10 ting du aldri bør gjøre når du trener

Her er en 10 ting du ALDRI bør gjøre når du trener:

Les mer på: Corneliselander.com

1. Ikke løft tyngre vekter enn du klarer å løfte
Ikke løft tyngre vekter enn du klarer å få opp [uten eventuelt hjelp/spotting] i øvelser som benkpress og knebøy. Det SISTE du vil ende opp med er å sitte i bunnposisjon med vekter du ikke klarer å få opp, eller en vektstang du ikke makter å løfte opp fra brystkassen. Trener du alene, og likevel ønsker å pushe deg selv maksimalt, kan da en øvelse som floorpress eller knebøy/benkpress i Smith være smart.

2. IKKE ta bilder av deg selv…
Ok, så jeg mener det er helt greit å ta selfies og bilder av deg selv på treningssenteret, MEN ikke gjør det så det sjikanerer andre eller du opptar maskiner og utstyr som andre kunne ha brukt. Husk; vi er ikke primært på treningssenteret for bare å fortelle alle andre hvor flinke vi er…

3. Og; ikke oppta flere apparater på én gang…
Jeg vet ikke hvor ofte jeg ser dette når jeg gjester andres treningssentre, og ser hvordan folk som trener på gym [jeg ikke driver] løper frem og tilbake mellom maskiner og apparater, som om det var deres eget gym…

4. Tørk opp etter deg!
Det er helt greit å svette når du trener, MEN husk å tørke opp etter deg!

Les også: Den beste treningen å utføre hjemme

5. Ikke les i magasiner og aviser!
Ja, ikke sitt og les i magasiner eller aviser, MENS du sitter og opptar et apparat! Stepp til side, og la andre bruke utstyret! Forøvrig er også det å følge med på mobilen eller tv’en, og/eller lese når du er og trener noe av det dummeste du gjør…

6. Ikke plag folk som trener!
Sitter jeg og trener med x-antall hundre kilo i knebøy – så kom da ikke og spør om du kan “work in” mellom settene mine med bicepsurl på 10kg… Det er helt greit å la folk trene i mellom settene, men la det være opp til den som benytter utstyret om det er greit eller ei. La folk få trene med de få settene de trenger i fred, men vær heller ikke den som “holder av” et apparat over lang tid. Skal du trene knebøy, markløft, utfall, osv. – og alt i ett og samme apparat – ta da en liten pause i mellom øvelsene, og la andre slippe til! Er du imidlertid den eneste på gymmet er det bare å kjøre på!

Følg meg også gjerne på Facebook!

7. Ikke glo på andre!
Husk at det å gå på treningssenter ikke alltid er like gøy/moro for alle, og særlig kan det være litt ubehagelig for nye medlemmer eller folk som kanskje aldri har trent før. Uansett hvem det måtte være, så ikke vær den som gjør at andre slutter å trene fordi du stirrer eller glor.

8. Ikke kast vektene i bakken mellom settene og repsene!
Personlig er jeg virkelig lei av folk som kaster vektene i bakken, og nei det får deg IKKE deg til å se tøffere eller sterkere ut… Skal du trene de tyngste reps’ene på feks markløft, så sørg for at du har ordentlig gulv polstring under. Husk også at du er du nødt til å virkelig kaste fra deg vektene, så trener du kanskje med vekter tyngre enn du strengt tatt makter 😉

9. Sett utstyret tilbake på plass etter deg!

10. Og til slutt en kjapp oppsummering av dannelse og oppførsel man bør ha på gymmet; ikke baksnakk/gjør narr av andre, ikke ypp eller lag dårlig stemning (selv om testosteronet pumper, så OPPFØR DEG!), vær hyggelig mot de ansatte, og rydd opp etter deg (gjelder like mye i garderoben som vektsalene og alle andre steder på treningsstudioet).

Generelt er det vel akkurat de samme normer og regler som fungerer på et gym som hvor som helst ellers i samfunnet. Så vær høflig, og oppfør deg overfor andre slik du ønsker at andre skal oppføre seg overfor deg!

Stå på!
Cornelis

4 kommentarer
    1. Hei C! Liker bloggen og følger deg på insta, men jeg har noen spørsmål.

      Hva må jeg gjøre hvis jeg trener masse, spiser sunt, men fortsatt føler at magen ikke blir strammere? Hva gjør jeg feil?! Håper på svar.

    2. Hva med å sitte/ligge med mobilen mellom settene? En egen mobilpuff, kanskje. Vekk fra apparatene..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg