hits

november 2013

Hvorfor du ikke kommer iform:

Det er ikke de store tingene i livet som skal til for komme iform - det er de mange sm..

Enkle ting du i hverdagen ikke tenker s mye over adds up, og gir plutselig STOR effekt om du ikke passer p! Selv trener jeg muligens ikke mer enn et par timer til sammen i lpet av en HEL uke, men gjr likevel mange sm og store vurderinger og hensyn daglig som for eksempel alltid begrense alkoholinntaket til et absolutt minimum, spise flere proteinrike mltider dagen igjennom, srger for f i meg kosttilskuddet jeg har godt av, og ellers andre ting jeg vet at faktisk fungerer!

Les mer p:Corneliselander.com

Det er alts ikke slik at man m bli helt treningsnarkoman (liker forvrig ikke den betegnelsen p noe jeg mener like s godt burde vre et kompliment) for komme iform. Og det er de sm tingene i hverdagen som virkelig gir de STRSTE utslagene p helse, kropp, og form!

N har vi forvrig ogs tikket inn i desember mned, og det er bare brette opp ermene, st p, og gjre bde de store OG sm tingene som til sammen srger for at vi oppnr "sommerkroppen". Og det kanskje til og med n i lpet av vintermnedene..

God mandag fra Hollywood!
Cornelis

#trene #trening #iform #jul #kosttilskudd #Cornelis #muskler

BR VI HA FRI I JULA?

Jul og nyttr str for dr, og med det sprsmlet "alle" stiller seg; br jeg ta fri?

Jeg snakker selvsagt om treningsfri, og selv om vi alle fortjener litt fri fra jobb og skole en gang i blant er det ikke ndvendigvis sikkert at vi fortjener, eller har godt av, for mye (trenings-) fri. Mitt personlige rd er at du IKKE tar deg julefri, og her er hvorfor:

1. Ta deg litt fri, men ikke n!
Jo da, vi har alle godt av n friuke av og til, men julestriden er ikke tiden ta det p. Selvsagt kan du, og er faktisk ndt til, ta deg n fridag eller to oppunder jul og nyttr (da flere av treningssentrene i landet holder lukket), men ta hele hytiden fri er imidlertid noe helt annet. S litt fri er greit - to uker er det ikke!

2. Ikke periodetren!
For opprettholde, eventuelt oppn, en sunn og sterk kropp br man trene jevnt og trutt HELE ret igjennom. Som jeg nevnte i forrige punkt har du godt av litt fri av og til, men lengre opphold fra trening har du derimot ikke! Periodetrening er noe av det verste du kan gjre, s tren jula igjennom og bygg "sommerkroppen" n!

Bli med p fagdagen FitAtWork 8.januar!

3. Tren n. Ta fri nr de andre kommer..
Vr iform til januar nr alle andre gr mann av huse for trene, og strmmer som gale til treningssentrene. Det er nemlig DA du eventuelt kan ta deg n uke fri eller ei, og ved trene n kan du dermed dra nytte av mindre fulle treningshus, og mer plass for deg selv til teste ut nye treningsmetoder og - teknikker.

4. Kaldt ute? Tren hjemme!
Nei, man m ikke trene p et helsestudio, eller ndvendigvis ut lpe i skog og mark for se effekten av trening. Selvsagt kan det friste mer sitte foran peisen med en varm kopp kakao og se p julefilmer n i disse hytider - s lsningen kan vre veldig enkel: Tren litt p stue-, eller hyttegulvet, og kos deg s med kakaoen og filmen etterp :)

5. Bruk trening som avkobling!
Mange hater julestria, og synes det kan vre mer stress enn noe annet. Da er nettopp trening et ideelt redskap for koble av, og selv om trening i seg selv ogs har en stressfaktor p kroppen er det en annen form som vi alle har godt av. I tillegg fr det deg til mestre andre oppgaver igjennom hverdagen lettere og bedre, og vil i tillegg gi deg bedre nattesvn - nr du faktisk har mulighet til sove mellom alle strabasene.. S stress ned med trening, og f mer energi til takle rets hyggeligste hytid.

I tillegg til dette finnes det et hav av andre grunner til at du faktisk br trene, og ikke ta deg (helt) treningsfri denne jula.. Dette er alts mine fem beste, s fr du heller fye til flere av dine egne i kommentarfeltet under :)

Les mer p:Corneliselander.com


Cornelis i Hollywood
#jul #trening #trene #nyheter #iform #kosthold #muskler #kropp

Flat mage p 4 uker

Som de flest har du sikkert lyst p en flat og stram mage, og det sikkert gjerne fr jul- og nyttr. Her er imidlertid hvordan du nettopp kan oppn det!

For oppn en stram og fin mage kan du ikke bare kjre crunches og situps alene. Du trenger like mye trene opp bde side- og stttemuskulatur, samt spise sunnere og magrere. Her er imidlertid hvordan du br trene:

Pushups med sidevri

For f trent hele magen, ogs sidene og stttemuskulatur, br du for eksempel benyttte deg avpushups med sidevri. Dette er med p bde styrke mage og overkropp generelt, og srger for at du virkelig fr angrepet den vanskelige coren p en gunstig mte.


Cornelis planke pushups p swissball

velsen jeg har valgt kalle "Cornelis planke pushups p Swissball" har blitt en hit blant mange, og faktisk s jeg flere benytte seg av denne p SATS i Oslo i sommer :) velsen er en kombinasjon av planken og vanlige pushups i kombinasjon, og du starter med plassere beina p en swissball. Dette er trolig en av de beste mtene kombinere core, balanse, utholdenhet, og bryst/triceps trening p, og blir ofte brukt av mine klienter nr de er ute reiser - da alt man trenger er en treningsball.

Les mer om den her

Crunches p matte med ball

Slik gjr du:

Ligg p en treningsmatte, mens du holder en treningsball foran brystet. Lft vre del av ryggen opp, mens nedre del hele tiden har kontakt med bakken. Senk deg s tilbake og repeter.

Rygghev
Som jeg har sagt utallige ganger tidligere; du kan kjre situps og crunches til du blir bl, men trener du ikke ogs rygg vil du ikke f det til! For best mulig effekt br du nemlig alltid angripe begge sider, s p samme mte som biceps aldri vil bli stor og sterk uten at du ogs trener triceps, br du heller aldri droppe ryggtreningen om mlet er en stram og fin mage! Fordelen med rygghev er ogs at du nr sagt kan trene dette hvor som helst. kun ved hjelp av for eksempel en swissball.

Les ogs:Trening for folk med baller

Tren hardt og riktig folkens! Og fr du vet ordet av deg har du bde en stram og fin mage. Og det fr jul!
Cornelis i Hollywood

#trening #trene #helg #fredag #iform #PT #Hollywood #Side3 #Nettavisen #kosthold #mage

Helse-Hie rydder opp!

De siste rs helse- og kroppsutvikling blant nordmenn generelt har ikke akkurat gtt i riktig retning, men vil vi ndvendigvis f et sunnere og friskere Norge under Hyres kontroll?

Vi har det generelt veldig godt i Norge, og selv om jeg for eksempel ser mye tffere utfordringer, bde helsemessig og ellers her borte i USA, merker jeg meg ogs at vi i Norge har vre oppgaver lse. Og jeg snakker ikke da bare om volds- og ransblgen som srlig gjr seg gjeldene i hovedstadens nyhetsbilde, men ogs helse- og kroppstilstanden til nordmenn flest. Ja, vi nordmenn er generelt tynne og langt fra de verste. Og ja vi trener mer og mer. Likevel opplever vi en fedmeeksplosjon blant folk flest, mer alkoholdrikking enn tidligere, og jeg vil ogs pst at doping- og steroidemisbruken har skutt i vret (selv om sistnevnte selvsagt er vanskeligere bekrefte). 



Mye av denne negative utviklingen har ogs skjedde under Arbeiderpartiets kontroll, s mitt sprsml er derfor flgende; vil det bli bedre med Hyre i lederstolen?

Les mer p:www.corneliselander.com



Tar tak
Allerede tar vr nye helse- og omsorgsminister, Bent Hie, tak og lanserer blant annet denne uken (anti-) alkoholkampanjen; "penbart pvirket". At Hie i media ogs tituleres som "Helse-Hie" br han vel bde se p som en utfordring og ta som et kompliment, og en kan vel undre seg over om media ikke tror det kan bli s mye verre enn hva Arbeiderpartiets minister(e) fikk til.. 

N skal det sies at vr forrige helseminister, Jonas Gahr Stre, ogs var bekymret for utviklingen, og at han satte i gang flere tiltak og et nytt fokus p de problemene vi str overfor.

Hvilke problemer
Nr jeg skriver, eller uttaler meg om dette emne i media, er det gjerne mange som svarer med "hvilke problemer?". For Norge, og vi nordmenn generelt, virker jo tilsynelatende sunne, friske, og velfungerende p fasaden, men graver du litt dypere ser du lett vi str overfor noen store utfordringer. Et av de strste mener jeg personlig er kningen av sykemeldte. N skyldes dette selvsagt mange forskjellige grunner, og jeg skal ikke pst at det ikke finnes mange legitime sykmeldte, vre seg for kortere - eller lengre tid,. Likevel ser vi at fire av ti sykemeldinger skyldes slapphet/trtthet, en trend jeg mener at vi lett kan snu ved hjelp av et fokus p riktig(ere) trening og et sunnere kosthold. Dette vil sammen kunne f ned sykefravret i Norge - noe jeg blant annet kommer til snakke mer om pfagdagen FitAtWorksom jeg leder i Oslo 8.januar.

S hva mener du? Er Hyre eller Arbeiderpartiet best for et sunt/sunnere Norge? Selv holder jeg en knapp p "helse-Hie"..

#Politikk #mat #kosthold #trening #helse #nyheter #debatt #Norge #kropp #trene 

#Cornelis


Mvh
Cornelis i Hollywood

Helgens minst politisk korrekte oppfordring:

Her kommer helgens viktigste rd, eller oppfordring om du vil. Og den vil sikkert ikke falle i god jord hos alle..

Helgens viktigste oppfordring er nemlig ikke av den mest "politisk korrekte" sorten en fredagskveld, da den rett og slett bare sier "g tren denne helgen". Her er hvorfor:

Vi har et problem
Vi i Norge har nemlig et kende problem med fedme og overvekt, og selv om vi generelt bde er i mye bedre form (og tynnere) enn for eksempel amerikanere og meksikanere (ja, meksikanerne har n passert amerikanerne p listen over "verdens tykkeste folkeslag"..), er vi visst godt p vei "down the same road". For selv om prosentandelen av personer i Norge med feks ekstrem fedme er forholdsvis liten, viser flere underskelser at vi kan ha opp mot 1.000.000 nordmenn som gr inn under kategorien overvektig i dag. Og dette kan bli et stort problem i framtiden.

For flere rd og tips:www.corneliselander.com

Hvem har skylda?
N liker ikke jeg rette pekefingeren p noen spesifikt som skyldige i dette problemet, og selv om man kan si forrige regjering vel sitter med mye av ansvaret, prvde ogs vr forrige helseminister faktisk rette et kraftig skelys p nettopp dette. Om han var suksessfull i sin jobb eller ei er en annen sak, men han prvde i hvert fall! Og her kommer vi litt til kjernen i selve problemet. For selv om samfunnet kan/br legge til rette for en bedre, og helsemessig mer gunstig hverdag for folk flest, er det jo til syvende og sist oss selv det str p. Derav ogs min "syke" oppfordring til deg her p bloggen en fredagskveld:


Gjr kroppen og helsen din en stor tjeneste; kom deg ut i skog og mark, eller lp bort p det nrmeste trenings- senteret denne helgen og tren! For selv noen f minutter kan gjre en stor tjeneste, bde for din egen kroppsform OG for samfunnet. For en syk og "ute-av-form" nasjon har ingen av oss godt av. Verken p et individuelt, eller samfunnsmessig niv..

God helg fra LA!
Cornelis

#trening #kosthold #trene #helg #GodMorgen #protein #kosttilskudd

Sjakk: sport eller spill?

Magnus Carlsen mener han blir sliten av spille, og NRK Sporten dekker sjakk-VM i India p samme mte som annen idrett. S er sjakk en sport?

Sjakkeneren,Magnus Carlsen,og hva jeg personlig mener er et av Norges beste "varemerker" siden A-HA, har selv tidligere uttalt at han er en idrettsutver. I tillegg har han blitt nominert til flere idrettspriser, blir sett p som en av de mest innflytelsesrike i verden (av TIME Magazine), og titulerer bde titt og ofte i norsk og internasjonal (sports-) presse. Men, kan sjakk egentlig defineres som en sport?

Vel, n kan man vel diskutere, eventuelt krangle, til en blir bl over hva som egentligbr kategoriseres som sport. Flere sjakkeksperter mener selv at det er en sport, men at det ikke er en idrett (da Norges Sjakkforbund str utenfor Norges Idrettsforbund). Personlig synes jeg derimot at sjakk verken er det ene eller andre, og for meg er det heller bare et spill.

Les mer p:Corneliselander.com

N vil sikkert flere pst at mitt yrke som personlig trener ikke er noe mer krevende, hverken fysisk ellerpsykisk, enn hva sjakk-kongen bedriver med p brettet. Og hva sist- nevnte angr har de helt rett! Det er klart det er svrt krevende sitte s konsentrert timer ut og timer inn, men alt vi gjr som krever ekstremkonsentrasjon er ikke ndvendigvis det samme som en sports- eller idrettsgren. Og jeg velger alts fortsatt st p mitt at dette kun er et spill, eller kultur om du vil, og at det ikke kan sees p som en sport.

Her er forvrig en liten personlig (sjakk-) hemmelighet.. En gang i tiden, for mange, mange r siden spilte jeg faktisk selv sjakk (p mikro-profesjonelt niv), og reiste innom flere stevner der jeg vant bde en og annen premie.. S jeg er alts ikke bare en vektlftende bavian, uten noen som helst forstelse for spillet. Og jeg mener faktisk at jeg kan "relate" og sette meg inn i hvor krevende det m vre for unge herr Carlsen - selv om jeg selvsagt aldri har vrt noe i nrheten av hans niv..

S avslutningsvis vil jeg bare f si at du er et forbilde, bde for unge og gamle, og en super ambassadr for Norge! Jeg ser alts ikke p sjakk som en sport, men det kan du like s godt bare ta som et kompliment.. :) Og gratulerer s masse med vel gjennomfrt spill i India!

Cornelis

#sjakk #MagnusCarlsen #idrett #spill

Velkommen til min nye blogg!

Hei, og velkommen til min nye blogg!

Mange av dere flger meg allerede p min egen hjemmeside,Corneliselander.com,der jeg daglig legger ut nye trenings- og kostholdstips (pluss gi dere et lite innblikk fra min hverdag i LA). P min nye blogg her p Nettavisen vil jeg imidlertid kommentere dagsaktuelle teamer og debatter, og vise deg min mening rundt flere av diskusjonene som foregr i nyhetsbildet.

Hper se dere alle her framover!

Cornelis i LA



#trening #kosthold

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger