10 ting du ALDRI burde gjøre i LA


1. Ikke prøv å klatre opp til Hollywood skiltet!
Vel, om du ikke ønsker å bli arrestert og kastet ut i hvert fall…

2. IKKE lei en Mustang, og cruise gjennom Beverly Hills. Bare ikke gjør det…
En av de mest klassiske eksemplene på at du er  “turist” i LA er at du cruiser rundt i en skikkelig fargerik Ford Mustang… Nå synes jeg altså selv at særlig de senere årsmodellene av bilen kan være både morsom og fin – særlig i Europa – men IKKE lei deg en slik i LA. Vel, om du gjør det så kjør den for Guds skyld ikke igjennom Beverly Hills og tro at du er “posh”. Du er det virkelig ikke…

3. Ikke gå alene i et nabolag du ikke kjenner
Om du ikke kjenner nabolaget [svært] godt, ikke gå alene på kveldstid! Noen nabolag kan rett og slett være farlige, og det er alltid en større risiko om du går alene. Ta forhåndsregler, spør lokalbefolkningen, og gå aller helst sammen med andre på kveldstid. LA er en stor og til tider farlig by, så kjenn til området du befinner deg i, og ikke gjør dumme ting som å gå alene gjennom ukjente gater, parker, osv.

4. Ikke dra på restaurant uten å vite prisen først…
Jeg husker fortsatt min første tur til LA for over ti år siden, da jeg gikk nedover Rodeo Drive for første gang i mitt liv. Etter noen timer med shopping og sightseeing hadde jeg plutselig lyst på litt mat, og gikk inn på første lille kafé jeg så. Jeg gikk inn, satte meg ned, og gjorde meg klar til å bestille da jeg plutselig oppdaget at selv en liten salat kostet over $200… Jepp, du leste riktig. En salt til ca. kr.2000… Ting koster fort skjorta i denne byen, så vit litt om reastauraten du skal gå på før du plutselig sitter der med en regning du ikke klarer å betale…

5. Ikke ta bussen til Vegas, San Francisco, og andre destinasjoner
Jeg kan faktisk underskrive på at dette er noe du bør styra unna siden jeg nettopp gjorde dette feilgrepet én gang for mye i mitt liv. Lei deg en bil selv, eller ta flyet – ikke bruk bussen!

6. Ikke sykle gjennom byen
Å sykle nede ved vannet i Santa Monica, eller i smågatene i Beverly Hills er greit, men ikke tenk at du kan sykle fra hotellet eller herberget du bor på i Hollywood og ned til vannet. Ikke bare er det fryktelig langt å sykle (tro meg, LA er MYE større enn du tror), men det kan også av flere forskjellige grunner rett og slett være livsfarlig. Trafikken er blant de mest intense og tøffe i verden, og du kan også havne i litt feil nabolag eller møte på folk du ikke vil like. Ta en Uber, lei en bil, eller ta i verste fall lokalbussen. Men dropp sykkelen!

7. Ikke gå på rødt lys!
Dette er faktisk sant; du kan få en HEFTIG bot om du blir tatt, og det er også fryktelig farlig her. Folk forventer nemlig ikke at folk krysser veien til fots, og har folk grønt lys til å kjøre så vil de også kjøre uten nærmest å se seg om. Så IKKE gå på rødt lys, og se også både til høyre og venstre når du krysser på grønt…

8. Styr unna Venice tidlig på morgenen, sent på kvelden, og dropp det helt i helgene!
Ok, så Venice beach er av mange forskjellige grunner kjent over verden, og nesten alle som kommer på besøk til L.A. drar hit for å se “Muscle Beach”, Gold’s Gym, og boardwalken, men vær forsiktig med når du kommer hit og ikke dukk opp etter mørkets frembrudd! Vær også forsiktig tidlig på morgenen, mens fortsatt mange av de hjemløse pakker opp teltene sine, og styr unna boardwalken i helgene. Dette er ikke alltid et trygt og bra nabolag, men absolutt interessant og fint å se mens du er her – men pass altså på!

9. Ikke shopp på Rodeo Drive!
Ok, så jeg var på shopping med en mangemilliardær her en gang, da selv han synes shoppingrunden ble litt i dyreste laget. Dette er kanskje verdens dyreste shoppinggate, og har du ikke et utømmelig budsjett, og du aller helst kommer [som de fleste av naboene mine] fra en av de oljerike midtøsten landene, så bare dropp å prøve å shoppe her. En helt vanlig t-skjorte kan feks fort koste deg 10-15.000 – ja folkens, for en t-skjorte…. Styr unna!

10. Ikke ta en “star home tour” busstur…
Ok, så noe av det mest patetiske og forferdelig jeg ser her i LA er disse “star bussene”… Ikke vær en av disse som sitter i en trang, varm, og ukomfortabel buss, som snirkler seg oppover Hollywood Hills, og gjennom Beverly Hills på utkikk etter kjendiser. Hvis du ønsker å se kjendisenes hus kan du enten søke det opp på nett selv, eller rett og slett bare kjøpe “kjendis kartene” og kjøre løypa selv. Ønsker du virkelig å se en kjendis vil du ellers også ha mye mer suksess med dette på et av de mer “dyre” kafeene i Brentwood og Beverly Hills enn du vil i en av disse turistfellene. Styr unna!

 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM

8 kommentarer
        1. Litt LOL artikkel….Jeg vurderte leie en ferrari i 2012, men leide en ekte muskel Corvette Cabrio i gul…. De prøvde å rippe meg for endel mer penger enn det stod i annonsen,, men bortsett fra det…., tok faktisk en liten burnout med den midt nedi ved venice der… og folk applauderte . hehe

    1. Mange plasser i USA jeg håper jeg i fremtiden kan besøke, LA er ikke på den listen for å si det mildt.

    2. Kan forstå at det er en ordentlig “turistgreie” å leie Mustang for å kjøre rundt i Beverly Hills, men er det egentlig feil? Man er jo en turist og er nok ikke alle som ønsker å bli sett på en lokal LA beboer. Jeg var forsåvidt ikke en av de som leide Mustang, vi gikk for en SUV, men neste gang blir det nok Mustang. Er ikke så mange muligheter man får til å cruise rundt i en cabriolet i Norge 🙂

    3. Hva er problemet med å ta bussen til Vegas? Hadde da ingen problemer da jeg gjorde det. Gikk smertefritt, var billig og gikk omtrent like kjapt som om jeg skulle ha dratt til flyplassen, sjekket inn bagasje og ventet på bagasje i Vegas.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg