– Jeg blir feit av å være i Norge

Nylig uttalte jeg overfor TV2 i Los Angeles grunnen til at vi i dag ser at én av fem nordmenn sliter med overvekt og/eller fedme, og at dette ikke skyldes dårlig egeninnsats eller vilje. Personlig mener jeg det er på grunn av all den dårlige maten i Norge..  

– Jeg ønsker nå å sette litt mer fokus på det norske kostholdet, som jeg rett og slett synes er drit dårlig! 

Se hele intervjuet mitt med TV2 her.
Cornelis

HVA MENER DU? HAR JEG RETT, ELLER TAR JEG HELT FEIL? 

#trening #kosthold #mat #fedme #overvekt #Norge #tv #TV2 #blogg #treningsbloggen

8 kommentarer
    1. Vet ikke hvorfor jeg engang gidder å kommentere. Uansett, ingen blir vel tvunget til å spise dårlig mat i Norge. Det er bare å kjøpe brokkoli istedenfor pommes frites. Selvfølgelig står det mest på egen innsats og vilje.

    2. Tror kanskje du har rett i det. Jeg jobber selv som PT, men det er veldig vanskelig å slanke folk på sentre, fordi de blir bombardert med dårlig kost ute. I kjøleskapet finnes det kanskje mager ost og skinke, men det er ikke som før, da vi spiste 3 av 4 måltider hjemme. Nå inntar fler og fler de fleste måltider ute. Og da går det ikke i grovt brød og mager ost, eller kylling med wok og youhurt dressing med urter. Nei, det er stoooore porsjoner pommes frites og burger, med 5-6 dl cola til, og gjerne en stor soft ice til dessert. Du skal trene mye og hardt for å forbrenne de mengdene som spises på bare et måltid i dag. Jeg mener å huske at flere av mine kunder ofte inntar 4-5000 kcal pr dag. Da er det ikke rart de er feite, når jobben består i å punche løs på en pc. Å etablere sunne, gode matvaner tar for de fleste 2-3 år. Det å kjøpe sunt, lage sunn frokost, ta med seg en sunn lunch hjemmefra og lage en sunn og god middag hjemme tar mye lenger tid enn de fleste liker å tenke på. For da får de ikke sett så mye på TV….. Jeg må jobbe steinhardt selv for ikke å bli feit. Nå er det sommerferie, og jeg har allerede gått opp 4 kilo, og det har samlet seg rundt midjen. Bare for å se og å kjenne på hva som skjer med mine kunder om sommeren, har jeg dette prosjektet på meg selv. Guffent å se..

    3. Det kommer jo definitivt på grunn av egeninnsats. Mulig det er en veldig annen hverdag i Hollywood, men for den gjennomsnittlige amerikaner tror jeg det er minst like vanskelig som for en norsk person å få tak i sunn mat.
      Matbutikkene i Norge er fulle av sunne alternativer som grovt brød, kjøtt, cottage cheese, havregryn, fullkornsprodukter osv. At noen da velger å kjøpe seg boller på espresso house betyr jo dårlig egeninnsats og ikke at det er umulig å få tak i god mat. Nå trener jeg såpass mye at jeg kan tillate meg å spise noe dritt, men hadde jeg vært i faresonen er det jo ikke verre enn å ta med seg en skyr/cottage cheese og spise på vei til cafeen og så kun drikke kaffe der (droppe bollen).
      Altfor mange late og uvitende folk. Alt ligger til rette!

    4. Jeg synes faktisk, at det er både og. Mye sunn mat i butikkene, og mye mat som man kjøper som man “tror er sunn” som viser seg alt annet enn å være det. Man skal huske på at mye av dagligvarene man i dag kjøper i butikken har de siste 20-25 årene blitt MYE mer sukkerholdige på et eller annet vis. Så litt av skylden syns jeg faktisk talt at matprodusenter og diverse som leverer til matvarekjedene skal ta sin smule del av skylden for. Mer og mer av det sunne vi kjøper i butikkene blir tilsatt sukker i en eller annen form uten at vi forbruekere er klare over det. Og jeg tørr nesten ikke tenke på hvordan det vil være om 20-30 år. Det samme med salt i mat og ferdig mat som proppes inn i butikkene mer og mer for hvert år som går. Så til en viss grad synes jeg også at dagligvarekjedene og deres leverandører osv. får ta en liten del av skylden. Ta deg bare en runde selv i en matvarebutikk og sjekk selv produkter som “er sunne” og se hva de faktisk inneholder, da vil noen og enhver etter hvert bli svært så overrasket. Det ble blant annet jeg.
      Men, selvsagt hovedfokuset for å velge riktig og sunn mat skal ligge hos oss som faktisk spiser den. Gå bare å se på diverse knekkebrød, diverse te fra Lipton, yoghurter, light yoghurter som liksom skal være sunne produkter, men som alt annet enn er det. Det var jo ikke for ingenting Lipton te i England for enhver pris prøvde å stoppe reportasjen som ble sendt på tv2 om hvor mye sukker te innehold for ikke lenge siden. Så om du tror den grøne teen du kjøper i butikken er sunn. NNOOTT. Og dette gjelder maaassseeee andre matvarer også jeg kunne ha ramset opp som folk i utgpkt. regner med som sunne, men som alt annet enn er det.
      Og ja, trening, trening, trening jevnlig, altså riktig trening er velig viktige faktorer. men trening i seg selv er ikke det avgjørende selv om man kommer veldig langt med det, er kostholdet minst like viktig.
      Til slutt. Ta deg en tur i butikken og sjekk masse av den såkalte “sunne maten”, du vil bli forbauset og overrasket over hva det faktisk inneholder, og hvor usunt mye av dette faktisk er…..

    5. Hehe…og det blir du ikke når du bor i USA? Kanskje fordi du slakker litt på tøylene når du er hjemme og ikke har så mange berømtheter du må imponere? 🙂
      Selvfølgelig handler det mest om egeninnsats og vilje, det er jo ingen som tvinger deg til å spise usunnt. Sunn og god mat finnes overalt, men mye handler om at folk er i den berømte tidsklemma og ikke tar seg tid til å lage mat fra bunnen av. Folk spiser alt for mye halvfabrikata i dag. Det er ikke noe vanskelig å spise sunn og god mat som er laget fra bunnen av hvis du bare planlegger litt. Det er bare å gidde det. Egeninnsats og vilje!
      Men herlig å lese da, at Cornelis Elander er like menneskelig som oss alle andre og har problemer med å være like flink hele tiden. 😉

    6. Hehe.. 1/5 i norge slite med overvekt? I USA sliter sikkert 4/5 av befolkningen med overvekt. Hmm. Koffer det?

    7. Synes det er synd at alle bruker ordet feit her ……
      Ingen av dere pt’ene blir feite pga maten dere spiser her i Norge . Vis respekt for ordet for de som faktisk er det og blir det . Dere har helse og kropper som mange ser opp til .
      Jeg har respekt for dere som elsker å jobbe med kroppen hver eneste dag . Vi er alle forskjellige og har forskjellige utgangspunkt . Men feit er litt drøyt å kalle seg selv når man er blitt en anerkjent personelighet trener .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg