hits

desember 2013

Her har tynne ingen adgang

Debatten om overvekt og fedme er aktuell ogs i USA, der n to tredjedeler av befolkningen sliter med problemet. Dette har n ogs resultert i at enkelte helsestudioer kun retter seg inn mot denne gruppen, og faktisk ikke tillater tynne trene!

Tynne ingen adgang hos Downsize Fitness i Chicago - bortsett fra trenerne..

g p helsestudio og trene kan vre en utfordring, og til tider ubehagelig, srlig for personer med ekstrem overvekt og fedme. For mange er dette s tft og intimidating at man faktisk ender opp med ikke trene i det hele tatt, og som jeg har uttalt mange ganger tidligere er det nettopp disse jeg er mest imponert over nr jeg faktisk ser dem trene!

Les mer p:Corneliselander.com

P bakgrunn av dette har ogs en treningskjede i USA, Downsize Fitness, begynt rette seg spesielt inn mot den grupperingen som 2/3 av amerikanerne faktisk tilhrer. Det eneste problemet er at de samtidig ikke tillater tynne trene..

S er det en god ide lage egne helsestudioer for folk som er overvektige, og ellers ville flt seg utilpasse med trene sammen med typiske
treningsnarkomane? Eller er dette bare ytterlige med p sette et skille mellomfatogfit? Og hva med nr de eventuelt skulle komme i ml? M de da bytte gym, eller vil studioet srge for at de kanskje aldri kommer seg helt dit?


La meg vite din mening!


Cornelis i Hollywood

#trene #helse #trening #iform #kropp #kosthold #gym #nyttr #debatt #jul #innlegg #blogg #diskusjon #meninger

Sixpack p 1 uke!

nsker du deg sixpack og strammere mage? Fortsett lese hvis du vil vite hvordan den kan komme p plass i lpet av en uke.



Lyst p mindre fett, og en strammere mage? Vel, da er du nok ikke alene. Ved gjre noen enkle sk p Google vil du fort se at dette er noe mange sker etter, og kanskje enda flere skriver om. Det kryr nemlig av personer der ute som mener de kan gi deg sixpack og en flat magein no time, men dessverre er det nok mere skryt enn virkelige fakta. Bladene, magasinene, og mange trenere liker nemlig gi deg inntrykk av atjo da, du kan f sixpack p n uke, selv om virkeligheten er noe ganske annen..

Les mer p:Corneliselander.com




Istedenfor love deg det skal jeg heller fortelle deg hvordan du ved hjelp av noen enkle rd og triks kan sette opp et godt ukesoppsett og program som du s m utfre overnoenuker for f den stramme, fine magen du alltid har nsket deg.Og flger du rdene mine til punkt og prikke svil du se en markant forskjell i lpet av selv bare noen f uker! Det vil alts bare ta litt mer enn n..

Cornelis` Planke Pushups p Swissball- mine klienters favoritt. Ikke fordi den er s deilig og morsom kjre, men fordi den virkelig tar.Prv den n i jula!



Nei, du kan ikketa igjen..
De fleste som starter trene har en tendens til overtrene, eller slite ut, magemusklene i begynnelsen. Enda flere tror gjerne at det gr an ta igjen tapt trening ved trene litt ekstra mye - noe som selvsagtikkestemmer. De som trener mage fem dager i uken vil nemlig ikke ndvendigvis f noen bedre trent mage av den grunn. Muligens heller tvert om!



Flg meg ogs gjerne p Facebook!

Tren magen, OG ryggen!

Det hjelper alts ikke overtrene magen, spesielt ikke om du ogs samtidig neglisjerer ryggen. Det kan faktisk vre viktigere trene korsrygg enn rene situps alene, i hvert fall like mye. Og du br ei heller glemme resten av kroppens muskelgrupper. Som en vis mann sa en gang; du er ikke sterkere enn din svakeste muskel.. Mye sant i det ordtaket!

Hvilken velse er best?
Vanlig sprsml jeg fr fra mange av dere, og her skal jeg gi deg en hemmelighet: ingen rene magevelser i det hele tatt.. Beste magevelse? Da vil jeg muligens trekke fram kneby..Tunge,riktig utfrtekneby er nemlig noe av det som tar best p hele kroppen, ogs mageregionen. Selvsagt vil det ikke gjre store underverker om du bare kjrer en million lette repetisjoner, mest snn for syns skyld. Drar du derimot virkelig p, og helst fr noen til sikre deg slik at du kan utfre tunge, fine repetisjoner, s tro meg; da vil du merke det.. Ogs p magen. For den beste direkte magevelse vil jeg alts, som nevnt over, trekke fram min egen planke pushup.



Hvor ofte?
N er det alts ikke ndvendigvis viktig, eller riktig, trene s mye direkte magetrening - s lenge resten av programmet ditt er satt opp korrekt, og inneholder mye indirekte aktivisering av mageregionen. Har du for eksempel lagt inn en virkelig god beinkt, og kjrer tungt og riktig p rygg, blir det skulle kjre titalls med isolasjonsvelser p magen nr sagt overfldig og feil. Prv i hvert fall begrense det til maksimalt to ganger i uka - noe mer og du vil garantert ikke se den effekten du hadde hpet..



Til slutt m det ogs sies at for virkelig stramme, fine magemuskler m ogs kostholdet p plass, og aller helst best av mye riktig fett og protein!


Fra mitt intervju med Det Nye - i butikkene n!

God Jul til dere alle!
Cornelis

#trening #kosthold #trene #iform #jul #nyttr #helg #lrdag #GodJul #nyheter #trener

Ja du kan ta treningsfri, men...

Frst m du ogs trene!
Treningsfri og hvile er faktisk svrt viktig skal du f til noe ut av treninga, og mange (meg selv inkludert) vil si at korrekt mengde restitusjon og hvile er vel s viktig som selve treningen i seg selv - nr man trener regelmessig!

Les mer p:Corneliselander.com

Jul og nyttr str for dr, og med det tar mange (frivillig eller ei) seg litt ekstra fri og koser seg med opp mot 6500 kcal bare p juleaften..
Og det er greit! Ja, du hrte riktig, [slemme] PT'en i LA mener nemlig at du br f kose deg og slappe litt av n over jul og nyttr! Det er alts bare en liten hake med det hele; du m ha noe faktisk ta deg fri fra..

S har du ikke trent noe hsten igjennom er det bare sette igang n siste uka fr jul - s skal du "f lov" til ta deg bde n og to dager fri n over jul og nyttr..

Lr av Cornelis p fagdagen FitAtWork 8.januar!

God frjulstid til dere alle!
Cornelis

#trening #helse #jul #julemat #trene #nyttr #iform #kropp #muskler #kosthold #Nettavisen

Slik blir du stor og sterk

Her er tipsene til hvordan du mest effektivt kan dele opp treningsuka for ke i bde styrke, og muskelmasse:

Jeg har tidligere nevnt at man minimum br trene tre kter i uka, og at de frreste har nytte av trene mer enn fem-seks. Nr det gjelder ren kondisjonstrening avhenger antallet kter selvsagt av hva mlet ditt mtte vre, og trener du deg opp mot en spesielle konkurranse eller sport kan du selvsagt ha nytte av trene mer. Er mlet imidlertid kun forbrenne, og bygge opp s store muskler som mulig, mener jeg kombinasjonen av geriljakardio og styrketreningen er veien g.

Les mer p: Corneliselander.com

Nr det gjelder hvordan man faktisk skal legge opp ktene og treningsuka er det flere problemstillinger som eventuelt vil melde seg. Er mlet bare bli s stor som mulig, kan det for enkelte faktisk lnne seg trene s lite som tre - fire ganger i uka (selv om det for mange [undertegnede inkludert] kan fles vanskelig begrense treningsmengden).. Sliter man mer med bygge noe er det ogs mange som ogs (feilaktig) faktisk ender opp med overtrene nettopp den delen av kroppen en sliter med, samtidig som en gjerne neglisjere annen viktig stttemuskulatur. Og dette vil definitivtikkegi deg den effekten du nsker.

TRENINGSREGLENE
Under har jeg prvd sette opp noen essensielle regler tenke p nr du skal lage ditt eget program:

1. Variasjon
Svrt mange treningsprogram, eller personlige trenere, sverger kun til et spesielt antall repetisjoner, sett og noen konkrete velser, og selv om jeg ogs har enkelte velser jeg foretrekker framfor andre, er ordetvariasjondet de fleste glemmer fortelle deg. Hvis du for eksempel tror at Arnold alltid trente tre sett, og kun holdt seg til 5-6 repetisjoner p hver velse, m du nesten tro om igjen.De beste vet at det viktigste for muskelvolum og styrke nettopp ligger i at kroppen aldri blir for kjent med treningen, og gjr heller det jeg liker kalle for sjokke muskulaturen. P bakgrunn av dette br du selvsagt ha et godt oppsett i bunn, men varir og srg for at hver kt og treningsuke aldri ser helt prikk lik ut.

2. To ganger i uka
De fleste eksperter og gode programmer vil fortelle deg at hver muskelgruppe br aktiviseres minst to ganger i uka. P bakgrunn av dette sverger derfor mange til helkroppsprogrammer, noe jeg personlig er en motstander av. Lenger ned i denne artikkelen vil jeg heller vise deg et forslag til et programoppsett der du direkte, eller indirekte, stimulerer hver muskelgruppe minst to ganger i uka.

3. Tren biceps med bryst, og triceps med rygg!
De fleste trener gjerne triceps p brystdagene, mens en lfter biceps med rygg. Dette er ikke anbefale da det fort kan ende med at man bde overstimulerer samme muskelgruppe under hver kt, og at det gr for lang tid mellom hver gang samme muskelgruppe aktiviseres (se punkt 2). Igjen, som du vil se av programmet under, vil du f inn minst to kter p hver av muskelgruppene i uka ? blant annet ved at du trener triceps med rygg, og biceps med bryst.

4. Base vs. isolasjon
Ja, basevelser er trolig det viktigste du kan ha med i et godt oppsett, men for en virkelig godt trent og muskuls kropp br du i tillegg legge inn et par av de mest essensielle isolasjonsvelsene jeg har satt opp under.

FORSLAG TIL TRENINGSPROGRAM
Programmet under er laget med tanke p at man skal ha fire individuelle kter, og det br legges inn minst n hviledag etter for eksempel to sammenhengende kt-dager. Lykke til!

kt 1: Bryst og biceps
- Benkpress
- Skrbenk
- Flyes
- Bicepscurl
- Scottcurl
- Dips

kt 2: Bein og mage
- Kneby
- Marklft
- Gende- eller bulgarsk utfall
- Crunches p BOSU ball
- Sittende-/stende thev
- Cornelis planke-pushups p Swissball

kt 3: Skuldre og geriljakardio
- Skulderpress
- Shrugs
- Sidehev
- Fronthev
- Foroverbyd sidehev
- Geriljakardio

kt 4: Rygg og triceps
- Pullups
- Nedtrekk
- Marklft
- Franskpress
- Triceps pushdown i kabel
- Rygghev

Les ogs:Trener du pushups riktig?

Start det ny ret p en ny og bedre mte, og legg opp til riktig trening allerede i dag!St p, og snart god jul til dere alle!

Cornelis i Hollywood
#trene #iform #trening #jul #helse #kropp #tren #treningsprogram #nyheter #blogg #mandag #uke #bilder

Tjukkasgjengen

- Vi er en gjeng som liker vre sosiale og er i drlig form, men vi er innstilte p gjre noe med det! Mlsettingen vr er g fra "tjukkas til kjekkas".

Slik oppsummerer "Tjukkasgjengen" seg selv p sine egne hjemmesider, og oppfordrer med det Norges folk til komme seg opp og ut av sofaen, og ut trene. Gruppen, som har passert over 20.000 (!) medlemmer, er veldig fokuserte p at det skal vre sosialt, morsomt, og gratis. Og at det er en frivillig gruppe der alle "tjukkasene" selv m ta ansvar for egen helse, og vise treningsinitiativ p bakgrunn av egne nsker og ml.

Les mer p: Corneliselander.com

Hvordan f med seg de som trenger det mest?
Dette var en av grunnene til at jeg nsket ha med meg Jan Ellefsen, lederen av gruppa, med pFitAtWork8.januar i Oslo. Det er nemlig et paradoks at de som kanskje trenger trene aller mest er de som av ulike grunner ogs gjerne uteblir mest. Og jeg mener dette er et herlig tiltak for f folk flest ut og aktive! At man gjr det til en sosial greie er en ypperlig mte bde for sette fokus p noe vi alle har godt av, men ogs at man gjr det til noe folk lettere ikke dropper ut av s fort nyttrsforsettene er glemt..

Periodetrening er nemlig et stort problem for mange, s at man fler en viss tilhrighet, og eventuelt treffer p venner og kollegaer ker nemlig ogs sjansene for at en opprett- holder trene! Og er det noe jeg liker s er det det!

S st p "Tjukkasgjengen" - vi sees i januar!
Heng deg med her!


#trene #trening #iform #kosthold #nyheter #tjukkasgjengen #helg #fredag

Slik bygger du store armer

nsker du deg store armer? Er du mann er svaret gjerne ja, og forvrig ogs oftere og oftere blant kvinner. Her er hvordan du faktisk gjr det:

bygge sterke, store armer kan oppsummeres i noen veldig f setninger, noe jeg ogs har prvd gjre her. Flger du alle rdene under br du nemlig vre p god vei til bde strre og sterkere armer - og det selv fr jul!

Les mer p:Corneliselander.com

Tren triceps minst like mye (som biceps)

Armene dine bestr faktisk prosentvis av mer triceps enn biceps, og da hjelper det ikke overtrene sistnevnte for s neglisjerer frstnevnte. Som Arnold Schwarzenegger selv en gang sa: To achieve balance, proportion, size and shape in the arms, work all arm muscles with equal intensity. Break the individual muscles of the arms down into separate categories. This is where planning your arm training routine is all-important. (og som vi alle vet hadde han ganske god effekt av sin [arm-] trening..)



S hva er de beste tricepsvelsene? Vel, personlig anbefaler jeg dips, og ikke minst franskpress som noen av de aller beste. Trener du disse to velsene jenvt over ret igjennom vil det synes bde i triceps-, og ikke minst armstrrelse generelt. Og det mye bedre enn noen andre velser.

Sjokk muskulaturen

En annen grunn til at the "Governator" fikk s store armer var at han ogs fulgte rdet jeg selv har gitt flere ganger i media; framfor hele tiden trene p samme mte br du rett og slett "sjokke muskulaturen"ved overraske den med noe nytt. Trener du nemlig med samme gitte vekt og repetisjonsantall hver gang du er innom treningssenteret s klarer du ogs bare det, og vil forbli like god, sterk, eller stor som fr.. Det er med andre ord viktig at du pusher deg selv til nye hyder ved ogs utfordre kroppen med noe den ikke er vant med!

Min bicepsfavoritt
Min personlige favoritt nr det kommer til trening av biceps er kjre bicepscurl p Scottcurl benken i kabelapparat. Bring alts benken over i kabelapparatet, kjr vanlig scottcurl, men benytt deg av en kort stang i trinseapparatet framfor en EZ-stang.

Ikke tren for mye..

Gjerne favorittsetningen til flere av mine klienter, selv om det ikke er like enkelt (og behagelig) som det kanskje frst skulle hres ut som. Mange har nemlig en tendens til overtrene, srlig det en eventuelt tror/mener at en sliter mest med. Problemet er bare da at dette faktisk gjerne gir motsatt effekt av hva en egentlig nsker seg, og trene er egentlig det samme som " bryte kroppen ned", for s (forhpentligvis bygge den sterkere/strre opp igjen). Overdriver du da treningen av en muskel(gruppe) risikerer du bare slite den ut, for s ikke oppn mlet ditt. Derfor er den perfekte oppskrift heller trene mindre, men mye tyngre/hardere nr du frst holder p..

Kosthold
Som med all annen trening er det ogs
viktig at du fr i deg nok riktig nring skal du bygge store armer. Ved siden av "vanlig mat" kan det vre smart f i seg litt mer protein gjennom for eksempel en shake eller proteinbar, og srlig rett etter en hard treningskt. De fleste vet legge fokus p hardcore trening, men glemmer fort viktigheten av f i seg nok av de riktige byggesteinene vi alle trenger. Og hvordan dette gjerne str for minst like mye av sluttresultatet som treningen faktisk i seg selv!

F flere rd og tips her

Cornelis
#trening #treningsblogg #iform #muskler #blogg #nyheter #jul #bilder #innlegg #kosthold

Har vi det for godt i Norge?

Nr de strste debattene bestr av om mammaer br f "lov" til legge ut kommentarer om dyre merkeklr, eller om det er greit at nybakte mdre legger ut bikinibilder, har vi det kanskje rett og slett for godt i Norge?

Nei, jeg prver ikke her forsvare noen av tilfellene over, og enhver som stikker sitt hode fram, vre seg i media eller p "private" blogger m jo regne med "f hre det". I hvert fall har jeg selv begynt rette meg etter dette, og gidder ikke lenger bli opprrt eller irritere meg over folks usaklige kommentarer eller ubegrunnet kritikk. Vi som er synlige i media m rett og slett regne med f en "skyllebtte" en gang i blant, s fr heller de som kjefter bare st p - om det fr dem til fle seg noe bedre.

Les mer p: Corneliselander.com

Mitt sprsml er heller om vi rett og slett kanskje har det litt for godt nr dette, over uker, kan ta s mye oppmerksomhet, og bli dekket i enhver debatt? Det er et hav av nesten-, eller virkelige kriger pgende i verden, og konomien er heller ikke s sterk (selv i land svrt nre vre egne grenser). I Norge har vi alts imidlertid nok med diskutere en mamma som har sagt noe dumt p sin egen blogg.. Jepp, s godt (eventuelt vondt om du vil) har vi det her i Norge..

Selv er jeg en nordmann som ser det hele litt utenifra, her jeg holder til i LA, og selv om jeg kanskje ikke alltid merket det like klart da jeg selv bodde i Norge, opplever jeg det som at vi fortsatt har det jevnt over veldig bra i vrt lille land. Srlig om en tar en titt p resten av verdenen og nyhetsbildet..

Jeg er likevel fullt klar over at ikke alle har det "perfekt", selv i trygge, lille Norge. Det er mange som sliter med f endene til mtes, og srlig n opp mot en shoppingpreget hytid! Det finnes mange historier som burde vrt hrt, og det er bare s synd at all den spalteplassen er satt av til dekke av de "virkelige" nyhetene. Som at en mamma kjper merkeklr til sine barn..

God helg fra Hollywood!
Cornelis

#helg #fredag #Norge #Trening #nyheter #debatt #diskusjon #bilder #mening

Lavere sykefravr og bedre prestasjoner

Norge str overfor noen store utfordringer hva gjelder sykefravr og eksplosjonen innefor fedme og overvekt. 8.januar str jeg p scenen i Oslo for snakke om dette - og jeg hper se deg der!

8.januar leder jeg fagdagen FitAtWork sammen med flere av landets fremste eksperter, der vi vil komme med ls- ninger og rd til hva bedrifter og enkeltpersoner kan gjre for f ned sykefravret, f opp energinivet, og ellers hva vi som samfunn kan gjre for bekjempe fedme- eksplosjonen vi opplever i Norge om dagen.

Meld deg p her!

Det gyldne triangel: kosthold - trening - svn
Alle disse tre grunnpilarene er viktige skal man oppn god helse, og klare prestere over tid. De to frste blir gjerne omtalt og diskutert heftig i media, mens mange overser viktigheten av restitusjon og nok hvile Nr folk sier de er "i ferd med g p en smell", lider de i virkeligheten ofte av mangel p kvalitetssvn og har muligens svn apn eller insomnia. Det handler alts ikke bare om kvantitet (i dette tilfellet antall timer man sover), men vel s viktig kvaliteten - noe som her vil si hvor mye dyp svn man fr. Sistnevnte er essensielt bde for fysisk og psykisk oppbygging.


Trening handler naturligvis ikke bare om fysisk-, men ogs mental trening. Nyere forskning viser ogs at det er en link mellom det fle seg bedre med faktisk ogs prestere bedre, s mitt motto fungerer fortsatt; tren hardt, kort, hyppig, og riktig - f bedre resultater, fl deg bedre, og bli ogs bedre!

FIT@WORK 2014 - Oslo 8. januar p Clarion Hotel Royal Christiania

Bli med her!

#Trening #iform #helse #Norge #Oslo #Nyheter #kosthold #svn #trene

P trening med Indiana Jones


Sean Patrick Flanery, bedre kjent i Norge fra tv-serienYoung Indiana Jonesp TV3 ogBoondock Saints, og undertegnede p trening i Hollywood.

Bli med p Cornelis fagdag 8.januar i Oslo!

Her om dagen var jeg innom og hilste p gutta hos Hollywood Brazilian Jiu-Jitsu (HBJJ), av mange rangert som verdens beste sted trene kampsporten.I tillegg er det ogs her du gjerne finner flere av de strste stjernene, bde fra ringen og bak eller foran kamera, svette og trene seg opp til nye roller og prosjekter. Guy Ritchieer for eksempel en av de du kan risikere treffe p, og over ser du undertegnede fra en kjapp liten kt med "Indy", eller Sean Patrick Flanery som han egentlig heter.

God onsdag til dere alle!
Corneliselander.com


#trene #trening #iform #Nettavisen #blogg #innlegg #nyheter #USA

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger