nøtter i er faktisk ikke ille i det hele tatt, og sjokoalde med høy prosentandel kakao har i mange studier vist å ha flere helsemessige goder! Så ja; sjokolade spiser jeg (selv om jeg ikke så lett får tak i min personlige favoritt [Freia´s M] her i LA… ).
      Cornelis 🙂

    7. Hei!
      Jeg har utrolig lyst til å trene meg til synlige magemuskler, men er stor fan av havregrøt, knekkebrød og frukt. Må jeg legge vekt disse for å få magemuskler? Mange sier alle karbohydrater bør gå, spesielt for jenter. Stemmer det?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg