Herlig Statsbudsjett!

Det er nok mye jeg kunne ha skrevet om Statsbudsjettet, og sikkert mye jeg kunne ha kritisert. Likevel velger jeg heller å trekke fram én veldig viktig og god ting med budsjettet, og kaller derfor dette et Herlig Statsbudsjett

Les mer på: Corneliselander.com

+2,1%
Jepp, det er økningen i avgifter regjerningen ønsker å legge på tobakk og alkohol – noe jeg personlig mener er et viktig steg i riktig retning for å forebygge det stadig økende alkoholkonsumet blant oss nordmenn. Og forhåpentligvis vil det kunne være med på å forebygge ytterlige tobakkforbruk. Nå er 2,1% kanskje ikke så mye, men alle monner drar. Og selv om dette (slik en av følgere mine på Facebook siden i dag poengterte) muligens blir mer som en justering av det generelle prisnivået kunne man i verste fall ha sett det motsatte, at de heller kuttet i avgiftene. Noe som ville vært i mer kjent FrP stil… 

Les også: Spiste du dette i natt?

Ifølge Verdens Helseorganisasjon er nemlig alkohol, sukker, og tobakk noen av de av de verste truslene mot menneskeheten og folkehelsa, og det er derfor ekstremt viktig at vi som nasjon tar affære NÅ og gjør noe med dette! Selv skulle jeg selvsagt gjerne også ha sett at man tok bort all form for moms og avgift på trening og enkelte sunne tilskudd, men man kanskje ikke få alt på en gang? 

Cornelis i Hollywood

Hva mener du? Bra, eller dårlig statsbudsjett?

#statsbudsjett #Statsbudsjettet #Norge #penger #helse #trening #meninger #røyk #tobakk #alkohol #blogg #Nettavisen #CornelisElander  

9 kommentarer
    1. Jeg liker vell ikke den biten hvor det er snakk om mer til de rike, mindre til de som har lite. Men er jo heller ikke det du tar opp her.
      Håper på et statsbudsjett i fremtiden hvor sunn (og etisk produsert) mat er det rimeligste alternativ og hvor vi ikke har moms på rene sunne matvarer. Hadde de gjort noe for å bedre trenings mulighetene også for folk flest hadde jeg elsket dem. Er så trist når næringspolitikken blir viktigere enn ernæringspolitikken. Syns det er viktigere å gjøre det sånn at fler har råd til å spise sunt enn å gjøre det dyrere å være usunne, da syns jeg heller at det skulle vært sånn at prisen på usunn mat økte i takt med at prisen på sunn mat ble lavere.

    2. Kan jo hende smuglingen av alkohol og tobakk faktisk hadde gått ned om avgiftene ble senket, men oppblåste bolere har vel for liten hjerne til å tenke så langt

    3. flott person angrep virkelig voksent. men når det er sagt så
      * er røyk bevist avhengighetsskapende. ( mange vet tydeligvis ikke hva dette betyr)
      * en som røyker vill etter tallene ligge under fattigdoms grensa med mindre de har en god jobb.
      min konklusjon: ta mer fra de som har lite igjen….
      å er klar over at de fleste som lever etter trening har sine egene meninger om dette emne med røyk og alkohol men verden spinner mer en en plass å alle kan syntes hva de vill=)

    4. Du er så selvopptatt at dette overasker meg ikke veldig mye må jeg si. Alt av penger skal gå til ting du syns er interessant fordi det er sunt? Folk skal ikke få leve hvordan de vil? Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan andre folk lever sine liv. Ta en titt bort fra speilet så ser du kanskje det du også.

    5. Hei Cornelis!
      Jeg håper du kan svare meg på dette.
      Jeg har hatt feber i 3 dager og har vært ekstremt slapp og har kun spist 1 måltid i løpet av 3 dager. Kroppen min vil ikke ta imot noen slags form for mat, kun veske( drikker mye vann) Jeg føler jeg må tvinge maten i meg..
      Har du noen forslag til hva jeg kan spise, når jeg er såpass dårlig, som er lett for kroppen å innta?
      Jeg veier normalt 50 kg, og har gått ned til 47 kg i løpet av så kort tid. Jeg ble nesten redd når jeg så hvor mye kroppen min hadde klart å gå ned bare på så få dager.
      Men på den positive siden begynner formen å komme seg sakte men sikkert, og forhåpentligvis matlysten også…(:
      -Caroline

    6. Jeg er vikar på en VGS i Norge, og i skolekantinen her så tar de 10 kroner for et eple. Hvis du kunne engasjert skolekantiner til å ha billigere sunn mat, så hadde det vært topp!
      Det var noen elever som spurte hva et eple kostet, og kantinedamen sa 10 kroner. Endte med at elevene kjøpte en sjokolademelk til 20 kroner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg