hits

Trender

Treningsmetoden som gjr deg sterk og stram p 4 min!


Ikke kast bort tiden din p trening som ikke gir mening eller resultat. Her er metoden som vil gjre deg bde sterk og stram p svrt kort tid, og noe ALLE har tid til utfre!

Les mer p: Corneliselander.com

Treningsmetoden "Tabata" er i vinden som aldri fr, og lover deg superformen p kun fire minutter [av gangen]. Et eksempel p Tabata er for eksempel min egen favoritt Geriljakardio, men kan man ogs benytte seg av metoden i et styrke- program? Vel, s klart!

HIIT
Tabata er en form for "HIIT" [High intensity interval training] av Dr. Izumi Tabata. Han er en japansk forsker som opprettet metoden for idrettsutvere tilbake p 1990-tallet, der mlet var utfrte maksimal intensitet/innsats over 20 sekunders sykluser, etterfulgt av 10 sekunders hvile. Dette ble s gjentatt tte ganger p rad, eller rundt 4 minutter totalt, og Dr.Tabata fant ut at dette forbedret bde de aerobe og anaerobe nivene til utverne. Metoden er en utfordrende form for intervall- trening, og br brukes med forsiktighet og kun av dem med generelt god helse. Som nevnt innledningsvis er alts geriljakardio en form for Tabata trening, mens jeg i dag skal beskrive hvordan dette ogs kan legges inn i ditt styrkeprogram for optimal effekt. For om du har liten tid, men likevel nsker oppn syke resultater, er dette nemlig hva du br trene!

Les ogs: 12 ring ber om treningshjelp

Tradisjonelt sett utfres alts Tabata trening p en sykkel eller tredemlle, men stadig flere og flere fitnesseksperter verden over benytter seg n av dette ogs i deres treningsprogram slik at man kan trene atleter eller kunder p en ekstremt effektiv mte samtidig som man oppnr maksimalt med resultat. Uansett hva man trener eller utfrer gr prinsippet fortsatt ut p at man utfrer n eller flere serier med tte sykluser 20 sekunder maks innsats, etterfulgt av 10 sekunders hvile imellom.

Flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

"[Izumi] Tabata discovered that combining high-intensity intervals with periods of short recovery was extremely effective at reducing the time of training while increasing hisathletes fitness levels. This turned on its head the prevailing theory for achieving optimal fitness - that you needed to run for many miles to see results. It also began to steer the fitness world away from steady-state training - whether a long run or a brisk walk - to HIIT."
- Pete McCall hos The American Council on Exercise, om Tabata trening

Forskning har vist at HIIT, enten i form av varianter som CrossFit, P90X eller Tabata bde kan ke muskelmasse, hypertrofi, og ellers vre et svrt effektivt redskap for blant annet oppn vekttap (Laursen 2010;. Perry et al, 2008; Helgerud et al., 2007). Og om du selv krysser av for n eller flere av disse nskene er dette i hvert fall noe du br vurdere legge inn i ditt treningsprogram.

Les ogs: Slik fungerer kreatin

Eksempler p Tabata sirkeltrening varianter:
Tabata 1: Squat Jumps og Lunge Jumps
Tabata 2: Burpees og Mountain Climbers
Tabata 3: Lateral Skates og Knee Tucks
Tabata 4: Air jacks og Sprints
(4 runder p hver velse = 8 runder, eller 4 minutter per Tabata)

For flere og flere fr ynene opp for at trening ikke behver ta timer av gangen, og som jeg alltid sier br du heller trene hardt, kort, hyppig, og riktig! Og Tabata trening har alle tid til utfre!

- Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformMedCornelis #tren #Side3 #blogg #blogginnlegg #godmorgen #Norge #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

DETTE BLIR DE STRSTE TRENDENE I 2016


Styrke, yoga, lping, eller kanskje noe helt annet? Her er hva som blir de strste treningstrendene i 2016 [og du gjetter aldri hva nr.1 blir...]:


Les mer p: Corneliselander.com

Lping eller styrke?
Nylig la The American College of Sports Medicine fram listen over hva som blir de heteste treningstrenden for 2016, og verken lping eller styrketrening troner nemlig p toppen. Som Side2 skriver i dag er det nemlig brbar teknologi som vil bli det strste innen treningssjangeren neste r, og dette langt foran funksjonell trening og PT-timer.

- Teknologiske apparater er n blitt en viktig del i vrt hverdagsliv, og det har endret mten vi planlegger og disponerer vre treningskter, sier studieforfatter Walter R. Thompson til Shape.com. Og med brbar teknologi mener man alts elektroniske enheter som for eksempel pulsbelte, aktivitetsklokker, hndholdt GPS og lignende.

Les ogs: Dette vil motivere deg p trening i dag!

- Brbare enheter gir ogs umiddelbare tilbakemeldinger som kan gjre brukeren mer bevisst p sitt aktivitetsniv, og som kan motivere brukeren til n sine treningsml, mener Thompson.

Her er ti p topp listen:
1) Brbare teknologiske enheter
2) Egenvektstrening
3) Hy Intensiv Intervall Trening (HIIT)
4) Styrketrening
5) Treningsekspertise med utdanning og erfaring
6) Personlig trening
7) Funksjonell trening
8) Treningsprogram for eldre
9) Trening og vektnedgang
10) Yoga

Benytter du deg av pulsklokke eller andre teknologiske hjelpemidler under trening, og mener du dette er et steg i riktig retning? [no pun intended... ;) ]

Cornelis

Flg meg ogs@corneliselandereller lik fanpagen minHollywoodTrenerenp Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #iform #Side3 #Norge #CornelisTrenerNorge #IformMedCornelis #treningsbloggen #trener #CornelisElander

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger