hits

mai 2014

Spis deg til sixpack!


Klart det er viktig med riktige treningskter og velser, slik som for eksempel kneby eller min egen Cornelis planke, men for oppn en stram og trent mage er det minst like viktig at du ogs spiser riktig!

Jeg har tidligere vist deg hvordan min LA frokost som oftest ser ut, og selv om jeg fikk kritikk av kokken p 4-stjerners middag for lage litt for "sause-fri" mat, vet jeg i hvert fall hvordan DU br spise skal du oppn en stram og fin mage denne sommeren..

Les ogs: Fsixpack p 1 uke

Frokost
Som du har kunnet lese p bloggen tidligere er jeg ikke redd for ty til litt karbs p morgenkvisten, og frokost er i mine yne dagens viktigste mltid som alltid skal nytes! I tillegg er det ogs ett av to mltider der du lettere kan "frtse" og kose deg litt ekstra med god samvittighet. Det betyr imidlertid IKKE det samme som at du br spise usunt, men at du her kan unne deg selv noen ekstra kalorier.

Mellommltid(er)
Om du er en av de mange som kun spiser to-tre mltider om dagen, og disse hovedsakelig bestr av (til nd) frokost, lunsj, og middag, lr deg et nytt ord; mellommltid. For f p plass den stramme, fine magen fr ferien br du nemlig spise oftere, og gjerne mindre av gangen. Og kun spise et par, tre mltider om dagen er da gjerne ikke nok for de fleste av oss..

Proteinshake
Selv fyller jeg p med protein hverdagen igjennom, enten dette kommer gjennom egg og for eksempel kylling, eller det er fra et litt lettere alternativ som en proteinshake. Spesielt etter en treningskt er jeg interessert i f i meg nok av de viktigste byggesteinene p en kjapp og enkel mte, og en proteinshake med minst 25g proteinvil da kunne gjre jobben.

Protein metter bedre

Protein metter nemlig bedre enn karbohydrater og fett, og vil i tillegg kunne hjelpe deg med bygge og vedlikeholde muskelmassen. I tillegg vil det ogs kunne gjre at du lettere forbrenner mer - selv i hvilemodus!

Middag
S er vi kommet til mltid nr. to der du (om du trener hardt nok..) med god samvittighet kan unne deg noen ekstra kalorier og karbs. Jeg vil likevel ogs her anbefale deg styre unne for eksempel frityrstekt-, eller overdrevent fettrik, usunn mat. Og selv om du spiser mat bestende av mange kalorier behver det ikke vre usunt! Personlig bestr min middag gjerne av 1kg. hvitt kjtt, og rundt 5-600g ris pasta..

Kvelds-/nattmat
Om du for eksempel vil unne deg selv noe stt og godt vil jeg da trekke fram proteinpannekakene jeg lagdep 4-stjerners middag p TVNorge (som alle var forblffet over hvor godt smakte!) som et godt alternativ! Litt mrk sjokolade er ogs alltid lov, mens du ellers br fylle p med litt cottage cheese eller for eksempel ntter og/eller frukt.

Som avslutning vil jeg ogs p det varmeste anbefale en kaseinproteinshake rett fr leggetid - for de av oss som virkelig vil bygge og vedlikeholde muskelmassen. Kaseinprotein opptas saktere i kroppen, og vil derfor vre et ypperlig valg rett fr leggetid slik at kroppen har nok av protein jobbe med nattesvnen igjennom.

Her er hvordan jeg spiser:
Frokost: 1-2 egg, brdkurv (ca.1000kcal)
Mellommltid 1: Cottage cheese, eller mager yoghurt
Lunsj: Kyllingsalat, eller annet proteinrikt og sunt (ca.300g)
Mellommltid 2: Frukt og proteinbar ca.20g protein.
Fr trening: 4 kapsler kreatin
Under trening: 5g glutamin
Etter trening: Proteinshake ca.25g protein
Middag: Ca. 1kg. kjtt + pasta ca.500g
Kveldsmat: Litt mrk sjokolade, frukt og kasein proteinpulver

Lets do this!

Cornelis i Hollywood

#trening #helse #iform #treningsbloggen #blogg #innlegg #mage #magetrening #trene #trener

Her er verdens beste velse for stramme overarmer!

Nylig bestemteThe American Council on Exercise(ACE) seg for finne den beste velsen for stramme, markerte overarmer (med fokus p triceps). Her er hva de kom fram til.

Les mer p: Corneliselander.com

Alle nsker seg det
Selv om ikke alle har lyst p store, muskulse armer er det ha en stram, fast triceps hva de fleste likevel har lyst p - enten man er ung eller gammel, kvinne eller mann. For oppn dette er det selvsagt mye som spille inn med faktorer som riktig kosthold, mange mener gener, mens enda flere mener riktig trening. Selv mener jeg at alle kan f til mer eller mindre hva enn man vil, s lenge man bare trener med hy nok innsats og de riktige velsene. Sistnevnte nsket ogsThe American Council on Exercise finne ut av, og her er hva de kom fram til:

Triangle push-ups
Etter ha gjennomfrt en test medtte forskjellige armvelserp University of Wisconsin-La Crosse, kom man nemlig fram til at at den desidert beste velsen for overarmene var Triangle push-ups. Chief Science Officer for ACE, Cedric X. Bryant, begrunnet dette med at det var velsen som ga mest muskelaktivitet under utfrelse, mens jeg personlig mener de har misset fordi de ikke tok med den beste; Cornelis Planke Push-ups p Swissball ;)

Cornelis i Hollywood

#trening #helse #iform #trene #media #Nettavisen #trener #helse #hverdag #innlegg #blogg #treningsbloggen

Slik fr du mindre fett, og mer muskler!


17.mai er over, og det er p tide virkelig gi gass mot sommeren! La oss bygge sommerformen n!

Tren hardt, kort, hyppig, og riktig!
Det viktigste du kan gjre for kroppen din kan enkelt og greit oppsummeres i n enkelt setning (og mitt velkjente motto); tren hardt, kort, hyppig, og riktig. Flger du den oppskriftenvildu nemlig kjapt bde kunne se resultater, og f p plass sommerformen!

Les mer p: Corneliselander.com

Langvarige, bedagelige treningskter med lav intensitet fungerer nemlig sjelden like optimalt som hardere, kortere kter. Og det beste du kan gjre for oppnen stram, godt trent kropp er nemlig ke intensitetsnivet og bare pushe kroppen din s mye den trenger for oppn hypertrophy -for s heller komme deg hjem, og fylle p glukogenlagrene med riktig mat og drikke!Ser du nemlig ikke noen resultater av all treninga du utfrer i lpet av s lite som 4-6 uker, trener eller trolig spiser du feil!

Les ogs: Trenger du protein etter trening?

Geriljakardio
Jeg har tidligere nevnt hvilken metode jeg mener forbrenner mest og best, og hva de som virkelig nsker miste fett (men som samtidig nsker opprettholde mest mulig muskelmasse) br trene. Teknikken heterGeriljakardio, og utfrt riktig er dette trolig noe av det beste, men ogs hardeste, du kan legge inn i programmet ditt. Det vil f svetten til sprute, og fettet til renne av, MEN det stiller ogs svrt hye krav til disiplin, innsatsvilje og ikke minst fysisk form. For selv om geriljakardio i praksis bare tar noen skarve minutter trene er dette virkelig noe av det tffeste du kan trene! Og du br vre i helsemessig god form for benytte metoden - som ikke ndvendigvis behver passe for alle.

Treningsprogram: Iform p 12uker

Hovedpoenget med treningen er at det skal trigge akkurat nok til forbrenne det vanskeligste fettet s mange av oss sliter med bli kvitt, uten at kardiokten skal angripe muskelmassen du har jobbet s hardt for oppn.

Les ogs:Geriljakardio - den enkleste veien til en stram kropp

Spis deg til en stram kropp!
De fleste mener at for en stram og trent kropp med mindre fett og mer synlig muskulatur s m srligkostholdetp plass. Selv mener jeg blant annet at det er vel s viktig f i seg nok riktig fett og protein som bare trene hardt og riktig, og for mange kan det for eksempel vre essensielt benytte smarte proteinshaker, og enkelte former for tilskudd, skal en virkelig f den stram(meste) og mest veltrente kroppen fr sommeren.
S god mandag til deg, og la oss bygge sommerformen sammen n!
Cornelis

#trening #helse #sommer #mai #sol #trene #iform #muskler #protein #trener #hverdag #mandag #bilder #blogg #blogginnlegg #bilder

Derfor fr du ikke sixpack


Det finnes mange grunner til at man eventuelt ikke gr ned i vekt, og mangelfull trening, drlig nattessvn, og ikke minst et feil kosthold vil alle vre faktorer som kan gjre deg tykk(ere) og risikere at fettet legger seg p de farligste stedene. Sjekk om du gjr noen av disse feilene!

Les mer p: Corneliselander.com

Stress er verst
Selv om du ikke akkurat kan punktforbrennebortfettet fra unskede steder p kroppen, kan du imidlertid veldig lett risikere at fettet nettopp legger segpde plassene du trolig minst nsker deg, og srlig er dette tilfelle for de av oss som har en veldig hektisk og stressende hverdag. Stress er hva jeg personlig mener er rskanr.1som grunn til at folk ikke gr ned i vekt eller fr bort magefettet, og det er netopp dette du br jobbe hardest for kvitte deg med frst.

Sixpack er sunt!
Ofte sees det p som et overdrevent kroppsfokus skulle bry seg om noe s overfladisk som en stram og fin mage, men fakta er at magefettet nettopp kan vre detfarligste fettetman risikerer legge p seg, og som kan gi hyest risiko for fedme, overvekt, diabetes, og ikke minst lettere lede til hjerte- og karsykdommer. S legg bort den feilsltte holdningen om at dette bare er jleri, for det er faktisk sunt bry seg om det!

Du sitter mye
De siste dagene har jeg lansert min egen motivasjonskampanje, #CornelisUtfordringnettopp for f oss nordmenn opp av sofaen og ut i mer fysisk aktive. Vi sitter nemlig stadig mer og mer, og flere undeskelser viser at sitte [s lite som] tre timer eller mer om dagen faktisk kan ke sjansene for helserelaterte problemer som hyt blodtrykk og overvekt med opp mot 74%! Og dette selv hos personer som ellers flger guidelinene om ha en sunn og riktig livsstil! Hvor mange av oss sitter ikke minst s mye om dagen nr man kalkulerer sammen tiden p skolebenken, arbeidsplassen, eller foran tven hjemme p kveldstid?

Trener feil
Alle som kommer til meg med et nske om g ned i vekt har tidligere gjerne benyttet seg av den samme approachen for g ned i vekt; man har overtrent med kardiovaskulre treningsformer. Som jeg pleier si er det lpe noen kilometer p tredemlla, eller et par lange turer i skog og mark i uke flott og bra for helsa OG for kondisjonen din. For g ned i vekt og fett er det derimot ikke bare veien g..

Jo da, du vil kunne g ned i vekt om du lper mye, men du vil kunne g nedenda mer, og ikke minst p enbedre og smartere mte, om du du i tillegg trener riktig, hardcore styrketrening. Med en hyere prosentandel muskelmasse vil du nemlig ogs kunne forbrenne mer av det unskede fettet, selv i hvilemodus, nr du for eksempel sitter og koser deg foran tven hjemme..

Protein metter bedre
Protein metter bedre enn karbohydrater og fett, og vil i tillegg kunne hjelpe deg med bygge og vedlikeholde muskelmasse. Dette vil alts igjen ogs kunne resultere i at du forbrenner mer, hele tiden. Det norske kosthold bestr ofte av lite proteinrik nring, og for mange (srlig for de av oss som trener en del) vil det da vre hensiktsmessig supplementere med et proteintilskudd. Eller for eksempel benytte proteinpannekaker - slik som jeg lagdep 4-stjerners middag p TVNorge.

S summa summarum er det alts ikke s mye som skal til for at du fr kvittet deg med det farlige magefettet, og alt du trenger er bare vite de sm, enkle hemmelighetene som tilsammen vil gi deg de beste og viktigste utslagene for forebygge at fettet blant annet legger seg p magen.

God mandag og ny uke fra Hollywood!
Cornelis

#trening #helse #trener #iform #mandag #bilder #treningsbloggen #blogg #blogginnlegg #magefett #bilder #nyuke #meninger

#CornelisUtfordring - er du med?

Hundrevis av lesere har allerede hengt seg p - er du med?

Les mer p: Corneliselander.com

"Cornelis Utfordring"
Min utfordring er alts at du skal trene 14dager i strekk n i mai, uten hviledager og pauser, og det kan best av kardio, styrke, eller hva du selv mtte mene er trening for deg. Det er alts ingen "krav" til hva/hvordan det skal trenes, forutenom at det m kunne defineres som trening. Og du m i tillegg utfre noe hver dag, 14dager i strekk.

Under ser du forresten et lite knipe av noen av de mange flotte bidragene som s langt har kommet inn:

S er DU med? #CornelisUtfordring

Cornelis

#trening #trene #CornelisUtfordring #instagram #twitter #blogg #trener #helse #kosthold #iform #sommer #kropp #letsgo

Tar du utfordringen?

I lyd av den siste tids utfordringer p nettet har jeg kommet opp med min egen versjon. Er du med p trene 14dager i strekk?

Helsemyndighetene nsker at vi nordmenn skal mosjonere og trene mer, og derfor har jeg ogs kommet opp med min egen utfordring til alle dere kjre lesere, flgere, og nasjon ellers: tren HVER dag fra i dag av (lrdag 3.mai) og fram til 17.mai!

Les mer p: Corneliselander.com


For vre med p utfordringen m du dokumentere det ved laste opp en video eller et bilde hver dag med#CornelisUtfordring, og poste det enten p min Twitter-, Instagram-, eller Facebook side. Slik vil jeg kunne flge dere, og se at dere virkelig tar utfordringen (i tillegg til at jeg vil kunne komme med oppmuntrende ord og sttte)..

Dette er alts ikke snakk om en engangsgreie, der du kun gjr noe n dag/gang, men en utfordring fra meg der du alts m trene HVER dag de neste 14 dagene fram til 17.mai. Slik mener jeg blant annet kunne promotere mer fysisk aktivitet og mosjon blant befolkningen, ved at vi gjr det hele til en "konkurranse", samtidig som man vil kunne se og snakke med andre likesinnede p mine sider, og sammen jobbe mot en bedre helse og form! Tar du utfordringen vil ogs trolig festantrekket sitte ekstra godt p 17.mai ogs ;)

S er du med p ta denne nye utfordringen, og vise at du klarer trene HVER dag de neste 14? I s fall; heng deg med p #CornelisUtfordring og la meg vite at du er med! Kan bli morsomt se hvor mange vi klarer f med :)

Cornelis i Hollywood (som vil laste opp sitt frste bilde i serien om noen timer :)

#trening #utfordring #CornelisUtfordring #helse #iform #sommerkroppen #17mai #mai #trene #bilder #Instagram #CornelisElander

Slik fr du sixpack p 1 uke..

nsker du deg sixpack og strammere mage? Fortsett lese hvis du vil vite hvordan den kan komme p plass i lpet av en uke!

Les mer p: Corneliselander.com

Lyst p mindre fett, og en strammere mage? Vel, da er du nok ikke alene. Ved gjre noen enkle sk p Google vil du fort se at dette er noe mange sker etter, og kanskje enda flere skriver om. Det kryr nemlig av personer der ute som mener de kan gi deg sixpack og en flat mage in no time, men dessverre er det nok mere skryt enn virkelige fakta. Bladene, magasinene, og mange av trenerne liker nemlig gi deg inntrykk av at jo da, du kan f sixpack p n uke, selv om virkeligheten er noe ganske annen..



Istedenfor love deg det skal jeg heller fortelle deg hvordan du ved hjelp av noen enkle rd og triks kan sette opp et godt ukesoppsett og program som du s m utfre over noen uker for f den stramme, fine magen du alltid har nsket deg. Og flger du rdene mine til punkt og prikke s vil du se en markant forskjell i lpet av selv bare noen f uker! Det vil alts bare ta litt mer enn n..Cornelis-Planke
Cornelis` Planke Pushups p Swissball - mine klienters favoritt. Ikke fordi den er s deilig og morsom kjre, men fordi den virkelig tar. Prv den denne helgen!

Nei, du kan ikke ta igjen..
De fleste som starter trene har gjerne en tendens til overtrene, eller slite ut magemuskulaturen i begynnelsen. Enda flere tror gjerne at det gr an ta igjen tapt trening ved trene litt ekstra mye til begynne med - noe som selvsagt ikke stemmer. De som trener magen fem dager i uken vil nemlig ikke ndvendigvis bli noen bedre trent av den grunn. Muligens heller tvert om!



Tren magen, OG ryggen!

Det hjelper alts ikke overtrene magen, spesielt ikke om du samtidig neglisjerer ryggen. Faktisk kan det vre viktigere trene korsryggen enn rene situps alene, eller i hvert fall like mye! Og du br ei heller glemme resten av kroppens muskelgrupper. Som en vis mann en gang sa; du er ikke sterkere enn din svakeste muskel.. Mye sant i det ordtaket!

Hvilken velse er best?
Vanlig sprsml jeg fr fra mange av dere, og her skal jeg gi deg en hemmelighet: ingen rene magevelser i det hele tatt.. Beste magevelse? Da vil jeg muligens trekke fram kneby.. Tunge, riktig utfrte kneby er nemlig noe av det som tar best p hele kroppen, ogs mageregionen. Selvsagt vil det ikke gjre store underverker om du bare kjrer en million lette repetisjoner, mest snn for syns skyld. Drar du derimot virkelig p, og helst fr noen til spotte deg slik at du kan utfre tunge, fine repetisjoner, s tro meg; da vil du merke det.. Ogs p magen. For den beste isolerte magevelsen vil jeg alts, som nevnt over, trekke fram min egen planke pushup.



Les ogs:Geriljakardio - den enkleste veien til stram kropp

Hvor ofte?

N er det alts ikke ndvendigvis viktig, eller riktig, trene s mye direkte magetrening s lenge resten av programmet ditt er satt opp riktig, og det inneholder mye indirekte aktivisering av mageregionen. Har du for eksempel lagt inn en virkelig god beinkt, og kjrer tungt og riktig p rygg blir det skulle kjre titalls med isolasjonsvelser p magen nr sagt overfldig og feil. Prv i hvert fall begrense det til maksimalt to ganger i uka. Noe mer, og du vil garantert ikke se den effekten du hadde hpet p..



Til slutt m det ogs sies at for virkelig stramme, fine magemuskler m ogs kostholdet p plass, og aller helst best av mye riktig fett og protein! 

PF Hollywood-51-s
Cornelis i Hollywood


#trening #helse #iform #helg #mage #magetrening #trene #bilder #protein #kosttilskudd #kosthold #kost #Corneliselander

I dag er det frekt ringe

Det er fredag, det er helg, men hva betyr det egentlig for deg? Er du som ni av ti nordmenn betyr det nok kortere arbeidsdag, tidlig opp p fjellet, og klar for en fest. For meg betyr det imidlertid noe helt annet..

Her om dagen kunne jeg lese at det nrmest blir sett p somen frekkhet ringe til folk etter lunsjtider p en fredag, noe som tyder p at vi nr sagt har det litt for godt i Norge. I tillegg gir det et lite bilde av hvor mye vi verdsetter fritiden vr - s hva er fredag og fri for deg? Er det spenne p seg skiene og g mil etter mil over fjellet, eller er det kaste seg p sofaen med en god bok og et glass vin? Alle har vi forskjellige nsker og ml, og jeg har selv erfart den siste tiden at alle kanskje ikke er like glad ikylling til middag uten sausslik som meg selv? :)


S alle er alts ikke som meg(og godt er nok det), som liker kaste treningsbagen i baksete p bilen, og frese bort til nrmese treningssenter ? hvorenn jeg er i verden. Alle er kanskje heller ikke like opptatt av proteinrik mat og kost slik som meg,og ikke alle ville nok likt seg i verken New York eller LA. S om du ikke er som meg, hvordan ser sdinperfekte fredagskveld ut? Selv liker jeg at den inneholder minst n hard treningskt, gjerne n kilo[mager] thaimat, og s en god film p tven (som jeg kanskje koser meg med litt M-sjokolade til..). Vel, det er tross alt fredag ;)

God helg og fredag!
Cornelis i Hollywood

#trening #treningsblogg #blogg #helse #kost #kosthold #mat #fredag #protein #Cornelis #trene #blogginnlegg #bilder

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger