Helse-Høie rydder opp!

De siste års helse- og kroppsutvikling blant nordmenn generelt har ikke akkurat gått i riktig retning, men vil vi nødvendigvis få et sunnere og friskere Norge under Høyres kontroll?

Vi har det generelt veldig godt i Norge, og selv om jeg for eksempel ser mye tøffere utfordringer, både helsemessig og ellers her borte i USA, merker jeg meg også at vi i Norge har våre oppgaver å løse. Og jeg snakker ikke da bare om volds- og ransbølgen som særlig gjør seg gjeldene i hovedstadens nyhetsbilde, men også helse- og kroppstilstanden til nordmenn flest. Ja, vi nordmenn er generelt tynne og langt fra de verste. Og ja vi trener mer og mer. Likevel opplever vi en fedmeeksplosjon blant folk flest, mer alkoholdrikking enn tidligere, og jeg vil også påstå at doping- og steroidemisbruken har skutt i været (selv om sistnevnte selvsagt er vanskeligere å bekrefte). 



Mye av denne negative utviklingen har også skjedde under Arbeiderpartiets kontroll, så mitt spørsmål er derfor følgende; vil det bli bedre med Høyre i lederstolen? 

Les mer på: www.corneliselander.com



Tar tak
Allerede tar vår nye helse- og omsorgsminister, Bent Høie, tak og lanserer blant annet denne uken (anti-) alkoholkampanjen; “Åpenbart påvirket”. At Høie i media også tituleres som “Helse-Høie” bør han vel både se på som en utfordring og ta som et kompliment, og en kan vel undre seg over om media ikke tror det kan bli så mye verre enn hva Arbeiderpartiets minister(e) fikk til.. 

Nå skal det sies at vår forrige helseminister, Jonas Gahr Støre, også var bekymret for utviklingen, og at han satte i gang flere tiltak og et nytt fokus på de problemene vi står overfor.

Hvilke problemer
Når jeg skriver, eller uttaler meg om dette emne i media, er det gjerne mange som svarer med “hvilke problemer?”. For Norge, og vi nordmenn generelt, virker jo tilsynelatende sunne, friske, og velfungerende på fasaden, men graver du litt dypere ser du lett vi står overfor noen store utfordringer. Et av de største mener jeg personlig er økningen av sykemeldte. Nå skyldes dette selvsagt mange forskjellige grunner, og jeg skal ikke påstå at det ikke finnes mange legitime sykmeldte, være seg for kortere – eller lengre tid,. Likevel ser vi at fire av ti sykemeldinger skyldes slapphet/trøtthet, en trend jeg mener at vi lett kan snu ved hjelp av et fokus på riktig(ere) trening og et sunnere kosthold. Dette vil sammen kunne få ned sykefraværet i Norge – noe jeg blant annet kommer til å snakke mer om på fagdagen FitAtWork som jeg leder i Oslo 8.januar.

Så hva mener du? Er Høyre eller Arbeiderpartiet best for et sunt/sunnere Norge? Selv holder jeg en knapp på “helse-Høie”.. 

#Politikk #mat #kosthold #trening #helse #nyheter #debatt #Norge #kropp #trene 

#Cornelis 


Mvh
Cornelis i Hollywood

7 kommentarer

Siste innlegg