10 ting du aldri burde spise

Jeg får ofte spørsmål om jeg liker iskrem, om jeg spiser pølser, eller om sjokolade er noe jeg kan “unne meg”, så i dagens innlegg gir jeg derfor heller hele sannheten om “10 ting jeg ALDRI spiser” (og som jeg råder deg til å styre unna også…):

Les mer på: Corneliselander.com

Denne listen består altså av ting jeg aldri spiser eller har lyst til å dytte inn i kroppen, og dette er ting jeg stort sett mener de fleste også bør styre unna. Dette betyr ikke det samme som at jeg aldri har smakte det, eller at jeg er helt anti når det kommer til noe av dette (vel, kanskje et par av dem da 😉 ), men dette er altså stort sett ting jeg ikke ser det noen grunn til å kjøre i seg. La meg også gjerne vite i kommentarfeltet under om du også styrer unna disse tingene, eller om det kanskje er ting du ELSKER og som du ikke skjønner at jeg kan stå imot å kjøre i meg 🙂

Nr.1: Potetgull
Ok, så denne vet jeg det er vanskelig for mange å svelge, og sikkert noe enkelte av dere vil bli litt sur for at jeg nevner. Men dette er altså noe jeg verken liker eller mener at det er smart å kjøre i seg. Kort og godt er min mening at man burde holde seg unna!

Les også: Treningsprogram for deg som vil trene 3-4 ganger i uka

Nr.2: Pølser
Enten det blir servert i brød, lompe, eller som “naturel” er dette noe jeg ALLTID styrer unna. Og det uansett om det er kyllingpølse eller en annen “sunn” variant. Jeg rett og slett bare hater det, og det vil heller IKKE få deg i form.

Nr.3: Pommes frites
Videre er nok dette også et punkt mange av dere vil hate at jeg skriver eller nevner, men jeg klarer rett og slett ikke å kjøre dette i meg. I tillegg vil dette  IKKE være veien til årets “sommerkropp”…

Nr.4: Smågodt
Jeg skal gladelig innrømme at noe smågodt så absolutt kan være godt! Men det er også en av de største kaloribombene som finnes, og bare en liten pose kan fort inneholde godt over 1000 kalorier!

Nr.5: Iskrem
Igjen noe jeg selv stort sett liker, men som igjen kan være en liten kaloribombe, og som ikke vil få deg i form. Er det likevel noe du bare “må” ha så sett i hvert fall ikke skjeen i en bøtte, men lag deg en liten skål og ikke tøm ned alt første kvelden… Skal du kose deg med noe søtt og godt vil jeg personlig heller gå for gode, søte, proteinpannekaker. Nam!

Nr.6: Frossen-/ferdig pizza
Merk deg altså at jeg her skriver frossen pizza, og ikke for eksempel en sunn, hjemmelaget variant som du setter sammen basert på en sunn oppskrift fra Italia. De du finner i frysedisken på nærbutikken, not so much…

Nr.7: Sukkerrik brus
Ok, så ikke noe du spiser, men fortsatt noe jeg ikke selv liker å innta. Vel, jeg koser meg av og til med en Diet Coke, men altså ALDRI brus med sukker.

Nr.8: Burger
Ok, så dette er noe jeg stort sett ALDRI bestiller eller kjøper når jeg er ute og reiser…
Nr.9: Bensinstasjon “mat”
Jepp, bare styr unna…

Nr.10: Saus, dressing, og annet “unødvendig” som mange av oss drysser, heller, eller har oppå maten vår…
La meg nå også høre om du er enig i disse punktene, eller om du har noe å legge til (eller eventuelt ta bort) fra lista!

– Cornelis 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook
WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #hjemmetrening #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #trener #CornelisElander

13 kommentarer
    1. Ikke akkurat banebrytende å fortelle folk at godteri og potetgull er usunt. Skriv heller et innlegg om 5-10 ting man ikke burde spise, men som folk flest kanskje ikke er klar over er usunt.

    2. Altså du kan potensielt spise akkurat hva du vil så lenge man får i seg nødvendig kalorier, proteiner og vitaminer og holder seg på en riktig grense med kcal. Det er egentlig ingenting du IKKE kan spise, men ser at det er noen ting man burde holde seg unna, men det har mer med at du øker appetitt med mye sukker og mye av det skrevet over gir ikke akkuratt metthetsfølelse i fleng.

      Vil bare få frem at det er nok noe dypere enn det, og jeg tror absolutt man kan kun spise hamburgere i 3 mndr og fortsatt få vektnedgang og bygge. Er det sunt i lengden… nei.

      Ser gjerne at du hadde fylt ut litt mer enn bare, dette liker jeg ikke og dette bør du heller ikke spise.

    3. Spiste potetgull før. Helt til jeg så ett eller annet program på tv hvor de nesten fylte en teskje med fett fra ETT flak!
      Etter det har jeg ikke klart det,blir kvalm av tanken.
      Dette er mange,mange år siden og jeg husker ikke engang hva programmet handlet om. Men den teskjeen med fett har brent seg fast.

    4. Holder meg unna alt dette, bortsett fra smågodt (dog i veldig små mengder) og ketchup da, som jeg regner med går under Sauser, dressing og annet unødvendig. Min egen lille guilty pleasure tenker jeg.
      Hadde jeg klart å holde meg til litt is, hadde jeg spist det, men ender bare opp med hele bøtta.

      1. Hehe, lilt ketchup må vel være lov 😉 Man kan selvsagt spise alt dette, om man klarer å kontrollere det og styre det i litt mindre mengder. Men for de fleste er det vel kanskje vanskelig å si “bare en håndfull potetgull” 😉

        Selv styrer jeg altså stort sett alltid unna disse tingene, men liker til gjengjeld litt sjokolade 😉

    5. Jeg er glad i pomme frites – riktignok min egen hjemmelagde variant av poteter jeg dyrker selv og fritert med «airfry», altså luft istedenfor olje!

      En svært skjelden gang kjøper jeg brus, med da MED sukker. Diettbrusen vil jeg helst ikke ha i kroppen på grunn av all dritten de har puttet oppi den!

      Ellers så er jeg sånn høvelig enig med deg!

    6. Dette gjelder vel mest fabrikklagd matvarer, man kan fint lage sunne varianter av mye som er skrever ned her. Til og med fries.

    7. Er så enig med deg på disse punktene her, kunne skrevet opp en helt lik liste selv! Alle disse punktene er ting jeg også ønsker å holde meg unna. Noe synes jeg blir vanskelig da det spises mye av mine nærmeste som pizza og noen ganger burger. Da blir det ofte til at jeg ikke gidder å lage min egen mat og velger å spise det samme. Er det noe jeg burde heller velge å lage og spise de dagene det spises burger og pizza hjemme? Som f.eks fullkornspasta elle noe annet. Har du noe tips til meg der for å unngå å spise den frossenpizzaen? Ofte lager vi det pga vi har liten tid til å lage annen mat, men da skulle jeg gjerne hatt noen gode alternativer til noe annet som er raskt å lage men som faktisk er sunt å spise.

      Ellers kan det bli pølser noen ganger også, men igrunnen svært sjeldent i løpet av et år. Så tenker at jeg tåler det. Å de gangene blir det de litt “sunnere” variantene. Ellers er potetgull, smågodt, brus, is, bensinstasjonmat og all dressing og det enkelt å styre unna synes jeg. Potetgull er som du sier over her, det er så og si ingen som bare tar en håndfull med potetgull hver gang de spiser det, det settes aldri frem kun en håndfull med potetgull på bordet. Potetgull, smågodt, is og sjokolade er alle ting som er typisk at en bare må ha mer av når enn først begynner på det, så har funnet ut at det letteste er å ikke ha det lett tilgjengelig. Ofte når man føler seg godtesyk er man ofte bare sulten allikevel og da er det vel bedre å spise noe som metter mer. Jeg prøver alltid å tenke over også at jeg får mye bedre samvittighet og mer ut av det ved å velge noe sunt eller noe som metter godt i den situasjonen, da vil man raskt glemme at man hadde lyst på noe godt.

      Selv om det er enkelt å vite at disse matvarene ikke er sunne, mener jeg det er viktige matvarer å ha fokus på å redusere eller droppe. Ihvertfall dersom en ønsker å holde seg i form. Det er utallige mengder med fett og sukker i disse matvarene! Folk har ofte en slags tendens til å gå inn i en forsvarsmekanisme når det snakkes om ting de selv vet de spiser en del av, for de tør ikke å innrømme det og står sterkt på at man bør få spise hva man vil. Å JA! man skal få spise hva man vil. Men det er ikke budskapet her, jeg ser mange rundt meg som propper i seg det ene og det andre av disse matvarene hver uke, og jeg tror mange har godt av å ihvertfall redusere inntaket av disse matvarene og faktisk innrømme for seg selv at ja faktisk så spiser jeg vel mye av pizza, is osv. Folk har forskjellig syn på mat, og noen forstår ikke hva mye eller lite inntak av mat er. Å bare drite i hva som går inn er det noen som gjør, og det er helt greit, men ikke forvent å kom i bedre form. Kostholdet har utrolig mye å si for treningen og hvordan kroppen utvikler seg.

      Når det er sagt, det er mange som klarer å kontrollere matinntaket helt fint og på en balansert måte! Jeg er kanskje litt ekstrem på min måte, men står ved det innlegget Cornelis har lagt ut her, at det er viktige matvarer å redusere eller droppe. Det er ikke i nærheten av næringsrikt eller sunt for noen. Sier ikke at man ikke skal få kose seg litt av og til, men er det en ting man bør tenke litt over og ikke bare gi F.. i så er det hva vi putter i oss. Jeg kjenner flere som har pizza mange dager i uken, i tillegg til is til dessert etter nesten hver middag. Er dette virkelig bra? Noen tenker bare på hva som er godt og lever fint med det, men har man et ønske om å komme i form også, tenk litt på kostholdet også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg