hits

oktober 2017

- Ingen forstelse for hvordan tjukke har det!


- Ingen forstelse for hvordan tjukke har det! 

Les mer p: Corneliselander.com


Kjre leser! Som du sikkert ofte leser her p bloggen prver jeg oppmuntre mine lesere da til trene. Dette fr enkelte imidlertid noen ganger til reagere, og jeg hrer ofte utsagn som "la n oss vre i fred!", "ikke alle som vil se ut som deg", eller "stikker og tar meg en bolle bare for irritere deg". Og alt dette er HELT OK! For der noen mener at jeg bedriver overformynderi, eller ser ned p de som ikke trener timer hver dag og spiser sunt og rent, s kunne ikke disse pstandene vrt lengre fra virkeligheten! Jeg har nemlig aldri ment at de som ikke er opptatt av trene eller spise proteinrikt og sunt "lever feil", og jeg kommer faktisk selv fra en familie der ingen av mine foreldre har trent n dag i sitt liv. Og aller helst nyter de livet med en god bok og noe godt i glasset. Min barndom var s absolutt ikke overfylt av turer ut i skog og mark [faktisk aldri], og er det noe jeg faktisk har lrt av dem s er det kose meg. At jeg imidlertid velger proteinpannekaker og lettbrus er en helt annen sak. Kos er det kke som! ;) 

Les ogs: Den beste treningen utfre hjemme! 

Kunstnernes Hus
Kunstnernes Hus var nemlig fast tilholdssted for meg og mine familie p en typisk lrdag formiddag, og mine foreldres venner er nok den dag i dag litt "irriterte" over den veien jeg har valgt g senere i livet.. S nr jeg skriver at jeg p s ingen mte mener at det er noe galt med deg om du ikke liker trene, s mener jeg faktisk dette av alt mitt hjerte! Og ingen der ute skal uansett fortelle deg hva du skal gjre eller ei, men p en treningsblogg er det klart at innholdet stort sett nettopp vil handle om trening.. Om du likevel heller vil slappe av, nyte livet fra sofaen, og kose deg med en pose potetgull s be my guest! 

N sitter du kanskje der med et lite sprsmlstegn om munnen, og lurer p hvorfor Hollywoodtreneren velger skrive disse tingene. Vel, svaret er at jeg nr sagt daglig mottar slike kommentarer og angrep, og jeg tenkte derfor det var greit skrive litt om dette og sette skapet p plass, en gang for alle. For det er mange myter og rare formeninger om meg der ute, og jeg hper av og til klare avlive noen av dem. S for gjre det hele litt enklere har jeg under ogs listet noen av de mest vanlige angrepene - etterfulgt av mine svar og sannheten:

- Du hater oss som er store, og har noen kilo for mye!  
NEI! Mitt eneste nske er f hjelpe s mange som mulig med finne en god balanse i livet, enten dette skulle vre g opp eller ned i vekt. Mitt ml er alltid bare f hjelpe deg som leser med bygge en sterkere og sunn[ere] kropp. 

- Du spiser aldri noe godt, og er en nazi som kun drikker proteinshakes og tar kosttilskudd. 
Nei, jeg liker for eksempel kose meg med litt mrk sjokolade bde titt og ofte, og for de av dere som flger meg p snapchat s vet dere at jeg bare M ha [masse] kaffe hver dag, selv om enkelte kanskje skulle mene at dette ikke er det beste.

Les ogs: Opp i muskelmasse, eller ned i fettprosent?

- Du liker ikke oss som ikke trener! 
Igjen les over, og hvordan dette er s langt unna sannheten som du kan komme. At jeg prver motivere eller hjelpe andre til trene litt mer betyr IKKE det samme som at jeg mener det er noe galt med deg som eventuelt ikke skulle vre interessert. 

- En snn bakover sleik, ufyselig type som deg har jo ingen forstelse for hvordan tjukke har det! 
N kan jeg ikke gjre noe med hvordan jeg ser ut (vel, bortsett fra hrfrisyren [men den er det madammen som bestemmer, og noe jeg ikke kan gjre noe med... ;) ]). Samtidig har jeg i utallige saker, bde her p bloggen og i andre sosiale medier, prvd vise at jeg srlig prver hjelpe de som fler at de sliter med litt for mye vekt. Jeg har ogs vrt veldig rlig p dette med at jeg, som selv aldri har vrt overvektig, selvsagt ikke kan sette meg helt inn i hvordan det fles for en som er litt "stor" g for eksempel p et treningssenter. Jeg vet at mange av de som sliter med fedme har fortalt meg historier om hvordan de fler seg uglesett og ukomfortable med st p tredemlla. Og dette er et problem jeg mener vi i media m ta MYE mer p alvor, for det er veldig lett bare si "g og tren, spis sunnere, og vips er du i form", men vi m ogs ha forstelse for at det for mange ogs kan vre utfordrende og tft. Og her har jeg prvd sette i gang flere debatter rundt temaet, og jeg har ogs mange ganger uttalt at det ikke er noen som imponerer meg mer enn som sliter med sykelig overvekt og fedme, men som likevel smetter p seg joggeskoene og gir jernet!

Men uansett om jeg klarer overbevise deg eller ei, er det vel bare en siste ting jeg kan si p en fredag:

Ha en super uke [enten med eller uten trening]!

Cornelis


Flg meg @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM




#Nettavisen #trening #fitness #fit #fredag #kosthold #hst #helg #kosthold #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- Skremmende lokketilbud hos din lokalbutikk


Dagligvarekjedene er tilbake med sine skremmende lokketilbud, og Coop Mega gikk nylig tom for smgodt etter en artikkel her i Nettavisen. Tror du virkelig at kjedene kutter prisene bare for vre snille? 

Les mer p: Corneliselander.com

Dagligvarekjedene uten moral og ryggrad!
Coop, en kjede som nylig var finne p omdmmetoppen og ironisk nok ogs forpliktet seg til jobbe for redusere nordmenns sukkerinntak, er de samme som n akkurat har startet rets smgodt krig. At Folkehelseinstituttet [FHI] konstant roper varsko om overvekt og fedme, og Verdens Helseorganisasjon advarer om at 3 av 4 norske menn vil vre overvektige i nr framtid er nemlig ikke ting matvarekjedene har tid til bry seg om. Nei, de skal tjene penger, uansett hvor drlig helsa til nasjon og folket mtte vre. Som Gunnar Stavrum skriver p sin blogg stoppes nemlig ikke Coops prisdumping av at stadig flere og flere norske barn lider av fedme, eller at hele 20-25% av 17-ringer n er overvektige... 

Les ogs: Styrkevelse for r overkropp! 

Dette er i mine yne bde trist og skremmende, og jeg tror vi som forbrukere m begynne ta grep da matvarekjedene tydeligvis ikke er interessert i vre sitt samfunnsansvar verdig. S klart de har lov til  gjemme seg bak at de bare selger det kundene nsker seg, men samtidig br vi ogs "call them out" for verken  ha moral eller ryggrad. Det er nemlig helt tydelig at dette er en veik industri som tydeligvis ikke vil oss vel! 



Bare fordi folk hopper p tilbudene betyr ikke dette det samme som at de [matvarekjedene] er ndt til  fortsette med dem. Og noe er galt nr n kilo smgodt koster 30,- kr. per kilo, mens n kg kyllingfilet koster rundt 150,-... Jo da, jeg skjnner at store bedrifter bare tenker penger og hva aksjonrene mtte befale, men hva skjedde med vise litt ansvar? Dere liker stille opp p bilder med helseministeren og vise hvor mye dere "bryr dere", men hva med vise at dere faktisk nsker deres kunder vel gjennom virkelig action? Ved dumpe prisene ned i bakken, og trolig g i minus bare for vre strst p det verste beviser dere nemlig at dere bare er opptatt av selge mest mulig [i dag] framfor vinne kunder og tillit over tid. Se bare hvordan folket de siste rene har forlangt at motebransjen skulle ta affre og velge strre modeller, og ikke fronte undervekt og usunne idealer. Hvorfor br vi ikke forlange og kreve noe av det samme fra de som faktisk selger oss det viktigste i hverdagen; det vi dytter inn i kroppene vre...[?] 

Hvorfor sukkerholdige produkter er s farlig
Overvekt og fedme eksploderer i Norge om dagen, og som direktren i FHI tidligere har sagt str vi n overfor en fedmeepidemi i vrt land. Samtidig dumper alts matvarebutikkene prisen p smgodt igjen, og som en av mine flgere s fint sa det p Facebook siden min; hvorfor bruker man ikke gode priser p sunt og grnt som "trekkplaster"? At du n kan plukke opp smgodt for 6-7kr. hektoen er for meg det glade vanvidd, og sukkerholdig drikke og fde er nemlig ikke bare med p ke sjansen for at du legger p deg [og de problemer det kan medfre], men det kan for eksempel ogs ke risikoen for brystkreft. 

N viser det seg at politikerne vre heller ikke tar veldig mye ansvar rundt dette temaet, og flere av dem har nylig uttalt at folk m f lov til kose seg... Vel, det er tydelig at vi har kost oss MYE n, og effekten alt dette usunne har p vre kroppsformer og helse gjr seg n virkelig gjeldene. Men glem at politikerne, media, eller alts butikkene vil hjelp, og jeg tror vi som forbrukere m begynne styre ved hjelp av det eneste som hjelper; gjennom lommeboka. Og her er derfor min oppfordring til deg:

Dropp  plukke opp smgodtet nr kjedene dumper prisene, og g heller for sunne ting som sukkerfrie varianter, ntter, frukt, osv. Kjp heller ikke NOEN av matvarene dine hos de butikkene som dumper og er verst, men g heller til de som har de laveste prisene p sunn mat og drikke! Igjen, dette vil gjre at DU som forbruker kan styre, og at vi etter hvert vil f ned prisene p det vi faktisk trenger som frukt, grnt, og andre sunne alternativer hele ret igjennom. VI m nemlig ta denne krigen selv, og vi kan rett og slett ikke fortsette la oss lure av kjedene som verken har ryggrad eller moral... 


Forvrig ogs litt info til deg om mengden sukker Helsedirektoratet anbefaler: 
Helsedirektoratet mener at tilsatt sukker ikke br vre mer enn ti prosent av det daglige energiinntaket for sikre at man fr nok av livsndvendige nringsstoffer.

For barn fra 1-3 r betyr dette 30 gram tilsatt sukker per dag.
For barn fra 4-6 r betyr det hyst 40 gram per dag.
For barn mellom 7-10 r betyr det hyst 50 gram.
For eldre barn og voksne betyr det hyst 50-60 gram.
Eksempler p tilsatt sukker i matvarer
Ett glass saft: 13 g
En liten barneyoghurt: 5 g
En halvliter brus: 50 g
En st kjeks med sjokoladebiter: 15 g
En bit smgodt: 3 g
Ett sjokoladekakestykke: 16 g
En typisk fruktyoghurt med msli: 20 g
En hvetebolle: 10 g
Kilde: Norsk Helseinformatikk og VG

Cornelis

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM




#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #kosthold #hst #helg #fredag #kosthold #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Slik blir du sterk og slank uten mtte g p treningssenter!


Slik blir du sterk og slank uten mtte g p treningssenter! 

Les mer p: Corneliselander.com


Vi gr mot mrkere og kaldere tider, og med dette vil nok mange ogs komme opp med unnskyldninger for ikke trene eller forlate heimen. Plutselig frister liksom sofaen med en god bok og varm sjokolade veldig, og det blir tffere og tffere komme seg ned p treningssenteret for gi jernet.. Vintermrket behver imidlertid ikke bety slutten p den gode innsatsen du har gjort den siste tiden, og selv om du velger holde deg hjemme kan du fortsatt f til mye bra trening. Her er derfor noen av mine personlige favoritter benytte seg av p stuegulvet hjemme! 

Pushups (eventuelt med beina p benk/kasse)
Flott og tilgjengelig velse, som bare blir enda bedre om du ogs plasserer fttene p en liten forhyning. Du kan ogs her variere med hvor bredt du holder, der et bredere grep vil ta mer p brystkassen, mens et smalere grep vil g mer av bakside overarm [triceps]. 

Slik gjr du:
Start med ca. skulderbredes avstand mellom hendene (om du nsker treffe mer av brystkassen), og senk deg s ned mot underlaget. Husk holde en rett linje fra topp til t, og ikke la hofte, midje og mage falle ned mot underlaget, men la det kun vre brystkassen som nesten treffer underlaget. Push deg s opp igjen til startposisjonen, og repeter etter nske. 

Kjr her gjerne 2-3 sett, og med s mange repetisjoner du klarer p hvert sett. 

Bulgarsk utfall
Bulgarsk utfall er en av de beste metodene trene opp ren beinstyrke p, og aktiviserer (i motsetning til ved for eksempel vanlig kneby) kun beina. Denne velsen gir derfor litt mindre belastning p rygg og overkropp, og er fortrukket av mange nr det kommer til forebygging av bde ryggsmerter og for eksempel kneplager. 

Slik gjr du:
Plasser den ene foten p en benk eller annen forhyning bak deg, mens du tar et godt steg ut med den andre. Senk deg s kontrollert ned mot underlaget, til bakre kne nesten berrer underlaget (men ikke helt ned!). Vekten skal vre p den fremre hlen, og du m holde rett rygg og positur under hele bevegelsen. Push deg s opp igjen, og repeter. 

Kjr 3-4 sett med 8-12 repetisjoner p hvert bein, p hvert sett. 

Dips p benk/kasse
Her er alt du trenger en benk, stol, eller noe annet du har stende hjemme. Senk rumpa og kroppen ned mot underlaget, og push deg s opp igjen til utgangsposisjon. 

Kjr 3-4 sett, og med rundt 8-12 repetisjoner p hvert sett. 

Cornelis Planken
Min personlige klassiker er bde elsket og hatet av mange [fordi den fungerer], og noe du fint kan trene med p stuegulvet hjemme. Alt du trenger av utstyr er n swissball og din egen kroppsvekt, og vips har du ftt trent bde core, midje, mage, og stort sett alt av overkropp. Ja, velsen angriper s si hele kroppen, og ved benytte deg av denne bde statiske og dynamiske velser vil du treffe magen p en mest optimal mte. Prv den i kveld, og merk effekten selv! 

Kjr 2-3 runder p denne.

Rygghev
Noe av det viktigste for folk flest benytte seg av i en ellers svrt stillesittende hverdag, er denne flotte isolasjonsvelsen som tar p nedre del av rygg. Du kan enten utfre den ved ligge rett p gulvet og lfte vre del av ryggen forsiktig opp [som vist i denne videoen], eller du kan benytte deg av for eksempel en swissball for treffe nedre del av ryggen p en sknsom og fin mte. 

Slik trener du den p ball:
Ligg med magen p en treningsball, og lft vre del av overkroppen forsiktig opp fra ballen. Her gjr mange den feilen at de rett og slett lfter seg alt for hyt opp - noe som bare vil kunne resultere i unskete spenninger i korsryggen. Lft deg derfor forsiktig og kontrollert opp fra ballen, og spenn aldri ryggen mer enn at kroppen din er mer eller mindre parallelt med gulvet. Hold et yeblikk fr du senker deg kontrollert og forsiktig ned igjen. 

Kjr 2-3 sett med s mange repetisjoner du orker p hver. 

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!


Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #kosthold #hst #torsdag #kosthold #iform #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Sker norske lrere!


Ok folkens! Det er mye snakk om hva norske barn og unge spiser om dagen, og ikke minst hva vi som nasjon br gjre med dette. Enkelte partier pusher p for varmmat og sunnere tilbud, mens andre mener at folk m st for maten til sine barn selv. P bakgrunn av dette nsker jeg derfor hre fra deg som faktisk jobber med barna, og ser dette til daglig! Vi hrer mange skremmende historier om hva som florerer i norske matbokser, og ikke minst hva slags tilbud som eventuelt finnes i norske kantiner. Samtidig er det enkelte som mener vi ikke br bli den siste nasjonen i Europa som har et ordentlig tilbud p skolene... 

S hvis du enten er lrer eller p andre mter jobber p/med norsk skoler, og ser dette til daglig, nsker jeg derfor hre fra DEG! 

Send meg en direkte email, og merk det gjerne "skolemat". 

Gleder meg til hre fra deg! 

Cornelis 





#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #kosthold #hst #hstferie #skole #helg #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- Gikk ned over 40kg ved hjelp av Cornelis' metoder!


- Reddet av Cornelis da jeg var for tung, skriver @Mare_Argent 

Les mer p: Corneliselander.com

"Det er mange der ute som jeg kan takke, men @corneliselander er en av de som jeg vil trekke frem som hjalp meg masse nr jeg var tung". Slik ld meldingen som tikket inn fra en fast flger p Twitter kontoen min i gr. Personen som sendte er en jeg har fulgt og prvd heie fram de siste rene, og nr du ser hva Signe har ftt til s skjnner du hvor hardt og bra hun har sttt p og jobbet de siste rene! 

For de av dere som har fulgt meg en stund s vet dere hvordan jeg blant annet gjennom denne bloggen og i sosiale medier prver motivere og hjelpe s mange nordmenn som mulig. Enten det er g opp eller ned i vekt, bli sterkere, eller  prve  bygge bedre helse s prver jeg alltid  heie fram s mange som mulig. N er det kanskje ikke alle som er like happy med alt jeg pirker opp i, og enkelte blir litt opprrt nr de ser overskrifter som den toppsaken jeg nylig hadde p NRK, der jeg skrev av vi trenger mer kroppspress... Nr du imidlertid leser og flger det jeg faktisk sier og gjr, s vil du se at jeg kun nsker fikse noen av de utfordringer og problemer vi str overfor i Norge. Min mening er nemlig at vi kraftig kning av overvekt, fedme, og nordmenns generelt drligere form og helse, s har vi rett og slett ikke har rd til la vre fokusere p dette. Og i verste fall kan dette ende med bli Norges undergang om vi ikke snart tar grep...

Og derfor er det ekstra hyggelig nr jeg mottar slike meldinger fra Nettavisen lesere, som har dratt nytte av mine rd og tips de siste rene 


Her er litt mer av teksten som Signe ogs sendte meg p email: 

Alt var vondt
- Jeg var nrmere 100 kilo siste gang jeg veide meg som stor, og jeg skjnte at noe mtte gjres. Alt var vondt. Knr, hofter, skuldre, og rygg, og jeg husker hvordan jeg startet forsiktig. Veldig forsiktig. Jeg husker at da jeg fant deg p Twitter, s var jeg i en liten nede periode. Vektnedgangen hadde stagnert p rundt 75 kilo, og det lese seg opp p trening alene for prve  finne fram til hva som kunne hjelpe var slitsomt i den jungelen av informasjon som finnes.

Jeg tittet masse p nettsiden din, og leste bde innleggene dine og tipsene du kommer med rundt trening og kosthold. Du fikk meg til starte med mer mlrettet styrke av de strre muskelgruppene for f opp forbrenningen, og det var da til slutt at jeg kom meg under 70 kilo. De siste rene har jeg n vrt mellom 60 og 66 kilo, og srlig de uttallige utfordringene p Instagram var en pdriver for mange av vinterturene mine da jeg jogga gjennom sn og srpe hele vinteren igjennom. Og ved tagget deg p instagram kom med en oppmuntrende kommentar - noe som betyr MYE mer enn du tror.  ha en person stende bak seg som tror p at en skal klare det.

Dine utfordringer fikk meg ut i snen! 
- Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle jogge ute i skogen nr det var 10 bl og sn, men det gjorde jeg. Og jeg trodde aldri at jeg skulle klare trene fire ganger i uka og faktisk ha det gy mens jeg gjorde det. Men det gjorde jeg, og det er fordi du fantes! 

Og jeg vil n fortsette trene s mye jeg klarer, og bli s sunn som jeg klarer for min egen skyld. For n ting jeg har lrt ved blant annet flge deg og bloggen er at treningen og et rent, sunt kosthold er viktig. Og jeg hper jeg kan vre med p motivere flere til gjre det samme som meg! 

Husk ogs flge Signe p Twitter eller Instagram @Mare_ARgent 

Viktig sak for Norge! 
Ved siden av gi folk flest rd og tips om  enten n "sommerkroppen" eller bare komme i litt bedre form, er det hjelpe de som virkelig sliter med  enten legge p seg (for de er det ogs mange av) eller de som virkelig sliter med kvitte seg med fett og vekt, de som ligger mitt hjerte nrmest. Det er nemlig ikke noe som imponerer meg mer enn se "de strste" faktisk prve  ta i et tak og g p gymmet for komme i bedre form. For jeg vet det ligger s mange flelser og smerter bak dette, og dette er personer som i mine yne virkelig fortjener heder og re. Slik som flotte Signe, og den innsatsen hun har gjort de sisten rene! 

- Cornelis 




WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #livet #fredag #hstferie #kosthold #iform #Norge #blogg #hverdag #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger