– Trening viktigere enn mat

– Trening viktigere enn mat!

Ja, omtrent så teit kan du svare på ukas slankedebatt.

Denne uken har NRK kjørt en debatt om det bør være «Trening eller slanking», og invitert gjester for å argumentere for eller imot. Plutselig ble også nivået på debatten om helse, trening, og kosthold generelt på et nivå det er lenge siden jeg har sett maken til. I verste fall mener jeg utsagnene kan være med på å skremme nordmenn som allerede trener fra å gjøre det mindre – i beste fall får vi i hvert fall ikke flere i form…

Les også: Den beste treningen å utføre hjemme

Tirsdag kjørte min venn Fredrik Solvang en debatt om trening og slanking på NRK tv, og inviterte gjester i studio for å diskutere hva som eventuelt var viktigst. Dette var i mine øyne noe av det verste jeg har sett av misinformasjon og trist budskap fra ekspertene i Norge, og flere av dem regelrett snakket forbi hverandre og blandet temaene slanking og fedme-behandling. Du kan nemlig ikke sammenligne disse to, og behovene og metodene en eventuelt tyr til for å hjelpe de aller største er ikke de samme en bør gi de som går inn på Sats eller Elixia etter nyttår for å ta av et par, tre kilo. Det er forøvrig ikke vekten i seg selv som er hovedproblemet blant den norske befolkning i dag, men at man rett og slett spiser for mye usunn mat OG sitter alt for mye stille. Det bør altså ikke være en “enten eller” problemstilling, og helsemyndighetenes representant hadde heldigvis flere gode poeng om at de ønsker å få nordmenn flest i aktivitet og i bedre form. I tillegg poengterte hun også viktigheten av å prøve å holde folk sunne og tynne over tid, og ikke bare gjøre svært drastiske knep for å få folk raskt ned i vekt. For som personlig trener Yngvar Andersen også poengterte; “Hvis en skal gå raskt ned i vekt så er det jo ingen tvil om hva som er mest effekt, det er å ikke spise noe” – noe han selvsagt ikke anbefalte, men dro fram for å vise et poeng.

Disse poengene ville imidlertid ikke overlege Rønnaug Ødegård lytte til, og hun gjentok gang etter gang at det bare er kosthold som fungerer på vekten. Det er det forøvrig ikke.

Du forbrenner av å trene!
Jo da, du forbrenner og bruker kalorier når du trener, og opprettholder du da matinntaket på samme nivå som før du begynte vil du kunne gå ned i vekt. I tillegg vil det å ligge i kaloriunderskudd over tid også kunne gjøre at kroppen eventuelt begynner å spare på kaloriene. Da må aktivitets mønsteret og hverdags mosjonen ytterlige OPP – og slik kan det å smette inn litt mer mosjon, trening, bevegelse (kall det gjerne hva du vil) faktisk gjøre at du lettere oppnår målene om en SUNNERE, sterkere, og tynnere kropp.

Det er forøvrig også få som har vært mer høyrøstet og advart mer om all den usunne, farlige maten i Norge enn nettopp meg, men det betyr ikke det samme som at du bør glemme, eller neglisjere, viktigheten av nok og riktig trening. For trener og beveger du deg mer, og du ikke inntar mer mat enn før, VIL du som sagt gå ned i vekt. Noen vil da kanskje ta dette nettopp som et argument for at kontroll av kostholdet er viktigst, men ikke så fort. Jeg vil nemlig påstå at det er LETTERE å få folk flest til å trene mer enn det stort sett er å få dem til å spise mye sunnere og strengere. Mitt kosthold er feks noe de færreste [visstnok] tror de kan klare å følge. Ikke det at det i mine øyne er så strengt, men å kutte ut alkohol, smågodt, potetgull, saus, dressing, burger, pommes frites, og pølser [for å nevne noe] er visstnok for hardt for de fleste… Å legge inn litt mosjon og trening hverdagen igjennom klarer derimot de fleste!

Poenget mitt er at for folk flest er det å legge til litt trening i hverdagen en MYE ENKLERE oppgave enn det er å drastisk begrense inntaket av «alt som er godt». Jeg skjønner ekspertenes mening om at kosthold teller, og jeg er den første til å være enig der, men trening ER enklere og mer effektiv for folk flest å få til. Og derfor svarer jeg ukas banale debattnivå med at “trening er viktigere enn mat” om målet er å gå ned i vekt og stramme opp. Personlig mener jeg selvsagt at begge deler teller.

 

– Cornelis 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #hjemmetrening #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #trener #CornelisElander

1 kommentar
    1. Triceps viktigere enn biceps En av de vanligste feilene mange gjor er nettopp ogsa a overdrive arbeidet pa biceps, mens man neglisjerer triceps. De fleste som onsker seg store armer tenker nemlig gjerne at biceps er det viktigste a jobbe med, mens realiteten er at a trene opp triceps (som armene dine faktisk prosentvis bestar mer av) vil v?re veien a ga om du onsker deg store, sterke armer..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg