Skal du gjøre noe riktig i helgen?

Det er fredag, det er helg, og det er på tide å…

Jo da, jeg er fan av å gi kroppen hvile av og til, og mange av oss har busy hverdager med både skole og/eller jobb uka igjennom, og for de fleste kan ikke helgen komme kjapt nok. Men hva bruker du egentlig helgen til, og blir det virkelig nok hvile og restitusjon (og helst litt trening), eller er det bare fyll og “moro”? 

Les mer på: Corneliselander.com  

Jeg var trolig den første treningseksperten i Norge til å gå ut med hvor skadelig og farlig alkohol faktisk er for kroppen, og jeg kalte det (helt tilbake i 2005) for “som gift for kroppen” – noe jeg forøvrig fortsatt mener. Likevel er det ikke slik at jeg sier man ikke skal kunne kose seg litt av og til, og det er klart at ett glass (eller to) ikke gjør noen stor skade. Problemet er bare at vi nordmenn sjelden drikker så lite, og en ser at alkoholkonsumet i Norge fortsatt bare stiger, noe som er alarmerende! Særlig når du ser på helseutviklingen til nordmenn flest, og at vi stadig bare blir tykkere, sykere, og ikke minst slappere – noe jeg mener har mye med feil mat og ikke minst overdrevent inntak av alkohol å gjøre.

Nå har jeg tidligere fått kjeft for å komme med “ikke stuerene” -advarsler, og selv om Verdens Helseorganisasjon faktisk mener at sukker og ikke minst alkohol er svært skadelig og farlig er dette visst noe vi trenings- og helseeksperter i Norge ikke bør uttale oss om. Og jeg merker meg at ingen av mine kollegaer liker å advare mot dette (men kun er ute og [feilaktig] snakker om hvor farlig det er med litt proteinpulver..). 

Les også: Åtte tegn som peker mot alkoholisme

Så for å oppsummere til dere kjære lesere; ja, jeg mener alkohol er gift og skadelig for kroppen, og ønsker du å komme i ordentlig “sommerform” bør du styre unna! Alkoholen bryter ned kroppen, og ødelegger ikke bare der og da, men kan også potensielt ødelegge for flere (trenings-) dager i etterkant. Likevel mener jeg altså at det også er viktig å slappe litt av og nyte helgen, og jeg sier på ingen måte at du ikke skal kunne kose deg med ett glass eller to. Utfordringen ligger imidlertid i å la det bli med det, slik at du for eksempel kan komme deg på trening også i morgen..

God helg til dere alle fra Hollywood! (uansett om dere koser dere med litt for mye eller ei 😉 )
Cornelis 

#trening #fredag #helg #meninger #diskusjon #debatt #debatten #helse #kropp #blogg #nyheter #blogginnlegg #innlegg #trene  

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg