Burger til frokost

Ofte får jeg spørsmål om hvordan jeg trener og ikke minst spiser på privaten, og en ting er i hvert fall sikkert; jeg holder meg langt unna burger til frokost..

Nå skal jeg imidlertid være den første til å innrømme at jeg har en STOR fordel ved at jeg rett og slett ikke liker usunn mat. Jepp, du hørte riktig, og for meg kan det regnes som “straff” å måtte kose seg med en ute-pils, chips, eller for eksempel burger og fries. Så klart jeg trekker en fordel der, og noe som gjør at det blir litt lettere å skulle holde en viss kroppsform året rundt. Så hvordan kan en som ikke liker å dytte i seg verken usunn mat eller drikke kunne forstå folks ønske og “behov” for litt ekstra hygge og kos? Vel, det eneste jeg trolig har å sammenligne det med er en av mine egne “synder”; nemlig brød.

Les mer på: Corneliselander.com

Jeg er avhengig av brød til frokost, og får jeg ikke i meg økologisk brødmat fra min lokale café på morgenkvisten blir jeg både i dårligere humør og har mindre energi å komme med. Så enkelt er det bare, og om ditt behov for å kose deg med litt frityrstekt, usunn mat er noe i samme gate som mitt behov skal jeg være den første til å forstå at det kan være veldig vanskelig å si nei.

Likevel er det altså en gang slik at skal vi komme i form, og bygge det som måtte være vår personlige “drømmekropp”, så må man “sacrifice” som de sier her borte. Det behøver ikke å bety det samme som at man må bli helt treningsnarkoman og bare leve og ånde for trening og en strict diett, og personlig prøver jeg alltid å sette opp smarte trenings- og kostholdsprogram for mine klienter som gjør at de både kommer i mål, men samtidig kan leve et “normalt” liv ved siden av. Jeg er nemlig for at man gjør en livsstilsendring [mot det bedre] som man over tid også kan leve med, og ikke bare et ekstremt program man kun klarer å følge over noen skarve uker/måneder. 

Jeg sier ofte at for en sunn og godt trent kropp så må du trene jevnt og trutt hele året igjennom, og ikke bare siste uka av juni. Skal du da komme iform, og ha energi, styrke, og til slutt også ende opp med den kroppen du faktisk måtte ønske deg – så må du altså kutte burger, potetgull, og lignende av dietten. Selv forsetter jeg likevel å kose meg med økologisk brød til frokost, men veier heller opp med en knallhard økt etterpå 😉 

Er du klar for sommeren?
Cornelis 

#trening #helse #mat #hverdag #blogg #bilder #treningsbloggen #CornelisElander #blogginnlegg #frokost #kosthold #trene 

7 kommentarer
    1. Ser virkelig den med å føle seg straffet over å ta en burger og fries. Det er noe med hvordan kroppen min også reagerer når jeg spiser usunn mat som er høy på fett. Generelt er jeg faktisk ikke i stand til å trene etter et slikt måltid og unner meg ekstra kos med næringsrik mat som gir meg akkurat hva jeg trenger. Noen ganger er det godt å skeie ut, men dagen derpå er helt forjevlig for å si det mildt. Mye vann i kroppen og yderst lite trykk. Artig at jeg kom over bloggen din nå, har ikke sett den tidligere, så her kan man sanke noen små tips på vei mot scenen i fitness i høst 🙂

    2. Hei Elander!
      Jeg er en gutt på snart 18 år og veier 53 kilo.. Jeg har et problem med at jeg ikke får lagt på meg uansett hva jeg spiser.. Jeg trener håndball 3 ganger i uken + styrketrening 2 til 3 dager uken. Jeg lurte på om du har noen tips til hvordan jeg kan få lagt på meg for å bli kraftigere bygget? Vil liksom ikke bli tjukk, men for å få kraftigere kropp slik at muskler vokser når jeg trener!
      Skal jeg begynne med gainer-pulver + proteiner eller har du noe annet tips?
      Plis hjelp meg!

    3. Hei Tobias, og takk for at du klikker innom bloggen!
      Først og fremst vil jeg råde deg til å kutte litt ned på treningsmengden, og hvis du feks kan kutte ut en av håndballøktene så ville jeg ha gjort det. Kanskje ikke så lett, men jo mer typisk kardiovaskulær trening du utfører jo hardere vil det rett og slett bli å legge på seg. Jeg kan jo heller ikke uttale meg så mye om treningsrutinene dine (siden jeg ikke kjenner til dem), men jeg regner med at du ikke kjører alt for lange økter og med alt for mange øvelser, men heller kortere, tunge økter (?). Når det gjelder kosttilskudd vil jeg hovedsakelig anbefale; glutamine, kreatin, proteinpulver, og ikke minst at du alltid har med deg noen proteinbarer på innerlomma når du er ute (på skole, jobb, etc.). Du er, slik jeg selv var, en av dem som sliter litt med å legge på seg, og da det er lite godt å finne ute i samfunnet, kan dette være en smart måte å sørge for at du i hvert fall får i deg noe sunt og bra for å legge på deg. Ellers vil jeg også bare få påpeke at vekten naturlig vil gå opp med alderen, så bare fortsett å trene hardt, kort, og riktig, og suppler eventuelt med noen av de tilskuddene/rådene jeg ga deg over.
      Stå på!
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg