hits

juni 2018

Mte om helse og trening p Stortinget!


P vei inn til Stortinget for snakke om helse og trening, og mine meninger rundt hva som br gjres for fremme smartere lsninger i dagens samfunn!

Les mer p: Corneliselander.com

Jeg var i dag s heldig f komme p besk p Stortinget for ha et spennende mte med stortingsrepresentant Tage PettersenVed siden av  sitte p Stortinget, vre tidligere ordfrer i Moss [i seks r], og i dag lede Ishockeyforbundet, sitter han ogs i familie- og kulturkomiteen. Og han er derfor ogs svrt engasjert i mange av de samme emnene som jeg liker ta opp her p bloggen.

P bakgrunn av dette hadde han derfor invitert meg til Stortinget for se om vi kanskje kunne finne lsninger p hva som br gjres for fremme bedre helse, mer trening, og smarte lsninger [srlig rettet mot barn og unge] i tiden framover.

Og vi hadde en veldig hyggelig prat (i Vandrehallen) der vi s p mulige lsninger og de utfordringer jeg ogs opplever innenfor helse- og treningsbransjen om dagen. I tillegg ble vi enige om at vi skal jobbe sammen for se om idrett kanskje kan brukes som virkemiddel for forebygge enkelte andre problemer en ogs ser i dagens samfunnet [les Oslo...].

S flg med her p bloggen, og i mine sosiale mediekanaler - mer kommer veldig snart! #CornelisTrenerNorge 

Sprsml om enten kosthold eller trening? Send meg gjerne en direkte email! 

Cornelis

Flg meg ogs p: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Treningsprogram for bygge en sunn og sterk kropp i sommer!


Sommerferien er rett rundt hjrnet for de fleste, og her er hvordan du da br trene sommeren igjennom for oppn en litt strammere kropp og mage! Husk ogs sjekke i sosiale medier hvor jeg er i Norge denne uken - for en mulighet til sl av en prat og kosthold og trening, og vinn litt premier! 

Les mer p: Corneliselander.com

Ikke alle liker min terminologi og bruk av bruk av ordet sommerkroppen, men med tanke p at vi i dag har over 2,5 millioner nordmenn som sliter med overvekt og at hele 1 av 5 sliter med fedme [!], trenger vi rett og slett litt mer fokus p sunn kost og trening! 

Programmet for deg som nsker stramme opp kroppen og magen: 
Nr det gjelder g ned i strrelse, eventuelt vekt, ligger hemmeligheten hovedsakelig i et riktig kosthold bestende av nok protein og riktig fett. Og for g ned i vekt m ogs energiinntaket komme under det reelle dagsforbruket, mens en fortrinnsvis oppnr en strammere kropp av trene riktig og hardt nok. Her er da programmet for deg! 

kt 1: Bein og kardio
Varm godt opp med minimum 10min. p tredemlle eller sykkel, og starter s med:

- Kneby med manualer eller stang (4-5 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
- Bulgarsk utfall med manualer (4 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
- Leg curls (3-4 sett med 15-20 repetisjoner p hver)

Avslutt med 15 minutter p sykkel eller tredemlle med opp mot 70-80% prosent av maksimal hjertefrekvens (moderat hardt arbeid).

Les ogs: Geriljakardio - den enkleste veien til en stram kropp!

kt 2: Overkropp og mage/core

Varm godt opp, fr du s starter med:

- Skrbenk med manualer (3 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
- Flyes/kabel kryssovertrekk (3 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
- Crunches p Swissball (1 sett med s mange repetisjoner du klarer)
- Bicepscurl med manualer (3 sett med mellom 8-12 repetisjoner)
- Side-, og forverbyd sidehev med manualer eller treningsstrikk (3 sett p hver velse, med mellom 8-12 repetisjoner p hver)

Avslutt s med to runder p Cornelis planke-push-ups p swissball

*** Ta n dag fri i mellom***

kt 3: Kardio, mage, og nedre del av rygg 
Varm godt opp med 5min med rolig tempo p tredemlla fr du s ker tempoet og intensiteten opp til moderat, hurtig tempo [opp mot ca.60-70% av maksimal hjertefrekvens], og fortsetter med dette i ytterlige 10-15min. Kjr s:

- Crunches (3 sett med s mange repetisjoner du klarer p hver)
- Ben- og rygghev (3 sett med s mange repetisjoner du klarer p hver - bytt p fram og tilbake!)

Avslutt s med 10-15min p enten tredemlla eller sykkel.

*** Ta en dag fri i mellom***

kt 4: Overkropp og kardio
Varm godt opp p tredemlla i 10min. fr du s starter med:

- Nedtrekk (3 sett med mellom 10-15 repetisjoner)
- Stende roing (3 sett med mellom 10-15 repetisjoner)
- Enarms tricepspress over hodet (3 sett med mellom 10-15 repetisjoner)
- Dips p kasse eller i apparat (3 sett med s mange repetisjoner du klarer p hver)
- Rygghev p Swissball (3 sett med s mange repetisjoner du klarer p hver)

Avslutt s med rundt 10min. p tredemlle eller sykkel med moderat, hyintensivt arbeid.

Sprsml om enten kosthold eller trening? Send meg gjerne en direkte email! 


Cornelis

Flg meg ogs p: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 
 

Norgesturn og konkurranse!

Reklame


Folkens! I neste uke kommer jeg en tur til Norge for kjre en mini Norgesturn, og dele ut bde rd og tips + flotte premier til DEG! Frste stopp p ferden er Skien og Porsgrunn n frstkommende onsdag - og jeg hper virkelig treffe nettopp DEG!! 

Denne uken legger jeg ut p en aldri s liten Norgesturn for hjelpe mine kjre flgere med siste finpuss p sommerformen fr fellesferien - i tillegg til at jeg ogs vil gi ut masse flotte premier fra den nye leverandren av sunn mat levert p dra, Dinhelsemat.no 

Frst stopp p ferden blir n p onsdag, hos Sky Fitness Skien og Porsgrunn, og jeg hper f treffe nettopp deg! Og kanskje er det ogs du som gr av grde med en stor gratispakke fra Din Helsemat til en verdi av tuesenvis av kroner! S kom til Sky Fitness Skien og Porsgrunn n p onsdag, og flg med her p bloggen og i mine sosiale mediekanaler for nyaktig tidspunkt (da det er frstemann eller dame som dukker opp som ogs vil vinne en slanke- eller kostholdspakke til en verdi av tusenvis av kroner! Og derfor vil dette bli avslrt rett fr jeg ankommer... S stay tuned! 

Nr mindretallet er normalvektige erikke "kroppspress"samfunnets strste problem!

Nr mindretallet av nordmenn er normalvektige er ikke "kroppspress" samfunnets strste problem! 

Les mer p: Corneliselander.com

Vi nordmenn er iflge Folkehelseinstituttets nye rapport, Folkehelserapporten2018, verken s sunne eller flinke som mange av oss kanskje liker tro. Ja, faktisk var det i mine yne ganske dystre tall som nylig ble lagt fram, der det blant annet ble nevnt at "mindretallet er normalvektige", "andelen unge med overvekt har kt de siste tirene", og at "ste, fete og salte matvarer med lav ernringskvalitet har en altfor stor plass i kostholdet"... Men ikke f sjokk om du verken har hrt eller lest store overskrifter om dette - for det har nesten bare vrt undertegnede som har skrevet og snakket om saken... 



Kroppspress
Samtidig som de fleste av oss alts verken trener, mosjoner, eller spiser sunt nok bruker politikere, media, og srlig mange av de som uttaler seg i nyhetsbildet tiden til rope HYT OG MYE om "kroppspress". Nylig tok ogs barne- og likestillingsmininister, Linda H. Helleland, til orde for bekjempe den negative pvirkningen enkelte bloggere, som enten retusjerer eller skriver om kosmetiske inngrep, kan ha for srlig barn og unge. Og jeg vil her presisere at jeg i prinsippet er enig - selv om jeg er mot at man eventuelt skal lovregulere dette gjennom sensurere folks meninger og innhold p en blogg...

Les ogs: Den strste feilen mange gjr p treningssenteret! 

Men samtidig som jeg ser denne kampen fra mange kanter opplever jeg alts lite opprr mot det som samfunnet faktisk sliter mest med; at vi kommer i drlige form, og verken beveger oss nok eller spiser s sunt som vi burde. I fjor gikk jeg ogs hardt ut mot dette, da jeg var gjest p NRK med innlegget "Vi trenger MER kroppspress". Her tok jeg nettopp til orde for at man faktisk kan trenge litt mer riktig fokus, ved motivere folk flest til spise mer og trener mer - ikke mindre - slik jeg opplever at mange andre i nyhetsbildet liker fronte. For selv om kanskje ikke alle verken leste eller forsto innholdet (s at de fleste kun svarte p overskriften uten ha lest igjennom) er det usedvanlig viktig at vi ser virkeligheten i ynene og holder oss til fakta. Og akkurat n er det faktisk at "kroppspress" faktisk IKKE er samfunnets strste problem, men de stadig kende fedme- og overvektstallene. 

LA MEG HRE I KOMMENTARFELTET UNDER HVA DU MENER! 

Cornelis

Flg meg ogs p: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

Sndagsvelsen: Benlft med Swissball

#IformMedCornelis

Benlft med Swissball

Les mer p: Corneliselander.com

Sndagsvelsen: Benlft med Swissball
Dagens velse er en av de mest effektive og beste velsene utfre for nedre del av magen, og en velse jeg utfordrer deg til utfre i dag! Denne kan enten utfres i et apparat, liggende p bakken, og eventuelt lftes kun med egen kroppsvekt (beina), eller som vist p bildet her med n swissball. 

Les ogs: Kom i form med Cornelis Elander! 

Slik gjr du: Ligg flatt, med treningsballen plassert kontrollert mellom fttene dine. Lft beina opp, mens du fortsetter holde ballen med beina, og lft dem til de er strake rett opp. Senk s ekstremt sakte tilbake til utgangsposisjon, og repeter s mange ganger du klarer.




Les ogs: Grunnen til at du ikke fr stram mage

Cornelis 


Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselandereller lik fanpagen min HollywoodTrenerenp Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Den strste feilen mange gjr p treningssenteret!


Ja, du skal ha 100% fokus p trening nr du frst trener! 

Les mer p: Corneliselander.com


Kjenner du ingen ting dagen derp har du trolig ikke gjort det riktig, og alt for ofte ser jeg folk st og trene p enten tredemlla eller i styrkerommet med kun delvis eller halvveis innsats. Ikke bare er det viktig lfte/trene tung nok til at det faktisk tar, men du br ogs konsentrere deg om det du faktisk driver med skal du f noe ut av tiden du bruker p treningssenteret. Og det selv om du skulle se p velsen/kten som "lett". Av den grunn har jeg ogs bannlyst mine klienter se p tv, mens de trener, og nr du er hos meg skal du virkelig ha 100% fokus p det vi faktisk er der for gjre! 

Les ogs: Kom i form med Cornelis Elander! 

Ja, jeg vil dra det s langt som si at det ha riktig intensitet og innsats teller MER enn riktige velser og oppsett! Du kan nemlig trene s mye du vil med selv verdens beste treningsprogram og plan, men flger du ikke ogs opp med riktig fokus, og tankene dine konstant er andre steder, ja da kan jeg love deg at du heller IKKE vil f det til! 

S her er min oppfordring til deg for denne nye treningsuka: 

- gi 100% p hver velse/kt du utfrer! 
- fler du at innsatsen eller treningsviljen begynner dabbe av; avslutt kten! 
- tren heller kortere, men med hyere intensitet og innsats! 
- kjenn etter at hver velse virkelig treffer den muskulaturen du er ute etter! 


Flger du disse enkle kjrereglene kan jeg love  deg at du vil f MYE MER utbytte av tiden du bruker p studioet! 

Cornelis

Flg meg ogs p: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 
 

Bloggernes mening om kroppspress i sosiale medier


Bloggernes mening om kroppspress i sosiale medier 

Her er frste episode av Martine Halvorsen og undertegnedes nye konsept, "Bloggernes Mening", der vi n hver uke vil ta for oss nye temaer og kjre debatt om kosthold, trening, kroppspress, og andre ting fra norsk media. Hper dere alle klikker og ikke minst Subscriber til kanalen, og flger den nye serien vr her p bloggene! 




I dagens episode tar vi blant annet for oss dette med "Hvem som skal ha lov til vise seg i bar overkropp"... Og la meg ogs gjerne vite i kommentarfeltet under om det er noe du vil at vi skal ta opp i neste episode! 

Og takk til alle dere som klikket innom! 

Cornelis


Flg meg ogs p: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #MartineHalvorsen #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- Bare virkelig syke br holde seg hjemme!


- Kronisk og alvorlig syke M skjermes! 

Les mer p: Corneliselander.com

Verdens sykeste land 

Sykefravret i Norge er for hyt, og faktisk ligger det (iflge faktisk.no) HELT i verdenstoppen. Samtidig er det da et lite paradoks at verdens [rikeste og] lykkeligste land ogs har verdens sykeste befolkning, men som redaktr i Nettavisen, Gunnar Stavrum, nylig forklarte det er den "gunstige norske sykelnnsordningen, som medvirker til at vi har verdens beste helse - men samtidig verdens hyeste sykefravr.". Uansett hva grunnen mtte vre br vi alle jobbe for finne n lsning. Og den siste tiden har det derfor vrt flere debatter om hva som br og m gjres for f de farlige tallene ned. Samtidig mener jeg at det er UHYRE viktig at man ogs skjermer de som faktisk er alvorlig- og kronisk syke! For er du [virkelig] syk s er du virkelig syk - og da br du ogs f hjelp!

MDG vil kutte
Miljpartiet De Grnne vil n imidlertid kutte sykelnnen fra 100 prosent til 80 prosent for dem som tjener over 270.000 kroner i ret, og selv om jeg ikke er helt enig i hvordan de nsker lse det er dette et forslag i riktig retning. Men igjen, de som faktisk er syke br fortsatt i mine yne ogs f hjelp - og jeg mener det er andre tiltak som heller vil hjelpe nasjon som helhet mer enn bare ta fra folk de frste rene. 

Friske delegger for de som sliter! 
Ja, det er vel slik, som blant annet Stavrum nevner, at med en s god og gunstig ordning [for lnnstagerne] s er det mange som holder seg hjemme selv om de strengt tatt ikke er ndt. Det er nok mange som bare fler for en fridag her og der, og det som er trist med dette er at de da i prinsippet delegger for de som faktisk sliter og som samfunnet br sttte og hjelpe! 

Tjen penger p trene!
Et av tiltakene som jeg da personlig heller foretrekker er f p plass mer fysisk aktivitet og trening ogs i selve arbeidstiden. Enkelte bedrifter, blant annet i Danmark, har for eksempel gtt s langt som  innfrt ptvungen aktivitet og mosjon. Og selv om jeg ikke tror vi vil se akkurat dette med det frste, har jeg tidligere foresltt ideen om betale ansatte for trene. Med dette mener jeg alts ikke at du bare kan trene i selve arbeidstiden, men at du ogs vil tjene MER p trene! Hvor mye den gyldne grensen for f deg p tredemlla ligger vet jeg ikke, men hva med feks 1000 kr. i uka? 

S hva mener du vil vre en fin og smart lsning? Br man ta fra folk de frste kronene og rene hver gang man er syk, eller br vi heller belnne de som lever [trener] smartere? Uansett mener jeg i hvert fall at ordentlig, og kronisk, syke m skjermes FOR ENHVER PRIS! 

LA MEG HRE I KOMMENTARFELTET UNDER HVA DU MENER! 

Cornelis

Flg meg ogs p: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger