hits

august 2017

Dagens hilsen kommer fra Svalbard!


Dagens hilsen kommer helt fra Svalbard!

Les mer p: Corneliselander.com

Jeg stikker bde titt og ofte hodet mitt litt ut i norsk media - nettopp fordi jeg mener det er en del ting vi trenger ta tak i hva gjelder bde helse, trening, og hvordan vi ikke minst spiser og lever i vrt lille land. At dette skaper reaksjoner og kritikk fra enkelte helseeksperter (som visstnok ikke er for snakke om sunn mat og trening av en eller annen grunn [?]) har jeg etter hvert blitt vant med. Heldigvis er det dog s mange av dere som flger meg og privatpersoner som daglig sender meg hyggelige hilsener og oppmuntre ord, at kritikken fra "ekspertene" virkelig preller av.

Og et eksempel p de [i dag rundt 40-50] hyggelige hilsenene jeg bare i dag har mottatt i mine sosiale mediekanaler kommer det et helt fra Svalbard, fra min faste flger @STIKR:

- Takk Cornelis!
"Takk Cornelis for at du er s fantastisk som du er med dine meninger og synspunkter. Flott at noen snakker fra hjerte og setter oss p plass. Her p Svalbard er det ikke lett bli motivert s takk for at du finnes og hjelper"

S igjen; tusen takk til alle dere som flger, og fortsett sende meg meldinger og oppdateringer! Og husk at jeg svarer og sjekker alle profiler og bilder som kommer inn @CORNELISELANDER

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

FITNESS: - N FR DET VRE NOK!


Min venn Christer Kihlman [jepp, broren til Pappahjerte] har akkurat startet opp med et nytt treningsprogram fra meg, og blogget nylig ogs om hva han n virkelig er lei av... 

Les mer p: Corneliselander.com

Farvel til sommerkroppen...

Nylig startet han nemlig opp med et nytt treningsprogram og oppsett fra meg for bygge maksimalt med muskelmasse og styrke, og skriver selv p sin egen blogg at: "N fr det vre nok! Jeg er s mkk lei av dette jo-jo opplegget. Det m da for pokker vre mulig ta seg sammen og finne ett opplegg som funker gjennom hele ret og som gjr disse kroppsdugnadene undvendige?". 

Og s klart det er det, og hva jeg nettopp skal hjelpe ham med n i tiden framover. Samtidig hper jeg ogs at dere blir med og flger ham p ferden, og blant annet sjekker innom bde hans og min blogg for se hvordan det gr med ham i tiden framover. Men samtidig som jeg skal hjelpe Christer tenkte jeg det ogs var greit legge selve oppsettet han skal flge tilgjengelig her p bloggen - slik at ogs kanskje du kan bygge en sterkere og sunnere helrskropp. 

Likevel er det, som jeg alltid pleier si, viktig tenke p at et optimalt trenings- og kostholdsprogram br skreddersys for hver enkelt, men kanskje kan hans oppsett likevel fungere og hjelpe ogs for deg i tiden framover. S ta i hvert fall en titt, og legg gjerne igjen en kommentar i feltet under om det er noe du lurer p, eller send meg ogs gjerne en direkte email om du skulle nske personlig hjelp og oppflging.

Treningsprogram for kt muskelmasse og styrke:

Dag 1: Bryst og biceps

Mange tror feilaktig at det er smart trene triceps sammen med bryst, noe som lett bare kan ende opp med overtrening av muskelgruppene under n og samme kt. I tillegg til at det ogs kan g litt for lenge mellom hver gang samme muskelgruppe blir aktivisert.

SKRBENK MED VEKTSTANG

Start med varme godt opp, og g s over p:
- Benkpress (3-4 sett med 6-10 repetisjoner)
- Skrbenk (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Flyes/kabel kryssovertrekk (3 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Bicepscurl med kort EZ stang eller manualer (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Hammercurl med manualer (3 sett med mellom 6-10 repetisjoner)

Avslutt enten med:
- Dips (2-3 sett med s mange repetisjoner du klarer p hvert sett til full utmattelse)
eller to runder med Cornelis Planke Pushups p Swissball

Dag 2: Skuldre (del 1) og bein

Start med noen lette sett i leg extension-apparatet, fr du gr over p:
- Kneby (4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Marklft (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Gende eller Bulgarsk utfall med manualer (2-3 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Sidehev med manualer eller i kabelapparat (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Foroverbyd sidehev med manualer eller i kabelapparat (3 sett med mellom 6-10 repetisjoner)

Avslutt med 10-15 minutter med moderat hurtig arbeid p tredemlla eller sykkel.

Dag 3: Fri

Dag 4: Rygg, triceps og mage

RYGGHEV P BALL

Varm godt opp, og g s over p:
- Pullups (2-3 sett med s mange repetisjoner du klarer)
- Nedtrekk (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Marklft med manualer (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Situps p BOSU-ball (1 sett med s mange repetisjoner du klarer)
- Benkpress med smalt grep eller franskpress (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- narms tricepspress over hodet (3 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Rygghev/benhev (2 sett p hver)

Dag 5: Skuldre (del 2) og legger
Varm godt opp, og g s over p:
- Skulderpress/militrpress (4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Sidehev med manualer eller i kabelapparat (3-4 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Fronthev med en vektplate (2 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
- Foroverbyd sidehev med manualer eller i kabelapparat (3 sett med mellom 6-10 repetisjoner)
- Thev i stende eller sittende legg-apparat (2-3 sett med mellom 15-20 repetisjoner)

Dag 6: Fri

Dag 7: Geriljakardio og mage
Geriljakardio 
- Situps p BOSU ball (2 sett med s mange repetisjoner du klarer)

Avslutt denne kten med 10 min. p tredmlla, eller utendrs, med snakketempo. 

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

- Tre beste for bygge en stram mage hjemme!


- En stram mage bygger du lettest hjemme!

Et av de frste, og for mange viktigste, nsker oppn nr det kommer til trening er gjerne en stram[mere] mage, og i dagens innlegg gir jeg deg derfor mine beste tips for oppn nettopp dette! 

Les mer p: Corneliselander.com


Frst og fremst overrasker det meg at s mange bruker s mye tid p prve bygge en stram mage p treningssentrene, for en stram mage bygger du nemlig aller best og enklest hjemme! Det er nemlig ikke all verdens, rare mage-maskiner som vil gi deg best effekt, men heller enkle velser du fint kan utfre p stuegulvet mens du for eksempel ser p tv i kveld. Og for gi deg en liten gjennomgang og forklaring p hva som vil gi best effekt har jeg her samlet mine tre personlige favoritter:

1. Cornelis Planke pushups p swissball
Min selvkomponerte Cornelis Planke Pushups p Swissball er hva jeg selv mener er den aller beste mtene trene mage og core p, og srlig om man er ute og reiser eller ikke har tilgang p en masse treningsutstyr.

Slik gjr du: Start med holde planken frst s lenge du klarer (for eksempel 20-30 sekunder), utfrer s noen push-ups for avkobling (la oss 10 stk.), og g s tilbake til holde planken s lenge du klarer til full utmattelse! Utfrer minst to sett p denne! 

2. Benhev 
N finnes det mange mter utfre skalte benhev p, mens versjonen som p engelsk blir kalt "The leg lift ab exercise" er min favoritt. Dette er en av de reste, men ogs enkleste mtene du kan forme magen p. Og en ypperlig velse deg benytte deg av p stuegulvet hjemme!


Slik gjr du: Ligg p ryggen, mens du holder beina strakt i en loddrett posisjon. Med en enkel og kontrollert bevegelse lfter du rumpa og beina ytterlig oppover slik at rumpa lftest s vidt opp fra bakken, og her kan du se for deg at du skal prve f hlene til treffe taket over deg. Senk s beina og underkroppen kontrollert ned igjen, mens du fortsatt holder beina i en loddrett posisjon. Lft s opp igjen, og repeter. Kjr her minst 3 sett, og med s mange repetisjoner du klarer p hver!

3. V-ups
En flott og enkel velse du kan trene s si over alt, og alt du trenger er bare egen kroppsvekt og noe stdig sitte p.

Slik gjr du: Sitt p en benk med beina nr strakt ut foran deg, og len deg lett bakover (hold deg eventuelt p plass ved holde med armene p benken). Lft s knrne opp mot brystkassen, samtidig som du ogs lfter overkroppen oppover (slik at under- og overkropp nr sagt mtes p toppen). Senk deg s tilbake til utgangsposisjon igjen, og repeter her s mange repetisjoner du klarer under 2-3 sett.

Til slutt skal det ogs nevnes at du aller best og lettest oppnr en strammere mage av kontrollere hva du kjrer i deg, og at du srlig srger for f i deg nok sunt fett og proteinrik kost. Mer om dette og mine tips for et smart kosthold vil du derfor finne i mitt neste innlegg her p bloggen!

- Cornelis

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #morgen #hjemmetrening #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- Sukkersjokk p Gardermoen!


Tuller dere med meg eller @Oslolufthavn ? Her har jeg akkurat landet i hovedstaden for ta del i en strre debatt om kroppspress og helse, og s er dette synet som mter meg p Norges strste flyplass??!? 

Les mer p: Corneliselander.com


Etter ha flyet timevis for ta del i en strre debatt under Arendalsuka, og virkelig kunne trengt noe sunt kaste inn i kroppen, var jeg nemlig s dum at jeg tok turen innom tax-free sjappa p Gardermoen i gr. Vel, tenkte jeg til meg selv, klart de ikke har s mange sunne valgene her, men synet som mtte meg var faktisk langt forbi mine verste antagelser. Hele stedet s ut som det hadde blitt bombardert av REMA 1000s overskuddslager fra psken og jula i fjor, og det var smgodt og sjokoladeesker s store at selv den feiteste amerikaner ville blitt imponert... 

Hva skjedde med strrelsen p godteriet i Norge?!? (og jeg har forresten store hender [believe me]...

Ja, faktisk har jeg aldri i mine mange r i USA sett noe lignende, og dette var rett og slett et sjokke komme hjem til. S hva har skjedd med oss? Er vi virkelig blitt s blendet for hvor sprtt dette er - s lenge bare prislappen er lav nok?!? Jeg er faktisk litt i sjokk her jeg sitter p hotellrommet mitt i Oslo for  gjre meg klar til dagens debatt om "kroppspress" i Arendal. Jeg begynner faktisk (og srlig etter hva jeg s i gr)  lure p om det faktisk er et kroppspress folk fler, eller om det kanskje er en naturlig og viktig reaksjon p den faretruende utviklingen vi i dag ser. For om dette er hva folk flest mener er "normalen", ja da er det kanskje ndvendig med et litt kt "kroppspress"...

HVA MENER DU? LA MEG VITE I KOMMENTARFELTET UNDER! 

- Cornelis

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

#Nettavisen #trening #fitness #sommer #trene #Arendal #Oslo #morgen #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Ny episode av rets reiseserie [#CornelisEuropatur2017]


Da er det klart for en ny episode fra rets Europareise, og i dag er jeg p plass i Nice, France og freser rundt i rets leiebil... Subscribe gjerne, og motta daglige tips og rd om kosthold og trening! 

- Cornelis 


3BN4UzP0STI

- Cornelis

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

#Nettavisen #trening #fitness #sommer #trene #ferie #gym #velser #morgen #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- Dette er det viktigste du gjr fr du trener!


Det er srlig et knep jeg benytter meg av fr jeg trener og lfter, og som (om du kopierer metoden) vil f deg i best mulig form p enklest mulig vis. Her er hva du br gjre: 

Les mer p: Corneliselander.com

Tren hardt, kort, hyppig, og riktig! 

Nr jeg tilpasser treningsprogram for mine kunder og klienter setter jeg alltid opp oppsettene etter deres spesifikke nsker og behov, og ikke noe treningsprogram passer for absolutt alle! Nr det er sagt er det gjerne slik at de fleste av oss faktisk kan ha best utbytte av et oppsett som tar s lite som 30 minutter gjennomfre av gangen! For som jeg gjerne sier s er det trene hardt, kort, hyppig og riktig det beste for de fleste, og dette er ikke bare en frase jeg liker slenge ut, men noe jeg ogs selv flger til fingerspissene! 

- Folk delegger sine egne muligheter! 
Imidlertid er det slik at mange faktisk stopper seg selv fra komme i ordentlig god form, og ved starte mitt enkle "knep" som jeg selv benytter meg av fr en treningskt/de tyngste lftene vil du ikke bare fle deg bedre, men du VIL ogs komme i bedre form! 

For meg starter nemlig treningen i prinsippet fr jeg faktisk fysisk begynner lfte, og jeg har gjerne god tid i forveien sett for meg hva dagens kt bde skal best av og hvordan den br gjennomfres. Dette betyr ikke det samme som at man ikke kan forandre enkelte ting underveis, men at jeg alts har en mening med kten og hva jeg nsker oppn. 

Mental trening
S er det klart for frst sett og ordentlige velse, og fr jeg legger p de tyngste vektene og utfordringene benytter jeg meg ogs av mental trening ved se for meg hva jeg skal trene og oppn i dagens kt. Spesielt liker jeg se for meg hvor "lette" de tyngste vektene egentlig er, og som jeg tidligere har snakket om er det viktig at hodet ikke stopper oss fr kroppene vre egentlig trenger det!

For enkelte vil dette kanskje hres ut som litt humbug, men tro meg nr jeg sier at dette VIL fungere og at det faktisk er noe av det viktigste du kan fokusere p innenfor sport og trening! 

SE DET FOR DEG: Du nr lettere mlene dine dersom du klarer se for deg hva du skal trene og oppn, og hvor "lett" de tyngste vektene egentlig er. Ikke la hodet stoppe kroppen. 

Som alltid mener jeg nemlig at det kaste bort tiden din p treningssenteret p trening som ikke gir deg resultat er noe av det dummeste en kan gjre, og ved flge dette enkel knepet VIL du nemlig ogs lettere komme i ml med dine nsker og ml! Tagg meg gjerne p Instagram, Snapchat, eller i mine andre sosiale mediekanaler @corneliselander og la meg vite om dette fungerer for deg! 

- Cornelis

Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

#Nettavisen #trening #fitness #sommer #trene #ferie #gym #velser #morgen #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger